În această imagine este reprezentată păpușa Barbie așa cum ar arăta
dacă ar corespunde, în medie, unei femei de 19 ani. Artistul Nickolay Lamm a
utilizat tehnologiile de imprimare 3D și informațiile CDC (Centers for Disease
Control and Prevention) pentru a crea o păpușă Barbie „normală”, iar rezultatele comparației cu păpușa originală sunt
de-a dreptul uimitoare. Această comparație dovedește că idealurile de frumusețe la care suntem expuși de la o vârstă foarte fragedă sunt, în mare parte, complet nerealiste.
În prezent, nu
este deloc neobișnuit ca o fetiță de 4 ani să încerce să imite înfățișarea modelelor şi a vedetelor
de televiziune, începând să creadă despre ele că ar avea nevoie să fie
sexy, drăguțe și slabe, și chiar se
consideră obiecte sexuale, potrivit unor studii efectuate în școlile primare. Aceste tendințe pot fi
puse în legătură cu tulburările de alimentație din rândul copiilor și adolescenților.
Dar, potrivit
rezultatelor a două studii pediatrice, mass-media nu este singura ce influențează comportamentul alimentar al tinerei generații de astăzi. Părinții pot juca un
rol mult mai semnificativ decât mass-media și semenii în modul în care copiii își percep
propria corporalitate, spun cercetătorii.
Un studiu
efectuat asupra a 6.700 de copii și adolescenți relevă faptul că atât băieții cât și fetele, care afirmă că tații lor sunt
preocupați de propria
greutate, sunt susceptibili de două ori mai mult să devină persoane ce țin dietă în mod constant, un an mai târziu, în comparație cu semenii lor. Băieții și fetele care afirmă că mamele lor țin în mod
constant dietă, de asemenea, sunt predispuși să devină preocupați de propria
greutate și să țină dietă în mod frecvent, se indică în studiu.
Problemele
legate de greutate ale părinților sunt
transmise copiilor prin modele comportamentale. Prin urmare, este important
ca părinții să-și reamintească că reprezintă
modele de rol pentru copiii lor și, deci, ar
trebui să încerce să adopte diete și patternuri de
activități pe care le-ar
plăcea să le vadă și la proprii
copii.
Într-un studiu anterior efectuat de profesorul de psihologie Stacey Tantleff-Dunn
și doctorantul Sharon Hayes, de la Universitatea din
Florida Centrală, aproape
jumătate din fetițele cu vârste
cuprinse între 3 și 6 ani,au afirmat că își fac griji că
ar fi grase. Aproape o treime au afirmat că ar schimba la sine o caracteristică
fizică, precum greutatea sau culoarea părului.
Numărul fetelor
care se îngrijorează că ar fi grase la o vârstă atât de fragedă îl preocupă în
mod deosebit pe profesorul Tantleff-Dunn din cauza potențialelor implicații de mai
târziu în viață. Studiile au
arătat că fetele preocupate de imaginea lor corporală riscă mai mult să sufere
de tulburări de alimentație la vârsta
adultă.
Portretizarea
pe care o oferă mass-media frumuseții are una din
cele mai puternice influențe asupra
modului în care fetițele își percep propriul corp, deoarece copiii petrec atât de mult timp vizionând
filme și emisiuni televizate, relatează Tantleff-Dunn.
Experții în tulburările de alimentație afirmă că
fetele aflate la vârstă prepubertară pot dezvolta tulburări de alimentație chiar și începând cu 5
și 6 ani. Pot căpăta această obsesie de la părinții ce sunt preocupați de propria
imagine corporală și de la
imaginile din mass-media ale vedetelor pop slabe, precum Christina Aguilera și Britney Spears, relatează specialiștii.
Copiii învață (în mod nesănătos) atitudini de masă privind mâncarea și greutatea corporală de la o vârstă foarte fragedă. Numărul copiilor mai
tineri de 12 ani care au fost spitalizați din cauza
tulburărilor de alimentație a sporit cu
119% din 1999 până în 2006.
Cercetările au
demonstrat în trecut că femeile și adolescenții se percep în termeni de
obiectualizare sexuală, dar un studiu recent identifică pentru prima dată
fenomenul de auto-sexualizare la fete. Studiul publicat on-line, la 6 iulie, în
revista „Sex-Roles”, identifică, de asemenea, factorii care le protejează pe
fete de auto-obiectualizare.
O întreagă
generație de tinere fete este grav afectată psihologic de atacul
violent al tacticilor de marketing în jurul modei „sexy” și total nepotrivite pentru copii, în jurul jucăriilor, muzicii, cărților și imaginilor
sexualizate din media, iar părinții ar trebui să
fie foarte preocupați de această
problemă.
O companie controversată de îmbrăcăminte a aprins spiritele părinților după ce a început o campanie de marketing pentru topuri și bikini căptușiți din cea mai recentă linie de costume de baie pentru copii, la Abercrombie
Kids, magazinul companiei.
Sexualizarea
copiilor nu este ceva amuzant și nici măcar nu
este o glumă, iar dacă părinții nu vor atrage atenția la ceea ce
Asociația Americană de Psihologie (APA) a identificat a fi o
tendință în creștere, și anume sexualizarea copiilor, băieți și fete, prin intermediul jocurilor video, emisiunilor televizate,
versurilor cântecelor, revistelor, stilurilor vestimentare și jucăriilor, se vor trezi întrebându-se nedumeriți ce s-a întâmplat cu prințul și prințesa lor înainte
ca aceștia să atingă vârsta adolescenței.
Dovezi
îngrijorătoare privind imaginea corporală și tulburările de alimentație
Un studiu arată că femeile sunt încercate în medie de 13 gânduri negative despre propriul corp, în fiecare zi, în timp ce 97% dintre femei admit că au avut cel puțin un moment de „Îmi urăsc corpul” în fiecare zi. (Sursa: raderprograms.com)
Doar 5% din femei au în mod natural
tipologia corporală portretizată ca ideal în reclame. (Sursa: ndsu.edu)
Fete din clasele a 5-a până în a 12-a au
participat la o anchetă: 47% au afirmat că ar vrea să piardă în greutate din cauza
imaginilor din reviste. 69% au spus că imaginile din reviste sunt cele care le
influențează
reprezentarea despre imaginea corporală. (Sursa: kidseatwell.org)
Industria dietei generează venituri de cel puțin 55,4 miliarde dolari în fiecare an. (Sursa: about-face.org)
Într-o anchetă efectuată asupra unor
tinere cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani: mai mult de 59% din fete încercau să slăbească. În
ultimele 30 de zile înaintea anchetei, mai mult de 18% din fete s-au înfometat
pentru o zi sau mai multe pentru a pierde în greutate. 11,3% din fetele anchetate
au folosit pilule de slăbit și 8,4% au vomitat sau au luat laxative pentru a slăbi. (Sursa: casacolumbia.org)
Un studiu a relevat faptul că atletele de
elită au înregistrat rate mult mai înalte ale tulburărilor de alimentație (20%) decât femeile din grupul de
control (9%). Femeile atlete ce practică „sporturi estetice” (precum
gimnastică, balet, patinaj artistic) au cel mai mare risc de a dezvolta
tulburări de alimentație. Sursa: olympic.org)
41% din fetele din clasele de la a 1-a
până la a 3-a își
doresc să fie mai slabe, în timp ce 81% din fetele de 10 ani spun că le este
frică să nu se îngrașe. 80%
din fetele americane de 10 ani afirmă că au ținut dietă, iar dorința numărul unu a fetelor cu vârste
cuprinse între 11 și 17
ani este să fie mai slabe. (Sursa: missrepresentation.org)
Doar în Statele Unite ale Americii, mai bine de 24 milioane de oameni suferă de o tulburarea de alimentație, inclusiv anorexia, bulimia și tulburarea poftei de mâncare. (Sursa: anad.org)
91% dintre studentele anchetate au afirmat că țin o dietă. 22% țin dietă „des” sau „foarte des”. (Sursa: scu.edu)
50% din reclamele destinate femeilor pun
accentul pe atractivitatea fizică. În medie, un adolescent vizionează peste 5.000
de reclame anual ce pun accentul pe atractivitatea fizică. (Sursa: raderprograms.com)
Căutăm voluntari care să traducă articole din engleză, franceză, spaniolă, italiană sau rusă. Pentru detalii puteţi scrie pe adresa: redactievremuri@gmail.com
0 comments:
Trimiteți un comentariu