APOSTOLUL
Fiule Timotei, tu
însă mi-ai urmat în învăţătură, în purtare, în năzuinţă, în credinţă, în
îndelungă-răbdare, în dragoste, în stăruinţă, în prigonirile şi suferinţele
care mi s-au făcut în Antiohia, în Iconiu, în Listra; câte prigoniri am
răbdat!, şi din toate m-a izbăvit Domnul. Şi toţi care voiesc să trăiască
cucernic în Hristos Iisus vor fi prigoniţi. Iar oamenii răi şi amăgitori vor
merge spre tot mai rău, rătăcind pe alţii şi rătăciţi fiind ei înşişi. Tu însă
rămâi în cele ce ai învăţat şi de care eşti încredinţat, deoarece ştii de la
cine le-ai învăţat, şi fiindcă de mic copil cunoşti Sfintele Scripturi, care
pot să te înţelepţească spre mântuire, prin credinţa cea întru Hristos Iisus.
EVANGHELIA
LUCA 18, 10-14
Zis-a Domnul pilda
aceasta: doi oameni s-au dus în templu ca să se roage: unul era fariseu şi
altul vameş. Fariseul, stând drept, se ruga în sine astfel: Dumnezeule, îţi
mulţumesc pentru că nu sunt ca ceilalţi oameni, răpitori, nedrepţi şi
desfrânaţi, sau ca acest vameş. Postesc de două ori pe săptămână şi dau
zeciuială din toate câte câştig. Iar vameşul, stând mai departe, nu îndrăznea
nici ochii să-şi ridice spre cer, ci îşi bătea pieptul său şi zicea:
Dumnezeule, milostiv fii mie păcătosului. Vă spun vouă că acesta s-a pogorât
mai îndreptat la casa sa, decât acela; pentru că oricine se înalţă pe sine se
va smeri; iar cel care se smereşte pe sine se va înălţa.
Predica Parintelui Hrisostom de la Putna (2011):
Jertfa lui Dumnezeu este duhul umilit; inima înfrântă şi
smerită Dumnezeu nu o va urgisi.
Iubiţi
credincioşi,
Aceste cuvinte ale
Sfântului Prooroc David din Psalmul 50, psalm prin definiţie al pocăinţei, vă
sunt foarte bine cunoscute. Majoritatea le rostim cel puţin o dată pe zi. De ce
am ales aceste cuvinte? În primul rând pentru că pilda de astăzi, a vameşului și a fariseului, pune început unei perioade
specifice pocăinţei, iar în al doilea rând pentru că pocăinţa este o lucrare
specifică mai ales inimii. Din punct de vedere liturgic, această predică pune
început unei perioade foarte încărcate duhovniceşte din cursul anului
bisericesc, numite <Triod>. Denumirea vine de la construcția specială pe care o au canoanele la
utrenie, şi anume un canon care de obicei are 9 cântări, sau ode, în această
perioadă va avea doar trei. De aici numele: Triod, adică trei ode. El conţine
trei perioade distincte: o perioadă pregătitoare, de trei săptămâni, începând
de astăzi; perioada Postului Mare; și Săptămâna Patimilor. Urmărind această înşiruire, înţelegem
cu uşurinţă şi semnificaţia duhovnicească a Triodului, care nu este altceva
decât drumul de la întuneric la lumină, de la moarte la viaţă, la Înviere.
Pocăinţa reface, aşadar, acest drum. Evanghelia, în întregime, este străbătută
de acest îndemn: Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor! Aşa şi-a
început activitatea Mântuitorul nostru Iisus Hristos, iar ultimele Sale
cuvinte, adresate ucenicilor Săi, au fost acelea care i-au învățat pe ei să propovăduiască pocăinţa în
numele Său, spre iertarea păcatelor la toate neamurile.
Dar pocăinţa nu
înseamnă, aşa cum suntem tentaţi să credem de multe ori, doar părere de rău
pentru păcatele săvârşite. Ea înseamnă o continuă schimbare a firii, a vieţii
noastre, ea este o tindere către Dumnezeu, un urcuş permanent către asemănarea
cu El. De aceea, Sfântul Ioan Gură de Aur, care a fost numit şi „dascăl al
pocăinţei”, a dat această atât de expresivă definiţie a pocăinţei: întoarcerea
în inima lui Dumnezeu, Desigur, acest lucru nu se poate realiza fără a avea
dorinţa fierbinte de a ne elibera de trecutul nostru, care devine atât de
apăsător.
În
inima lui Dumnezeu poţi să ajungi doar atunci când aduci ca jertfă ceea ce El a
cerut când a zis: Fiule, dă-mi inima ta!
Cu inima deci, trebuie să ne înfățișăm înaintea Lui și cu inima curată. Şi astăzi avem înaintea
ochilor duhovniceşti un tablou al modului în care putem să ne înfățișăm înaintea lui Dumnezeu.
Pilda ne
înfăţişează doi oameni, foarte diferiţi între ei, având, totuşi, un lucru în
comun: amândoi au venit la templu, au intrat în casa lui Dumnezeu, amândoi
şi-au deschis inimile în faţa Lui. Ei se rugau în taină, nu la arătare. Unul
din ei era fariseu, un om de vază, om al Bisericii, un împlinitor model al
Legii. Celălalt era un vameş, care, prin natura slujbei sale, era necruţător;
lua şi de la bogat şi de la sărac, fiind, deci, foarte urât de către semenii
săi. Amândoi, deci, au venit la Templu, căutând fiecare în felul lui bunăvoinţa
lui Dumnezeu, cerând, cumva, fiecare în felul său, mântuirea. Şi aici, fraţi
creştini, este cheia acestei pilde, în modul în care fiecare a înţeles această
mântuire.
Fariseul şi-a
început rugăciunea foarte corect, de altfel, mulţumind lui Dumnezeu. Şi pentru ce
mulţumea el? În primul rând a zis: Îţi mulţumesc, Doamne, pentru că nu sunt ca
ceilalţi oameni, răpitori, nedrepţi, desfrânați. Îi mulţumea, adică, pentru faptele lui
bune. Pentru dreptatea lui. Cine face aşa? Nimeni! Nimeni nu se duce în faţa
altcuiva, vrând să-i arate că-l iubește, lăudându-se cu propriile lui virtuţi. Nimeni. Cu atât
mai puţin te înfăţişezi înaintea lui Dumnezeu făcând aşa. Mai mult, el spune că
stătea drept în mijlocul Bisericii, mulțumind lui Dumnezeu. El s-a aşezat pe sine
în centru, uitându-se în jur, și-i mulţumea lui Dumnezeu că nu este ca ceilalţi oameni sau
ca acest vameş, spunea el. S-a comparat pe sine cu ceilalţi, nu l-a cruţat nici
măcar pe acest vameş, care era rugător împreună cu el. Şi asta, culmea,
înaintea lui Dumnezeu, în mijlocul Bisericii. Dar de ce făcea el aşa? Pentru că
el socotea că dreptatea este cea care-i va aduce mântuirea, și încă nu dreptatea lui Dumnezeu, ci
dreptatea lui. El nu căuta îndreptare, el căuta îndreptăţire. El nu era drept
pentru că aşa hotărâse Dumnezeu, ci pentru că el se credea drept. De aceea,
pilda de astăzi începe cu următoarele cuvinte – Hristos aşa a rostit, Sfântul
Evanghelist Luca spune aşa: Către cei care se credeau drepţi și priveau cu dispreţ la ceilalţi a spus
această pildă. Deci către cei care se credeau drepţi, nu că ar fi fost drepţi,
ci aşa socoteau ei, că sunt drepţi.
De aceea am să vă
spun un lucru, şi vă rog să înţelegeţi bine ceea ce vă spun: Evanghelia nu ne
învaţă să fim mai buni. Dacă ar fi aşa, atunci lumea s-ar împărţi mereu între
buni şi răi, între drepţi şi păcătoşi. Dacă ar fi aşa, toată religia creştină
n-ar fi decât un sistem moral. Evanghelia nu ne învaţă să fim mai buni,
Evanghelia ne învaţă nici mai mult nici mai puţin decât să fim desăvârşiţi.
Hristos a spus: Fiţi dar voi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc
desăvârșit este.
Dar a explicat şi în ce constă această desăvârșire: în iubirea vrăjmaşilor, în a-i socoti
pe toţi fraţi. Ca să fiţi, zice Hristos, fiii Tatălui vostru Celui din ceruri,
că El face să răsară soarele și peste cei răi, și peste cei buni, trimite ploaie peste cei drepţi și peste cei nedrepţi. Evanghelia, repet, nu
ne învaţă să fim mai buni; ne învaţă să iubim, și să iubim aşa cum iubeşte El; ne învaţă că
Dumnezeu este Tată, ceea ce înseamnă că ceilalţi ne sunt fraţi. Deci nu
dreptate, ci milă aşteaptă Dumnezeu de la noi. Dumnezeu ne dă mântuirea în dar.
Însă nu o dă decât acelora care vin la El cu inimă înfrântă si smerită, care nu
se încred în dreptatea lor, ci o aşteaptă pe cea a lui Dumnezeu.
A
venit, deci, şi vameşul, şi nu îndrăznea să ridice ochii la cer. A venit la
Dumnezeu, la El a venit; ştia că drumul lui era spre cer, dar nu îndrăznea să
ridice ochii într-acolo, din cauza conştiinţei propriei păcătoşenii, a stării de
decădere. Îi ardea atât de mult inima, încât, ni se spune în pildă, îşi bătea
pieptul cu pumnii. Şi totuşi, a venit la templu. Ar fi putut să nu vină. Se
putea întâmpla ca această stare de decădere pe care o conştientizase să-l ducă
spre deznădejde şi să zică: „N-are rost. Ce rost mai are? Sunt prea murdar, nu
pot să intru în acest locaş care I se cuvine numai lui Dumnezeu; nimeni atât de
murdar ca mine nu poate să intre aici. Nu pot, nu găsesc nimic în mine, în
viaţa mea, pe care să-l aduc ca argument în favoarea mea…” Şi, totuşi, a venit.
Pe ce s-a bazat el? El era, după cum am spus, vameş. Serviciul îi cerea să fie
necruţător, şi aşa şi era. Nu se lăsa înduplecat de niciun argument. Toţi, fără
excepţie, şi săraci, şi bogaţi, şi sănătoşi, şi bolnavi, toţi trebuiau să
plătească. Toţi. Însă el, din când în când, mai trăia câte un lucru, ceva care
pe el îl mira. Se mai întâmpla ca el să dea curs cererii unora dintre cei care
veneau la vamă şi-i mai păsuia. Fără niciun argument. Aşa, pur şi simplu. Ceva
din interiorul lui îl determina să se aplece cu milă către celălalt. Această
milă era mai puternică decât obișnuința firii
lui. A înţeles el că spre această milă
va trebui să tindă. Şi pentru această milă a venit el la templu.
Ce dascăl al
rugăciunii ni se face acest vameş! Cum ne învaţă el ce să cerem noi în
rugăciune, şi cum anume să cerem! Aşa cum ne învăţa şi părintele nostru stareţ,
Iachint: Când staţi la rugăciune, spunea el, să nu cereţi altceva, decât milă
şi iertare. Milă și iertare!
Acest lucru să-l cerem și noi, şi
este de ajuns: Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului. Ce-ar fi fost creștinismul fără acest <miluieşte-mă>?
Orice! Sistem filosofic, sistem moral, orice, numai nu o religie care
mântuieşte sufletele, numai nu o religie care ne pune în relaţie directă cu
Dumnezeu, care ne face să-L simţim pe Dumnezeu ca Tată al nostru.
Vameşul nu s-a
comparat pe sine cu ceilalţi. El s-a pus pe sine doar înaintea lui Dumnezeu. Ce
ne-a învăţat el pe noi prin aceasta? Un lucru foarte important: când te pui la
rugăciune, să fii singur cu Dumnezeu, să nu te compari pe tine cu nimeni, ci să
te raportezi numai la Dumnezeu. Şi atunci vei observa că distanţa dintre tine
şi Dumnezeu este atât de mare, încă distanţa dintre tine şi ceilalţi este
foarte mică, insesizabilă. Şi de ce aceasta? Simplu: pentru că, în realitate,
toţi oamenii au nevoie de iertare, toţi oamenii au nevoie de milă pentru
mântuire. Mai ales de milă. Iar Dumnezeu iartă deopotrivă toate păcatele, şi pe
cele mici, şi pe cele mari, cu aceeaşi uşurinţă. Vrednicia noastră, dreptatea
noastră, preţul care a fost pus pentru fiecare om şi care a fost plătit pentru
fiecare dintre noi, este Domnul nostru Iisus Hristos. Acest lucru l-a înţeles
vameşul și ne-a
arătat nouă chipul rugăciunii smerite. Şi a câştigat, a câştigat viaţa. Că
spune Sfântul Ioan Gură de Aur, folosind un joc de cuvinte: Pe când mândria,
spune el, este moartea virtuţilor şi viaţa păcatelor, smerenia este moartea
păcatelor şi viaţa virtuţilor.
Nu ni se spune în
pildă dacă acest vameş era păcătos sau dacă avea şi virtuţi sau nu. Ne dăm
seama, însă, că avea un lucru important, foarte necesar, şi anume dorinţa de
mântuire. Este singurul lucru pe care îl avem fiecare cu adevărat: dorinţa de a
ne mântui. Putem să vrem, putem să săvârşim, dar asta, după cum spune Sfântul
Apostol Pavel, sunt de la Dumnezeu. Dorinţa de mântuire este a noastră.
Sfântul Isaac Sirul spune că Hristos nu cere lucrarea virtuţilor, ci
îndreptarea sufletului. Dorinţa de îndreptare. Inima înfrântă şi smerită Dumnezeu
nu o va urgisi. Să căutăm, deci, smerenia, pentru că, fără ea, zadarnică este
viaţa şi nevoinţa noastră. Sfântul Isaac Sirul, acest dascăl al smereniei,
spune aşa: Răsplata nu se dă virtuţii, nici ostenelii pentru ea, ci smereniei
care se naşte din ele. Dacă aceasta lipseşte, în deşert se fac cele dintâi. Şi
mai spune el: Nu avem smerenie pentru că nu cerem cu tot dinadinsul, pentru că
nu cerem smerenia mai mult decât orice altceva şi pentru că nu ne silim în tot
ceasul spre aceasta. Deci să cerem smerenia şi să cerem mântuirea cu smerenie.
Am intrat, deci, în
această perioadă binecuvântată a Triodului, în care Biserica grăieşte alături
de noi şi spune: Uşile pocăinţei deschide mie, dătătorule de viaţă, că mânecă
duhul meu la Biserica Ta cea sfântă, purtând locaş al trupului cu totul
spurcat. Ci Tu, ca un îndurat, curăţeşte-l cu mila milostivirii Tale. Cu
adevărat, această perioadă a Triodului este cea mai frumoasă perioadă, pentru
că este perioada pocăinţei, a drumului de la întuneric la lumină, de la moarte
la viaţă, spre Înviere. Pocăinţa este lumina vieţii veşnice pe care Dumnezeu
ne-a dăruit-o nouă. Şi nu este bucurie mai mare pentru cel care se vede pe sine
căzut, în latura şi în umbra morţii, nu este bucurie mai mare decât faptul că i
se întinde o mână de ajutor, că i se mai dă o speranţă. Această perioadă ni-L
arată pe Dumnezeu Cel îndurat, care, prin pocăinţă, ne dă iar şi iar şansa de a
ne ridica. Aceasta este bucuria. Să venim la Biserică, iar când vom intra să ne
oprim un moment lângă uşă, asemenea vameşului, şi să zicem împreună cu el:
Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului. Să îndrăznim, apoi, să înaintăm, dar
să mergem la Dumnezeu ca la un Tată, iar la Tată vii cu inima plină de
recunoştinţă, şi cu inima plină de iubire către ceilalţi. Căci dacă îndrăznim
să spunem <Tatăl nostru>, atunci să-i numim şi pe ceilalţi <fraţi>.
Aşa să intrăm în
această perioadă binecuvântată a Triodului, aşa să venim la Biserică, cu inima
înfrântă şi smerită, ca sa putem auzi şi noi cuvintele spuse de Mântuitorul: Adevărat
vă zic vouă, că acesta s-a întors mai îndreptat la casa lui.
Amin.
Sursă: Război întru cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu