foto: Roxana Ursache (OrthPhoto) |
Atunci,
luând Domnul Dumnezeu ţărână din pământ, a făcut pe om şi a
suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă
vie (Facere 2, 7)
Între
reminiscenţele educaţiei atee primită de români în spiritul
materialismului dialectic, se numără şi expresia a trece în
nefiinţă. Prin majoritatea mijloacele de informare în masa, care
în ultima vreme promovează din ce în ce mai mult grotescul,
kitsch-ul şi prostul-gust, s-a prezentat cu argumente de netăgăduit
adevărul că noi ne-am născut creştini şi români, români şi
creştini. Însă, aruncându-ţi privirea, chiar şi fugară, peste
mesajele de condoleanţe tipărite, rămâi neplăcut surprins să
constaţi că, în locul frumoaselor expresii creştine: a trecut la
cele veşnice ori s-a mutat la Domnul, cei afectaţi de decesul unei
fiinţe dragi, anunţă cu durere trecerea sa în nefiinţă.
După
învăţătura Bisericii, omul a fost creat de Dumnezeu ca fiinţă
vie, deodată trup şi suflet (dihotomic) şi aşezat în bucuria
nesfârşită a Raiului. Neascultarea poruncii divine a atras după
sine nu numai pierderea de către acesta a legăturii directe cu Cel
ce l-a creat şi alungarea lui din Eden, ci şi dobândirea morţii:
trupeşti şi sufleteşti. Moartea este o consecinţă a păcatului,
iar efectele ei nu constau în anularea totală a existenţei fiinţei
vii numită om, ci numai a manifestării sale trupeşti, pentru că
trupul se întoarce în pământ, iar sufletul merge la Cel de unde
fiinţă şi-a luat (Eclesiast 12, 7). Nemurirea sufletului omenesc
se întemeiază în primul rând pe Bunătatea, Veşnicia, Iubirea şi
Dreptatea lui Dumnezeu, care şi-a pus la creaţie amprenta nemuririi
în fiecare dintre noi prin chipul Său (raţiunea, voinţa şi
sentimentul). Omul nu este o existenţă oarecare ca obiectele,
plantele sau animalele din natură, ci o fiinţă personală, creată
după chipul Icoanei Veşnice a lui Dumnezeu, purtând în sine
capacitatea de a se ridica sinergetic la asemănarea cu Creatorul
său. Deşi trupul moare, sufletul continuă să existe, să se
manifeste, să fiinţeze cu, în şi prin Dumnezeu, în Rai, sau să
se chinuie în Iad (pilda Bogatului nemilostiv şi săracul Lazăr).
Posibilitatea dobândirii vieţii veşnice, în sensul intrării
omului în împărăţia cerurilor (Sânul lui Avraam), stă în
asumarea mântuirii prin Hristos: Căci aşa a iubit Dumnezeu lumea,
încât pe Fiul Său cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede în
El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică (Ioan 3, 16), Şi
aceasta este viaţa veşnică, să te cunoască pe Tine, singurul şi
adevăratul Dumnezeu şi pe Iisus Hristos pe care Tu L-ai trimis.
Deşi
s-au hrănit cu fărâmituri ale revelaţiei divine, popoarele antice
aveau credinţa fermă în nemurirea sufletului şi în viaţa de
dincolo de moarte. Astfel, filosofii greci ca Socrate, Platon şi
Aristotel, sub influenţa misterelor orfice, şi-au mărturisit
permanent credinţa în nemurirea sufletului şi în viaţa de
dincolo de moarte. În Dialogul Fedon, Socrate îndeamnă pe toţi
cei care au trăit după adevăratele principii să moara cu nădejde
şi curaj că vor găsi dincolo de această viaţă şi mai mari
bunuri, căci moartea nu este decât o punte de legătură între
viaţa de-aici şi cealaltă.
Opunându-se
materialismului, ateismului, scepticismului şi altor sisteme
filosofice, Biserica a învăţat dintotdeauna că sufletul este
nemuritor şi că dincolo de viaţa aceasta pământească există
viaţa veşnică (Crezul).
Pr.
Nicolae Napoleon Dabu
Sursa:
Orthograffiti
0 comments:
Trimiteți un comentariu