Conferinţă
susţinută de Părintele Zaharia Zaharou de la Mănăstirea „Sfântul Ioan
Botezătorul” din Essex în faţa studenţilor creştini ortodocşi din Cluj-Napoca.
În Rai, a
arătat părintele, protopărinţii noştri, Adam şi Eva, erau amândoi goi şi nu se
ruşinau. Purtau veşminte nestricăcioase şi duhul le era întors către Dumnezeu,
arhetipul lor. Dar atunci când Adam şi-a întors privirea către lumea zidită,
încălcând astfel porunca lui Dumnezeu, s-a aflat despuiat de veşmântul cel
luminos al suflării dumnezeieşti. Atunci li s-au deschis ochii la amândoi şi au
cunoscut că erau goi.
„Ruşinea a
intrat atunci în viaţa lor, iar ei au pierdut cinstea duhovnicească de care se
bucurau mai înainte. Fiindu-le cu neputinţă a mai sta înaintea Bunului
Dumnezeu, ei s-au ascuns de la faţa Lui. Atât de mult s-a îndepărtat omul de
Dumnezeu şi s-a înstrăinat de viaţa cea dumnezeiască, încât au ajuns să se
asemene dobitoacelor fără de minte şi cu inimă împietrită să zică: „nu este
Dumnezeu”. Încă din Rai, odată cu căderea lui Adam, firea omenească a fost
rănită de moarte şi supusă stricăciunii. Hristos a venit în lume tocmai să
tămăduiască firea omenească, a venit smerit, în chip de om, a luat asupra Lui
ruşinea noastră şi prin Învierea Sa s-a îmbrăcat iarăşi în sfântul şi
neprihănitul veşmânt al slavei Sale celei fără de pată. A depărtat de la noi
orice urmă de ruşine, de vreme ce, zice Scriptura, „toate ocările celor ce l-au
ocărât pe El au căzut asupra Lui”, a arătat părintele Zaharia.
Hristos,
dorindu-ne tămăduirea şi mântuirea, nu s-a cruţat pe Sine, a mai arătat
părintele Zaharia, ci a răbdat crucea, neţinând seama de ocara ei. Cu alte
cuvinte, suferind ruşinea crucii, Hristos a şters ruşinea noastră şi ne-a
mântuit. A făcut cunoscută pe pământ calea lui smerită, astfel încât oricine o
va urma să afle pe deplin vindecare.
„Pentru a se
pocăi şi pentru a fi vindecat de păcat, omul trebuie mai întâi să îşi vadă
păcatul. Atunci când omul este departe de Dumnezeu, el rătăceşte în întuneric
şi îi este cu neputinţă să înţeleagă cât de jos a căzut. Însă atunci când, cu
credinţă în Hristos, primeşte cuvântul de la Domnul, în acelaşi timp el
primeşte în inimă şi focul ceresc al harului dumnezeiesc. Dobândeşte luminarea
lăuntrică şi o îndoită vedere. Pe de o parte, focul harului întipăreşte în
inima credinciosului Chipul ceresc al Cuvântului care l-a zidit. Pe de altă
parte, focul acesta îi vădeşte sărăcia duhovnicească şi întunecatul adânc în
care este căzut. Această vedere este un dar ceresc nepreţuit care nu încetează
să insufle în om o necontenită pocăinţă”, a mai arătat în conferinţă părintele
Zaharia.
Mândria,
piedică în calea luminării
Totuşi, a
explicat duhovnicul de la Essex, există o mare piedică în calea luminării, şi
anume mândria. Ea împietreşte inima şi slăbănogeşte vederea duhovnicească a
sufletului, încât omul nu mai este în stare să recunoască sensul şi dimensiunea
metafizică a păcatului. „Cel mândru nu poate să iubească pentru că mândria îl
închide în sine însuşi şi îl îmbată cu desfătările luciferice. Când omul este
chinuit de mândrie, caută scăpare în lumea înconjurătoare şi încercând să îşi
umple golul lăuntric, se afundă într-o şi mai mare stricăciune şi pierzanie,
încât este gata să săvârşească orice păcat.
În această
stare, omul se confruntă cu următoarea dilemă: fie să se ascundă de la faţa
Domnului Dumnezeu şi să moară în păcatele sale, neprimind să poarte povara
ruşinii pentru păcătoşenia sa, fie să îşi lepede cugetul întinat prin care se
îndreptăţeşte în căderea sa şi să primească chemarea lui Hristos la pocăinţă.
Această primire a cuvântului lui Dumnezeu aduce o luminare lăuntrică şi o
îndoită vedere şi simţire. Omul vede dragostea neprihănită şi sfinţenia lui
Hristos, pe de o parte?, iar pe de alta, înfricoşătoarea beznă a păcatului şi
înşelăciunea patimilor care îl chinuie. O asemenea luminare prin har nu doar
călăuzeşte sufletul la contemplare, dar îi şi dăruieşte curajul de care are
trebuinţă pentru a face saltul spovedaniei. Oricine se ruşinează să îl
primească pe Hristos ca Dumnezeu şi Mântuitorul răstignit, precum şi cuvântul
crucii şi Evanghelia lui Hristos ca pe puterea lui Dumnezeu care este spre
mântuirea a tot celui ce crede, de acela şi Hristos se va ruşina să îl
primească în slăvita zi a celei de-a doua veniri a Lui”, a explicat în cadrul
conferinţei renumitul duhovnic.
Aceste
cuvinte, a mai spus părintele, ne fac să înţelegem că într-o lume care zace sub
puterea celui rău, spovedania şi primirea crucii lui Hristos se însoţesc de
ruşine.
„Calea
aceasta este anevoioasă, însă în ea aflăm mare putere, pentru că prin ea primim
viaţa cea veşnică. Îndemnându-l pe om ca să-L mărturisească, Hristos îl
cinsteşte şi îl face egalul Său. Dar dacă omul se leapădă de Hristos, atunci şi
Domnul se va lepăda de om. Judecata aceasta pare foarte aspră, însă ea este în
acelaşi timp şi plină de milostivire. Pentru că omul este slugă, iar Hristos
este Domnul a toate. Judecata este aspră ca să ne insufle teamă şi ca să ne
izbăvească de ruşinea osândei şi a pierzaniei. Ea este plină de milostivire
pentru că naşte în noi ruşine şi recunoştinţă pentru marele şi nemeritatul dar
al mântuirii, izbăvindu-ne astfel de cumplita ruşine a nerecunoştinţei.
Ruşinea şi
ocara pe care omul le suferă prin primirea Crucii lui Hristos fac ca el să fie
cunoscut Domnului, iar în Împărăţia Tatălui Său şi în prezenţa îngerilor Lui,
această ruşine se preface în harul înfierii şi în puterea vieţii celei nestricăcioase”,
a arătat părintele Zaharia Zaharou.
Cu cât este
mai mare pocăinţa, cu atât este mai mare harul primit
Când
credinciosul îşi cunoaşte fărădelegea, a mai arătat el, omul nu mai caută să o
mai ascundă, ci împotriva lui însuşi o mărturiseşte Domnului şi pentru ruşinea
ce o rabdă atunci când se pocăieşte, Domnul îi iartă nelegiuirea inimii şi îl
primeşte cu harul mântuirii celei veşnice.
Cu cât este
mai adâncă pocăinţa, cu care îşi mărturiseşte fărădelegile la spovedanie, cu
atât sunt mai mari puterea şi harul pe care le primeşte pentru înnoirea vieţii
sale.
„Ruşinea la
spovedanie nu este doar un lucru firesc şi sănătos duhovniceşte, dar ea ne
încredinţează că pocăinţa vine din inimă, că este de bunăvoie şi plină de
smerenie. Oricine se pocăieşte cu adevărat, mărturisindu-şi păcatele, ia
asupră-şi întreaga răspundere pentru toată fărădelegea săvârşită, fără a da
vina pe Dumnezeu sau pe aproapele, ci îşi poartă ruşinea păcatelor cu smerenie
şi bărbăţie”, spune părintele.
Împlinind
cele două mari porunci ale dragostei de Dumnezeu şi de aproapele, omul pune
înlăuntrul lui temelie Bisericii lui Dumnezeu, ca Duhul Sfânt să se poată
sălăşlui în el. Dumnezeu primeşte ruşinea pe care o pătimim pentru Hristos ca o
jertfă, o mulţumire adusă Lui, celui care ne-a mântuit prin crucea ruşinii şi
pentru mulţumita aceasta ne cercetează şi ne face părtaşi la viaţa sa. Şi,
într-adevăr, sufletele noastre sunt mântuite prin această jertfă a ruşinii. „De
aceea, ori de câte ori văd oameni mărturisindu-se cu sinceritate şi cu ruşine,
îmi vine să mă ascund sub pământ şi mă tem ca nu cumva să împiedic în vreun fel
lucrarea lui Dumnezeu în ei, pentru că ştiu că în ceasul căinţei şi al ruşinii
lor, mâna Domnului se odihneşte peste ei şi tot cerul le vine în ajutor. Pentru
spovedania lor sinceră şi umilă, oamenii aceştia primesc marele har şi cu
adevărat se nasc din nou”, a încheiat părintele Zaharia Zaharou.
Sursă: ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu