foto: hdwallwide.com |
Psihologul
şi psihoterapeutul Anastasia Bondarciuc ne vorbeşte despre cum
putem lupta cu lenea la copii şi greşelile tipice pe care le fac
părinţii în această luptă.
Cât
de des auzim în comunicarea cu cei din jur: „E aşa de leneş. Nu
ştiu cum să depăşesc asta, cum să îl oblig. Şi el suferă din
această cauză”.
Se
presupune că lenea este dorinţa oamenilor de a prospera fără a
depune vreun efort. Adică, aceştia consideră că de ei ar trebui
să se aibă mereu grijă şi totodată nu vor să îşi asume
responsabilităţi nici faţă de cineva, nici măcar faţă de sine.
Citim
de la E. Popova în Teologia morală: „Leneşul trage de timp şi
aşteaptă poate cumva să îi facă cineva treaba în locul lui, iar
cel sârguincios, şi fără să fie nevoit, va îndeplini încă o
dată şi datoria acestuia; pentru că în unele cazuri lucrurile nu
suportă o amânare. În acest fel, cel dintâi, nejustificat îl
întrece pe celălalt”. Aceasta lene îl coboară pe stăpânul său
la starea de copil, de care toţi ar trebui să aibă grijă. Şi,
foarte des, atunci când părinţii se plâng de pasivitatea copiilor
lor, poţi auzi: „Petrică al meu e aşa un leneş”, „Şi eu mă
rog de ea: Mariuco, dar hai fă şi tu măcar ceva”. Astea fiind
spuse pe un ton moale, aproape ca o rugăciune. De obicei eu pun o
întrebare ciudată la prima vedere: „Îmi cer scuze, dar despre
cine vorbiţi acum?”
-
Cum despre cine? Despre copilul meu.
– Dar
el are deja 13 ani. Chiar credeţi că el este încă Petrică? Că
trebuie să îl imploraţi?
– Vai,
într-adevăr, când îi spun Petrică, îmi aduc aminte de o poză
în care el avea doar 4 anişori.
Dar
ce să mai zicem de 13. Uneori vezi că omul are 44, şi el tot
…”-ică” sau ’’-uşor’’ a rămas şi cu aceeaşi
expresie a feţei de copil.
Cineva
va spune că aici nu e decât o exprimare a iubirii. Sufixele
lingvistice fiind nu doar afective ci şi diminutive. J. Lakan scria,
că limba vorbeşte despre noi. Avem tendinţa să alipim
semnificaţia la semnificant. Şi dacă îl numim pe un om de-a
lungul vieţii ’’-ică’’ atunci automat îi transmitem un
mesaj ascuns:’ „tu, copilaşul meu iubit’’, adică: „Îmi
placi aşa mic. Numai te rog să nu creşti’’ .
Nu
e de mirare că acest copil nu face nimic. Atunci când părintele va
începe să îşi schimbe atitudinea și feedback-ul ascuns ,va
începe să se schimbe şi copilul. Dacă atitudinea nu se va
schimba, atunci părintele cu o mână va crea, încurajând
dragostea faţă de muncă, iar cu altă va distruge.
Dar,
pasivitatea mai are şi alte motive. Scriu cu acordul tuturor eroilor
acestei istorii…
S-a
adresat o mamă cu o întrebare foarte simplă: „Fetiţa mea este
leneşă. Ce să fac?’’ Într-adevăr, ziua ei arăta de parcă
fetiţa era foarte leneşă. Dorea să doarmă cât mai mult, nu
dorea deloc să facă temele singură şi lipsea în totalitate
dorinţa de a avea grijă de garderoba proprie. Toate astea fiind în
grija mamei. Şi dacă mama, spre exemplu, nu reuşea cumva să
cureţe, să repare ceva, atunci fetiţa aşa şi mergea la şcoală.
Cu
toate că această fetiţă este foarte capabilă. Şi să prepare
ceva putea singură şi cu sportul să se ocupe îi reuşea de
minune, dar nu avea în astea o continuitate şi, în plus, perioade
lungi de inactivitate.
Şi
copila, de altfel, le explica pe toate prin simpla lene. Uneori
asemenea verdicte îi închid omului posibilitatea de a se înţelege
pe sine. „De ce mi se întâmplă toate astea, ce e cu mine?’’
, „Aa, totul este clar. Sunt leneş. trebuie să mă adaptez’’.
Gata, căutările cauzei încetează şi adaptarea se termină cu
dezamăgire.
Deci,
este important să pui la îndoială asemenea concluzii speculative.
Aşa să fie oare? Iar în minutul 40 al discuţiei, când am
aprofundat un pic starea copilului, fetiţa a început să plângă
şi a povestit următoarele: „Mă urăsc. Nu îmi place nimic la
mine”. La următoarea întâlnire a declarat că ura faţă de sine
este încă prezentă. Desigur, epitetul „leneş’’ doar
înrăutăţea această problemă.
Nu
trebuie redus totul la scăderea stimei de sine… Asemenea
auto-agresivitate privează copilul de posibilitatea de a se dirija
pe sine şi viaţa sa. Aici apar multe întrebări. Iar una din ele
e: de ce toată agresivitatea copilul o îndreaptă asupra sa şi
încă sub formă ascunsă?
Asta
fiind formula unui caracter depresiv. De aceea e foarte important să
nu ne grăbim să evaluăm copilul, neînţelegând starea lui în
profunzime. Să nu ne grăbim în a ne înţelege copiii. Aceasta
poate ruina ultima speranţă a copilului că va fi auzit.
În
concluzie:
Puneţi-vă
întrebări: „Care este partea mea de vină pentru care copilul
este leneş?’’, „Ce sistem de relaţie clădesc eu?’’,
„Atunci când vorbesc cu copilul, îl implic în activităţi, mă
comport cu el corespunzător cu vârsta lui?”
„Oare
am diagnosticat corect? E lene, sau copilul e dezamăgit de sine, de
mine, de viaţă?”. Atunci nu are rost să critic, ci să încerc
să vorbesc cu el. „Sune-mi, ce ai, care ţi-e dispoziţia?”
Desigur,
nu am luat în considerare toate cauzele „stării de lene’’.
Aceasta poate fi şi o epuizare a resurselor, adică o necesitate de
odihnă îndelungată, astfel că omul renunţă la îndatoririle
elementare, cu toate că nu înţelege că e epuizat.
Şi
lenea ca împotrivire nu e întotdeauna conştientă. Asemeni
problemelor de vitalitate, adică urmând gândurile lui J. Lakana,
se poate spune:„Important e să nu înţelegem prea repede’’.
Învăţăm să suportăm neînţelegerile, numai aşa putem înţelege
ceva în profunzime. Şi să nu ne mulţumim cu concluzii pripite.
Dar
cum să înţelegem? Nicodim Sviatogoret recomanda: „…cel ce vrea
să îşi cunoască neputinţa din însuşi adevărul vieţii sale,
acela să nu vorbească zile în şir, dar măcar o zi să îşi
urmărească gândurile, vorbele şi faptele: la ce s-a gândit, ce a
spus şi ce a făcut”.
Traducere:
Irina Chescu
Sursa:
Știri pentru Viață
0 comments:
Trimiteți un comentariu