Fata
care fugea pe trepte
-
În timpul facultăţii, ai întâlnit-o pe doamna şi iubirea vieţii
tale. Atât de serios a fost totul, încât ai întrerupt un an
facultatea, ca să îţi poţi vedea, în tihnă, de dragostea ta.
Care e povestea voastră?
-
Pentru mine a fost ca un salt. La un moment dat, în facultate, a
trecut pe lângă mine, alergând pe trepte, câte două-trei odată,
o fată. Avea un aer care m-a făcut să-mi spun: "Mi-ar plăcea
să-mi fie nevastă fata asta!". Era prima oară când am spus
lucrul ăsta despre cineva. Nu pot să spun şi că Adriana,
viitoarea mea soţie, m-a plăcut din prima. A trebuit să fac
eforturi mari să-i atrag atenţia asupra mea. Să o atrag. Era la
Istoria Artei. În fine, într-un an de zile, ne-am şi căsătorit.
Şi, datorită ei, mi-am schimbat felul de a trăi şi a gândi. A
fost o asumare totală. Era curată sufleteşte şi credincioasă. O
întrebam la ce biserică merge şi acolo mă duceam şi eu. Aşa că,
din facultate, am început să mergem împreună la biserică. Dar ea
mergea încă din liceu. Apoi, imediat, am făcut şi un copilaş. Am
reluat facultatea şi... n-a fost uşor, dar era foarte frumos.
Adică, n-am simţit că era greu. Pluteam într-un fel, aşa... Şi
acum avem şase copii: trei băieţi şi trei fete.
-
Doi oameni moderni cu şase copii, ca în vremurile bune ale
românilor.
-
Este o asumare. Soţia mea este genul de om pentru care nu există
cale de mijloc. Dacă şi-a asumat ceva, face. Şi nu simţim
neapărat o greutate în plus. Şi-apoi, ei coabitează, îşi
creează un soi de preocupare tot timpul. Când ai un singur copil,
mi se pare foarte greu. Cu mai mulţi e uşor. Totul ţine de
mentalitate şi de comoditate. Şi apoi, noi avem prieteni cu mulţi
copii, şi toată lumea e fericită. Mergi la biserică şi te
întâlneşti cu alţii, care au patru-cinci copii. Oricum, e un
miracol pe care noi nu-l putem gestiona. Nici nu ne gândim la
subiectul ăsta prea mult. Deocamdată, proiectele merg profesional
foarte bine, nu suntem disperaţi să devenim cei mai grozavi
artişti, facem cât putem şi, slavă Domnului, lucrurile se mişcă.
Nu suntem nici în nevoi.
-
Cum este viaţa voastră de zi cu zi, la umbra Mânăstirii
Ţigăneşti?
-
Locul ăsta a fost şi este pentru noi ca o baliză. Şi mânăstirea,
şi toată priveliştea ce o înconjoară, ca un paradis regăsit.
Satul
de olari
-
În prezent, lucrezi şi locuieşti cu toată familia la Piscu, un
sat de lângă Bucureşti, din comuna Ciolpani. Cum aţi ajuns aici?
-
Piscu era un sat curat, cu case modeste, unitar, ceea ce mi-a plăcut.
Era încă un sat cu mulţi copii. Nefiind trafic pe stradă, strada
este o promenadă perpetuă. E un amuzament în felul în care
oamenii stau la terase şi beau. Mie îmi place spiritul ăsta
balcanic, mai mult decât modul occidental de a trăi. Pentru că
este viu. Dar am văzut şi nişte construcţii ciudate prin curţi
şi am întrebat ce sunt. Mi-au spus că sunt cuptoare de olărit.
Piscu fusese cel mai puternic centru de olărit din zona
Bucureştiului. Oalele lor ajungeau până la Dunăre. Până la
Olteniţa mergeau cu căruţele şi făceau troc sau le vindeau. La
Piscu, acum 30 de ani, erau 70 de olari. Acum mai sunt doi-trei.
Făceau o ceramică simplă, fără mari virtuţi estetice, dar
ieftină şi în cantităţi foarte mari. La revoluţie, încă se
lucra pe rupte aici. Apoi, totul s-a şters cu buretele. N-au mai
vândut. După '90, România a fost invadată de chinezării şi de
plastice. Acum, şi când te duci la biserică, coliva se dă în
pahar de plastic.
-
Bucovineanul din tine s-a integrat uşor printre ei?
-
Faptul că aici a fost un sat de olari şi că ei au lucrat de
generaţii meşteşugul ăsta, eu cred că le-a dezvoltat o abilitate
mult peste medie. O anumită înţelegere a meşteşugului, nu doar
al olăritului. Pricep foarte repede ceea ce vreau să le spun, ceea
ce le dau ca sarcină, şi au o manualitate surprinzătoare. Vine din
moştenirea lor genetică. Există un mare potenţial la Piscu. Şi
nu doar aici. Cei care au companii ce dezvoltă businessuri, cred că
ar putea să-şi aleagă sate româneşti, unde oamenii au făcut
ceva cu mâinile. Care au făcut un obiect de la cap la coadă, au
vândut, ştiu ce înseamnă să produci ceva. Acum, asta le lipseşte
meşterilor: să fie respectaţi. Îmi amintesc, de pildă, un olar,
un vecin de-al meu, care trecea mereu pe la mine şi-mi tot spunea:
"O să vin eu o dată, domn' Virgil, să vă fac nişte oale
grozave!". Ei, şi numai ce-l văd cum apare într-o dimineaţă,
proaspăt şi îmbrăcat curat. Şi până seara, făcuse 12 oale
mari şi frumoase. Era transfigurat. Mi-a spus: "Ştiţi, domn'
Virgil, noi, artiştii ar trebui să fim mai apreciaţi". M-a
emoţionat spusa lui, pentru că în ochii celor din sat, el e un
amărât, un om distrus de băutură şi sărăcie. Din păcate,
societatea s-a dezis de o categorie de oameni care înainte avea o
anumită demnitate. Dispar obiectele făcute manual, dar dispare şi
un anume tip de om. Iar asta e mult mai dramatic.
Şcoala
Agatonia
-
Cum v-aţi implicat, tu şi soţia ta, Adriana, în viaţa satului de
olari?
-
Mai întâi am înfiinţat o asociaţie numită "Gaşpar,
Baltazar, Melchior". Cei trei magi. Am făcut-o ca să implicăm
copiii în proiecte culturale. Sunt şase-şapte ani de atunci. Şi
aşa, în fiecare an, am tot dezvoltat proiectele, se fac tabere cu
copiii din sat. De exemplu, duceam copiii din Piscu în Maramureş şi
aduceam copiii din Maramureş la noi. După aceea, s-a născut
această mică şcoală a noastră, "Şcoala Agatonia". Am
numit-o aşa după un sfânt, Sf. Agaton, care era olar. Şcoala era
gratuită, şi trei ani de zile am susţinut-o cu propriile fonduri.
Adriana, soţia mea, era şi învăţătoare la o clasă. Acum avem
trei clase cu 18 copii, din care trei sunt ai noştri. Iar şcoala
are un specific aparte: preocuparea pentru patrimoniu şi
meşteşuguri. Olărit şi ţesut. Avem şi meşteri din sat. Îi
chemăm pe rând. Nu şi-au pierdut ştiinţa şi le place să
lucreze cu copiii. De exemplu, am avut două proiecte foarte
interesante, în care am implicat copii. Mai întâi, am fost
invitaţi la standul de carte al României de la Târgul de Carte de
la Londra. Copiii au ilustrat proverbe româneşti, prin serigrafie,
am imprimat un divan care a tronat în mijlocul standului românesc.
A fost aşa frumos! Iar acum doi ani, am organizat o tabără de
patrimoniu la Pescara, în Italia. Copiii au stat acolo gratuit 10
zile. Copiii de la şcolile italieneşti veneau şi ei şi făceau
tehnici în spaţiul nostru expoziţional. Învăţau să facă
linogravură, să facă olărit. Copiii noştri îi învăţau pe cei
italieni.
Sursa:
Formula As
0 comments:
Trimiteți un comentariu