Ciprian Porumbescu
Arhim. Mihail Daniliuc
„Îl
văd parcă și-acum cu ochii lui mari și frumoși, cum se uita trist și dureros la
mine zicându-mi: Măriorică, tu trebuie să fii pregătită pentru sfârșitul meu,
să fii sprijinul tătuței, să nu plângi, să nu te prăpădești căci zilele mele
sunt numărate.”
Pe 6
iunie s-au împlinit 130 de ani de când ”Craiul Nou” al culturii române, Ciprian
Porumbescu, își începea urcușul către lumina cea pururea fiitoare. Se pot spune
atât de multe despre cel ce a pus bazele muzicii noastre culte, încât cu greu
vom cuprinde în câteva rânduri uriașa sa personalitate. Însă nu vom lăsa să
treacă acest moment comemorativ fără a-i aduce prinosul nostru de recunoștință.
Se
cunosc multe date privind studiile lui Ciprian Porumbescu, contribuția sa la
activitatea societății Arboroasa, lunile grele de temniță pentru patriotismul
său, precum și capodoperele creației lui componistice. De aceea, în materialul
de față ne vom opri la omul Ciprian Porumbescu, la frământările ce îl țintuiau
într-o profundă tristețe, văzând cum boala îi măcina trupul.
Aflat
la tratament la Nervi, o stațiune balneară din Italia, pe junele compozitor îl
mistuia dorul de țară, de familie, simțăminte pe care le-a așternut în multe
scrisori trimise acasă la cei dragi. Din aceste emoționante răvașe, publicate
de neobositul cercetător Nicolae Cârlan, vom spicui câteva pasaje,
completându-ne imaginea neuitatului iubitor al Ortodoxiei și al românismului.
Spre sfârșitul lui ianuarie 1883, îi scria amicului Nastasi: „De Paști sper că
voi fi deja în Brașov și cu învierea lui Christos voi serba și reînvierea
sănătății mele”. Departe de țară, nefericitul compozitor își deplângea
situația: „O Italie, Italie! Frumoasă și dulce mai ești! Ah, dar ce folos? Nu
plătește toată frumusețea și dulceața ei o ceapă friptă, dacă colea peste gard
nu mă pot sui la Stupca”.
Conștient
că-şi supunea familia la cheltuieli mari pentru șederea sa în Italia, îi scrie
tatălui, Preotul Iraclie Porumbescu, nu cu mult timp înainte de a se reîntoarce acasă: „scumpul meu
părinte, astăzi, primind epistola Dumitale, mă grăbesc a răspunde. În necazul
bolii mele, numai Dumnezeu mai știe ce nu mă irită. Nu m-am supărat pe
Dumneata, că doară numai pe Dumneata mai am în lumea aceasta care-mi e ultimul
sprijin și ultima mângâiere. Defavorizat de soartă până la ultima nimică, sunt
un biet bolnav, fără putere și sănătate. Dacă mă voi lipsi încă și de dragostea
părintească, atunci de-a dreptul mă pot arunca în adâncurile mării. Tusea nu
m-a lăsat, timpul e urât și mi-e așa dor de casă, că nu mai pot răbda. Toate
nopțile Vă visez pe toți și dimineața mă cuprinde un dor nespus. De aceea Vă
sărut mâinile, scumpul meu tată și Vă rămân și pe mai departe al Dumneavoastră
devotat fiu”.
Pregătindu-și
plecarea spre ţară, cu mari lipsuri financiare, mai scrie un răvaș tatălui,
adăugând: „prea iubitul meu părinte, nu Vă puteți închipui cât îmi e de dor să
ajung acasă! Să șed în căsuța caldă lângă sobă”. Revenit la Stupca, Porumbescu
dădea vădite semne de boală. Bătrânul părinte Iraclie, alături de ceilalți cei
doi copii, Ștefan și Măriuca, îl primesc cu multă căldură. Boala a recidivat,
încât suferindul bucovinean nu se putea desprinde prea mult de odaia sa. În
clipele mai liniștite încerca să lucreze, dar puterile îl părăseau vizibil, așa
încât dintr-un tânăr falnic devenise mai mult o umbră în așteptarea marii
treceri.
În
toată această perioadă, Mărioara, devotata lui soră, îl veghea necontenit. Mai
târziu, într-o emoționantă relatare, ea a mărturisit: „îl văd parcă și-acum cu
ochii lui mari și frumoși, cum se uita trist și dureros la mine, zicându-mi: «
Măriorică, tu trebuie să fii pregătită pentru sfârșitul meu, să fii sprijinul
tătuței, să nu plângi, să nu te prăpădești, căci zilele mele sunt numărate». Și
eu trebuia să fiu tare, să mă țin să nu izbucnesc în plâns, să-l mângâi,
zicându-i că se va face bine. Sărmanul fratele meu, cât a suferit!” Suferințele
au continuat chinuitor, atât pentru bolnav, pentru bătrânul părinte Iraclie,
cât și pentru cea care îi veghea ultimele clipe.
Prin
1931, Mărioara Rațiu-Porumbescu relata într-o scrisoare despre inevitabilul
epilog: „cu vreo două zile înaintea morții, a venit fratele Ștefan. Sărmanul
Ciprian s-a bucurat mult văzându-ne pe toți în juru-i. Luni seara am cinat
împreună, iar Ciprian a glumit cu Ștefan, apoi a adormit. Eu stăteam, ca
întotdeauna, lângă el. Pe la 12 noaptea se trezește și zice: « Măriorică, mi-e
foarte rău. Să vină toți la mine. Să știți că la două ceasuri sunt mort». Apoi
și-a luat rămas bun de la toți, cu vocea limpede și cu privirea clară și
frumoasă. Ultimele sale cuvinte au fost: «Tătuță, Măriorică, vegheați să nu mi
se piardă cântecele. Ele trebuie să trăiască căci eu, iată, mă sting. Le las în
dar neamului meu». Picioarele i se răciseră, dar el era încă conștient. Însă,
încet a adormit ca un sfânt.”
Sunt
mărturisiri tulburătoare ale celeia ce i-a fost alături la marea trecere.
Părintele Iraclie, și el de față, încremenit de durere, plângea, iar lacrimile
i se rostogoleau pe obrajii brăzdați de aspre vremi. La trei zile, pe 9 iunie,
plâns de familie, de prieteni, de sătenii lui dragi, trupul neînsuflețit al
tânărului Porumbescu era condus către cimitirul din Stupca. Corul teologilor
din Cernăuți însoțea cortegiul funebru, intonând zguduitoarea cântare:
Adusu-mi-am aminte. Părintele Constantin Morariu a rostit un emoționant
necrolog, iar apoi sicriul celui jelit a fost coborât în reavănul pământ, lângă
cel al mamei lui, preoteasa Emilia. Auzind trista știre, Vasile Alecsandri
spunea: „la doar 29 de ani neîmpliniți, Ciprian Porumbescu a luat cu sine în
mormânt o comoară de cântece”.
Spre
marea noastră șansă, a apucat să lase posterității câteva nestemate din
acest neprețuit tezaur, căci, fiind un
talent complex, Ciprian Porumbescu a scris nu numai lucrări muzicale, ci şi
multe poezii, articole de presă, a cules folclor, a redactat un manual didactic
pentru şcolile populare. Din creația muzicală de referință amintim opereta
„Crai nou“, ce va prevesti iminenta înflorire a şcolii muzicale naţionale,
fiind prima operetă cu adevărat de reţinut în patrimoniul muzicii noastre.
Însă, cea mai cunoscută lucrare a lui Ciprian Porumbescu rămâne, fără doar şi
poate, „Balada pentru vioară și pian“ – partitură de referinţă a creaţiei
clasice româneşti din secolul al XIX-lea, considerată, pe drept cuvânt, una
dintre luminoasele capodopere ale culturii româneşti.
La
ceas comemorativ, ne îndreptăm gândul către Stupca, localitate ce astăzi poartă
numele neprețuitului ei fiu, unde oarecând o vioară cânta. Acum scripca zace
stingheră într-un colț al odăii, iar cântărețul, de acolo, de Sus, își face
simțită prezența în freamătul codrului și-n șoptirile dulci ale pâraielor, în
glasuri răgușite de bucium, în tot ce e curat, frumos și românesc.
Sursă: Doxologia
Veșnică pomenire!
0 comments:
Trimiteți un comentariu