Ce
ar putea avea în comun Maximilien de Robespierre și François-Noël
„Gracchus” Babeuf, două personalități majore ale Revoluției
franceze, V.I. Lenin și Alexandra Kollontai, două personalități
ale Revoluției ruse, Alfred Kinsey și John Lennon, doi profeţi
fondatori ai Revoluției sexuale? Dorința exprimată ca oamenii să
fie liberi şi egali din toate punctele de vedere. Și dictaturile la
a căror instaurare au contribuit din plin.
Cele
trei revoluţii egalitare moderne
Revoluția
franceză a promis fericirea. Revoluția rusă a promis fericirea.
Revoluția sexuală promite fericirea. Iniţiatorii şi conducătorii
lor au considerat că omul este nefericit pentru că nu poate să se
manifeste liber, din cauza inegalității dintre el şi o categorie
oprimatoare. Revoluția franceză a cerut înlăturarea diferenței
de clasă, crezând că oamenii vor deveni egali, liberi și se vor
iubi dacă nu vor mai exista nobili și regalitate. Revoluția rusă
a cerut înlăturea proprietății private, crezând că oamenii vor
deveni egali dacă nu vor mai exista bogați. Revoluția sexuală
cere înlăturarea discriminării pe baza genului și a „orientării
sexuale”, crezând că oamenii vor deveni liberi și fericiți dacă
nu va mai fi recunoscută o specificitate a bărbatului și una a
femeii și va dispărea modelul normativ al familiei tradiţionale.
Autoritatea familiei monogame exclusive în cadrul căsătoriei este
acum regele care trebuie ucis, marea proprietate care trebuie
distrusă.
Dacă
Revoluția franceză și cea contemporană aparţin, în mod vizibil,
aceluiași curent intelectual, despre cea rusă, comunistă, s-ar
putea crede că ar fi în opoziție cu ele. De fapt, este o unică
mișcare egalitaristă în diferite stadii de dezvoltare, succesive,
menite să schimbe din ce în ce mai adânc omul și societatea.
După
egalizarea drepturilor politice, în 1796, Babeuf sesizează că nu
este posibilă egalitatea dorită de Revoluţie atâta vreme cât
există proprietatea individuală, care determină o inegalitate
între oameni. Pregătește alături de Conspirația Egalilor
preluarea puterii, dar este trădat, arestat și condamnat la moarte.
Astfel, Revoluţia franceză îl pierde pe cel care era dispus să
ducă cel mai departe ideea egalitară.
În
secolul următor, gânditorii egalitarişti încearcă să își pună
în practică teoriile. Câteva comunităţi de idealişti emigrează
pe tărâm american şi fondează comunităţi egalitariste cu viaţă
scurtă, precum Utopia (1844–1847) din Ohio sau La Réunion
(1855–1860) din Dallas.
Marx
și Engels vor avea un aport decisiv la introducerea ideii egalității
materiale în prim planul dezbaterii filozofice şi politice. Ideile
lor vor fi transpuse în practică, prin victoria Revoluției ruse,
mai întâi în spaţiul fostului Imperiu rus şi apoi în ţările
care vor deveni comuniste. Comuniștii au văzut revoluția și
organizarea lor socială ca o continuare naturală a Revoluției
franceze, care ducea omenirea cu un pas înainte în împlinirea
idealului egalitar. Faptul că trupul lui Lenin, expus în Mausoleul
din Piaţa Roşie, se află sub un drapel al Comunei din Paris
exprimă această continuitate.
Dar
drepturile politice egale şi proprietatea în comun nu au egalizat
deplin oamenii. Grupul primilor revoluţionari din jurul lui Lenin au
dorit înlăturarea familiei. Familia era văzută ca o instituție
burgheză, care exploata femeia și perpetua un sistem patriarhal al
inegalităţii. Ideea nu era nouă. Și Robespierre viza desființarea
instituției familiei; simbolic, un act fondator al Revoluției
franceze a fost urcarea unei femei care practica prostituția pe masa
din altarul catedralei Notre Dame.
„Dragostea
liberă este ultimul scop al statului socialist” – sintetizează
un participant la dezbaterile despre familie idealul noii revoluţii,
în discuţiile care aveau în vedere creşterea de către stat, în
comun, a copiilor, desfiinţarea instituţiei căsătoriei şi
introducerea conceptului de „căsătorie în comun”, în care
fiecare bărbat este „căsătorit” cu fiecare femeie în momentul
în care el sau ea doreşte actul sexual, neexistând căsătorii
stabile.
Iată
manifestarea „iubirii libere” descrisă de un martor ocular: „În
1922, de câteva ori, am fost martorul câtorva spectacole stradale,
cu deviza «Jos cu ruşinea!» Gol puşcă, împodobit doar cu o
panglică pe care scria «Jos cu ruşinea!», oratorul acelui
eveniment striga în piaţa din Krasnodar de la tribună: «Jos cu
burghezia! Jos cu minciunile popimii! Noi, comunarzii, nu avem nevoie
de haine, care să ne acopere frumuseţea corpului! Noi suntem copiii
soarelui şi ai aerului!»”
Experienţa
a eşuat, căci declaraţiile „apostolilor” moralei sovietice au
provocat o asemenea indignare, încât autorităţile au oprit aceste
comportamente neruşinate. Răspândirea promiscuităţii sexuale a
fost preluată de şcoală, de literatura artistică şi de
popularizare ştiinţifică. În şcoli, predarea problemelor
sexuale, fără principii moral-religioase, nu era decât o corupere
a copiilor. În plus, profesorii nu aveau posibilitatea de a stăvili
impactul pe care îl aveau asupra elevilor înjurăturile,
povestirile vulgare şi anecdotele pe teme sexuale folosite curent de
copiii deja corupți.
Nu
există nicio îndoială asupra faptului că dezintegrarea morală a
naţiunii a fost planificată de sus. De exemplu, Alexandra
Kollontai, membru al Comitetului Central, prima femeie ambasador din
lume, făcea agitaţie pentru „iubirea liberă”, propovăduind
ideea de a înțelege actul sexual „ca şi cum ai bea un pahar cu
apă”. După moartea lui Lenin, Alexandra Kollontai a pierdut
accesul la destinul revoluției şi „eliberarea” sexuală nu a
mai figurat între obiectivele lui Stalin.
În
anii ’60, în Europa Occidentală şi în America de Nord, s-a
declanşat o nouă revoluție, menită să desăvârșească
egalitarismul. Esenţa ei este relativismul general, al cărui adevăr
absolut este că nu există niciun adevăr absolut. Pentru că ea a
vizat în mod special înlăturarea oricărei norme privind viaţa
intimă, s-a numit Revoluția sexuală.
În
1970, o participantă declară: „Nu putem distruge inegalitatea
dintre bărbaţi şi femei până nu vom distruge căsătoria”. Ca
urmare, Revoluția sexuală uniformizează femeia cu bărbatul în
primă etapă, anulând specificitatea fiecăruia, iar apoi
decretează ca egal şi legitim orice comportament sexual.
Unul
dintre teoreticienii ei este Alfred Kinsey, zoolog la Universitatea
Indiana. În două cărți, „Comportamentul sexual al bărbatului”
și „Comportamentul sexual al femeii”, el militează pentru
receptarea actelor sexuale în afara căsătoriei și a oricăror
tipuri de acte sexuale ca firești și de dorit. Pe baza rezultatelor
lui „științifice” a fost facilitat divorțul, iar pornografia,
homosexualitatea, încălcare fidelității conjugale, sexualitatea
în afara căsătoriei și perversiunile au fost din ce în ce mai
mult acceptate ca firești.
Societatea
nu a știu clar atunci că majoritatea studiilor au fost făcute pe
deținuți, ceea ce le altera semnificativ rezultatele. În plus,
Kinsey privea actele sexuale și uneori participa la ele, încurajând
membrii echipei sale să facă la fel. În studii, el menţionează
reacțiile copiilor de numai cinci luni în timpul actelor sexuale –
molestări evidente, dramatice, dar cine să se mai scandalizeze de
metodă când la mijloc este fericirea universală?
Faptul
că revoluția sexuală este succesoarea fazelor anterioare ale ideii
egalitare este sintetizat de John Lennon: „Melodia «Imagine» –
care spune: «Imaginează-ți că nu mai sunt religii, nu mai sunt
țări, nu mai este politică» – este, virtual, Manifestul
comunist, chiar dacă eu nu sunt, în particular, un comunist și nu
aparțin niciunei mișcări.” Dar el îmbrățișează ideologia
egalitaristă care a generat comunismul și o dorește continuată:
„Nu există un stat cu adevărat comunist în lume. Socialismul
despre care vorbesc… nu este cel pe care l-ar face niște ruși
tâmpiți, sau chinezii. Acela poate se potrivește la ei. Dar noi
trebuie să avem ceva fain… socialism britanic”. Pe urmele
comuniștilor din secolul al XIX-lea, decretează și el, în 1973,
împreună cu Yoko Ono, un spațiu egalitar virtual, Nutopia. Numele
este format din cuvintele „noua” și „utopia”, referire clară
la așezarea în continuitate cu demersurile anterioare.
Dictatura
Orice
revoluție egalitară, dacă preia conducerea unei comunităţi,
conduce la dictatură, pentru că impune oamenilor reguli bazate pe
redefinirea adevărului, pe minciună. Aceste reguli se află în
contradicţie cu firea oamenilor, cu ceea ce ne este constitutiv. Ele
pot fi însuşite de unii oameni, pentru unele perioade, dar nu pot
fi însuşite de toţi şi pentru totdeauna. De exemplu, însăşi
Alexandra Kollontai, trădată de unul din soţii ei, notează în
jurnal eşecul teoriilor sale: „Toată viaţa am militat pentru
dragostea liberă, eliberată de gelozie, de înjosire. Dar iată că
şi pe mine mă încearcă acum aceleaşi sentimente, împotriva
cărora m-am manifestat întotdeauna. Nu mă simt capabilă sa mă
împac cu ele”.
Singura
modalitate de a impune nefirescul unei comunităţi pe termen lung
este dictatura. Ea apare din necesitatea perpetuării minciunii
căreia i s-a dat numele de adevăr. Regulile care nu respectă firea
omului, datul său ontologic, fie deformează profund identitatea
celor care le acceptă, fie sunt respinse. La nivel de organizare
autonomă, cum sunt statele, de exemplu, dacă unei comunităţi i se
lasă libertatea de acţiune, ea le respinge. Drept dovadă,
aşezările egalitare libere s-au autodesfiinţat după câţiva ani
de funcţionare, iar din interiorul celor menţinute prin dictatură,
oamenii îşi riscă şi viaţa pentru a scăpa.
Aşadar,
dictatura şi represiunea sângeroasă nu sunt accidente ale
revoluţiilor egalitare, ci consecinţe logice ale principiilor
fondatoare ale acestora. Impunerea acestor principii generează în
mod obligatoriu eliminarea celor care li se împotrivesc. Robespierre
a pledat în tinereţe contra pedepsei cu moartea şi pentru
egalitatea în drepturi a tuturor, dar a ajuns responsabil de Marea
Teroare. Uciderea regelui în Revoluția franceză și a țarului în
cea rusă, a preoților și a nobililor în ambele, nu sunt excese,
ci acte care apar ca etape logice în parcursul de impunere a
egalitarismului. Iar când dictatura are sprijinul forţei
instituţionale a statului, atunci urmările sunt teribile – Marea
Teroare şi represiunea din Vendée din timpul Revoluţiei franceze,
100.000.000 de victime ale regimurilor comuniste. Și ar trebui să
adăugăm și victimele nazismului, care a fost tot o formă de
socialism, naţionalist. Dictatura este justificată prin necesitatea
continuării revoluţiei; pentru Robespierre, „guvernarea într-o
revoluţie este despotismul libertăţii împotriva tiraniei”.
Nici
din desfăşurarea Revoluției sexuale nu poate lipsi dictatura.
Prima represiune în masă pentru a asigura fericirea bazată pe
„eliberarea sexuală” a fost realizată prin promovarea
avortului. Copii s-au dovedit a fi primul duşman de clasă al
acesteia. Rod firesc al dragostei trupeşti, ei stau în calea
„dragostei libere”, prin responsabilităţile pe care le
dobândesc părinţii. Soluţia? Înlăturarea celor ce se
împotrivesc continuării Revoluţiei. De aici a apărut necesitatea
legalizării avortului, și aşa s-a „scăpat” până în prezent
de mai mult de un miliard de copii, care ar fi stat în calea
fericirii părinţilor lor.
Justificarea
crimelor în masă din primele două revoluţii s-a făcut şi
teoretic, prin articole şi cărţi de răsunet. Justificarea
teoretică a crimei nu a lipsit nici în cazul Revoluţiei sexuale.
Represiunea ca formă de apărare a ei a fost teoretizată în mod
repetat în anii ’60. Unul din principalii teoreticieni ai Noii
Stângi a fost profesorul universitar Herbert Marcuse. El dorește o
societate care are ca principiu „perversitatea polimorfă”, adică
oameni care „fac sex în orice mod, cu orice”. Este conștient că
va exista o opoziție și, de aceea, introduce noțiunea de
„eliberare a toleranței”, prin care se ajunge la conceptul de
„toleranță represivă”: „a liberaliza toleranța va însemna
intoleranță împotriva mișcărilor de dreapta și toleranță a
mișcărilor de stânga”. Filiaţia lui din teoreticienii comunişti
este glorificată în cadrul demonstrațiilor de la Paris din 1968,
când pe pancartele studenților se scrie „Marx, Mao și Marcuse.”
Al
doilea val al revoluţiei sexuale
Al
doilea val al Revoluţiei sexuale are loc în prezent. El constă în
normalizarea totală a homosexualităţii, începând cu rescrierea
manualelor şcolare, chiar de la grădiniţă, şi mergând până la
promovarea ideologiei homosexuale pe plan mondial, prin presiuni
economice şi diplomatice, chiar prin intermediul instituţiilor ONU.
Pecetea normativităţii este redefinirea căsătoriei, astfel încât
să includă relaţia homosexuală, drum parcurs deja în 13 state.
Represiunea
asociată îi vizează pe cei care contestă caracterul normativ al
homosexualităţii şi al „căsătoriei” homosexuale. Exemplele
sunt şocante: toate agenţiile catolice de adopţii din Anglia au
fost închise pentru că nu au acceptat să încredinţeze copii
homosexualilor; mai mulţi clerici din diferite ţări au fost
arestaţi pentru că au susţinut că comportamentul homosexual este
o patimă şi este rău; doi bunici din Irlanda au pierdut custodia
nepotului lor şi acesta a fost încredinţat unui cuplu de
homosexuali pentru că bunicii au declarat că nu îl vor învăţa
pe copil că homosexualitatea este bună; toţi cei implicaţi în
oficierea căsătoriilor civile în Olanda sunt testaţi anual pentru
a verifica dacă nu cumva se împotrivesc „căsătoriilor”
homosexuale; unor psihiatri din Anglia care ofereau terapii
persoanelor care doresc să îşi schimbe comportamentul homosexual
li s-a suspendat dreptul de practică; în unele state americane,
astfel de terapii au fost interzise prin lege, chiar dacă ele sunt
solicitate; persoane publice şi patroni de firme sunt obligaţi să
demisioneze ori să plătească despăgubiri dacă fac comentarii
pro-familia tradiţională ori refuză să ofere anumite servicii
cuplurilor de homosexuali pe motive de conştiinţă; în Germania
mai mulţi părinţi au fost arestaţi pentru că nu au vrut să îşi
lase copiii la orele de educaţie sexuală în care li se preda că
homosexualitatea este normală. În România, un preot a fost amendat
de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării pentru că a
concediat din corul bisericii un bărbat homosexual.
Al
treilea val va fi legalizarea „căsătoriilor” între oricâte
persoane, oricum ar fi ele. Un bărbat poligam din Canada a invocat
în instanţă argumentul: „Dacă doi bărbaţi sau două femei se
pot căsători, care e motivul pentru care un bărbat nu se poate
căsători cu două femei sau o femeie cu trei bărbaţi?”
Discriminarea poligamilor faţă de homosexuali ar fi evidentă. Ca
urmare, orice „orientare” sexuală va fi demnă să fie acceptată
în conceptul de căsătorie. Idealul desființării familiei va fi
împlinit.
Va
mai exista atunci dragoste?
De
la Avva Ishirion, monah îmbunătățit care a trăit în secolul al
V-lea, s-a păstrat peste veacuri un singur cuvânt. El arată că
virtutea cea mare pe care trebuie să o aibă creștinii în
vremurile noastre este „să fie lămuriți”, adică să nu spună
binelui rău și răului bine. Să știe ce fapte sunt după Dumnezeu
și ce fapte nu sunt după Dumnezeu, să nu-și împuțineze credința
oricâte ispite, oricâte prigoane sau căderi ar fi în jurul lor.
Cei care vor reuși aceasta, spune Avva Ishirion, vor fi mai mari
decât nevoitorii de altădată.
A
şti ce este binele şi ce este răul este fundamental pentru
alegerea drumului corect, şi pentru o persoană, şi pentru o
societate. Revoluţiile egalitare generează dictaturi feroce tocmai
pentru că pleacă de la o înţelegere greşită a binelui şi a
răului, aşa cum se manifestă ele în firea omului şi în
interacţiunea dintre oameni.
Prima
lor greşeală este considerarea naturii umane ca desăvârşită.
Urmându-l pe Jean-Jacques Rousseau, Robespierre credea că omul este
bun de la natură, societatea fiind cea care îl perverteşte. La fel
cred marxiştii. Revoluţia sexuală susţine că orice comportament
sexual este normal.
Dar
e atât de clar că firea noastră este vulnerabilă în faţa
răului! Cine nu a eşuat măcar o dată când şi-a propus să facă
binele, neputinţa firii spunându-şi cuvântul? Pretinzând că
omul este bun a priori, i se ia posibilitatea vindecării. În
particular, exact aceasta se întâmplă prin interzicerea terapiilor
de recuperare pentru persoanele homosexuale.
Hristos
a restaurat firea umană, i-a dat posibilitatea să se sfințească,
inclusiv prin taina căsătoriei. Sfântul Ioan Gură de Aur arată
cum se realizează sfinţirea omului prin căsătorie: „Când
bărbatul şi femeia se unesc în căsătorie, ei nu mai sunt ceva
pământesc, ci chipul lui Dumnezeu însuşi”. Episcopul Teofil al
Antiohiei zice: „Deci a creat pe Adam și pe Eva pentru cea mai
mare iubire între ei, ca să reflecte taina unităţii
dumnezeieşti”. Prin celălalt, diferit şi complementar, omul se
întregeşte: „Dumnezeu a creat omul bărbat şi femeie; omul
întreg este bărbat şi femeie… Bărbatul a devenit omul întreg
prin această femeie sau viceversa. Dumnezeu însuşi i-a împreunat
prin faptul că a făcut pe om bărbat şi femeie, deci prin faptul
că fiecare devine omul întreg în unirea cu celalalt” (Pr. D.
Stăniloae). Pentru împlinirea acestor chemări, omul are de dus o
luptă de desțelenire a patimilor din sufletului său, oricare ar fi
acelea.
A
doua greşeală este introducerea conceptului de egalitate, pe cât
de fascinant, pe atât de fals şi distrugător. Relaţia de
egalitate nu se aplică oamenilor, care sunt unici şi nu se pot
compara unul cu altul. Altă relaţie defineşte legătura dintre
oameni: dragostea. Dumnezeu a rânduit identitatea specifică şi
unică a fiecărei persoane, astfel încât să poată intra în
relaţie de dragoste cu altele, dăruindu-şi ceea ce au nevoie şi
sprijinindu-se reciproc. Specificitatea şi complementaritatea dau
posibilitatea comuniunii, pe când egalitatea uniformă generează
individualism.
Revenind
la normalizarea oricărei înclinaţii a omului, trebuie spus că pot
exista în fiecare om înclinaţii care îl pot abate de la modelul
ideal al persoanei umane, cel după chipul şi spre asemănarea cu
Dumnezeu. Dar acestea trebuie să devină prilejul de a ne avânta
curajos înspre adevăr, nu de a capota, leneş, în păcat. Au
existat teorii ştiinţifice care au susţinut că există o genă a
criminalilor, ele însă nu au fost validate şi nu vor fi niciodată.
Pentru că nicio patimă nu este înscrisă indelebil în identitatea
unui om, altfel ar însemna că acel om nu este liber să săvârşească
binele deplin şi nu se poate apropia de semeni şi de Dumnezeu cu
toată fiinţa sa; patima i-ar rămâne o piedică în calea unităţii
cu ceilalţi. Dar Dumnezeul iubirii, Treime de Persoane deofiinţă
şi iubitor de oameni, nu creează aşa ceva.
Aldous
Huxley observă în „Minunata lume nouă” că „pe măsură ce
libertatea economică şi politică se diminuează, libertatea
sexuală creşte în compensare”. În realitate, nu numai acestea,
ci şi coeziunea socială şi dragostea se diminuează. Păcatul şi
dictatura, în cazul opresorilor, frica şi laşitatea, în cazul
oprimaţilor, îi fac pe oameni se se înstrăineze unul de altul, să
piardă puterea de a iubi. În sfârşit, legalizarea „căsătoriilor”
homosexuale, fie şi în forma parteneriatelor civile, duce la
distrugerea societăţii: „acest triunghi de adevăruri imuabile,
tatăl, mama și copilul, nu poate fi distrus; în schimb,
civilizațiile care îl nesocotesc se distrug” (G.K. Chesterton).
Ce
bine ar fi dacă am conștientiza că rostul nostru în Revoluția
sexuală din prezent nu este să ne aruncăm în prima linie, carne
de tun pentru patimi, ci să spunem: „Opriţi-vă! Iată care este
firea omului, iată care este rostul trupului.”
Moştenirea
noastră religioasă, ortodoxia, explică în mod unic ce înseamnă
drumul smereniei şi al dragostei şi ce înseamnă drumul mândriei
şi al egocentrismului. Putem înţelege că modelul revoluţiilor
egalitare stă în răzvrătirea lui Lucifer, care nu a preţuit
armonia aşezată de dragostea lui Dumnezeu, ci a vrut să
stăpânească el creaţia. Un gest lipsit de iubire, lipsit de
smerenie, care l-a făcut pe acest înger de o înălţime spirituală
deosebită să devină cea mai însingurată persoană din întreaga
existenţă.
Calea
lui Hristos este opusă: Dumnezeu Fiul se smereşte şi se face om,
pentru a sluji creaţia. El este Calea, Adevărul şi Viaţa, El este
modelul smereniei şi al dragostei. Acestea îl eliberează pe om şi
îl odihnesc: „Învăţaţi de la Mine că sunt blând şi smerit
cu inima şi veţi afla odihnă sufletelor voastre” (Matei 11, 29).
El poate să vindece orice neputinţă trupească ori sufletească,
El poate să tămăduiască orice a zdrobit răul în noi. El a făcut
adevărata revoluţie, aducând firea umană în sânul dumnezeirii
şi trimiţând Duhul Sfânt în lume pentru a putea lucra
ascensiunea noastră către cele de sus. S-a făcut om pentru a-l
face pe om dumnezeu după har. Prin aceasta, El l-a eliberat pe om
din singurătatea lipsei de dragoste în care îl aruncă patima şi
de singurătatea veşnică a iadului, dăruindu-i veşnica sălăşluire
în Împărăţia iubirii, comuniunea cu Sfânta Treime.
„Dragostea
se bucură numai de adevăr”, spune Sfântul Pavel. În lipsa
adevărului, dragostea va pieri. Să nu fie!
Gheorghe
Stoian
Frații părinți ai Schitului au proorocit pentru neamul cel de pe urmă. Ce am lucrat noi?, ziceau ei. Și răspunzând unul din ei, mare cu viața și cu numele, avva Ishirion, a zis: noi poruncile lui Dumnezeu le-am făcut. Și răspunzând frații au zis: dar cei după noi, oare ce vor face? Și a zis: vor să vină la jumătatea lucrului nostru. Și au zis frații: dar cei după dânșii? A zis avva Ishirion: nu au nicidecum lucru cei ai neamului și rândului aceluia, ci va să le vină lor ispită. Și cei ce se vor afla lămuriți în vremea aceea, mai mari și decât noi și decât părinții noștri se vor afla.
Patericul
egiptean, Cuvântul Avvei Ishirion
0 comments:
Trimiteți un comentariu