Partea I
Partea a II-a
Partea a - III-a
Expoziția poate fi vizitată la Palatul Mogoșoaia până pe 24 iulie.
Silvia
Radu se naște la 30 iunie 1935 în satul Pătroaia.
Studii:
Institutul de Arte Frumoase București 1954-1960, Clasa Lucian Murnu și
Constantin Baraschi. Între 1961-2003 expune la majoritatea expozițiilor de artă
românească din țară și din străinătate organizate de Ministerul Culturii,
U.A.P. și Primăria Municipiului București.
Participări
la expoziții internaționale de grup:
1967,
Anvers – expoziție de sculptură; 1968, Praga – expoziție de artă românească;
1969, Leguano – Castelazza – expoziție internațională de pictură în aer liber;
1969, Paris – Bienala tineretului; 1970, Torino – expoziție de artă românească;
1970, Varșovia, Leningrad, Praga – expoziție de artă românească; 1975, Berlin:
- „Plastik and Blumen”; 1976, Bonn – expoziție de artă românească; 1979, Damasc
– expoziție de sculptură mică românească; 1980 Amann (Iordania) – Bagdad (Iraq)
– expoziție de sculptură mică. 1984 – expoziție de artă românească la
Pinacoteca din Atena. 1985, Grecia – Skironyo Muzeu; 1987, Sofia – expoziție de
pictură și sculptură; 1989, Sofia – expoziție de artă plastică românească.
Din
1990 expune la numeroase expoziții organizate de Ministerul Culturii și U.A.P.
1993-1994 – Expoziție la galeria „Galla”, București; 1994 - galeria „Orizont”,
București – sculptură mică; 1994-1995, galeria „Apollo”, București –
Diversitatea formei I și II; 1996, galeria „Apollo”, București – expoziția
filialei București; 1997 galeria „Eforie” București – expoziția „Desenele
sculptorilor”; 1998, Budapesta, Mucsarnok Macrotrans – Reprezentation (Sorin
Dumitrescu, Laszlo Beke); 1999 sala Parlament, București – „Sacrul în artă”;
1999, galeria „Apollo”, București – salon municipal; 2000-2002 Salon municipal;
2000, Constanța – „2000 de ani de creștinism”; 2001, Romexpo, București – salon
național; 2001, Muzeul Literaturii Române, București, expoziția donațiilor
pentru „Fundațiile regale”; 2002, Teatrul Național București – „Femei
creatoare”; Târgul Internațional de Artă – edițiile I, II, III, IV.
Expoziții
personale:
1967
expoziție de sculptură împreună cu pictorița Sultana Maitec la Sala Dalles;
1984 expoziție personală de pictură la Muzeul de Artă, Constanța; 1989 Sala
Dalles – expoziție personală – pictură, sculptură, porțelan; 1990 expune
împreună cu Mircea Spătaru la sediul U.N.E.S.C.O., Paris; 2001 – expoziție de
pictură la Galerii de artă, Constanța; 2003, expoziție la galeria
„Sabina&Jean Negulescu”, București; 2003 Bistrița, Galeriile U.A.P.,
Biserica Evanghelică Herina, Târgu Mureș, Galeriile U.A.P., Cluj, Muzeul
Național de Artă.
Ultima expoziție a artistei se intitulează „Grădina cu îngeri”.
Ultima expoziție a artistei se intitulează „Grădina cu îngeri”.
Lucrări
de artă monumentală:
Legenda
Meşterului Manole”, piatră – Parcul Herăstrău, București; 1969, Costinești –
„Sculpturi ambientale”, beton armat; 1971, „Neptun”, marmură – stațiunea
Neptun; 1987 Statuie pentru eroii din războaiele mondiale din satele Pătroaia
și Poglogeni, marmură; 1994 Satul Limanu – Biserica Sf. Nicolae – cinci
reliefuri din bronz: Sf. Nicolae și Cei Trei Ierarhi: Vasile, Grigorie și Ioan
– donație, bronz – Sf. Treime; 1995 Statuia Sf. Gheorghe – Piața Sf. Gheorghe,
Timișoara, donație, bronz. Pe soclul acestei statui sunt scrise numele copiilor
morți la Revoluția din 1989.
Premii:
1964 Premiul II Sculptură; 1966 Premiul II Artă Monumentală; 1974 Premiul
pentru sculptură al U.A.P.; 2000 Premiul Salonului de Artă, București, 2003;
Marele Premiu Prometheus – Opera Omnia, împreună cu Vasile Gorduz. Lucrări ale
artistei se află în colecții din țară și din străinătate.
Au
scris despre artistă: Dan Hăulică, Anatol Mândrescu, Vasile Drăguț, Ion
Frunzetti, Maria Magdalena Crișan, Dan Stanca, Sorin Dumitrescu, Ruxandra
Garofeanu, Mircea Oliv, Cristina Anastasiu, Petre Comarnescu, Pavel Șușară,
Alexandra Titu, Grigore Hagiu, Constantin Prut, Dorana Coșoveanu.
Silvia
Radu este și ctitor de biserici. Împreună cu soțul ei, marele sculptor Vasile
Gorduz, a ridicat mănăstirea din localitatea în care s-a născut, Pătroaia-Deal
din județul Dâmboviţa, biserica din Vama Veche, locul unde ani la rândul cei
doi au pictat şi sculptat, a ajutat la repararea Bisericii din Potlogeni-Vale,
unde sunt înmormântaţi părinţii şi bunicii din partea mamei.
Prin
tot ceea ce face, Silvia Radu dorește să aducă bucurie oamenilor, iar ceea ce
spune Dan Hăulică la vernisajul expoziției din 2003 de la Bistrița pare să
întregească portretul acestei personalități aritistice:
„Acest
versant al unor asprimi bine asimilate, al unui duh mediteranean, activ în chip
vital, dincolo de rigide coduri de apartenență, așază împreună, cu prospețime
autentică, operele vastei expoziții din 1989, deschisă la Sala Dalles. Astăzi,
după itinerariul Silviei Radu din ultimii 10-12 ani, le resimțim părtașe la un
capitol desigur fertil, trăit cu dignitate vestitoare înscriindu-se, însă, ca
un Vechi Testament, în creația artistei. Deceniul care se încheie i-a adăugat,
peste norocul acelor salubre izbutiri, un elan nou, ca și cum fața i s-ar fi
întors spre o lumină înaltă, de cules fără zăbavă, să încunune suișul de până
acum. Chemându-ne răspicat la amplitudini redemptoare, de data aceasta truda
artistei devine finalitate care să justifice ceea ce îi stă îndărăt aidoma unui
Nou Testament complementar cu semnele duratei care îl precede.
Nu
pentru a saluta vreun conformism iconografic am relevat cu altă ocazie, la o
artistă impregnată de cultură mediteraneană, cum este Silvia Radu, detalii
cărora le-am putea atribui conotații „istoricizante”. Îndărătul Bizanțului,
canonic ecran de proiecție pentru roirea îngerească, Silvia Radu ne lasă,
uneori, să ghicim câte o tresărire ce încurcă fertil derivațiile, apărându-le
de simplism și de prea lesnicioasă netezime.
Abraham,
la ceasul unei amieze de arșiță, întâmpinându-i pe cei trei îngeri sub umbra
binefăcătoare a stejarului, se află confruntat cu însuși absolutul. Miraculos
emergenți, oaspeții nu încap în măsuri de precară circumscriere. Ceea ce
teologii consideră prima imagine revelată a Sfintei Treimi, nemurită în
sărbătoarea alburilor din icoana lui Rubliov, se regăsește ca o marcă suprem
aluzivă și la Silvia Radu, în locurile strategice ale exprimării ei actuale: pe
scuturile, de pildă, în care s-au transformat aripile îngerești, la vremea
agresiunii din Serbia.
Ba
chiar, în zvâcnirea de aripi albe din creația Silviei Radu, abia expusă la
Bistrița Năsăud, mi se părea că întrevăd, justițiară, pedagogică, amintirea
scării pe care o visa patriarhul biblic, și a volițiului la care se dedau
îngerii spre a ne obișnui din nou să pășim curajos, neatârnați de povara
păcatelor.
Nu
arta, așadar, care place, superficial și suficient, nu aceasta este definiția
ce i s-ar potrivi prietenei noastre.; o artă, însă, care comunică plăcerea
creației, ca un dor liber, trăit în chip responsabil, făcând din respirația
esteticului un postulat al vieții care-și merită numele.”
Artista
Silvia Radu consideră că astăzi replica lui Tengiz Abulatze din filmul „Căința”
– „Ce rost ar avea un drum care nu duce la o biserică?” este mai actuală ca
oricând.
0 comments:
Trimiteți un comentariu