Biserica a învăţat totdeauna că viaţa umană
începe de la concepţia copilului în pântecele mamei şi consideră avortul, în
orice moment al sarcinii, ca o formă de omucidere. În România,
întreruperea sarcinii este un fapt a cărui conştientizare e lăsată în seama
nimănui. Din 1958, de când sunt contabilizate avorturile, şi până în prezent,
populaţia României ar fi trebuit să fie mai numeroasă cu aproximativ 23 de
milioane de români. Citiţi în cele ce urmează un interviu cu părintele Dosoftei
Dijmărescu de la Mănăstirea Putna despre avort şi modul în care putem să luăm
parte la salvarea de vieţi omeneşti.
-Părinte Dosoftei,
societatea noastră pare a nu mai fi deloc interesată de problema avorturilor. Vi
se pare o atitudine corectă?
-Nu e firesc să se vorbească atât de puţin în spaţiul public despre acest
subiect. Jumătate din populaţia României este omorâtă încă din pântecele mamei
şi aproape nimeni nu vorbeşte despre asta.
Acest lucru ar trebui pus pe tapet în fiecare zi, aşa cum spunem Crezul la
fiecare Liturghie. Pentru că este esenţială apărarea vieţii. Viaţa pe care ne-a
dat-o Dumnezeu este ceva fundamental. Asta nu înseamnă că trebuie să spui în
fiecare predică, însă apărarea vieţii trebuie afirmată în orice cuvânt al
nostru, în orice discuţie, în orice relaţie, în mod firesc, aşa cum vorbim
limba română fără să ne propunem, tot aşa trebuie să promovăm viaţa. Cred că
preocuparea faţă de omorârea copiilor nenăscuţi în pântece ar trebui să fie
firească pentru orice om care consideră că are ori vrea să aibă o minimă
dragoste faţă de aproapele, un minim interes faţă de viaţa socială sau faţă de
România.
Mi se pare o componentă primară. Nu văd în momentul de faţă un subiect
social mai important. Discutăm despre ce se întâmplă în Siria, de exemplu
(n.n.: interviul a fost luat în ianuarie 2013). Bun, dar acolo se instaurează
un regim nou. Au murit 70.000 de oameni până acum. În România, numai anul
trecut au fost luate mai multe vieţi nevinovate decât au murit în Siria. Şi au
fost luate prin contribuţia celor care ar fi trebuit să le protejeze viaţa,
părinţii lor. Mi se pare o orbire sufletească lipsa de implicare, dar ea arată
măsura vieţii noastre duhovniceşti.
-Credeţi că problema
s-ar rezolva prin schimbarea legislaţiei?
-Rezolvarea nu vine de la nivel legislativ. Este profund falsă această
gândire. Ea porneşte de la schizofrenia în care omul se vede despărţit de
societate: viaţa privată este viaţă privată, iar de viaţa socială se ocupă
politicienii.
Putem spune că se fac atâtea avorturi în România câte iau eu parte la ele. Exact
atâtea. Pentru că eu sunt în legătură sufletească cu toţi oamenii din România. Cât
mă implic eu în binele organismului care este comunitatea, ori Biserica
Ortodoxă Română, ori Statul român? Noi suntem legaţi sufleteşte de toţi cei
care vieţuiesc în ţara asta, pentru că împărţim cu ei toată viaţa.
În 1871, la prima serbare a Românilor de Pretutindeni de la Putna, a avut
loc şi primul congres al Studenţilor Români din mai multe centre universitare,
inclusiv de peste hotare. Şi s-au pus două probleme. Una dintre ele: ce se face
mai întâi, unirea politică sau unirea culturală? Atunci, Transilvania aparţinea
Ungariei, Bucovina, inclusiv Mănăstirea Putna, aparţinea Austriei, în Imperiul
Austro-Ungar, Dobrogea era la turci, iar Basarabia era la ruşi. Aparent,
soluţia era unirea politică. Dar este fals, pentru că însemna să cauţi soluţia
în afara ta, să vină politicienii să unească ţara.
Eminescu a spus foarte clar: unirea culturală trebuie făcută mai întâi. Să
ne unim noi sufleteşte şi, când plăcile tectonice ale imperiilor se vor
clătina, atunci se va face unirea politică, pentru că te vei recunoaşte în
ceilalţi. Şi în chip firesc vei spune „suntem una“.
Deci, nu trebuie să aşteptăm niciodată legislaţia. Ea nu face decât să
urmeze starea poporului. Chiar şi când se instaurează o dictatură, este tot o
urmare a stării poporului.
Avorturile apar din cauza lipsei de dragoste şi de responsabilitate.
-Cum ar putea fi
evitat avortul?
