Acolo, în Împărăţia Tatălui şi a Fiului şi a Sfântului Duh, trebuie să locuiască
mintea noastră. Trebuie să flămânzim şi să însetăm pentru a intra în această
minunată împărăţie. Atunci vom birui în noi înşine păcatul refuzului iubirii
Tatălui, iubire descoperită nouă prin Fiul. (cf. In. 8, 24).
Adevărata contemplaţie începe în clipa în care devenim conştienţi de păcatul din noi. (...) Faptul de a simţi păcatul în noi înşine e un act
spiritual, cu neputinţă fără har, fără apropierea de noi a Luminii
Dumnezeieşti.
Păcatul nu este încălcarea standardelor etice ale societăţilor umane sau
ale vreunei prescripţii legale. Păcatul ne taie de Dumnezeul Iubirii, Care ni
S-a arătat ca Lumină în Care nu este nici un întuneric (1In. 1, 5).
Faptul de a ne privi realitatea noastră jalnică este un dar ceresc, unul
dintre cele mai mari câte există.
Fără această răpire preliminară a credinţei, fără această arzătoare ieşire
spre Dumnezeul iubitor care ne inspiră continuu, nu vom putea evita căderea sub
masiva presiune a lumii contemporane care nu cunoaşte rugăciunea. Credinţa
dătătoare-de-viaţă constă într-o încredere deplină, lipsită de întrebări şi
îndoieli în Hristos ca Dumnezeu.
În primejdia noastră actuală, cuvintele frumoase care nu ne angajează la nimic
nu mai sunt suficiente. Cu toţii avem nevoie astăzi de o credinţă fermă în
biruinţa veşnică a lui Hristos ca şi noi să devenim de nebiruit duhovniceşte.
În aceste zile este esenţial să fim în stare să ne protejăm pe noi înşine
de influenţa celor cu care venim în contact. Altfel, riscăm să ne pierdem atât credinţa,
cât şi rugăciunea. Lumea întreagă poate să ne socotească nedemni de atenţie, de
încredere sau respect - nu va însemna nimic dacă Domnul ne primeşte.
Rugăciunea poate îndeplini toate lucrurile. Chiar dacă suntem lipsiţi de daruri
naturale, oricare dintre noi poate dobândi şi dobândeşte prin rugăciune daruri
suprafireşti.
„Fericiţi suntem noi, creştinii, căci Domnul a dorit atât de mult să se
unească cu noi, încât viaţa Sa a devenit a noastră".
Mulţi ignoră însă adevărata esenţă a creştinismului. Creştinismul implică suferinţa;
dar prin suferinţă pătrundem în tainele fiinţei. Suferinţa face cu putinţă
întelegerea umanităţii şi libertăţii noastre.
Curajul (duhovnicesc) se naşte dintr-o credinţă statornică în Hristos-
Dumnezeu.
Aruncarea noastră în necunoscut înseamnă a avea încredere în Dumnezeu,
părăsirea nădejdii în mai-marii pământului şi hotărârea de a pleca în
căutarea unei vieţi noi în care locul cel dintâi să-I fie dat lui Hristos.
Numai printr-o măsură încă şi mai copleşitoare a harului, arătată în
iubirea de vrăjmaşi, devine mintea noastră înrudită cu Dumnezeu.
Rugăciunea e ca o mână puternică ce se ţine cu tărie de haina lui Dumnezeu,
în tot timpul şi în tot locul: în zarva mulţimii, în clipele plăcute de odihnă,
în răgazurile de singurătate.
Este vital să locuim în rugăciune spre a contracara influenţa distructivă
şi persistentă a lumii exterioare.
Avem două alternative diametral opuse: fie să-L respingem pe Dumnezeu -ceea
ce este însăşi esenţa păcatului - fie să ne facem fii ai lui Dumnezeu. Pentru
că suntem făcuţi după asemănarea lui Dumnezeu, dorim în chip firesc
desăvârşirea dumnezeiască care este în Tatăl nostru. Şi atunci când Îi urmăm,
nu ne supunem dictaturii unei puteri exterioare, ci ascultăm pur şi simplu
imboldul nostru de a ne asemăna desăvârşirii Lui.
Dacă Dumnezeu ar interveni atunci când omul înclină spre rău, ar însemna să-l
lipsească de posibilitatea auto-determinării şi să-l distrugă în acelaşi timp.
Dar Dumnezeu poate şi mântuieşte cu adevărat oameni şi naţiuni dacă ele umblă
pe calea pe care El le-o arată.
Bătălia noastră este dusă în condiţii extraordinar de inegale. Suntem
legaţi de mâini şi de picioare. Nu îndrăznim să lovim cu foc şi sabie: singura
noastră armă e iubirea, chiar şi pentru vrăjmaşi.
Cel mai trecător reflex al inimii sau minţii noastre îşi lasă urma asupra sumei totale a vieţii noastre. Să presupunem că o singură dată în decursul existenţei
mele am avut un impuls ticălos, de moment, spre crimă. Până când nu voi alunga
această idee din inima mea printr-un act de căinţă, ea va rămâne în mine ca o
pată întunecată, cu neputinţă de ascuns. (v. Lc. 12, 2)
0 comments:
Trimiteți un comentariu