foto: Pit Zsac (Orthphoto) |
Ce este postirea pentru noi, creştinii? Este intrarea şi participarea noastră la acea experienţă a lui Hristos însuşi prin care El ne eliberează de sub totala dependenţă faţă de hrană, materie şi lume. Sub nici un aspect eliberarea noastră nu este una completă. Trăind încă în această lume căzută, în lumea Vechiului Adam, fiind parte a ei, încă depindem de hrană. Dar tocmai cum moartea noastră prin care încă trebuie să trecem a devenit prin Moartea lui Hristos o punte către viaţă, hrana pe care o mîncăm şi viaţa pe care o susţine poate fi viaţa în Dumnezeu şi pentru Dumnezeu. O parte din hrana noastră a devenit deja „hrană a nemuririi” Trupul şi Sîngele lui Hristos însuşi. Dar chiar şi pîinea cea de toate zilele pe care o primim de la Dumnezeu poate fi în această viaţă şi în această lume cea care ne întăreşte pe noi şi comuniunea noastră harică cu Dumnezeu, mai degrabă decît cea care ne desparte de Dumnezeu. Numai postirea poate realiza această transformare, dăruindu-ne dovada existenţială că dependenţa noastră de hrană şi materie nu este totală, nu este absolută, că unite cu rugăciunea, cu harul şi cu preamărirea, pot deveni ele însele duhovniceşti.
Toate acestea spun
că postirea, fiind înţeleasă adînc, este singura metodă prin care omul
redescoperă adevărata sa natură spirituală. Nu este o provocare teoretică ci cu
adevărat practică către marele înşelător care a izbutit să ne convingă că
depindem numai de pîine şi care a clădit întreaga cunoaştere, ştiinţă şi
existenţă umană pe această minciună. Postirea este o denunţare a acestei
minciuni şi, de asemenea, dovadă că este o minciună. Este extrem de
semnificativ faptul că Hristos postea cînd l-a întîlnit pe Satana şi ceea ce a
spus mai tîrziu, şi anume că Satana nu poate fi biruit „decît cu post şi cu
rugăciune”. Postirea este lupta adevărată împotriva diavolului, pentru că este
provocarea către acea lege atotcuprinzătoare care-L face pe el „Stăpînitorul
lumii acesteia”. Căci cineva, dacă este înfometat şi apoi descoperă că poate fi
cu adevărat independent de acea foame, nu în sensul de a fi biruit de ea ci,
dimpotrivă, să o poată transforma într-un izvor de putere şi biruinţă
duhovnicească, atunci nimic nu rămîne din acea mare minciună în care am trăit
de la Adam încoace.
Cît de departe
suntem atunci de obişnuita înţelegere a postirii; ca o simplă schimbare a
dietei alimentare, ca ceea ce este permis şi a ceea ce este oprit, de toată
această ipocrizie superficială! În cele din urmă a posti înseamnă numai un
lucru: a fi înfometat, a merge pînă la limita acelei condiţii umane care
depinde în întregime de hrană şi, fiind înfometat, să descoperi că aceasta nu
reprezintă întregul adevăr referitor la om, că foamea însăşi este întîi de
toate o stare spirituală şi că este în ultima sa realitate foamea după
Dumnezeu. în Biserica primară, postirea a însemnat întotdeauna abstinenţa
totală, o stare de foame, împingînd trupul la extremă. Totuşi, descoperim aici,
de asemenea, că postirea ca efort fizic este total lipsită de sens fără
omologul său duhovnicesc: „… cu post şi rugăciune”. Aceasta înseamnă că fără
efortul duhovnicesc corespondent, fără a ne hrăni cu Realitatea Divină, fără a
descoperi dependenţa noastră totală de Dumnezeu şi nu numai de Dumnezeu,
postirea fizică poate fi chiar şi sinucidere. Dacă Hristos însuşi a fost
ispitit în timp ce postea, noi nu avem nici o singură şansă de a evita această
ispitire. Postirea fizică, esenţială, aşa cum este, nu este numai lipsită de
sens, este chiar periculoasă dacă este ruptă de nevoinţa duhovnicească de
rugăciune şi contemplaţie a lui Dumnezeu. Postirea este o artă deplin stăpînită
de sfinţi; ar fi îndrăzneţ şi periculos pentru noi dacă am experimenta această
artă fără discernămînt şi fără precauţie. întregul cult al postului este o
rememorare continuă a greutăţilor, obstacolelor şi ispitelor ce-i aşteaptă pe
aceia ce cred că ei pot depinde de puterea voinţei lor şi nu de Dumnezeu.
Din această cauză,
mai întîi de toate, avem nevoie de o pregătire duhovnicească pentru efortul
postirii. Aceasta se realizează prin cererea noastră de ajutor către Dumnezeu
şi, de asemenea, făcînd din postul nostru unul Teocentric. Ar trebui să postim
pentru Dumnezeu. Trebuie să redescoperim trupul nostru ca templu al prezenţei
Lui. Trebuie să refacem un respect religios pentru trup, pentru hrană, pentru
adevăratul ritm al vieţii. Toate acestea trebuie săvîrşite înainte ca postul
propriu-zis să înceapă, astfel încît atunci cînd începem să postim ar trebui să
fim înarmaţi cu arme duhovniceşti, cu o concepţie, cu un duh al luptei şi al
biruinţei.
Apoi urmează
postul în sine. Conform celor spuse mai devreme, postul ar trebui practicat pe
două niveluri: mai întîi ca post ascetic, iar mai apoi ca post deplin. Postul
ascetic constă într-o drastică reducere a hranei, astfel încît starea
permanentă de foame poate fi trăită ca ceva ce aminteşte de Dumnezeu şi ca un
efort constant de a-L contempla, pe El. Oricine l-a experimentat oricît de
puţin ştie că acest post ascetic, mai degrabă decît să ne slăbească, ne face
uşori, înnobilaţi, cumpătaţi, plini de bucurie, curaţi. Acela primeşte hrana ca
pe un adevărat dar al lui Dumnezeu. El este permanent aplecat către acea lume
interioară care devine într-un mod inexplicabil un fel de hrană în adevăratul
sens al cuvîntului. Cantitatea exactă de hrană care va fi primită în acest post
ascetic, ritmul şi calitatea ei, nu trebuie discutate aici; acestea depind de
capacităţile noastre individuale şi de conjuncturile exterioare ale vieţii
noastre. Dar principiul este clar: este o stare de foame pe jumătate a cărei
natură „negativă” este modulată permanent într-o putere pozitivă prin
rugăciune, aducere aminte, trezire şi contemplaţie. Ca şi în cazul postului
deplin, acesta este necesar să fie limitat ca durată şi împletit cu Sfînta
Euharistie. în starea actuală a vieţii noastre, cea mai bună concretizare a sa
(a postului ascetic n.tr.) o putem realiza în ziua dinaintea prăznuirii de
seară a Liturghiei Darurilor mai înainte sfinţite. Dacă postim în acea zi
începînd dis-de-dimineaţă sau de la prînz, important este aici să trăim acea zi
ca pe o zi a aşteptării, a nădejdii şi a foamei după Dumnezeu însuşi. Este
meditaţia duhovnicească asupra celor ce vor să vie, asupra darului ce va să fie
primit şi pentru care renunţăm la toate celelalte daruri.
După ce toate
acestea sunt spuse, trebuie totuşi să amintim că oricît de limitată ar fi
postirea noastră, dacă este o postire adevărată, va conduce către ispită,
slăbiciune, îndoială şi tulburare. Altfel spus, va fi o adevărată luptă şi
probabil că vom cădea de multe ori. Dar adevărata descoperire a vieţii creştine
ca luptă şi nevoinţă reprezintă trăsătura esenţială a postii. O credinţă care
nu a biruit îndoielile şi ispita este rar o credinţă adevărată. Din păcate, în
viaţa creştină nu este posibil nici un progres fără amara experienţă a
căderilor. Prea mulţi încep postirea cu entuziasm şi renunţă după prima cădere.
Aş putea spune că adevăratul test începe o dată cu prima cădere. Dacă după ce
am căzut şi ne-am supus poftelor şi patimilor noastre reluăm totul de la capăt
şi nu renunţăm indiferent de cîte ori cădem; mai devreme sau mai tîrziu,
postirea noastră va purta roadele sale duhovniceşti. între sfinţenie şi cinismul
care ne trezeşte din orice iluzie se află marea şi dumnezeiasca virtute a
răbdării, răbdarea, mai întîi de toate, cu noi înşine. Nu există un drum mai
scurt către sfinţenie; pentru fiecare pas trebuie să facem un sacrificiu total.
Aşadar, este mai bine şi mai sigur să începem de la un minimum doar cu puţin
peste posibilităţile noastre fireşti şi să creştem efortul nostru puţin cîte
puţin, apoi să încercăm să sărim foarte sus la început şi să ne rupem cîteva
oase cînd revenim pe pămînt. Pe scurt: de la un post simbolic şi nominal postul
ca obligaţie şi obicei trebuie să ne reîntoarcem la adevăratul post. Să fii
limitat şi smerit, dar consecvent şi serios. Să cîntărim onest capacitatea
noastră duhovnicească şi fizică şi să acţionăm ca atare amintindu-ne, totuşi,
că nu există post fără stîrnirea acestei capacităţi, fără a introduce în viaţa
noastră o dovadă dumnezeiască cum că cele ce sunt cu neputinţă la oameni sunt
cu putinţă la Dumnezeu.
Sursă: Logos
0 comments:
Trimiteți un comentariu