Sf. Niceta de Remesiana
Dacă
sufletul tău îndură întunericul, caută pe Hristos, căci este Lumina.
Eşti
slăbit? Ai scăpare, căci este Tămăduitorul şi Tăria.
Vrei
să ştii prin cine s-a făcut lumea şi de cine sunt toate ţinute? Fii încredinţat
că este El, căci e numit Braţul şi Dreapta.
Simţi
vreo teamă? În toate îţi va fi alături ca un Înger.
De-ţi
va fi fost greu să te-ndrepţi cu privirea spre măreţia Unuia-Născut, nu
deznadajdui, căci S-a făcut şi Om, pentru ca omenirea să se apropie cu uşurinţă
de El.
De
ve fi fost neprihănit, îţi va sta alaturi ca un Miel.
Dacă
te supără vreo prigonire din partea păgânilor, ai credinţă, căci şi el a fost
jertfit ca o Oaie; iar ca Preot al Tatălui, pe tine te va sprijini punându-te
înainte.
De
nu cunoşti calea mântuirii, caută-L pe Hristos, căci El este Calea sufletelor.
Dacă
vrei să cunoşti adevărul, ascultă-L pe El, căci este Adevărul.
De
moarte defel sa nu te temi, căci Hristos e Viaţa credincioşilor.
Te
încântă plăcerile lumii acesteia? Întoarce-te şi mai mult spre crucea lui
Hristos, ca să te înviorezi şi mai mult de dulceaţa Viţei Lui, ce S-a răstignit
pe cruce.
Eşti
păcătos pierdut? Trebuie să fii înfometat de Dreptate, însetat de
Răscumpărătorul, căci Hristos este: satură, căci este Pâinea.
Dacă
şovăieşti în vreo privinţă, întăreşte-ţi pasul în El, căci este Piatra şi-ţi va
oferi apărare ca un zid.
Eşti
slab şi neputincios? Cere-I Lui leac, căci este Tămăduitorul.
Simţi
văpaia păcatelor ori eşti unul cu totul subjugat? Aleargă la Izvorul Vieţii, ca
văpaia ta să fie stinsă şi sufletul tău să dobândească veşnicia.
Dacă
te chinuie mânia şi te hărţuie duşmănia, apropie-te de Hristos, căci este
Pacea, ca sa te împaci cu Tatăl şi să iubeşti pe tot omul la fel cum [socoţi
că] trebuie să fii iubit tu.
De
te temi de pieirea trupului şi te înspăimântă moartea vieţii acesteia, adu-ţi
aminte că este Învierea; poate ridica ceea ce a căzut.
Dacă
te atrage plăcerea păcatului şi te îmbie ispitele cărnii, gândeşte-te mai
inainte că este Judecătorul drept, este Cel ce cântăreşte cu asprime, e Cel ce
pregăteşte focul veşnic; şi nu-ţi va mai plăcea ţie, păcătosul, să păcătuieşti.
În
sfârşit, frate, dacă te-a cuprins deznădejdea privind împărţirea dreptăţii,
aşteptarea slavei cereşti, gândeşte in cugetul tău credincios că El este
Poarta; căci prin El, ridicat din morţi, vei pătrunde şi tainele cerurilor, şi
te vei alătura cetei îngerilor; şi vei auzi acele cuvinte dorite: Bine, slugă
bună şi credincioasă, fiindcă ai fost credincioasă întru cele puţine, intră în
bucuria Domnului tău; stăpâneşte împărăţia care ţă-a fost pregătită de la
întemeierea lumii (Mt. 25, 33). Amin!”
Sfantul
Niceta de Remesiana, Opere, Editura
Sophia, Bucureşti, 2009
Sursă: Războiîntrucuvânt
*
Sfântul
Niceta de Remesiana - „apostolul daco-romanilor“
Alexandru
Briciu / în Ziarul Lumina de Miercuri, 24 Iunie 2009
În
fiecare an, la 24 iunie, Biserica face pomenirea Sfântului Niceta de Remesiana,
ierarh daco-roman de neam. Numele său provine din limba greacă şi înseamnă
„învingător“. Cetatea Remesiana a fost întemeiată de împăratul Traian, situată
în provincia romană Dacia Mediterranea, într-o regiune de deal, pe valea râului
Nişava. Astăzi este localizată în satul sârbesc Bela Palanka, la 30 de
kilometri de oraşul Niş (fostul Naissus roman), către graniţa cu Bulgaria. În
scaunul episcopal al cetăţii a păstorit Ierarhul Niceta începând din anul 366,
până după 414, când avem ultimele date despre existenţa sa. Prin rodnica sa
activitate misionară şi pastorală de la sud şi nord de Dunăre, Sfântul Niceta a
avut o contribuţie importantă la răspândirea creştinismului în rândul
strămoşilor noştri daco-romani.
Viaţa
şi activitatea sa au fost consemnate în scris, în primul rând prin condeiul
prietenului său, Sfântul Paulin de Nola (353-431). În limba română se remarcă
studiile părintelui profesor Ştefan Alexe, autor al unei teze de doctorat cu
titlul „Sfântul Niceta de Remesiana şi ecumenicitatea patristică din secolele
IV-V“, precum şi scrierile vrednicului de pomenire mitropolit Nestor Vornicescu
al Olteniei. Născut pe la anul 340 chiar în cetatea pe care avea să o
păstorească, Niceta se pare că şi-a petrecut prima parte a vieţii în Apusul
Europei. Toate scrierile sale sunt în limba latină, într-o exprimare aleasă,
izvoarele acestor scrieri sunt tot de limbă latină, iar cel mai bun prieten al
său a fost Sfântul Paulin de Nola, localitate din Italia, în apropiere de
Napoli. S-au consemnat două vizite făcute de Niceta în Italia, cu destinaţia
Roma, dar şi opriri la Paulin, în Campania, „spre a se închina la moaştele
Sfântului Felix“, în anii 389 şi 402. După fiecare vizită, episcopul nolanez
i-a dedicat câte un poem din care descoperim atât portretul vrednicului ierarh
daco-roman, cât şi admiraţia autorului pentru organizarea exemplară a eparhiei
din Remesiana.
Păgânii,
datorită lui Niceta, au devenit slujitori ai lui Hristos
Primul
poem al Sfântului Paulin porneşte de la grija ce i-o poartă prietenului său în
lungul drum de întoarcere din Italia către Remesiana natală, având în vedere că
Niceta avea de străbătut teritoriile balcanice controlate de barbari, ale căror
atacuri erau cunoscute. Aceiaşi barbari, însă, erau ţinta operei misionare
creştine: „Păgânii, vestiţi prin tâlhării şi omoruri, locuind prin munţi,
datorită lui Niceta au devenit slujitori ai lui Hristos, popor paşnic, unii
îmbrăcând chiar haina monahală“. Sciţii, geţii, dacii şi bessii, cu toţii îl
numeau „părinte“. Mitropolitul Nestor scria, în acest sens, că „şi-a desfăşurat
sfânta sa lucrare de convertire în spaţiul Daciei Mari, pentru acelaşi popor
creştin, atât din dreapta, cât şi din stânga Dunării“.
Erudiţia
Sfântului Niceta de Remesiana este dovedită de lucrările scrise, toate în limba
latină, ca mijloc de activitate misionară şi pastorală. Dogmatic, veghea cu
străşnicie la apărarea dreptei credinţe, des încercată de disputele cu
ereticii, specifice perioadei în care a vieţuit. Didactic, descoperea
învăţătura creştină atât catehumenilor, cât şi creştinilor neiniţiaţi.
Liturgic, explica frumuseţea cultului divin, povăţuind atitudinea necesară în
timpul slujbelor, cântarea omofonă sau ţinuta vestimentară.
Opera
socotită de căpătâi a fost tradusă în limba română cu titlul de „Cărticele de
învăţătură“, un catehism pentru cei ce se pregăteau să primească Sfânta Taină a
Botezului, „căci ce poate să fie mai bun decât hotărârea omului de a deveni din
păgân credincios, din păcătos drept, din sclav liber, din duşman prietenul lui
Dumnezeu şi moştenitor al împărăţiei cereşti?“.
Privegherea
şi psalmii
Scrierile
„Despre privegherea robilor lui Dumnezeu“ şi „Despre folosul cântării de
psalmi“ sunt două predici cu caracter practic ale Sfântului Niceta, care
dovedesc unitatea şi continuitatea cultului ortodox rânduit de Sfinţii Părinţi
şi păstrat cu sfinţenie până în zilele noastre. Din prima predică aflăm că
privegherea fusese introdusă de curând ca slujbă bisericească rânduită a se
săvârşi vineri seara şi sâmbătă seara, bogată în cuvântări, imne de laudă şi
lecturi sfinte. Poporul român a adoptat această rânduială, dând noi înţelesuri
noţiunii de priveghere, toate pornind de la slujba atestată de Sfântul Niceta.
Mitropolitul Nestor Vornicescu vorbeşte despre pasărea numită privighetoare,
despre slujba de sâmbătă seara sau din ajunul praznicelor care la mănăstiri se
numeşte Priveghere, şi tot de la priveghere, în cultul Bisericii pentru cei
răposaţi, avem „priveghiul“ din noaptea dinaintea înmormântării şi denumirea de
„privighetoare“ pentru lumânarea de pe pieptul mortului. Cea de-a doua scriere
este un istoric al utilizării psalmilor în scrierile Vechiului şi Noului
Testament, aceste „taine ale lui Hristos“ care aduc atâtea binefaceri
spirituale. Pentru ca slujba bisericească să fie o armonie în comuniune,
recomandă următoarea conduită: „Când se cânta, toţi să cânte; la rugăciune,
toţi să se roage; când se citeşte, să se facă linişte ca toţi să audă la fel
ceea ce citeşte lectorul, iar nu unii rugându-se cu voce tare, să facă zgomot.
Dacă soseşti mai târziu, în timp ce se citeşte, adoră numai pe Domnul,
închină-te şi ascultă cu atenţie“. Un îndemn de acum mai bine de 1.600 de ani,
la fel de actual şi astăzi!
„Pe
Tine, Dumnezeule, Te lăudăm“ - imnul compus de Sfântul Niceta de Remesiana
În
anul 370, Sfântul Niceta a compus imnul „Pe Tine, Dumnezeule, Te lăudăm“, sau,
pe scurt, Te Deum, cu scopul de a întări învăţătura dogmatică ortodoxă în faţa
provocării ereticilor. Cunoscător al artei muzicale, a folosit cântarea
liturgică pentru o mai bună însuşire de către credincioşi a adevărurilor de
credinţă. Mitropolitul Nestor avea să afirme că „noi, românii, de la
începuturile Bisericii noastre am avut în sfântă folosinţă şi acest înălţător
imn al Sfântului Niceta de Remesiana, în limba originală latină, la vremea
creării lui, fiind apoi, în mod incontestabil, tradus şi în română de timpuriu,
pentru că nu ar fi putut lipsi din repertoriul serviciului religios al unui
popor ca al nostru, având o neabătută râvnă creştină, un cler şi ierarhi care
se preocupau cu toată grija de păstrarea ritualului ortodox, a integrităţii
conţinutului acestui ritual“. Părintele profesor Ştefan Alexe socoteşte că
imnul Te Deum a pătruns pe pământul românesc odată cu misionarii trimişi de
autor: „Uşor de reţinut, cuprinzând, pe scurt, învăţături esenţiale mântuirii,
de o curăţie cristalină a credinţei întocmai ca apa izvoarelor de munte, imnul
Sfântului Niceta a fost învăţat cu uşurinţă de străbunii noştri, care l-au
lăsat moştenire din neam în neam, ajungând până la noi“. Frumoasa cântare se
regăseşte şi la sfârşitul „Psaltirii în versuri“ a Sfântului Mitropolit
Dosoftei, din anul 1673, în limba slavonă.
Părintele
daco-romanilor şi al românilor
O
scrisoare din data de 13 decembrie 414 adresată de episcopul Inocenţiu I al
Romei „episcopilor macedoneni“ este ultimul document ce aminteşte de Sfântul
Niceta în scaunul eparhiei de Remesiana. Data mutării sale la cele veşnice a
fost trecută sub tăcere de istorie, lăsând loc diferitelor interpretări care
ajung chiar la anul 416. Martirologiile romane îl sărbătoresc la 7 ianuarie, în
aceeaşi zi cu cel ce i-a fost bun prieten, Sfântul Paulin de Nola. Biserica
noastră îl prăznuieşte, însă, la 24 iunie.
Prin
vorbă, condei şi cânt, Sfântul Niceta de Remesiana se dovedeşte a fi, pentru
poporul român, un misionar de evanghelizare, dar şi un factor de romanizare.
Predicând şi scriind într-o latină clară şi simplă, a avut o importantă
contribuţie la continuitatea populaţiei daco-romane în spaţiul
carpato-danubiano-pontic după retragerea aureliană. Tezaurul moştenit este
preţuit de ilustrul preot profesor Ioan G. Coman: „Ortodoxia românească a
primit prin strămoşii ei daco-romani şi prin generaţiile lor următoare până azi
credinţa şi doctrina teologică fără schimbare de la Sfântul Niceta...
Claritatea gândirii teologice la români vine, în mare măsură, de la Sfântul
Niceta. Dulceaţa slujbelor şi a cazaniilor Ortodoxiei româneşti, care a dat
naştere, se pare, cuvântului «privighetoare», se prelinge, probabil tot de la
el: «Limba noastră-i limbă sfântă, limba vechilor cazanii». Împletirea
teologiei cu filocalia, în Ortodoxia noastră, e o tradiţie spirituală care urcă
până la Sfântul Niceta, Sfântul Ioan Casian, Teotim I şi călugării sciţi, care,
toţi, se străduiesc pentru desăvârşire“.
0 comments:
Trimiteți un comentariu