APOSTOLUL
Fraţilor, vă fac cunoscut că Evanghelia cea binevestită de mine nu este
după om; pentru că nici eu n-am primit-o de la om, nici n-am învăţat-o, ci prin
descoperirea lui Iisus Hristos. Căci aţi auzit despre purtarea mea de altădată
întru iudaism, că prigoneam peste măsură Biserica lui Dumnezeu şi o pustiiam,
şi spoream în iudaism mai mult decât mulţi dintre cei care erau de vârsta mea
în neamul meu, fiind mult râvnitor al datinilor mele părinteşti. Dar când a
binevoit Dumnezeu, Care m-a ales din pântecele mamei mele şi m-a chemat prin
harul Său, să descopere pe Fiul Său întru mine, pentru ca să-L binevestesc la
neamuri, îndată nu am primit sfat de la trup şi de la sânge, nici nu m-am suit
la Ierusalim, la Apostolii cei dinainte de mine, ci m-am dus în Arabia şi m-am
întors iarăşi la Damasc. Apoi, după trei ani, m-am suit la Ierusalim, ca să-l
cunosc pe Chefa şi am rămas la el cincisprezece zile. Iar pe altul din apostoli
n-am văzut, decât numai pe Iacov, fratele Domnului.
EVANGHELIA
MATEI 2, 13-23
După ce s-au dus magii, iată îngerul Domnului se arată în vis lui Iosif,
zicând: scoală-te, ia Pruncul şi pe mama Sa şi fugi în Egipt şi stai acolo,
până ce îţi voi spune eu, căci Irod are să caute Pruncul ca să-L omoare. Iar
el, sculându-se, a luat noaptea Pruncul şi pe mama Sa şi s-a dus în Egipt: şi
au stat acolo până la moartea lui Irod, ca să se împlinească cuvântul spus de
Domnul prin proorocul, care zice: din Egipt am chemat pe Fiul Meu. Iar când
Irod a văzut că a fost înşelat de magi, s-a mâniat foarte tare şi, trimiţând, a
omorât pe toţi copii, care erau în Betleem şi în toate hotarele lui, de doi ani
şi mai mici, după timpul pe care îl aflase de la magi. Atunci s-a împlinit
cuvântul spus de Ieremia proorocul, care zice: glas în Rama s-a auzit, plângere
şi tânguire şi ţipăt mult; Rahela plângea pe fiii săi şi nu vrea să se mângâie,
pentru că nu mai sunt. Iar după ce a murit Irod, iată că îngerul Domnului se
arată în vis lui Iosif în Egipt, zicându-i: scoală-te, ia Pruncul şi pe mama
Lui şi mergi în pământul lui Israel, căci au murit cei ce căutau să ia viaţa
Pruncului. Iar el sculându-se, a luat Pruncul şi pe mama Lui şi au venit în
pământul lui Israel. Dar auzind că domneşte Arhelau în Iudeea, în locul lui
Irod, tatăl său, s-a temut să meargă acolo şi, luând poruncă în vis, s-a dus în
părţile Galileii. Şi a venit şi a locuit în oraşul, care se numeşte Nazaret, ca
să se împlinească ceea ce s-a spus prin prooroci, că Nazarinean se va chema.
Părintele Coman: Despre fuga de Dumnezeu şi ostilitatea lumii, despre puterea
lui Dumnezeu şi puterea lumească
R. Rădulescu: De cum a intrat în lumea noastră, a oamenilor, la naşterea
Mântuitorului Hristos, Dumnezeu S-a lovit de ostilitatea lumii în care a
intrat. Desigur, Dumnezeu Îşi cunoaşte creaţia, cunoaşte lumea creată de Sine.
Îl vedem pe Mântuitorul Hristos, ca pe un pribeag, nevoit să plece cu familia
în Egipt, pentru a se feri de furia lui Irod, care-şi vedea ameninţată poziţia
lui de rege. Ostilitatea lumii nu s-a manifestat numai atunci, ea este de când
Dumnezeu a creat lumea. De unde, părinte profesor Constantin Coman, sămânţa de
duşmănie faţă de Dumnezeu, Cel care a creat, de fapt, lumea? Omul nu-L mai
percepe pe Dumnezeu ca pe un ocrotitor, ci I se împotriveşte. De unde sămânţa potrivniciei, de unde gândul acesta de adversitate faţă de
Dumnezeu?
Pr. Coman: Omul are în sine aspiraţia spre absolut şi citeşte dependenţa de
oricine, inclusiv de Dumnezeu, ca pe o limitare. Aceasta pentru că nu mai are o
înţelegere clară a ceea ce este Dumnezeu. Aţi spus foarte bine. În firea
omenească există o adversitate la adresa lui Dumnezeu. Există o fugă a omului
de Dumnezeu, manifestată în diverse forme, de la cele mai grosolane la cele mai
rafinate! Este o tendinţă a omului, aproape permanentă şi universală, de
emancipare de sub tutela lui Dumnezeu. Aceste tendinţe ne confirmă starea
noastră de cădere. Să ne amintim reacţia protopărinţilor Adam şi Eva, după
cădere: au fugit, s-au ascuns de la faţa lui Dumnezeu!
În mod firesc, dacă noi credem şi mărturisim că Dumnezeu este Creatorul şi
Atoateţiitorul şi sensul ultim al creaţiei şi al existetei noastre, ar trebui
să avem, dimpotrivă, o atitudine prietenească, recunoscătoare şi supusă faţă de
El. Lucrurile nu se întâmplă, însă, aşa. Omul fuge de Dumnezeu, se ascunde
într-un fel de El, asemenea copilului necuminte care se ascunde de părinţi după
ce face boroboaţe. Iar mai târziu vrea să se desprindă de părinţi pentru a fi
liber şi autonom. Nu mă refer la tendinţa firească de desprindere a copiilor de
părinţi sau a ucenicilor de maeştri. În astfel de situaţii, desprinderea nu
este absolută, copilul sau ucenicul rămân cu recunoştinţă, cu cinstire, cu
respect, cu atenţie şi cu dragoste faţă de părinţi sau de învăţători.
În om este sădită informaţia împlinirii sale, informaţia standardelor la
care trebuie să ajungă, informaţie echivalentă cu aspiraţia omului după
absolut, cum spuneam. Dar el trăieşte în nişte limite. Lumea în care se mişcă
el, resursele lui, acţiunile lui, gesturile lui sunt atinse de limite, nu sunt
absolute. În orice om, însă, există simţul aspiraţiei spre absolut. Ea este
foarte sănătoasă pentru că omul a fost zidit de Dumnezeu ca să ajungă la măsura
absolută. Numai că împlinirea acestei aspiraţii nu este imanentă lumii şi
creaţiei şi nici firii omeneşti. Împlinirea acestei aspiraţii se realizează
tocmai prin împărtăşirea de Dumnezeu, singura existenţă absolută, fără limite,
fără stricăciune, care are existenţa prin Sine însuşi. Omul „împrumută”
existenţa deplină de la Dumnezeu. Fuga de Dumnezeu se datorează percepţiei
greşite că Dumnezeu ar însemna dependenţă şi, prin urmare, limitare. Lucrurile
sunt foarte complexe, dar este important ca omul să se cerceteze şi să cunoască
de unde vine tendinţa de a fugi de Dumnezeu.
O a treia cauză ţine de starea de păcat sau de cădere a omului. Am să vă dau un exemplu elocvent din experienţa mea preoţească. Constat
de peste 25 de ani, că pruncii, copiii vin fără nici o rezervă spre biserică,
spre preot, spre orice semn care trimite la Dumnezeu; vin cu o oarecare
bucurie, cu oarecare entuziasm, chiar şi cei care nu au o educaţie religioasă. De
îndată ce cresc şi sunt atinşi de căderi, de murdarii, de gânduri meschine, se
retrag şi au rezervă faţă de tot ceea ce trimite la Dumnezeu. Oamenii adulţi cu
atât mai mult. Când întâlnesc un preot pe stradă, nu ştiu pe unde să-l ocolească,
tocmai pentru că preotul este un semn care-l trimite imediat cu gândul la
Dumnezeu. Starea de păcat, conştiinţa păcatului, a faptului că face lucruri
potrivnice propriei sale firi, îl face să se ruşineze şi să-l mustre
conştiinţa.
S-ar simţi mai bine dacă nu ar exista pentru el un for absolut de
judecată, care se activează acum, se activează mai târziu sau la sfârşitul
vieţii. Atitudinea potrivnică şi de adversitate la adresa lui Dumnezeu este
generată de păcat, iar cel mai grav este atunci când omul tinde, aşa cum se
întâmplă în Evanghelia de astăzi, să ia el locul lui Dumnezeu, să devină el
centru absolut de putere, de autoritate pentru sine, şi dacă se poate şi pentru
semenii săi. În această situaţie, desigur, Dumnezeu este un concurent
redutabil, şi de ce n-ar încerca, amăgindu-se ideologic pe sine sau pe
ceilalţi, să atace conceptul, ideea sau realitatea care se numeşte Dumnezeu.
R. Rădulescu: Irod, pentru că nu găseşte Pruncul, care avea să devine
rege, după cum ştia de la magi, purcede la un gest oribil: omoară toţi pruncii
care ar fi fost de vârsta Mântuitorului Hristos, ca să înlăture ameninţarea de
care se temea. Are loc un masacru al pruncilor nevinovaţi, episod care ne
reaminteşte durerea părinţilor acelor copii, durerea lumii de atunci. Ne punem
întrebarea: de ce a îngăduit Dumnezeu acel masacru oribil, deşi putea să
rânduiască altfel lucrurile? Desigur, Irod este cel
care ordonă masacrul, dar Dumnezeu putea să-l împiedice pe Irod. De ce nu o
face?
Pr. Coman: Pentru ca să se împlinească Scripturile, după cum interpretează
Sfântul Evanghelist Matei. Este greu să pătrundem gândurile lui Dumnezeu! Sigur
că ar fi putut să intervină, cum o face probabil de multe ori, limitând
dimensiunile răului provocat de oameni. Iată, de data aceasta, nu intervine!
Probabil, tocmai pentru a pune în evidenţă de ce este în stare omul pentru a-şi
păstra puterea. Pruncii ucişi de Irod sunt preţul plătit pentru conservarea
puterii lumeşti. Irod se temea foarte mult ca nu cumva să se fi născut un
pretendent la puterea sa regală. Profeţii, pe care iudeii îi interpretau în
acest sens, spuneau că se va naşte un mare conducător, care îi va ajuta să se
elibereze de sub presiunea Imperiului Roman şi a tuturor captivităţilor prin
care trecuseră. Momentul acesta era identificat cu o împlinire a făgăduinţelor
vechi-testamentare. Atunci Irod se teme că va atenta cineva la puterea sa
lumească şi, iată, ce preţ fantastic se plăteşte!
Setea de putere orbeşte. Pentru a pune mâna pe putere sau pentru a o
păstra, oamenii sunt în stare de grozăvii. Zilele acestea, comemorăm
evenimentele triste din 1989. În memoria multora dintre noi există temerea că,
atunci, noua putere a făcut multe victime tocmai pentru a se instala şi pentru
a se legitima. Victimele au fost tineri. Un preţ scump în Ajunul Crăciunului.
Nimeni şi nimic nu rămâne nejudecat de Dumnezeu. Din păcate, pentru cei care,
luptându-se să pună mâna pe putere omenească, au făcut asemenea fărădelegi, vor
plăti mai devreme sau mai târziu. Ar fi mai bine să plătească în moneda acestei
lumi, nu în moneda veşniciei, dramatică şi mult mai chinuitoare!
Revenind la întrebarea dumneavoastră, ar mai trebui să vorbim despre
libertate, ca trăsătura esenţială a existenţei omului. Dumnezeu nu este un
dictator. Dumnezeu este El însuşi expresia libertăţii, pentru că numai în
existenţa liberă, există responsabilitate. Numai întrucât omul este liber,
poate fi partener de dialog lui Dumnezeu. Tot răul care se întâmplă în lumea
asta – şi este foarte mult rău, foarte multă fărădelege – nu se întâmplă pentru
că Dumnezeu [voieşte], ci pentru că omul se manifestă ca persoană liberă. Dacă
Dumnezeu ar interveni, ar nimici libertatea de exprimare a omului, iar omul nu
ar mai avea posibilitatea exprimării în rău, dar nici posibilitatea exprimării
în bine, adică, nu s-ar mai dezvolta ca persoană liberă.
R. Rădulescu: Rămânând la adversitatea faţă de tot ceea ce vine de dincolo,
de la Dumnezeu, dintr-un transcendent neclar uneori, astăzi şi Biserica se
confruntă cu ostilităţi. Societatea în care îşi desfăşoară activitatea,
misiunea, Biserica, dumneavoastră ca preot, dar şi creştinii mireni, sunt
într-o situaţie ostilă. Mesajul său vorbele lor nu cad bine unora. Exista
tendinţa de a încasa şi oamenii Bisericii această ostilitate, aceasta
agresivitate cu care este tratată Biserica de lume. Care este atitudinea
potrivită în faţa acestei răceli a lumii de astăzi, pentru mesajul lui
Dumnezeu, pe care îl transmite Biserica?
Pr. Coman: Adversitatea cumulată a lumii faţă de Dumnezeu se manifestă
evident faţă de toţi cei care îşi asumă postura de propovăduitori şi slujitori
ai lui Dumnezeu. Să ne amintim că Mântuitorul Hristos vorbind ucenicilor Săi de
misiunea lor viitoare, îi avertizează constant în legătură cu ostilitatea lumii
faţă de Evanghelie, ostilitatea care l-a vizat întâi pe El şi, bineînţeles nu
avea să ocolească pe ucenicii Lui. „Iată Eu vă trimit pe voi ca pe nişte oi în
mijlocul lupilor!“ (Matei 10,16). Întâi de toate Biserica, slujitorii Bisericii
şi credincioşii Bisericii, cei care îşi asumă Evanghelia şi mesajul
Mântuitorului Hristos, trebuie să recunoască faptul că acest simptom de
adversitate este un simptom firesc, este o atitudine firească.
Nefiresc ar fi ca lumea să nu fie potrivnică Bisericii! Nu o spun eu
primul. Profeţii din timpurile vechi testamentare, sfinţii şi Părinţii
Bisericii, dar şi teologi contemporani au spus că, numai atunci când Biserica
este într-o tensiune evidentă cu duhul lumii acesteia, cu traiectoria acestei
lumi, care tinde spre autonomie, spre suficienţa de sine, numai atunci este
semn că Biserica merge pe drumul cel bun. Dacă este linişte, atmosferă calmă,
acestea sunt semne că Biserică sau reprezentanţii Bisericii au făcut un fel de
pact cu această lume şi au introdus duhul lumesc în Biserică, fenomen care se
cheamă secularizare. Potrivnicia lumii este semnul acurateţei atitudinii
Bisericii şi a slujitorilor ei. Prin lume înţelegem pe aceia care trăiesc în
duhul lumesc, care consideră lumea şi creaţia suficientă sieşi şi autonomă.
Acesta este duhul lumesc cu care Biserica trebuie să fie în permanenţă
tensiune. Este foarte important ce reacţie au cei care sunt în Biserică, mai
aproape de altar, mai aproape de Hristos. Cred că nu trebuie, de nici un fel,
să adoptăm instrumentarul lumii acestea. Nu trebuie să răspundem cu
instrumentele cu care oamenii se luptă între ei, instrumentele competiţiei
lumeşti. Există competiţii pe plan politic, există
competiţii pe plan financiar, există competiţii pe plan cultural. Biserica şi
duhul Bisericii sunt altceva. În numele Bisericii şi al Evangheliei
Mântuitorului Hristos, slujitorii Bisericii şi ai Evangheliei trebuie să facă
evidentă aşezarea, atitudinea, raportarea Mântuitorului Hristos faţă de toate,
care este una smerită, care nu intră în competiţie în termeni lumeşti.
Biserica nu este puternică în termeni lumeşti: economic, politic,
diplomatic, structural, instituţional, etc. Puterea Evangheliei stă în
lepădarea de toate aceste instrumente. Mântuitorul Hristos Se naşte în sărăcie
şi Se lasă sub presiunea tuturor factorilor. Dumnezeu stătea la discuţii cu
Irod? Nu! A fugit din calea lui? S-a smerit până într-atâta! Aceste atitudini
ne pot deveni model. Nu înseamnă că neintrând în competiţiile lumeşti,
abandonăm luptă. Nu, ci participăm la luptă cu instrumentele Evangheliei şi ale
Mântuitorului Hristos, care înseamnă lepădarea de sine, renunţarea la orice
recunoaştere din partea lumii, renunţarea la imagine. Lumea trebuie să fie surprinsă
că în Biserica lucrurile merg altfel, că se gândeşte altfel, că se trăieşte
altfel.
Dar, trebuie să recunoaştem că există foarte multă slăbiciune şi printre
noi, printre preoţi şi printre credincioşi. De cele mai multe ori există
confuzie şi ne lăsăm şi noi prinşi de ofertele, de instrumentele luptei
lumeşti. Dar slavă Domnului, că Dumnezeu are foarte multă grijă ca în Biserica
să nu fie prea mulţi oameni de neam bun, nici prea mulţi oameni cu multă
cultură, nici prea mulţi oameni puternici în sensul lumesc, ci dimpotrivă, cum
spune Sfântul Apostol Pavel: „priviţi în mijlocul vostru, nu sunt prea mulţi de
neam bun“, adică socialmente foarte bine plasaţi, nici prea mulţi înţelepţi,
adică cu multă ştiinţă de carte, nici prea mulţi puternici, adică oameni cu
acces la frâiele puterii lumeşti. De ce? Pentru că acolo unde este neputinţa
omenească, lucrează Dumnezeu. Acolo unde oamenii sunt puternici, indiferent
despre ce fel de putere ar fi vorba, Dumnezeu îi lasă la puterile lor“.
(din: Pr. Constantin Coman, “Dreptatea lui Dumnezeu şi dreptatea
oamenilor”, Editura Bizantină, Bucureşti, 2010)
Sursă: Război întru cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu