ROMANI 10, 1-10
Fraţilor, bunăvoinţa inimii mele şi rugăciunea mea către Dumnezeu, pentru
Israel, este spre mântuire. Căci le mărturisesc că au râvnă pentru Dumnezeu,
dar sunt fără cunoştinţă, deoarece, necunoscând dreptatea lui Dumnezeu şi
căutând să statornicească dreptatea lor, dreptăţii lui Dumnezeu ei nu s-au
supus. Căci sfârşitul Legii este Hristos, spre dreptate tot celui ce crede.
Căci Moise scrie despre dreptatea care vine din lege, că: «Omul care o va
îndeplini, va trăi prin ea». Iar dreptatea din credinţă grăieşte aşa: «Să nu
zici în inima ta: Cine se va sui la cer?», ca adică să coboare pe Hristos! Sau:
«Cine se va coborî întru adânc?», ca să ridice pe Hristos din morţi! Dar ce
zice Scriptura? «Aproape este de tine cuvântul, în gura ta şi în inima ta», -
adică cuvântul credinţei pe care-l propovăduim. Că de vei mărturisi cu gura ta
că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din
morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se
mărturiseşte spre mântuire.
*
EVANGHELIA
MATEI 8, 28-34; 9, 1
În vremea aceea, când a trecut Iisus dincolo, în ţinutul Gherghesenilor,
iată că L-au întâmpinat doi îndrăciţi, care ieşeau din morminte, foarte
furioşi, încât nimeni nu putea să treacă pe drumul acela. Şi iată au început să
strige şi să zică: ce ai cu noi Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai
înainte de vreme ca să ne chinuieşti? Şi era departe de ei o turmă mare de
porci la păscut. Iar diavolii îl rugau, zicând: dacă ne scoţi afară, dă-ne voie
să ne ducem în turma de porci. Atunci El le-a zis: duceţi-vă! Iar ei, ieşind,
s-au dus în turma de porci; şi îndată toată turma de porci s-a aruncat de pe
ţărm în mare şi s-a înecat în apă. Atunci păzitorii au fugit şi, ducându-se în
oraş, au povestit tot ce se petrecuse şi cele întâmplate cu cei îndrăciţi.
Îndată tot oraşul a ieşit în întâmpinarea lui Iisus şi, văzându-L, L-au rugat
să plece din ţinutul lor.
Şi intrând în corabie, Iisus a trecut dincoace şi a venit în oraşul Său.
*
Sfantul Nicolae Velimirovici: Predica la Duminica a V-a dupa Rusalii – Vindecarea celor 2 demonizati din Gadara
S-a întâmplat în
vremurile vechi că oamenii greoi la grai au privit faţa Fiului lui Dumnezeu şi
nu L-au cunoscut, nici nu le-au fost dezlegate limbile ca să-L slăvească.
Atunci
Dumnezeul Cel Viu a deschis graiul demonilor, ca să-i ruşineze pe oameni prin mărturisirea
Fiului lui Dumnezeu.
Demonii mai răi
decât pietrele şi mai fără de preţ decât nisipul au dat glas mare înaintea
Fiului lui Dumnezeu în vreme ce oameni din preajma Lui tăceau muţi. Iar dacă
cei mai căzuţi de la Dumnezeu au fost siliţi să-L mărturisească, cum n-o să facă
acest lucru piatra cea fără de vină, care se supune orbeşte voii lui Dumnezeu ?
Dumnezeu le dă
oamenilor învăţătură nu doar prin cerul plin de îngeri şi împodobit cu stele,
nu doar prin pământul acoperit cu făpturile din mijloc ale lui Dumnezeu, dar încă
şi prin demoni — ca să dea păgânilor, care atât de uşor găsesc drumul spre iad,
prilejul de a se ruşina şi de a se înălţa, scăpându-şi sufletele din abis, din
foc şi din chin.
Aleşii care-L însoţeau
pe Domnul în drumurile Sale se arătaseră slabi în credinţă, de aceea Mântuitorul
îi duce într-un ţinut foarte păgânesc, ca să-i ruşineze şi să le dovedească
necredinţa prin ceea ce avea să se întâmple. Ceea ce s-a întâmplat este înfăţişat
în Evanghelia de astăzi.
„Şi trecând El
dincolo, în ţinutul gherghesenilor, L-au întâmpinat doi îndrăciţi, care ieşeau
din morminte, foarte cumpliţi, încât nimeni nu putea să treacă pe calea aceea”.
Gherghesa şi
Gadara erau cetăţi din ţinuturile păgâne de dincolo de marea Galileii. Erau două
din cele zece cetăţi care stătuseră odinioară pe ţărmurile acestei mări. La
Marcu şi la Luca, în loc de Gherghesa e pomenită Gadara, ceea ce nu înseamnă
altceva decât că cele două cetăţi erau foarte aproape una de alta, şi că cele
istorisite s-au petrecut undeva între ele.
Evangheliştii
Marcu şi Luca pomenesc de un îndrăcit, pe când Matei vorbeşte de doi.
Marcu şi Luca
pomenesc doar pe unul din acei doi, pe cel mai înfricoşător, care băgase spaima
în întreg ţinutul, iar Matei îi pomeneşte pe amândoi, pentru că pe amândoi i-a
vindecat Domnul. Că unul dintre cei doi era mai cunoscut decât ceilalţi se vede
din Evanghelia Sfântului Luca, care spune că îndrăcitul era „un bărbat din
cetate”, aşadar mai cunoscut decât celălalt, sătean pesemne.
Din cuvintele
Sfântului Luca se vede de asemenea ta îndrăcitul avea demon „de multă vreme”,
ceea ce înseamnă că, fiind bolnav ani în şir, ajunsese să fie bine cunoscut
prin partea locului. Din povestirea lui Luca e limpede că acesta era mai înfricoşător
şi mai dezlănţuit decât celălalt, pentru că ni se spune că „era legat în lanţuri
şi în obezi, păzindu-l, dar el, sfărmând legăturile, era mânat de demon în
pustie” (Luca 8, 29).
Acesta e deci
motivul pentru care Evangheliştii Marcu şi Luca pomenesc un singur bărbat, deşi
erau doi. Şi noi facem de multe ori la fel astăzi când povestim un incident
oarecare; pomenim, de pildă, doar pe şeful unei bande de răufăcători care au
fost prinşi. Când a fost prinsă banda împreună cu şeful ei, spunem că a fost
capturat cutare şi cutare şef al unei bande de tâlhari. La fel fac şi cei doi
Evanghelişti. După cum Marcu şi Luca întregesc povestirea lui Matei cu un amănunt,
descriind pe cel mai bolnav dintre nebuni, tot aşa Matei completează pe Marcu şi
pe Luca în alte amănunte, spunând că îndrăciţii erau doi.
Aceşti îndrăciţi
trăiau în morminte, şi ieşeau de acolo ca să cutreiere prin pustietăţi, băgând
groaza în oameni pe câmp şi pe drumuri, mai ales în calea care trecea prin
apropierea locului unde sălăşluiau ei.
Păgânii îşi
aveau cel mai adesea mormintele la marginea drumului, şi nici la iudei acest
lucru nu era o raritate.
Mormântul
Rahilei e la marginea drumului dintre Ierusalim şi Betleem.
Mormântul lui
Manase e la drumul spre Marea Moartă.
Punând stăpânire
pe aceşti doi bărbaţi, diavolul îşi făcea din ei arme distrugătoare asupra
celorlalţi oameni, pentru că trăsătura de căpetenie a celor îndrăciţi este că
fac numai răutăţi şi stricăciuni. Ei sunt lipsiţi de orice bine. De unul din
cei doi se spune că „nu mai punea haină pe el”.
Odată cu
goliciunea trupului, şi sufletul îi era gol de orice lucru bun, de orice dar
dumnezeiesc. Amândoi erau atât de fioroşi „încât nimeni nu putea să treacă pe
calea aceea.
Şi iată, au început
să strige şi să zică: Ce este nouă şi Ţie, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu ? Ai venit
aici mai înainte de vreme ca să ne chinuieşti ?”
În urletul
diavolilor, lucrul de seamă este că ei văd în Iisus pe Fiul lui Dumnezeu şi, în
groază lor, strigă tare aceasta. Să se ruşineze cei care Îl privesc pe Domnul în
faţă fără a-L recunoaşte, şi cei care-L recunosc dar nu-L mărturisesc deschis.
(Zigaben zice:
„De vreme ce ucenicii Săi şi poporul L-au văzut om, trebuie să vină diavolii să-I
proclame dumnezeirea”.)
E drept că
dracilor nu le place să-L arate pe Hristos Dumnezeu, pentru ei nu-i nici o
fericire, cum ar fi pentru omul care găseşte o comoară şi strigă nevenindu-i să-şi
creadă ochilor, ori cum a fost cu Apostolul Petru care a strigat cu bucurie: „Tu
eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu” (Matei 16,16); dar aceştia (îndrăciţii)
au strigat cu spaimă şi îngrozire, văzând în faţa lor pe Judecătorul. Au
strigat numele care îi cutremură de frică, numele pe care l-au ascuns şi l-au şters
din inimile oamenilor. Au strigat chinuiţi şi disperaţi, şi numai groaza le-a
smuls acest strigăt.
„Şi iată, au început
să strige şi să zică: Ce este nouă şi Ţie, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu ?” întreabă
demonii. Ce legătură avem noi cu Tine ? Ce-i cu vizita asta pe nepoftite ? „Ce învoire
este între Hristos şi Veliar” ? (II Corinteni 6, 15). Nici una. Şi de aceea
slujitorii lui Veliar, chinuitorii oamenilor, întreabă pe Hristos de ce a venit
la ei: „Ai venit aici mai înainte de vreme ca să ne chinuieşti ?”
Ei aşteaptă
ceasul judecăţii şi chinuirea la sfârşitul veacurilor. Singură apariţia lui
Hristos în faţa lor este pentru ei un chin, un chin cu mult mai mare decât este
lumina pentru cârtiţă şi focul pentru păianjen.
În lipsa lui
Hristos dracii sunt obraznici, trufaşi, îi înjosesc pe oameni aducându-i pe-o
treaptă cu vitele şi îngrozesc împrejurimile „încât nimeni nu putea să treacă
pe calea aceea”.
De faţă cu
Hristos sunt nu numai dezgustător de îngroziţi ci se târăsc, cum se târăşte
orice tiran înaintea judecăţii. Acum încep să se milogească de Domnul să nu-i
trimită în adâncuri: „Şi-L rugau pe El să nu le poruncească să meargă în adânc”.
„Să nu le
poruncească” înseamnă că, dacă le-ar fi poruncit, ei ar fi trebuit să meargă. Aşa
este stăpânirea şi puterea lui Hristos.
Adâncul este
adevăratul lor sălaş, locul lor de chin. Despre căpetenia tuturor demonilor
profetul a spus: „Cum ai căzut tu din ceruri, stea strălucitoare, fiu al dimineţii…
Şi acum, tu te pogori în iad, în cele mai de jos ale adâncului” (Isaia 14,
12,15), unde este plânsul şi scrâşnirea dinţilor.
Din pricina păcatelor,
cu îngăduinţa lui Dumnezeu demonii sunt dezlegaţi între oameni. Nu-i aşa că-i
mai uşor pentru ei între oameni decât în adânc ? Câtă vreme sunt între oameni,
ei îi chinuie pe oameni; când sunt în adânc nu se au decât pe ei pentru
chinuire, în chin sunt şi când sunt printre oameni, dar atunci chinul lor e uşurat
de chinul celorlalţi.
Diavolul e
distrugătorul trupului, „un ghimpe în carne”, cum l-a numit Apostolul Pavel (II
Corinteni 12, 7). Prin trup se caţără, ca pe o scară, în suflet şi apucă inima şi
mintea omului, până le devoră cu totul, le schimonoseşte şi le goleşte de curăţia
şi frumuseţea lor dumnezeiască, de înţelegere şi dreptate, de dragoste şi de
credinţă, de dorinţă de bine şi de nădejde în bine.
Apoi se proţăpeşte
în om ca pe un tron al său, îi apucă toate firele sufletului şi trupului în mâinile
sale şi omul ajunge să-i fie lui animal de povară pe care-l călăreşte diavolul,
fluier prin care cântă diavolul, fiară sălbatică prin care sfâşie diavolul. Aşa
erau îndrăciţii descrişi în Evanghelie.
Nu se spune că
aceşti oameni L-au văzut pe Hristos, L-au recunoscut, I-au spus pe nume ori au
vorbit cu El; toate acestea le-au făcut demonii dintrînşii. Oamenii aceia parcă
nici n-ar fi existat: două momâi mânate cu biciul de diavoli.
A vindeca
astfel de oameni era ca şi când i-ai fi înviat din morţi, şi încă mai mult
de-atât; pentru că un om mort, având doar sufletul despărţit de trup, câtă
vreme sufletul este în mâna lui Dumnezeu, Dumnezeu îl poate întoarce din nou
trupului restaurând viaţa.
Dar starea
acestor oameni stăpâniţi de demoni era mai rea decât moartea, pentru că
sufletele lor fuseseră furate şi înrobite de demoni şi se aflau cu totul în mâna
demonilor. Trebuia ca sufletele să le fie mai întâi smulse de la demoni,
demonii izgoniţi şi apoi sufletele întoarse oamenilor.
Iată de ce
minunea vindecării acestor îndrăciţi este deopotrivă cu învierea morţilor, dacă
nu chiar o întrece!
„Ai venit aici
mai înainte de vreme ca să ne chinuieşti ?” Îl întreabă demonii pe Hristos. Ei ştiau
că îi aşteaptă chinul la sfârşit.
O, de-ar şti păcătoşii
că şi pe ei îi aşteaptă chinul, nu mai puţin decât îi aşteaptă pe demoni!
Demonii ştiu că la sfârşit neamul omenesc, nutreţul lor de căpetenie, le va fi
smuls din mână iar ei vor fi aruncaţi în adâncul întunecat unde se vor sfâşia şi
se vor devora numai unii pe alţii.
Marele Profet
a spus despre căpetenia demonilor: va fi „azvârlit departe de mormântul tău
(adică de trupurile oamenilor înrobiţi) ca o ramură fără de preţ… ca un hoit călcat
în picioare” (Isaia 14,19). Şi Domnul Însuşi a adeverit: „Am văzut pe satana ca
un fulger căzând din cer” (Luca 10,18). Şi toţi oamenii vor vedea la sfârşit, când
păcătoşii vor fi aruncaţi ca un fulger „în focul cel veşnic, care este gătit
diavolului şi îngerilor lui” (Matei 25,41).
Pe când
demonii se rugau de Hristos cu frică şi cutremur, o turmă mare de porci, „ca la
două mii „(Marcu 5,13), păşteau liniştiţi pe, deal. Demonii L-au rugat pe
Iisus: „Dacă ne scoţi afară, trimite-ne în turma de porci”.
Adică: Nu ne
azvârli în adânc, ci măcar trimite-ne în trupurile porcilor. „Dacă ne scoţi
afară..”
Nu zic: afară
din om; nici măcar nu pomenesc de om, într-atât era acesta de mort pentru dânşii.
Din toate făpturile din univers, nici una nu este atât de urâtă şi de pizmuită
de demoni ca omul.
Mântuitorul
dimpotrivă, apasă asupra cuvântului „om”: „Ieşi duh necurat din omul acesta”
(Marcu 5, 8). Demonii nu vor să plece din om; lor le-ar fi plăcut la nesfârşit
să stea în om decât să meargă în porci, pentru că de ce folos le erau lor porcii
?
Pe când pe
oameni demonii îi pot face să fie ca porcii, ba chiar mult mai rău ca porcii,
cu porcii ce pot face ? Oricum, chiar atunci când se află în porci, sau în
orice altă vieţuitoare, răutatea lor se întoarce tot împotriva omului. Prin
porci ei vătăma mai departe pe oameni; dacă nu altfel, măcar înecându-i pe
porci şi dându-le astfel prilej oamenilor să se supere pe Dumnezeu. Astfel, ca
să scape de adânc, aleg să intre în porci.
„Duceţi-vă.
Iar ei, ieşind, s-au dus în turma de porci. Şi iată, toată turma s-a aruncat de
pe ţărm în mare şi a pierit în apă”.
Demonii i-ar
fi putut împinge şi pe acei doi nefericiţi să se înece în mare, dacă nu i-ar fi
împiedicat puterea lui Dumnezeu să facă aceasta. Se întâmplă totuşi, şi nu
arareori, ca cei ieşiţi din minţi să se zdrobească aruncându-se de la mare înălţime,
sau să se înece, sau să se spânzure, sau să se azvârle în foc.
Demonii cei răi
îi împing să facă aceasta, scopul lor fiind nu numai să distrugă viaţa ci să
ucidă sufletele şi în lumea aceasta şi în cea viitoare. Cu toate acestea, nu
arareori se întâmplă de asemenea ca Dumnezeu, în înţeleapta-I iconomie, să-i păzească
pe oameni de o astfel de moarte.
De ce a trimis
Iisus duhurile rele în porci ?
Le-ar fi putut
trimite în arbori sau în stânci; de ce tocmai în porci ?
Nu ca să-i
asculte pe demoni, ci ca să-i înveţe pe oameni.
Unde sunt
porci, acolo-i necurăţie, iar duhurilor necurate le place necurăţia; şi unde
nu-i necurăţie, o fac ei cu de-a silă. Iar unde-i puţină, ei îi adaugă, şi în
curând puţinul se face mult. Când intră într-un om curat, repede îngrămădesc întrânsul
necurăţie porcească.
Prin azvârlirea
porcilor şi înecarea lor în mare, Domnul a vrut să ne înveţe ce pavăză de nimic
împotriva puterilor diavoleşti e lăcomia, şi prin aceasta să ne amintească
postul. Ce au de-a face rapacitatea şi lăcomia cu porcii ? Vedeţi numai cu ce
repeziciune puterile diavoleşti au biruit porcii, i-au dus la pierzanie ! Tot aşa
fac şi cu oamenii lacomi şi nesăţioşi, care cred că lăcomindu-se îşi sporesc
puterea. Nu puterea şi-o sporesc, ci slăbiciunea, şi trupeşte şi duhovniceşte.
(Vasile cel
Mare, în Cuvântul X despre post spune: „Pe câte ştiu doctorii nu le prescriu
bolnavilor bucate alese, ci post şi înfrânare. Socoteşti că un căpitan de
corabie va scăpa mai cu înlesnire corabia încărcând-o cu poveri, sau încărcând-o
uşor, cu chibzuinţă ?”)
Lacomii sunt
lipsiţi de caracter, slabi înaintea oamenilor şi încă şi mai slabi înaintea
demonilor. Nimic mai uşor pentru diavoli să-i mâne să se înece în marea morţii
duhovniceşti.
Mai avem încă
o învăţătură limpede: cât de cumplită este puterea demonilor când Dumnezeu nu o
ţine în frâu. Demonii sălăşluitori în numai doi oameni, au năruit şi au înecat în
câteva clipe două mii de porci. Dar până a venit Hristos Dumnezeu i-a oprit —
ca să se arate puterea şi stăpânirea Lui; apoi le-a dat drumul, ca să arate
puterea demonilor.
Dacă Dumnezeu
ar fi îngăduit, demonii ar fi făcut în câteva clipe cu toţi oamenii de pe pământ
ceea ce au făcut cu porcii.
Dar Dumnezeu
iubeşte neamul omenesc. Dragostea Lui fără margini ne ţine în viaţă şi ne păzeşte
de cruzii şi cumpliţii noştri duşmani.
Se vor întreba
unii, întâi dacă nu-i pare lui Dumnezeu rău de atâta mulţime de porci, apoi cum
vor suferi oamenii din acea cetate asemenea pierdere. Numai diavolul îl duce pe
om la astfel de gânduri! Nu cumva este el mai milos decât Hristos ? Dar oare ce
sunt porcii altceva decât iarbă călcată în picioare ?
Dacă nu păgubeşte
Dumnezeu de pe urma crinilor de pe câmp, care azi sunt mai strălucit îmbrăcaţi
ca regele Solomon, iar mâine sunt scrum, de ce ar plânge după porci ? Poate Îi
e mai greu să zidească porci decât crini sălbatici ?
Dar unii iarăşi
vor zice: nu-i vorba de frumuseţe ci de folos. Dar oare îi sunt mai de folos
omului porcii când i se îngraşă trupul decât când i se luminează sufletul ?
„Voi sunteţi
cu mult mai de preţ decât vrăbiile” (Matei 10, 31), spune Domnul oamenilor.
Atunci, nu-s oamenii mai de preţ decât porcii, fie ei şi două mii ?
Să chibzuiască
fiecare la sine însuşi şi la preţul pe care-l are, şi se va încredinţa repede că
învăţătura primită de oameni prin acea faptă a fost ieftin plătită.
Era imperios
necesar ca neamul omenesc cel tocit să vadă mai întâi cât de necurat este
diavolul şi apoi cât de mare este puterea lui. Nici un cuvânt de pe pământ nu
ar fi putut arăta mai bine acest lucru decât nebunia şi decât înecarea porcilor
în clipa când au intrat în ei demonii.
Ce cuvinte
i-ar fi putut încredinţa pe păgânii locuitori ai Gherghesei şi Gadarei dacă
această înfricoşătoare dovadă — dar nu dovadă, ci revelaţie ! — nu i-ar fi
trezit din somnul păcatului şi nu i-ar fi făcut să cunoască adâncul în care
demonii, aşa cum i-au târât pe porci, îi târau şi pe ei fără milă ? Ce altceva
i-ar fi putut povăţui mai bine la credinţa în Hristos Cel Atotputernic ?
Dar vedeţi ce
s-a întâmplat mai departe: „Păzitorii au fugit şi, ducându-se în cetate, au
spus cele întâmplate cu îndrăciţii. Şi iată toată cetatea a ieşit în întâmpinarea
lui Iisus şi, văzându-L, L-au rugat să treacă din hotarele lor”. Porcării şi
locuitorii cetăţii au fost cuprinşi de spaimă. „S-au înfricoşat” (Luca 8, 35).
Vedeau toţi ce
nu mai văzuseră şi nu mai auziseră niciodată: Nebunul care pătimise atâta amar
de ani, stă la picioarele lui Hristos, liniştit şi întreg la minte.
Paznicii şi
apostolii le-au povestit oamenilor cum vindecase Hristos pe cei doi îndrăciţi, şi
cum o legiune de demoni tremurase de frică în faţa Lui, cerşindu-I îngroziţi să-i
trimită în porci dacă nu-i lasă să mai rămână în oameni, şi cum după aceea
duhurile rele smulseseră ca un vârtej turma de porci şi o azvârliseră în adâncurile
mării.
Au auzit, au
priceput şi i-au şi văzut pe cei doi, care abia cu puţin înainte fuseseră ca şi
morţi, înviaţi şi curăţiţi. Teferi acum, ei privesc faţa Domnului care le stă
cu linişte înainte, de parcă nu tocmai ar fi săvârşit o minune, minune mai
uimitoare decât dacă ar fi smuls cu totul muntele Gherghesei şi l-ar fi prăbuşit
în mare. Din toate acestea târgoveţii Gherghesei nu ţin minte decât un lucru: că
li s-a prăpădit turma de porci şi n-o s-o mai vadă înapoi niciodată, în loc să
cadă în genunchi şi să mulţumească Domnului că a salvat două suflete, ei jelesc
pierderea porcilor ! În loc să-L roage să le fie oaspete, Îl roagă să plece cât
mai repede, în loc să laude pe Dumnezeu, plâng pentru porci.
Să nu ne grăbim
să osândim dragostea acestor ghergheseni pentru porcii lor, mai înainte să
privim societatea zilelor noastre şi să vedem câţi iubitori de porci numără
cetatea noastră, cărora asemeni acelora, le pasă mai mult de porci decât de viaţa
semenilor lor.
Gândiţi-vă cât
de puţini sunt astăzi, chiar şi între cei care-şi fac cruce şi au pe buze
numele lui Hristos, cei care ar pregeta să ucidă doi oameni dacă s-ar alege de
pe urma lor cu două mii de porci.
Sau vedeţi dacă
sunt mulţi între dumneavoastră care ar sacrifica două mii de porci ca să scape
viaţa a doi nebuni. Să se ruşineze cei ce osândesc pe ghergheseni mai înainte
de a se osândi pe sine. Dacă s-ar scula gherghesenii din mormânt astăzi şi ar
prinde să numere, mare mulţime de cei ce gândesc asemenea lor ar afla în creştina
Europă !
Ei măcar L-au
rugat cu frumosul pe Hristos să plece de la ei, pe când popoarele Europei
deadreptul Îl alungă. Şi de ce Îl alungă ? Ca să rămână ele singure cu porcii şi
cu stăpânii lor, dracii.
Întrega întâmplare,
de la început la sfârşit, are un tâlc mai adânc. Toate cele spuse ajung ca să
fie învăţătură, îndemn şi îmbărbătare pentru toţi cei ce se simt în trup ca în
mormânt; care îşi dau seama de lucrătura puterilor demonice în patimile care
apasă asupra lor ca nişte lanţuri de fier, târându-i în adâncul pieirii; care,
cu toate acestea, îşi dau seama ce preţ are omul: sufletul lui e mai mult decât
toţi porcii, şi vitele, şi ţarinile şi averile din lume; care caută vindecare şi
pe Vindecătorul bolilor lor, cu preţul a tot ceea ce au.
„Intrând în
corabie, Iisus a trecut şi a venit în cetatea Sa…”
Întreaga
istorie se încheie cu aceste cuvinte. Hristos nu le-a spus nimic
gherghesenilor. Ce să le mai spună dacă minunea nu le-a fost de-ajuns ? Vorbele
nu i-ar fi adus la supunere.
La ce bun să
aduci la supunere nişte morminte ?
A coborât în tăcere
colina, a intrat în coabie şi a plecat de la dânşii.
Ce blândeţe,
ce răbdare, ce înălţime dumnezeiască !
Ce victorie deşartă
pentru Cezarul care a scris Senatului: „Am venit, am văzut, am învins !”
Hristos a
venit, a văzut, a învins şi a tăcut.
Păstrând tăcere
a înveşnicit biruinţa Sa.
Să înveţe păgânii,
dacă vor, din pildă smeritului Domn Iisus Hristos, care niciodată nu dă buzna
cu sila.
Cine-L primeşte,
primeşte viaţă veşnică; cine-L alungă rămâne cu porcii în veşnica îndrăcire şi
moarte.
O, Doamne
Iisuse, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi păcătoşii, vindecă-ne şi ne mântuieşte
!
A Ta fie slava
şi lauda, împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh, Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită,
acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
Sursă: Călăuză Ortodoxă
0 comments:
Trimiteți un comentariu