Iubiţi fraţi preoţi,
Iubiţi fraţi şi surori în Hristos-Domnul,
Ne-a învrednicit Dumnezeu să întâmpinăm şi anul acesta slăvitul Praznic al
Naşterii Domnului nostru Iisus Hristos. Ca de fiecare dată, sălăşluirea Fiului
lui Dumnezeu printre oameni aduce în suflete bucurie, pace şi nădejde. De la
copii până la cei în vârstă, cu toţii suntem cuprinşi de taina cea negrăită a
Întrupării, încercând a o trăi fiecare după putere: înălţând lui Dumnezeu
doxologie în biserici, regăsindu-ne în jurul mesei şi a căldurii căminului,
revărsând puţină alinare asupra celor sărmani sau aflaţi în suferinţă, ducând
mai departe tradiţia strămoşească a colindatului.
Cu adevărat, contemplăm astăzi „Taina străină şi preaslăvită: cer fiind
peştera, scaun de heruvimi Fecioara, ieslea sălăşluire, întru care S-a culcat
Cel neîncăput, Hristos Dumnezeu”[1]. Dumnezeu S-a coborât printre oameni din
multa Sa iubire pentru ei. „Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său
Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă
veşnică.”[2]
Aşadar, Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu, din dragoste neţărmurită faţă de
zidirea Sa, devine om, ia asupra Sa slăbiciunile noastre pentru a ne
redeschide calea spre părtăşia cu Dumnezeu, calea spre viaţa veşnică şi
nestricăcioasă, pe care o am pierdut-o prin căderea lui Adam. De aici bucuria
care a cuprins sufletele celor care au fost martorii Naşterii lui Hristos; de
aici bucuria creştinilor de-a lungul veacurilor; de aici şi bucuria noastră, a
celor de astăzi.
Dreptmăritori creştini, iubiţi şi iubitori de Hristos,
Născându-Se Hristos, îngerii cerului şi o parte dintre oameni s-au bucurat.
Îngerii lăudau pe Dumnezeu, zicând: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe
pământ pace, între oameni bunăvoire”[3].„Ca temelie a păcii şi a bunei voiri
între oameni, spune Părintele Dumitru Stăniloae, a fost văzută de îngeri însăşi
Naşterea Domnului. Şi mărturia aceasta a îngerilor a fost vestită oamenilor.
Căci în noaptea Naşterii s-a văzut oaste mare cerească lăudând pe Dumnezeu,
pentru această temelie a păcii între oameni, pusă de Dumnezeu prin Naşterea
Fiului Său ca om, ca Frate al oamenilor, ceea ce a întărit frăţia între ei.”[4]
Magii cei înţelepţi şi păstorii cei curaţi la suflet s-au alăturat îngerilor
şi au trăit ei înşişi bucuria Naşterii lui Hristos.
Cei lipsiţi de înţelepciunea dumnezeiască şi murdari la suflet nu s-au
bucurat însă de aceasta. Dimpotrivă, i-au fost chiar vrăjmaşi. Sfântul Ioan
Gură de Aur ne spune: „Hristos, chiar de la început, a fost întâmpinat de
vrăjmăşie şi ispite. Iată că s-a întâmplat aceasta chiar de când era în
faşă!”[5]. Aflând de Naşterea lui Mesia, „regele Irod s-a tulburat şi tot
Ierusalimul împreună cu el”[6]. În încercarea de a-L omorî pe Hristos, Irod a
poruncit uciderea pruncilor din Betleem. Pentru a scăpa de prigoană, Sfânta
Fecioară Maria, bătrânul Iosif şi Pruncul Iisus se refugiază în Egipt,
înfruntând greutăţile unei călătorii obositoare şi plină de primejdii.
Bucuria trăirii credinţei şi suferinţa pricinuită de potrivnicii acesteia,
mărturisirea adevărului şi lupta împotriva acestuia s-au împletit de-a lungul
istoriei Bisericii creştine. Mântuitorul Însuşi i-a prevenit pe ucenicii Săi:
„Dacă M-au prigonit pe Mine, şi pe voi vă vor prigoni; dacă au păzit cuvântul
Meu, şi pe al vostru îl vor păzi”[7].
Începând cu persecutarea din primele trei veacuri a celor ce credeau în
Hristos şi până la cruda prigoană îndreptată, în mod special, împotriva
Bisericii Ortodoxe în veacul XX, credinţa creştină s-a confruntat cu o
vrăjmăşie continuă.
Din păcate, atitudinea ostilă şi persecuţia împotriva creştinilor continuă
şi astăzi, în plin veac XXI. Ne gândim, în primul rând, la fraţii noştri
creştini ortodocşi din Siria care au trăit anul acesta, 2013 de la Naşterea lui
Hristos, groaza unei prigoane tot atât de sângeroase ca cele de pe vremea lui
Diocleţian sau Stalin. În ţara în care, spune Scriptura, pentru prima dată
„ucenicii (lui Hristos) s-au numit creştini”[8], în teritorii unde se mai
vorbeşte încă limba Mântuitorului, limba aramaică, în acest leagăn al
creştinătăţii, sute şi mii de creştini au fost ucişi, multe tinere creştine au
fost batjocorite, doi arhierei ortodocşi au fost răpiţi, 46 de biserici şi
mănăstiri ortodoxe au fost distruse. Dacă adăugăm la acestea, violenţa
similară îndreptată asupra altor creştini din Siriasau asupra celor din Egipt
şi alte ţări africane şi asiatice, vedem amploarea furtunii dezlănţuite asupra
unei părţi a lumii creştine. Şi aceasta se petrece în anul 2013.
Iubiţi credincioşi,
În viaţa omenirii au fost momente de cer senin şi momente de furtună. Şi
precum în trecut aşa şi astăzi, creştinătatea este chemată în orice situaţie
să fie în stare de veghe. „Fiţi treji!”, ne spune Scriptura[9]; „Deşteaptă-te,
române”, îndeamnă imnul naţional. Starea de veghe, de priveghere şi atitudinea
de deşteptare continuă şi curaj mărturisitor definesc viaţa creştinului
adevărat. „În lume necazuri veţi avea”,ne avertizează Hristos Domnul. Şi tot El
ne spune: „dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea”[10]. Domnul Hristos ne face
părtaşi acestei biruinţe şi pe noi fraţii Săi, căci Hristos, „făcându-se
Frate cu noi, noi toţi devenim fii ai Tatălui ceresc împreună cu El şi fraţi
între noi”[11].
Ca fraţi ai lui Hristos şi fii ai Tatălui ceresc avem încredinţarea că
Fratele nostru mai mare, Hristos Domnul, iubirea Tatălui şi adumbrirea Duhului
Sfânt nu ne vor părăsi. „Nu te voi lăsa, nici
nu te voi părăsi”[12], zice Domnul. Pentru aceea, în ceas de întristare, sau
de prigoană manifestată într-o formă sau alta, să zicem: „Pentru ce eşti
mâhnit, suflete al meu (...)? Nădăjduieşte în Dumnezeu (...); mântuirea feţei
mele este Dumnezeul meu”[13] sau „Domnul este luminarea mea şi mântuirea mea;
de cine mă voi teme? Domnul este apărătorul vieţii
mele; de cine mă voi înfricoşa?”[14].
Iubiţi fii şi fiice întru Hristos,
Vieţuirea creştină în zilele noastre este pe cât de frumoasă şi dătătoare
de bucurie, sens şi lumină, pe atât de dificilă. Este calea străbătută de
Hristos de la Cruce la Înviere. Altă cale spre Înviere, adică spre pace şi
bucurie în Duhul Sfânt, nu există în afară de răstignire şi trecere prin
necazuri, ispite şi adesea persecuţii. De ce aceasta? Ne răspunde Sfântul Ioan
Evanghelistul: Hristos „Şi-a pus sufletul Său pentru noi şi noi datori suntem
să ne punem sufletele pentru fraţi”[15], adică pentru toţi, inclusiv pentru cei
ce ne urăsc, ne doresc răul sau ne prigonesc. Aceasta este împlinirea poruncii
lui Hristos: „Iubiţi pe vrăjmaşii voştri, binecuvântaţi pe cei care vă
blestemă, faceţi bine celor care vă urăsc pe voi”[16]. „Chemând pe toţi – spune
Părintele Sofronie, ucenicul Sfântului Siluan Athonitul – spre a păzi porunca
lui Hristos: «iubiţi pe vrăjmaşii voştri», Biserica se aşază între toate
puterile ce se duşmănesc între ele, iar mânia de care sunt pline acele puteri,
întâlnind Biserica în calea sa, năvăleşte asupra ei. Biserica însă, înfăptuind
lucrul lui Hristos pe pământ, adică mântuirea întregii lumi, conştient ia
asupră-şi povara mâniei tuturor, precum şi Hristos a luat asupra Sa păcatele
lumii. Şi dacă Hristos, în această lume a păcatului, a fost prigonit şi nevoit
să sufere, atunci şi adevărata Biserică a lui Hristos va fi prigonită şi va
suferi. Este legea duhovnicească a vieţii în Hristos, despre care a vorbit
Însuşi Hristos şi Apostolii; iar dumnezeiescul Pavel a exprimat-o hotărât în
astfel de cuvinte: «toţi care voiesc să trăiască cucernic în Hristos Iisus vor
fi prigoniţi» (2 Timotei 3, 12). Nici propovăduirea Bisericii, care este
acelaşi cuvânt: «iubiţi-vă vrăjmaşii», nu încape în lume, şi de aceea lumea în
toate veacurile a prigonit şi va prigoni adevărata Biserică”[17].
Singura atitudine posibilă, aşadar, în viaţa unui creştin şi în Biserica
lui Hristos este iubirea care, în jertfa ei, îi cuprinde pe toţi, prieteni şi
vrăjmaşi. Cu o condiţie pe care ne-o spune Sfântul Ioan Evanghelistul: „Fiii
mei, să nu iubim cu vorba, numai din gură, ci cu fapta şi cu adevărul”[18].
A iubi „cu fapta şi cu adevărul” înseamnă: rugăciune neîncetată pentru toţi,
în special pentru vrăjmaşi, fapta cea bună pentru cel aflat în nevoie,
cunoaşterea şi trăirea adevărului de credinţă, propovăduirea Evangheliei lui
Hristos celor care nu-L cunosc îndeajuns sau Îi sunt potrivnici,
solidarizarea cu cei care suferă din cauza credinţei lor sau a nedreptăţilor
de orice fel.
De aceea, în aceste zile sfinte de prăznuire a Naşterii Domnului, să
ne îndreptăm inima în rugăciune către Dumnezeu pentru toţi cei care suferă din
cauza credinţei lor în Siria şi în alte zone ale lumii. Din multul sau puţinul
nostru material să facem parte celui în suferinţă aflat, mai aproape sau mai
departe de noi. Să veghem ca adevărul de credinţă să fie propovăduit cu tărie,
ca guvernanţii să cârmuiască treburile ţării inspirându-se din Scriptură, din
tradiţiile sănătoase ale înaintaşilor şi din tot ceea ce e autentic românesc,
european şi uman. Familia creştină, formată din bărbat, femeie şi pruncii lor,
să fie apărată ca bunul cel maide preţ, împreună cu credinţa şi valorile
neamului.
Străduindu-ne să împlinim acestea, Hristos „va lua chipîn noi”[19] ca
altădată trup din pântecele Preasfintei Fecioare Maria. Împlinind, cu ajutorul
lui Dumnezeu, cele rânduite de Biserică, ne vom bucura de pacea şi lumina
Betleemului, vom înţelege „taina minunată a unui Dumnezeu Care, cu toată
mărirea Lui necuprinsă, Se coboară atât de mult, încât Se face purtătorul
personal al simţămintelor noastre, al legăturilor noastre cu lumea şi cu
semenii noştri, al specificului uman”[20].
Dumnezeu să ne cuprindă pe toţi în mila iubirii, iertării şi binecuvântării
Sale pentru a glăsui împreună cu îngerii: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu
şi pe pământ pace, între oameni bunăvoire!”[21].
Vă îmbrăţişez pe toţi întru lumina şi bucuria Naşterii Domnului, dorindu-vă
tuturor zile frumoase de praznic şi un An Nou bineplăcut Domnului cu sănătate
în familie şi pace în lume.
† Teofan,
Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei
Note bibliografice:
[1]Cântarea a IX-a, Utrenia Na[terii Domnului, `n Mineiul pe decembrie,
Editura Institutului Biblic [i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române,
Bucure[ti, 2005, p. 445.
[2]Ioan 3, 16.
[3]Luca 2, 13-14.
[4]„Na[terea Domnului [i valoarea omului”, `n Dumitru St\niloae, Cultur\ [i
duhovnicie. Articole publicate `n Telegraful Român (1942-1993). Opere complete
3, Editura Basilica a Patriarhiei Române, Bucure[ti, 2012, p. 764.
[5]Scrieri. Partea a treia. Omilii la Matei, traducere, introducere, indici
[i note de Pr. D. Fecioru, Editura Institutului Biblic [i de Misiune al
Bisericii Ortodoxe Române, Bucure[ti, 1994, p. 103.
[6]Matei 2, 3.
[7]Ioan 15, 20.
[8]Faptele Apostolilor 11, 26.
[9]1 Petru 5, 8.
[10]Ioan 16, 33.
[11]Pr. Dumitru St\niloae, op. cit., pp. 763-764.
[12]Evrei 13, 5.
[13]Psalmi 41, 6-7.
[14]Psalmi 26, 1-2.
[15]1 Ioan 3, 16.
[16]Matei 5, 44.
[17]Arhim. Sofronie, Cuviosul Siluan Athonitul, traducere din limba rus\ de
Ierom. Rafail (Noica), Ed. Re`ntregirea, Alba Iulia, 2009, pp. 128-129.
[18]1 Ioan 3, 18.
[19]cf. Galateni 4, 19.
[20]Pr. Dumitru St\niloae, op. cit., p. 762.
[21]Luca 2, 14.
Sursă: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu