APOSTOLUL
Fraţilor,
întăriţi-vă în Domnul şi întru puterea tăriei Lui. Îmbrăcaţi-vă cu toate armele
lui Dumnezeu, ca să puteţi sta împotriva uneltirilor diavolului. Căci lupta
noastră nu este împotriva trupului şi a sângelui, ci împotriva începătoriilor,
împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac,
împotriva duhurilor răutăţii, care sunt în văzduh. Pentru aceea, luaţi toate
armele lui Dumnezeu, ca să puteţi sta împotrivă în ziua cea rea şi, toate
biruindu-le, să rămâneţi în picioare. Staţi, deci, tari, având mijlocul vostru
încins cu adevărul şi îmbrăcaţi fiind cu platoşa dreptăţii, şi încălţaţi
picioarele voastre, gata fiind pentru Evanghelia păcii. În toate luaţi pavăza
credinţei, cu care veţi putea să stingeţi toate săgeţile cele arzătoare ale
vicleanului. Luaţi şi coiful mântuirii şi sabia Duhului, care este cuvântul lui
Dumnezeu.
EVANGHELIA
LUCA 13, 10-17
În vremea aceea
Iisus învăţa, într-o zi de sâmbătă, în sinagogă. Şi iată era acolo o femeie
care avea, de optsprezece ani, un duh de slăbiciune, şi care era gârbovă de nu
putea să se ridice în sus nicidecum. Iar Iisus, văzând-o, a chemat-o şi i-a
zis: femeie, eşti dezlegată de neputinţa ta. Şi şi-a pus mâinile peste dânsa şi
îndată s-a îndreptat şi a început să slăvească pe Dumnezeu. Atunci mai marele
sinagogii, mâniindu-se, pentru că Iisus o vindecase sâmbăta, a luat cuvântul şi
a grăit poporului: şase zile sunt în care trebuie să se lucreze omul; deci
veniţi în aceste zile şi vă vindecaţi, şi nu în ziua sâmbetei. Iar Domnul i-a
răspuns şi a zis: făţarnicilor, fiecare dintre voi nu-şi dezleagă, oare, în
ziua sâmbetei, boul sau asinul de la iesle şi nu-l duce să-l adape? Dar această
femeie, care este fiica lui Avraam şi pe care a legat-o Satana, iată, de
optsprezece ani, nu se cădea, oare, să fie dezlegată de legătura ei în ziua
sâmbetei? Şi zicând El acestea, s-au ruşinat toţi cei care erau împotriva Lui,
iar poporul întreg se bucura de faptele măreţe săvârşite de Dânsul.
Jean Claude Larchet: Gârbovirea
nevăzută – adâncul neștiut al patimilor
În starea de cădere în care se află, toţi
oamenii suferă de patimi într-o măsură sau alta, adică sunt bolnavi din punct
de vedere spiritual. Dar cel mai adesea ei nu-şi cunosc nici căderea, nici
boala.
Îndeobşte, după cum spune Sfântul Macarie
Egipteanul, oamenii nu ştiu că firea lor boleşte din pricina acelui rău dintâi
al neascultării, care a răzbătut până la noi:
“Lumea cea văzută, de la împăraţi până la
cerşetori, este într-o neîncetată tulburare, dezordine şi luptă şi nimeni nu
cunoaşte pricina. Or, este vădit că răul care a intrat în lume prin
neascultarea lui Adam, este centrul tuturor relelor şi cauza morţii. Păcatul
care a intrat în lume prin Adam şi care este ca o putere şi o esenţă a lui
Satan, a semănat toate relele. El lucrează în ascuns în omul cel lăuntric şi în
mintea lui şi-l războieşte cu gândurile. Oamenii nu ştiu că fac aceasta împinşi
de o putere străină, socotesc că ele sunt lucruri fireşti şi că din propria lor
socotinţa le fac [...]. Astfel, lumea suferă de patimile cele rele şi nu ştie”.
Sfântul Simeon Noul Teolog, la rândul său,
constată:
“Suntem atât de stăpâniţi de patimi şi am
ajuns într-o asemenea întunecare şi neştiinţă, încât nu mai simţim starea în
care ne aflăm, nu mai ştim nici măcar că făptuim cele rele”.
“Lumina sufletului s-a întunecat într-atât,
încât nu mai vedem cât de rănit şi sfâşiat este el”, spune un Părinte.
Lui Eusebiu, care-l întrebase pentru ce
oamenii se străduiesc să se vindece de bolile trupeşti, dar nu se îngrijesc
deloc de bolile sufletului lor, Ioan din Singurătate îi răspunde că, din
pricina păcatului, “nu mai pot să vadă şi să priceapă nimic,
fiind ca nişte morţi, nesimţitori la starea lor lăuntrică”.
“Că cei ce suntem în aceste boli [ale
patimilor], nu putem să le descoperim, fie din pricina neputinţei, fie din
pricina adâncii lor înrădăcinări în noi”.
Sfântul Isaac Şirul remarcă faptul că “mulţi fiind bolnavi, nu ştiu nici măcar că
sunt bolnavi” şi “cei mai mulţi dintre oameni, bolind [de
patimi] se dau drept sănătoşi“.
Sfântul Ioan Gură de Aur spune şi el că
“cel care s-a predat păcatului, asemenea celui ameţit de beţie, nu ştie deloc
că este bolnav”.
Iar în altă parte spune limpede:
“Ce-i mai groaznic este că noi nici nu ne
mai dăm seama de păcatele care ne stăpânesc [...]. Din pricina nesimţirii în
care am ajuns, nu ne mai deosebim întru nimic de nebunii care spun şi săvârşesc
fără frică fapte pline de primejdie şi de ruşine. Nu le este ruşine deloc de
faptele şi de cuvintele lor, ba, dimpotrivă, se mai şi laudă cu ele. Se cred mai
sănătoşi decât cei cu adevărat sănătoşi. Aşa suntem şi noi. Ne purtăm cum se
poartă oamenii bolnavi, dar nici măcar nu simţim că suntem bolnavi”.
Neştiind că-i bolnav, omul căzut nu se
îngrijeşte de sănătatea sa şi crede că n-are nevoie de tămăduire. Numeroşi sunt
cei care “pentru că nu şi-au simţit patimile, nu s-au îngrijit nici de
tămăduirea lor”, constată Sfântul Isaac Şirul. Ei se împotrivesc tratamentului
duhovnicesc.
“Cum va primi să fie vindecat cel ce nu
crede de fel că zace în boală sau cădere?”, se întreabă Sfântul Simeon Noul Teolog. Or,
cel care nu-şi cunoaşte starea în care se află nu face altceva decât să şi-o
înrăutăţească.
“Boala cea mai rea este aceea care macină
pe om fără ca el s-o ştie”, ne atrage atenţia Sfântul Ioan Gură de Aur,
care, în altă parte, spune în acelaşi sens: “a nu se cunoaşte omul pe sine este culmea
nebuniei şi a patimilor”.
Chiar dacă începe să înţeleagă care-i este
adevărata fire şi, aşadar, să-şi vadă decăderea, adâncurile fiinţei sale
lăuntrice nu i se descoperă omului pe dată. Creştinul însuşi, care primeşte
prin credinţă şi prin harul Duhului Sfânt puterea de a se cunoaşte, nu-şi vede
de la început toate patimile care zac în el, căci pentru aceasta se cere multă
nevoinţă. Nici cel care se străduieşte să le cunoască şi să scape de ele nu şi
le cunoaşte pe toate; unele îi rămân multă vreme ascunse, iar pe altele şi le
ştie numai în parte. Sfântul Macarie Egipteanul spune în nenumărate rânduri că
răul moştenit prin păcatul strămoşesc a cuprins întreaga făptura a omului, iar
rădăcinile lui sunt foarte adânci. Demonii îşi împlinesc lucrarea lor mai cu
seamă în adâncul inimii şi de aceea ea rămâne ascunsă şi nevăzută.
“Şarpele care te-a ucis se cuibăreşte în
partea cea mai profundă a minţii şi în adâncul cugetelor tale, în aşa-zisele
cămări şi ascunzişuri ale sufletului. Într-adevăr, inima este un abis”.
Câtă vreme nu împlineşte toate poruncile
lui Hristos, omul nu-şi cunoaşte deloc patimile sau le cunoaşte numai în parte,
pentru că, aşa cum tâlcuieşte Sfântul Simeon Noul Teolog, are ca un val aşezat
peste inima (cf. 2 Cor. 3, 15-16), care-l împiedică să se vadă aşa cum este.
Evagrie, Sfântul Ioan Casian şi Sfântul Maxim Mărturisitorul vorbesc despre
“patimile ascunse în inimp”, iar Ioan din Singurătate, despre “mişcările ascunse
ale inimii” şi “relele tăinuite”, despre “fiinţa ascunsă” a omului sau despre
“lucrurile ascunse în adâncurile inimii”. Sfântul Ioan Scărarul, la rândul său,
vorbeşte despre “întunecarea dinăuntru cea nevăzută”. Sfântul Grigorie cel Mare
vorbeşte şi el despre patimile “ascunse în cutele cele mai tăinuite ale inimii”.
“Nenumărate patimi zac în sufletele noastre
fără ca noi să le cunoaştem”, spune iarăşi Evagrie. Sfântul Maxim
Mărturisitorul, Sfântul Talasie şi Sfântul Isihie Sinaitul reiau această
afirmaţie aproape cuvânt cu cuvânt. Sfântul Ioan Casian, în aceeaşi
perspectivă, face aluzie la seminţele păcatelor care încolţesc în adâncul
inimii, rămânând ascunse în tainiţele lui. Marcu Ascetul spune ca patimile
ascunse în inima sunt asemenea şerpilor care se furişează prin case şi vorbeşte
despre “poftele ce zac înlăuntrul inimii şi se mişcă cu putere“. El arată că
orice patimă, chiar foarte veche, la cel ce nu s-a curăţit deplin constă din
predispoziţii latente care se manifestă atunci când află bun prilej. El
vorbeşte astfel despre “gândurile rele care zac în noi”, despre “gândurile
ascunse pe care le adăpostim în noi”, despre “roiul patimilor ascunse
înlăuntru”. Dintre acestea, el pune în evidenţă uitarea, nepăsarea trândava şi
neştiinţă, “patimile cele mai adânci şi mai lăuntrice”, “care zac în adâncurile
inimii”, păcate rele necunoscute celorlalţi şi socotite ca nici n-ar fi rele,
dar care sunt mai stricăcioase decât celelalte. Chiar Apostolul Pavel vorbeşte
despre “cele ascunse ale inimii” (1 Cor. 14, 25) şi despre “cele ascunse ale
oamenilor” (Rom. 2, 16). Iar Psalmistul I se adresează astfel lui Dumnezeu:
“Greșalele, cine le va pricepe? De cele
ascunse ale mele curateste-mă” (Ps. 18,13).
Omul îşi cunoaşte patimile pe măsură
sporirii sale duhovniceşti. Celui care trăieşte departe de Dumnezeu, ele îi
rămân cu totul ascunse ori le vede numai când se manifestă în mod grosolan sau
cu violenţă.
Însă cel ce se apropie de El şi-I
împlineşte poruncile, le vede tot mai limpede, în lumina Duhului Sfânt. În
această privinţă, e mare deosebirea între omul păcătos, cu totul orb în fața
patimilor, şi cel care sporeşte în nevoinţă. Cel dintâi nu-şi vede patimile
până când acestea nu întrec măsura păcătoşeniei celor din preajma sa; privirea
nevoitorului însă le zăreşte pe cele ascunse în cele mai adânci tainiţe ale
inimii sale.
“Câtă vreme cineva este ţinut de lucrurile
cele văzute ale acestei lumi, este încurcat cu diferite legături pământeşti şi
este antrenat în patimile cele rele, nici măcar nu ştie că înăuntrul său mai există
o luptă, o bătălie şi un război. Abia atunci când omul se ridică la luptă şi se
eliberează de legăturile văzute ale acestei lumi [...], când începe să
stăruiască în poruncile Domnului, lepădându-se de lumea aceasta, abia atunci
poate să cunoască lupta cea lăuntrică a patimilor, care se ridică în el,
războiul cel lăuntric şi cugetele cele viclene. Dacă nu se ridică la luptă,
după cum am spus mai înainte, dacă nu se leapădă de lume, dacă nu se dezbară
din toată inima de poftele cele pământeşti şi dacă nu vrea să se lipească cu
totul de Domnul, nu cunoaşte vicleniile ascunse ale duhurilor răutăţii, nici
patimile cele ascunse în el, ci este străin de el însuşi, neştiind că poartă în
sine răni şi patimi ascunse“.
Pentru a ne face să înţelegem deosebirea
dintre ochiul fin al celui care duce război duhovnicesc şi orbirea celui care
nici nu ştie că există un astfel de război, Sfântul Ioan Casian se foloseşte de
o comparaţie foarte lămuritoare:
“Să presupunem că au intrat într-o casă
mare, cu multe lucruri, unelte, vase, doi oameni: unul cu vederea bună, iar
altul bolnav de ochi. Cel ce nu poate vedea totul va spune că în casă nu sunt
decât dulapuri, paturi, scaune, mese şi altele pe care le-a identificat nu atât
cu ochii, cât pipăindu-le. Dimpotrivă, cel cu ochi sănătoşi vede chiar şi cele
mai ascunse lucruri şi spune că în acea casă sunt multe şi nenumărate alte
lucruri mici. Acestea, dacă ar fi strânse grămadă, ar egala sau ar întrece prin
mulţimea lor pe cele puţine, pe care le pipăie cel cu vederea slabă. Aşa sunt
sfinţii, care sunt, ca să zic aşa, văzători. Ei, având cea mai mare dorinţă de
desăvârşire, chiar pe acelea pe care ochii întunecaţi ai minţii noastre nu le
văd, le surprind în ei repede şi le osândesc foarte aspru. Cei ce nu şi-au
pătat conştiinţa cu nici cel mai mic păcat, tot aşa cum se vede bine un neg pe
o piele albă ca zăpadă, se socotesc plini de multe pete [...]. Dimpotrivă, cei
care îşi acoperă ochii inimii lor cu veşmântul gros al patimilor şi, potrivit
cuvântului Mântuitorului, “văd fără să vadă şi aud fără să audă şi să
înţeleagă“ (Mt. 13, 13) abia dacă văd în adâncul inimii lor păcatele mari şi
aducătoare de moarte; cum ar putea ei să vadă cum se strecoară gândurile
vinovate sau acele porniri ascunse şi necurate ale desfrânării, care atâta
mintea prin uşoare şi viclene ispite. Ei nu pot să-şi privească cu vedere
limpede robia sufletului lor”.
Dintre toate patimile, mândria întunecă cel
mai mult conştiinţa omului şi-l face să nu-şi cunoască bolile sufletului, nici
pe cele mici şi tăinuite, nici pe cele mari şi vădite. “Trufia pricinuieşte
uitarea păcatelor”, spune Sfântul Ioan Scărarul.
“Mulţi dintre cei mândri nu se cunosc pe ei
înşişi socotind că sunt nepătimaşi, şi-au văzut sărăcia virtuţii în ceasul
ieşirii din viaţă“.
Mândria este cea care duce pe om la
“îndreptăţirea de sine”, după cum spun Părinţii, care-l face să nu-şi
recunoască păcatul şi să nu fie conştient de el.
Se întâmplă că însuşi omul duhovnicesc
nu-şi cunoaşte patimile, pentru că adesea, după cum arată Sfântul Maxim
Mărturisitorul, ele se afla în stare de nelucrare (anergesia) sau, altfel spus,
sunt inactive ori dormitează. Nemişcarea lor îndelungată îl face chiar pe cel
veghetor să se socotească lipsit sau izbăvit de ele. Iar atunci, pacea
sufletului său nu este altceva decât o mare înşelare.
Într-adevăr, pe lângă pacea pe care o
rodeşte nepătimirea, la care se ajunge pe culmile nevoinţei, când omul este cu
adevărat izbăvit de orice patimă, există, după cum arată Evagrie, o stare de
pace mincinoasă, care rezultă din retragerea demonilor, atunci când aceştia
sunt siguri că în fapt bietul suflet se află în stăpânirea lor. De pildă,
atunci când fie slava deşartă, fie mândria iau locul tuturor celorlalte patimi.
Se mai poate ca, prins în mulţimea şi
agitaţia treburilor lumeşti, omul să nu-şi simtă patimile, preocupările de zi
cu zi împiedicându-l să-şi cunoască starea.
“Prin trup, sufletul e distrat şi uită de
patimi”,
spune, în acest context, Avva Dorotei;
însă, spune tot el,
“să vină careva dintre voi, să-l închid
într-o chilie întunecoasă, să nu mănânce, să nu bea, să nu doarmă, să nu se
întâlnească cu nimeni, să nu cânte psalmi, să nu se roage, nici să-şi
amintească deloc de Dumnezeu numai trei zile. Şi vei afla ce fac patimile cu
el”.
Când însă omul părăseşte cărările lumii şi
începe să umble pe calea duhovnicească, se stârnesc în el cu furie patimi până
atunci neştiute sau care-i păreau cu totul mici şi neînsemnate.
“Să nu ne mirăm – spune Sfântul Ioan
Scărarul – dacă, intrând în arena nevoinţei, ne vom vedea la început mai
pătimaşi decât în viaţa din lume [...]. Căci fiarele ascunse, mai înainte nu se
arătau“.
Iar Avva Talasie atrage atenţia asupra
faptului că:
“în sufletele noastre se ascund patimi
foarte rele. Ele se dau pe faţă însă abia atunci când respingem lucrurile“.
Cel mai adesea, în vreme de ispită află
omul care-i sunt patimile.
“Sunt multe patimi în suflet pe care nu le
cunoaştem până când nu vine ispită, ca să ni le arate“, spune Evagrie.
De asemenea, omul nu-şi cunoaşte patimile
câtă vreme nimeni şi nimic nu i le trezeşte şi nu i le răscoleşte. Dacă nu are
gânduri păcătoase, aceasta nu înseamnă că e lipsit de păcate, ci doar că pe
moment lipseşte lucrul în stare să i le stârnească.
“Altceva este a te izbăvi de gânduri şi
altceva a te elibera de patimi. Adeseori se izbăveşte cineva de gânduri, când
nu sunt de faţă acele lucruri faţă de care are anumite patimi. Dar patimile se
ascund în suflet, iar când se arata lucrurile, ies la iveală“.
Ştim din viaţa pustnicilor că în
singurătate nu se mişca în om patimile pe care le isca întâlnirea cu semenii;
dar ele se ivesc îndată ce se părăseşte sihăstria.
“Negreşit, orice patimi nevindecate vom
duce în pustie, le vom simţi acoperite în noi, şi nu sugrumate“,
spune Avva Ioan Casian:
“Câte un om pare răbdător şi smerit până nu
s-a întovărăşit cu cineva, dar cum s-a ivit prilej de iritare, îl şi vezi
revenit îndată la firea lui de mai înainte. Patimile ce stăteau ascunse au şi
irupt ca nişte cai fără zăbala care, după o prea lungă odihnă, ţâşnesc năvalnic
şi sălbatic din grajd, rănindu-l de moarte pe cel care-i mâna. Într-adevăr,
întrerupând legăturile noastre cu semenii şi mai mult se aprind în noi patimile
dacă n-au fost sugrumate mai înainte“.
Acelaşi Sfânt Părinte, în altă scriere a
sa, spune din nou că dacă omul nu lupta împotriva patimilor sale şi nu le
smulge din suflet, ele nu pier, ci, dimpotrivă, se întăresc tot mai mult:
“Să ştim bine că dacă ne retragem în locuri
îndepărtate şi pustii fără să ne fi curăţit de toate patimile noastre, nu
înseamnă că, nemaiputându-le practică acolo, ele nu există în noi ca dorinţă.
Rămâne ascunsă în noi, şerpuind oarecum, rădăcina tuturor patimilor dacă n-a
fost smulsă, şi o simţim după oarecare semne că trăieşte încă în noi. Şi nu
doar trăieşte, ci şi sporeşte tot mai mult“.
“Lucrarea păcatului ne lipseşte, iar nu
pofta. Aceste patimi, dacă ne amestecăm din nou cu oamenii, de îndată ies din
hrubele simţurilor noastre, dovedind că ele nu se nasc atunci când ţâşnesc cu
putere, ci că abia atunci au ieşit la iveală, după ce stătuseră multă vreme
ascunse“.
Învăţătura Sfântului Părinte e limpede:
până nu e deplin stârpită din suflet, patima rămâne vie şi creşte în ascuns,
fără ca omul să-şi dea seama; şi, pe măsură ce creşte, capăta tot mai multă
putere şi, îndată ce află prilejul, izbucneşte cu cea mai mare furie. Aceasta
se întâmplă însă numai dacă omul e lipsit de luare-aminte şi nu se străduieşte
s-o biruie cu puterea harului.
Vedem din toate aceste texte că pornirile
pătimaşe ale omului nu sunt determinate, aşa cum se crede cel mai adesea, de
circumstanţe exterioare. Evenimentele şi oamenii nu fac decât să dea la iveală
patimile ascunse în suflet.
“Fiecare este ispitit de propria sa poftă
atunci când e tras şi momit de ea“, spune Sfântul Apostol Iacov în epistola sa
(1, 14). Iar Sfântul Ioan Casian atrage atenţia asupra faptului că:
“Negreşit, niciodată nimeni nu e împins la
păcat fiind aţâţat de patima altuia dacă n-are închisă în inima lui hrana
păcatelor şi nici nu trebuie să credem că cineva este amăgit pe dată când, la
vederea frumuseţii unei femei, cade în neruşinata desfrânare, ci mai degrabă că
aceasta vedere a fost doar prilejul care a scos la suprafaţă boala ascunsă,
încuibată în adâncul lui“.
“E un lucru de râs şi o judecată strâmbă –
scrie Avva Dorotei – să spună cineva despre un altul care l-a supărat zicându-i
vreun cuvânt: “De nu venea acesta şi nu-mi vorbea şi nu mă tulbura, n-aş fi
păcătuit”.Oare cel ce i-a spus lui acel cuvânt a sădit în el patima? Acela doar
i-a arătat lui patima care era în el [...]. Aşa şi acesta se socotea pe sine
şezând în pace şi în linişte, dar înlăuntrul lui avea patima şi nu ştia. A fost
de-ajuns să-i spună fratele acela un singur cuvânt şi a scos la arătare
putreziciunea ascunsă înlăuntru”.
Dând un acelaşi exemplu, Sfântul Ioan
Casian conchide:
“Când cineva învins de o ocară se aprinde
de focul supărării, trebuie să credem că pricină acelui păcat nu este muşcătura
defăimării, ci mai degrabă vădirea slăbiciunii ascunse“.
Patimile pe care omul nu şi le cunoaşte
generează o profundă stare de boală. Cu patimile ştiute – care şi ele rănesc
grav sufletul – omul se poate lupta mai uşor. Însă cele ascunse – fie tainice
prin natura lor, fie de care omul însuşi nu vrea să ştie, fie nemărturisite –
sunt pricină de mult rău şi de boală grea a sufletului. Active şi puternice,
pentru că au fost lăsate să crească şi să se întărească fără nici o oprelişte,
ele rod şi măcină pe încetul sufletul, surpându-l pe neştiute.
“Gândul ascuns ruinează sufletul, iar cel
ce se tăinuieşte pe şine se va îmbolnăvi“, spune Sfântul Ioan Casian. Iar într-una din
convorbirile sale duhovniceşti aminteşte cuvintele lui Avva Theor despre “puterea pe care gândurile ascunse o au
asupra noastră, despre natura lor şi despre robia groaznică în care ne ţin câtă
vreme rămân nemărturisite”.
Un alt Sfânt Părinte învaţa, în acelaşi
sens:
“Pe măsură ce omul îşi tăinuieşte cugetele,
ele se înmulţesc şi se fac puternice [...]. După cum cariul macină lemnul, tot
aşa gândurile păcătoase strică inima“.
Aşadar, primul pas spre tămăduirea
sufletului este scoaterea la lumina a patimilor care zac în el, că omul să-şi
vadă şi să-şi cunoască starea de păcătoşenie.
(Jean Claude Larchet, Creştinul în fata
bolii, suferinţei şi morţii, Editura Sophia, Bucureşti, 2004)
Sursă: Război întru cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu