Sursă foto: Wikimedia
Cu permisiunea Editurii Egumenița postăm o serie de povestiri din cartea Nesfinții Sfinți și alte povestiri.
Menționăm că materialele nu pot fi preluate sau repostate decât în baza unui acord scris al Editurii Egumenița.
Într-o
vară, unul din cei mai bătrâni monahi de la Pecerska, paznicul Avacum, a
anunțat în trapeză, după rugăciunile de seară, că nu va mai lăsa să intre în
mănăstire neortodocși. Gata! Umblau prin mănăstire ba doamne (turiste)
machiate, de mână cu bărbați atei, care duhneau de la o poștă a tutun, ba
comuniști cu baptiști, ba ecumeniști proaspăt apăruți, ba musulmani la braț cu
jidani. Trebuie pus capăt la toate acestea!
Obștea
nu a luat în seamă bodogăneala bătrânului, totuși cineva a întrebat:
- - Dar cum
îți dai seama dacă cel care vine este ortodox sau nu?
- Avacum
a căzut serios pe gânduri. Dar nu pentru mult timp.
- - Păi,
iată cum: cine va ști să spună Simbolul credinței, pe acela îl las să intre.
Iar cine nu, să se plimbe dincolo de porți, nu are ce face în mănăstire!
Toți
au râs de cuvintele lui și le-au uitat. Dar în dimineața următoare, când
monahii s-au împrăștiat după slujbă pe la ascultări, cu uimire au băgat de
seamă că în mănăstire era neobișnuit de pustiu. Pelerinii binecredincioși
pășeau agale și se închinau în biserici. Bătrânelele obișnuite se apropiau să
ia binecuvântare. Călătorii cu bocceluțe, care abia sosiseră, se odihneau după
Sfânta Liturghie. Un nebun alerga de jur-împrejurul fântânii. Iar grupurile de
turiști obișnuite, plictisitoare, dispăruseră undeva, nu se știa unde. Doar
erau în Sfânta Rusie! Se părea că, într-adevăr, părintele Avacum făcuse pe
grozavul și își ținea cuvântul.
Și
așa era. Dis-de-dimineață, intrând în serviciu la porțile mănăstirii, părintele
Avacum începuse să ceară oricui intra să rostească Simbolul credinței
niceo-constantinopolitan, alcătuit de Sfinții Părinți la primele două Sinoade
Ecumenice, în secolul al IV-lea. Calculul era genial, dar simplu: orice ortodox
îmbisericit șita perfect, pe de rost, textul acesta.
De
la cinci și jumătate până la ora zece dimineața, nimeni din cei care veniseră
la mănăstire nu au avut probleme cu Simbolul credinței. Însă, după ora zece a
venit din Pskov primul autobuz cu turiști. Și, se înțelege, niciunul dintre
turiștii sovietici nu au putut trece examenul lui Avacum. Cu toții înjurau și
amenințau, stând în fața porților închise bine. Dar pentru bătrânul soldat
Avacum, care terminase războiul lângă Budapesta, acele amenințări erau pur și
simplu demne de luat în râs.
A
mai venit un autobuz. Iar în urma lui au sosit turiști străini... Către miezul
zilei, la porțile mănăstirii se strânseseră o mulțime uriașă, plină de
indignare. Acea mulțime a văzut-o puțin prin geamul mașinii sale de culoare
neagră marca Volga principalul supraveghetor al întregii vieți bisericești din
Pskov, delegatul pe problemele religiei pentru regiunea Pskov, Nicolae
Alexandrovici Iudin, care venise la mănăstire să ia masa cu părintele egumen.
În
mănăstire, numele de familie al delegatului toți îl pronunțau accentuat, ca și
cum ar fi venit de la „Iuda”. Și nu pentru că acest delegat era mai rău decât
ceilalți. Pur și simplu, orice supraveghetor al vieții bisericești era un
simbol în sine al robirii exterioare a Bisericii. La drept vorbind, trebuie să
spunem că Nicolae Alexandrovici era un om destul de bun la suflet, care lucra
de mulți ani în cadrul organelor de stat, dar nu se înrăise din pricina
puterii. Totuși, el era stăpânul și conducătorul care dirija toate drepturile
și soarta tuturor slujitorilor bisericești care treceau prin biroul lui.
Pe
orice preot îl putea lipsi, după aprecierea lui, de așa-numita „înregistrare”
și preotul nu mai avea dreptul de a sluji în biserică. Și acest lucru încă era
foarte puțin. Ura delegatului se putea termina pentru părintele cu pricina în
mod foarte liniștit, (în cel mai bun caz) prin adunarea tuturor acelor
neplăceri pe care angajatul activ al KGB-ului avea posibilitatea de a le imputa
celui pe care îl considera primejdios pentru orânduirea sovietică. De aceea,
toți egumenii, nemaivorbind de preoții de rând, veneau la biroul delegatului la
primul apel.
Toți,
înafară de arhimandritul Gavriil. El era singurul la care, dacă trebuia să
rezolve o problemă, Iudin venea personal. Și de ce se întâmpla așa? Cred că
egumenul știa să se impună. Și mai mult, părintele Gavriil era un egumen
puternic și independent. Și foarte aspru: dacă hotăra ceva, întotdeauna reușea
să ducă la bun sfârșit hotărârea sa.
E
adevărat, unii din răutate presupuneau că delegatul Iudin venea la mănăstire
„pe aripile vântului”, pentru că egumenul avea funcție mai înaltă. Dar acest
lucru îl spuneau doar gurile rele. Era clar că în vremurile acelea grele
egumenii și preoții parohi nu puteau să nu aibă legături cu reprezentanții
puterii de stat.
Văzând
dezordinea aceea revoltătoare în „gospodăria” sa, Nicolae Alexandrovici Iudin a
ieșit îndată din mașină. Lămurindu-se repede în privința a tot ceea ce se
întâmplase, hotărât, și-a croit drum prin mulțime către poarta mănăstirii și a
început să bată tare cu pumnul în scândura veche de stejar, îmbrăcată în fier.
- - Cine
este acolo?! Deschide imediat!
- - Spune
Simbolul Credinței! A răsunat din spatele porților glasul sever al monahului
Avacum.
- - Ce?!
Nu-și credea urechilor delegatul. Care simbol al credinței? Deschide, îți spun.
- - Spune
Simbolul credinței! a răsunat tot atât de ferm din partea cealaltă.
- Iar
lui Nicolae Alexandrovici, de atâta tulburare, i s-a tăiat răsuflarea:
- - Dar
cine ești tu?! Și cum îți permiți una ca asta? Eu sunt delegatul Iudin!
- Deschide imediat, altfel îți va părea rău!!!
- Spune
Simbolul credinței!
Și
acest dialog sublim a continuat zece minute.
În
cele din urmă, uitându-se la ceas, delegatul a capitulat:
- - Deschide,
te rog! Am întârziat deja un sfert de oră la egumenul vostru. Îți închipui cum
mă va întâmpina acum?
În
spatele porților s-a făcut o pauză. Se părea că părintele Avacum își închipuia
ce îl aștepta pe acel nefericit.
- - Da,
o să iasă rău... a oftat cu înțelegere. Dar imediat a repetat neînduplecat:
- Spune Simbolul credinței!
- - Dar
nu știu acest simbol al vostru! a început să implore delegatul. Ce mai e și
ăsta?
Părintele
Avacum a căzut iar serios pe gânduri și, în cele din urmă, a hotărât:
- - Ei
bine, așa să fie. Repetă după mine.
Și
din spatele porților au răsunat cuvintele cele atât de vechi și pline de
solemnitate ale Simbolului niceo-constantinopolitan.
- - „Cred!”,
a glăsuit Avacum.
- - „Cred!...”
a pronunțat delegatul, uitându-se deprimat la turiști.
- - „Într-unul
Dumnezeu...” a continuat solemn Avacum.
- - „Într-unul
Dumnezeu...” a repetat Iudin ca și cum ar fi fost condamnat la moarte.
- - „Tatăl
Atotțiitorul!”
- - „Tatăl
Atotțiitorul!”
- - „Făcătorul
cerului și al pământului!”
- - „Făcătorul...
cerului și al pământului!”
Iar
după ce delegatul Sovietului pe probleme de religie pentru regiunea Pskov a
mărturisit în public ultima dogmă, cuprinsă în înalta rugăciune: Aștept
învierea morților și viața veacului ce va să fie. Amin”, porțile s-au deschis
și l-au lăsat pe funcționar să intre în curtea mănăstirii.
Devorându-l
cu privirea pe inchizitorul său și înjurându-l printre dinți, delegatul a fugit
degrabă către corpul de clădiri al egumenului, unde părintele egumen l-a
întâmpinat foarte supărat.
- - Ce
s-a întâmplat, Nicolae Alexandrovici de ați întârziat? Vă aștept deja de
jumătate de ceas! i-a reproșat el nemulțumit oaspetelui.
- Dar
nu-i vorba de mine! s-a repezit să atace delegatul. Naiba știe ce mai este aici
la voi! Ați pus un om bolnav psihic la poartă. Nu lasă pe nimeni înăuntru, cere
de la toți să spună un oarecare Simbol al Credinței! Acolo, pe platou, sunt
autobuze, turiști! Străini! Închipuiți-vă ce scandal va începe acum!
Și
egumenul a început să se agite. L-a trimis îndată pe părintele econom să ia
seama să facă ordine, iar pe Avacum să-l aducă imediat la el în cabinet, pentru
o răfuială.
Când
părintele Avacum a intrat în sala de mese, datorită eforturilor părintelui
egumen și, de asemenea, a bucatelor copioase și a coniacului franțuzesc,
delegatul era ceva mai liniștit.
Văzându-l
pe paznic părintele egumen s-a ridicat mânios din fotoliu:
- - Ce
ai făcut tu acolo?! Fără binecuvântare, de capul tău faci ordine în mănăstire?
Iar
samavolnicia este cu adevărat un păcat greu pentru monah. Aici părintele egumen
avea perfectă dreptate. Și Avacum și-a înțeles îndată păcatul. A pășit hotărât
spre masă și s-a aruncat la picioarele Părintelui Gavriil.
- - Sunt
vinovat! Iartă-mă, părinte egumen!
- - Cară-te
afară, samavolnicule! a început să tune asupra lui egumenul și chiar l-a împins
pe Avacum cu cizma.
Delegatul
cel răzbunător era victorios. După ce el a plecat, egumenul l-a chemat iarăși
la sine pe Avacum. Iar acela, îndată ce a intrat, s-a prăbușit la picioarele
lui.
Dar
părintele egumen nu-l chemase nicidecum pentru mustrări.
- - Ei
bine, bravo! Dar să ai grijă! a spus cu blândețe părintele Gavriil și i-a
strecurat lui Avacum o sticlă de „Napoleon”.
Și
în seara aceea Avacum și încă câțiva monahi bătrâni, foști soldați, au încercat
cu plăcere renumitul coniac al egumenului.
Sursă: Arhimandritul Tihon Șevkunov Nesfinții Sfinți și alte povestiri, Editura Egumenița, 2013, pg. 256-259
Cartea se poate comanda on-line de pe saitul editurii Egumenița
Saitul oficial internațional al al cărții http://everyday-saints.com/
Mulțumim editurii Egumenița pentru amabilitatea de a ne fi permis reproducerea acestor fragmente.
0 comments:
Trimiteți un comentariu