-Să încetăm să mai minţim. Minciuni de genul termenului de „întrerupere de
sarcină“ - de parcă după întrerupere cândva o să o reiei; nu o să mai reiei. Apoi,
faptul că avortul te scapă de copil; nu, copilul nu dispare, ci femeia devine
mama unui copil mort, iar tatăl, tatăl unui copil mort. Se spune că avortul a
fost interzis de comunişti; fals, regimul comunist l-a legalizat în 1957, şi,
la un moment dat, a introdus restricţii, dar în perioada restricţiilor,
1967-1989, s-au făcut mai mult de 6.000.000 de avorturi - „curată“ interzicere.
Să privim adevărul în faţă. Peste 80% dintre avorturi nu ar avea loc dacă
mama ar avea pe cineva în preajmă, un singur om care să o sprijine
necondiţionat pentru păstrarea copilului. În toate aceste cazuri nu există o
persoană care să sprijine acea femeie. Să îi spună că o ajută să îl crească.
În general, să ne pese de viaţa copiilor. Uitaţi-vă la mişcarea pro-viaţă
din SUA. Ei nu sunt ortodocşi şi unii nici măcar nu sunt religioşi. Dintre
ţările occidentale, în SUA este cel mai mare procent de oameni fermi pro-viaţă
şi împotriva avortului.
S-au implicat foarte mult. O tânără din Canada
are o formă extremă. Se duce în clinici şi vorbeşte cu femeile care doresc să
facă avort. Personalul de la clinică cheamă poliţia şi e arestată. A fost de zeci de ori arestată până
acum. Stă o lună, două în închisoare, iese şi iarăşi face acelaşi lucru.
De curând, a avut colegă de celulă o femeie care i-a spus că o cunoaşte. Pentru
că era într-o clinică de avorturi şi, după ce a vorbit cu ea, femeia s-a
răzgândit şi nu a mai avortat.
Până şi această formă extremă este de folos.
La noi nu există o cultură a adopţiilor. Se fac fertilizări in vitro şi
oamenii şi statul plătesc sume foarte mari pentru aceste tratamente prin care
se distrug embrioni. Pentru că din 100 de copii concepuţi, în medie doar unul -
doi ajung să trăiască, restul mor în diferite etape. Să nu ne amăgim că aceasta
aduce fericire, ci un noian de morţi.
Dacă s-ar investi într-o cultură a adopţiilor, o femeie care este convinsă
că nu poate să crească copilul pe care îl are în pântece ar şti foarte clar că
îl va da spre adopţie. Ar ajuta familiile care nu au copii şi care recurg
disperate la FIV, unde, pe lângă atâţia copii pierduţi, cei care se nasc au
şanse mai mari să aibă diferite afecţiuni.
Dar, în primul rând, păstrarea fecioriei până la căsătorie şi o viaţă de
familie plăcută lui Dumnezeu sunt împlinitoare, aducătoare de har şi bucurie şi
izbăvesc de astfel de păcate grele.
Iar, în situaţii de criză, lăsarea în mâna lui Dumnezeu: spovedanie şi
purtarea crucii. Bucuria şi izbăvirea vor veni. Câte minuni a făcut Maica
Domnului: copii despre care se spunea că vor fi bolnavi, mame ameninţate… Puţină
credinţă şi hotărâre şi să-L lăsăm pe Hristos să lucreze. El spune „Lăsaţi
copiii să vină la Mine“. Lăsaţi-i să se nască şi va purta El la toţi de grijă,
şi copii, şi părinţi.
-Care consideraţi că este motivul recurent pentru care se întâmplă
avorturile?
O mulţime de tinere fac avort pentru că sunt necăsătorite şi se tem că nu
se vor mai căsători dacă nasc. Mai ales la ţară. Nu pentru că nu au cu ce să îl
crească, ci de „gura lumii“, care spune că dacă a făcut un avort nu e nici o
problemă, dar că are un copil e o problemă. O mentalitate pe care nici o lege
nu poate să o schimbe, decât dragostea şi bunul-simţ: cum gândeşte Dumnezeu? Spre
cine caută Dumnezeu cu bucurie? Spre aceea care a greşit şi a făcut o greşeală
şi mai mare făcând avort sau spre cea care a greşit, dar care apoi şi-a asumat
consecinţele şi îşi creşte copilul aşa cum trebuie? Dar noi, societatea, o
învinuim pe cea cu copil.
Nu trebuie aşteptat de la lege, ci trebuie lucrat. În susţinerea vieţii nu
trebuie doar să spunem „nu faceţi avort“, pentru că o femeie ajunge la această
decizie pentru că i se pare că nu are altă soluţie. Dar cei din jur sunt
responsabili că ea nu vede soluţiile, ei trebuie să i le ofere.
Sunt tinere care rămân însărcinate şi le dau părinţii afară din casă pentru
că nu vor să facă avort. Au acea curăţie a minţii care le spune că, oricât de
greu ar fi, nu e bine să ia viaţa copilului lor. Preferă să fie date afară din
casă. Cine le încurajează după aceea? Rămân şi se roagă singure pentru că sunt
prea puţine mâini care să ajute.
Nu există o cultură a adopţiilor şi aceasta nu o poate face legea. Şi
familiile cu copii pot adopta copii!
În SUA există familii care au un copil cu handicap. Şi, pentru că au văzut
câtă dragoste poate oferi un copil cu dizabilitate severă (autism, Sindrom Down
etc.), adoptă special al doilea copil cu acelaşi tip de problemă, pentru că ei
ştiu câtă bucurie poate aduce un asemenea copil şi, pe de altă parte, ştiu cât
de greu e să îngrijeşti un asemenea copil, dar ei se pricep deja.
La noi, când e vorba de un astfel de copil, adesea îl ţin în ultima cameră
a casei, ca să nu îl arate. Acela nu e un suflet dat de Dumnezeu? Am observat
de multe ori cum copiii cu probleme mentale severe sărută icoanele cu atâta
bucurie şi sunt atât de bucuroşi când sunt stropiţi cu agheasmă! Pentru că şi
sufletul lor intră în legătură cu Hristos. Şi duhul simte sfinţenia. Raţiunea
nu este organul de simţire a sfinţeniei. Simţirea sfinţeniei o au şi persoanele
cu handicap.
-Care sunt traumele femeilor în
urma avortului?
Nu doar mamele, ci şi taţii pot trăi drame uriaşe. Este o persoană publică
care spune că nu s-a căsătorit pentru că, în tinereţe, o femeie cu care a avut
un copil a făcut un avort fără să îi spună. El şi-ar fi dorit foarte mult
copilul. Atât de mult s-a îndurerat, încât nu s-a mai căsătorit toată viaţa. Nu
spun că este o atitudine bună, dar iată ce traumă a putut trăi. Aceste lucruri
se întâmplă de obicei la tinereţe, dar, după mai mulţi ani, oamenii îşi dau
seama că ar fi fost bine să mai fi avut câţiva copii. Şi nu se mai poate.
Avortul este prezentat ca un fel de panaceu pentru orice problemă o are o
femeie în criză de sarcină. Este profund fals. Avortul va agrava toate
problemele. Şi nu doar pe moment, ci şi peste decenii. Sunt femei care au 80 de
ani şi care se apropie de moarte. Vor să se mai spovedească încă o dată. Spun
că în ziua cutare asta am făcut. A trecut jumătate de secol şi nu s-a şters
deloc din conştiinţa lor. Pentru că este teribil să iei o viaţă care nu a
apucat să îşi dea mărturia ei, să conlucreze sau să respingă pe Dumnezeu. Iei
libertatea copilului, care nu a apucat, în primul rând, să fie botezat. Şi
conştiinţa spune acestea.
Dacă oamenii ar da mărturie că au trecut prin aşa ceva, ar fi avertizaţi
ceilalţi să nu facă la fel. Sunt persoane care dau mărturii, şi astfel sunt
salvaţi mulţi prunci. Tinerele discută între ele. Şi dacă una spune că avortul
este cumplit şi îndeamnă să nu facă, celelalte abia aşteaptă un sprijin şi o
încurajare pentru a rezista presiunii. De fapt, de
foarte multe ori femeile sunt presate cu putere de alţii să facă avort. Sunt
ameninţate fie că vor fi părăsite, că vor fi date afară din casă, de la
serviciu. Sunt locuri de muncă unde sarcina este
privită rău, pentru că implică lipsa de la serviciu.
O altă soluţie sunt mărturiile pozitive. Mamele care au avut această
problemă, le-a fost foarte greu, au născut copilul şi apoi şi-au dat seama că
au făcut ceea ce trebuie, şi-au dat seama că acel copil nu a fost doar un boţ
de celule, ci Ion, Maria, Roxana sau cum i-au pus numele. Copilul acela cu ochi
frumoşi care te ia în braţe şi care îţi spune mama şi tata, acela e copilul
micuţ, pe care îl pândeau gândurile tale rele.
Prea puţini au curajul să vorbească despre lucrurile acestea. Dar lipsa de
curaj şi de mărturisire face ca ele să
se întâmple mai departe. Despre comunism, occidentalii nu ştiau mai nimic până
ce Soljeniţîn, în Arhipelagul Gulag, nu a vorbit despre el. De astfel de
lucruri este nevoie, şi continuu, nu o singură dată, ori într-o singură
predică.
Bărbaţii trebuie să îşi asume responsabilităţile. Când rămâne soţia sau
prietena însărcinată, spun că nu vor să aibă copii. Dar el deja are, copilul
există! Şi o ameninţă că o va părăsi - dar, dacă recurge la şantaj, dacă are
inima asta, el oricum o va părăsi. Laşitatea bărbaţilor este una din cauzele
clare ale avortului. Trebuie încurajaţi bărbaţii să îşi asume
responsabilitatea.
-Cum ar putea fi
conştientizaţi oamenii implicaţi în săvârşirea acestui păcat de crima pe care o
comit?
Vorbeam cu un bărbat român din Crasna, un sat din nordul Bucovinei, dincolo
de graniţă, în Ucraina, cu populaţie românească. Şi mi-a spus că este imposibil
ca o femeie căsătorită să facă avort, pentru că ea are bărbat. Nu putea concepe
altceva decât că bărbatul o ocroteşte şi are grijă de tot ceea ce este rod al
căsătoriei lor. Dar, de fapt, câţi bărbaţi nu spun, după unul sau doi copii,
„ia bani, du-te şi rezolvă“? Lipsă de responsabilitate. Nu vor să îşi asume
responsabilitatea creşterii unui copil. Şi femeile, ce tărie trebuie să aibă ca
să reziste singure? Nu trebuie judecate şi condamnate, căci faptul că nu le
sprijinim este vina noastră.
Câţi oameni respectabili sunt prieteni cu doctori ginecologi? Dar în
discuţia cu un doctor ginecolog, subiectul acesta este tabu. Când doresc un
avort, apelează la ei, dar să nu afle nimeni. În schimb, când sunt la o masă,
discută numai despre naşteri, de parcă doctorul acela se ocupă numai de
naşteri. Fals, pentru că majoritatea ginecologilor se ocupă majoritatea
timpului de avorturi, nu de naşteri.
Or, de ce nu le spun prietenii că îl stimează, dar ar dori să discute
despre conştiinţa lui?! Spune: sunt plătit şi fac ceea ce cere femeia care
vine, naştere sau avort. Dar tu, ca medic, scoţi de acolo copilul bucăţică cu
bucăţică. Îi vezi inima cum bate şi vezi fiecare parte din acel copil, pentru
că îl pui pe măsuţă şi îl asamblezi ca să te asiguri că l-ai scos pe tot când
faci avort. Tu ştii foarte bine că scoţi acel ceva despre care unei paciente îi
spui „ce copil frumos aveţi!“, iar alteia îi spui: „Vom rezolva această
sarcină!“ Unde e conştiinţa ta? Bine ar fi dacă oamenii din jurul lui ar
discuta cu prietenul lor medic ginecolog, chiar dacă alţii fac, măcar el să nu
facă! Dacă ar fi mai mulţi astfel de oameni, tot s-ar schimba ceva! Dar este o
tăcere vinovată, în masă.
Aceste păcate nu apasă numai pe conştiinţa celor care le fac în mod direct,
ci pe conştiinţele noastre, ale tuturor. Pentru că nu s-au întâmplat în altă
parte, ci lângă noi şi în lipsa unor cuvinte şi atitudini ale noastre. În lipsa
unor încurajări ale noastre. Tăcerea, ruşinea mărturisirii adevărului, este o
vină. Şi nu poate nimic să meargă bine. Este imposibil să clădeşti ceva fără
temelia adevărului. Viaţa duhovnicească, dragostea de aproapele, coeziunea
socială nu există atunci când îl omori pe cel mai vulnerabil. Solidaritatea
este atunci când cei puternici îi apără pe cei mai slabi. Dacă nu avem grijă de
cei mai slabi, nu vom putea avea niciodată solidaritate.
Dacă inima s-a împietrit în aşa fel şi alungi harul din tine încât să
ridici mâna asupra unui prunc care nu ţi-a greşit cu nimic, ce relaţie vei avea
cu vecinul sau cu cei care ţi-au făcut un rău, sau nu te-au ajutat? Ce inimă
poţi avea dacă tu l-ai omorât pe cel care este rodul dragostei şi al trupului
tău?
Este o iluzie să credem că va exista pace şi coeziune socială în aceste
condiţii. Cât timp va exista această fărădelege, trăim în dizarmonie şi ură
pentru viaţă, respingem darurile lui Dumnezeu care sunt copiii şi bine nu va
fi. Să ne îndreptăm, Hristos de aceea a venit în lume şi este cu noi până la
sfârşitul veacurilor!
Sursă: Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu