Părinte, vă rog să spuneți câteva
lucruri despre începutul Sfinției Voastre de drum în viaţa aceasta. Mama, tata,
fraţii...
Dacă
viaţa noastră, în general, este legată de cei doi părinţi, apoi mama este
numele sfinţeniei pe lumea asta, şi chiar lumea asta este făcută din sângele şi
din plămădeala trupului şi a sufletului ei. Mama mea a avut un nume
tradiţional, al Sfinţilor Dumnezeieşti Părinţi, Ana. Într-adevăr, a dus o viaţă
trudită, o viaţă ca a femeii de la munte, s-a căznit mult de tot să crească pe
cei cinci copilaşi. Tata se numea Gheorghe, purtător de biruinţă, pentru că a
dus mereu lupta cu lumea asta. Mama era acasă, cugreutăţile ei, şi tata mereu
plecat cu treburile lui. Copiii au fost Ioana, Tanasă, Neculai, Elisabeta şi
eu.
Foto: Cristina Nichituș-Roncea
A mai ajuns vreunul preot? Sau slujitor
la mănăstire?
N-a ajuns nici unul preot, deşi la noi, în
casă, era împământenit foarte mult spiritul acesta al mănăstirii. Foarte mulţi
călugări de la Neamţu, Secu şi Sihăstria, umblau prin sate, pe la casele
creştinilor. Astăzi, dacă se umblă cu repartiţia cărţilor religioase, cu
transmiterea lor dintr-un judeţ în altul, dintr-o mănăstire în alta, totul se
face cu maşini rapide, pe cînd pe vremea copilăriei mele se mergea cu un
cărucior tras de câte un călugăr, care se trudea să ajungă din loc în loc. Mă
gîndesc, astfel, la Părintele Pahomie de la Mînăstirea Neamţului, de pildă,
venea şi îl ajutam noi la urcat Muntele Petru Vodă, avea cîte doi-trei săcuşori
în cutia căruciorului şi noi de-abia aşteptam să vină Părintele, ne dădea din
săcuşor câte o cărţulie, câte un Acatist al Sfântului Nicolae, al Sfinţilor
loachim şi Ana, Acatistul și Paraclisul Maicii Domnului. Mare bucurie era
pentru noi! Apoi, când se întorcea, pe
jos, de prin părţile Broştenilor, de la Borca, din satele situate de-a lungul Bistriţei,
venea şi dormea la noi. Era mare bucurie pentru noi. Eram mereu lipit de el şi
îl întrebam despre lucrurile frumoase şi tainice ale vieţii de mănăstire.
Povestea până târziu şi eu îl ascultam pe bătrîn aşa cum ascultă lumea acum,
bunăoară, la televizorul ăsta diabolic. Ascultam despre viaţa aceasta
duhovnicească a mănăstirilor.
Aşa se explică faptul că aţi şi intrat
în mănăstire. Spunea un sfânt părinte că dacă vrei să vezi până departe, dacă
vrei să vezi cu adevărat, atunci fă-te preot...
Aşa
se explică, pentru că am crescut zi de zi în spiritul credinţei, în casă era atmosfera
frumoasă a vieţii morale, a respectului pentru valorile tradiţionale.
Care a fost momentul cel mai semnificativ
al vieţii Sfinției Voastre în biserică?
Au
fost multe, dar începutul are în el toate seminţele evoluţiei ulterioare. De
asta, când m-au primit pe mine la Mănăstirea Durău şi m-au îmbrăcat într-o
seară în ipodiacon şi m-a aşezat cu sfeşnicul înaintea soborului, apoi pentru
mine asta a fost toată lumea, pentru mine nu mai exista nici casă, nici bordei,
nimic...
Și de atunci a rămas aceeaşi stare...
Da,
de la mama mea a rămas starea aceea, că ea împărtăşea întru totul starea mea.
Dacă nu era mama mea, nu eram acolo atunci şi poate că nu aş fi făcut drumul pe
care l-am făcut.
Şi tata...?
Tata
era terenul de luptă, el era cel care ne aducea de toate acasă. Mama ne creştea
în duh şi adevăr şi tata era terenul pe care se dezvolta duhul, el se ocupa cu
„adusul", cu administraţia... Şi el era creştin, dar mai puţin activ, era
şi obosit de la muncă.
Foto: Cristina Nichituș-Roncea
La ce vîrstă aţi intrat în mănăstire?
La
17-18 ani. Am intrat la mănăstire aici, la Durău. Socoteam că a coborât cerul
pe pământ, nu alta. Când am intrat în mănăstire şi am văzut călugării aceia cu
bărbi mari şi care cîntau la strană, mi se părea că am intrat în mijlocul unei
adunări din cealaltă lume, aşa de înălţător şi de frumos mi se părea totul. Îmi
mai amintesc că slujba se ţinea într-un paraclis - „Schimbarea la Faţă" -
un paraclis mic, pentru că în biserica mare pictorul Tonitza restaura pictura.
Vă spun că eu nu mai vedeam nimic, mi se părea că nu au nimic pământesc oamenii
aceia, vedeam că sunt veniţi, căzuţi parcă din cer aici, între noi. Mă uitam la
ei, aşa, ca la nişte zei. Mă închinam pe la icoane, dar mă duceam şi la ei şi
mă închinam. „Măi, du-te şi te-nchină la icoane, nu veni aici la mine!"
mi-a zis unul. Şi mai ales era un părinte, Dometian, Dumnezeu să-l ierte, care
îmi spunea mie: „Măi băiete, tu n-ai putea să te mîntuieşti acasă? Ce-ai căutat
la mănăstire?!". „Păi, vreau să stau şi aici, cum aţi trăit şi Sfinţia
Voastră, frumos, îi satul meu aproape, aici şi eu sunt la mănăstire, nu pierd
eu legătura...". Îmi spunea „O să-ţi pară rău, că acasă ai avut altă
viaţă, aicea-i aspră viaţa...!”
Da,
au fost şi lucruri bune, extraordinar de bune, au mai fost şi lucruri mai de
sminteală, aşa, ca peste tot în lumea asta. Un alt lucru pe care l-am reţinut
ca deosebit în viaţa mea, a fost atunci când am îmbrăcat primul veşmânt cu care
am ieşit în faţa poporului.
Anagnost
se cheamă acea hirotesie, şi pentru mine, pentru sufletul meu a fost mare
sărbătoare... Şi după un an şi jumătate mă cheamă Părintele Stareţ şi îmi zice:
„Măi băiete, tu ai să mergi să faci carte, mai departe!". Hainele îmi erau
gata cusute, mi-a citit o rugăciune, mi-a dat nişte adrese şi hai băiete la Seminar,
să înveţi carte!
După
trei zile, cu două pachete după mine, uitîndu-mă cu jind după Ceahlău, am
plecat gândindu-mă ce şi cum am să fac, cum am să mă mai întorc eu înapoi. Ei,
abia acum începea viaţa pentru mine, cînd mă rupeam de munţii mei şi de oamenii
mei, de părinţii mei, de fraţii mei. Că de acolo, de la Seminar, tocmai de la Cernica,
era obiceiul ca o singură dată pe an să vii acasă, şi eu deja începeam să tânjesc
după locurile mele...
Eram
muntean, obişnuit cu munca şi mai puţin cu studiul şi cu statul în loc. Crescut
la umbra Ceahlăului, a trebuit să strîng din dinţi şi să mă acomodez cu altfel
de viaţă, care nu era pe structura mea. Necazul era şi mai mare căci trebuia să
scoţi cel puţin 7, 50, un 8, acolo, fără de care bursa nu era posibilă, te
trezeai că te trimetea înapoi. Munceai zi şi noapte şi trebuia să scoţi note mari,
ca să rezişti. De fapt, dacă e să cântărim bine, eu mi-am luat treaba în
serios, şi nici o greutate nu era mai mare, decît scosul cuvintelor la greacă
şi latină. Germana şi franceza, la fel, era aceeaşi bucurie, dar parcă erau mai
accesibile. Dar astea, greaca şi latina, erau nenorocirea cea mai mare. Părintele
Hrisant, Dumnezeu să-l ierte, a fost vreo doisprezece ani în Grecia, când te
scotea la lecţie, să spui toate formele verbelor şi toate regulile, transpirai
tot. Apoi te lua la Noul Testament, îţi dădea un verb, şi spune forma
perfectului, a perfectului trecut, pasivul, viitorul, toate.
Te
luau transpiraţiile de parcă munceai din greu. Cînd mai primeai câte un liber
şi te mai duceai prin oraş, prin Bucureşti, nu ştiu cum se făcea că te găseai
cu cîte un profesor de la Seminar, cu părintele Scriban, de exemplu. „Ei,
frate, de unde eşti?". „Sunt de la Seminar, de la Cernica". „Dar te
cam plimbi prin oraş...". „Păi n-am venit anul acesta, e prima
oară...". Şi apoi, în clasă, te lua imediat: „Ei, frate, parcă ne-am văzut
prin Bucureşti, ia să vedem noi dacă ţi-a priit plimbarea…". Şi dă-i cu ascultatul,
te sucea, te învârtea până scotea tot din tine, nu-ţi mai venea să ieşi în
oraş, stăteai toată ziua la învăţat. Cu bune, cu rele am terminat patru ani la
Seminarul de la Cernica.
Spunea poetul Nichita Stănescu că cel
mai lung drum este cel de acasă până acasă... Sfinția Voastră puteţi confirma
lucrul acesta pentru că aţi plecat de acasă, adică de aici, din zona asta, aţi
făcut un ocol prin lume, şi v-aţi întors
tot acasă, aici lîngă Ceahlău, lîngă Bistriţa... Ce ne puteţi spune despre drumul
Sfinției Voastre „de acasă până acasă"?
De
acasă până acasă? Păi casa mea este acolo unde mă găsesc eu cu mine însumi şi
pot trăi în Dumnezeu. Casa mea, bogăţia mea sînt acolo, cum spune Mîntuitorul:
„...mama mea şi fraţii mei sunt cei care ascultă cuvântul meu". Dezlipit
acum de starea asta materială, pot spune că această casă a mea este acolo unde
m-am născut, am crescut şi s-au legat de mine toate amintirile. Eu mă văd aici
pe pâraiele astea pe unde trec acum cu maşina, unde mergeam pe o cărăruie pe
sub cetina brazilor. Era un fir de pârău plin de păstrăvi şi intram până la
jumătate în bălţi după ei, deşi erau peştii cei mai iuţi şi mai greu de prins.
Prindeam trei, patru peştişori şi mi se păreau că au valoarea peştilor lui
lisus împărţiţi mulţimii flămînde. Toate locurile aceste pentru mine sunt ţara
mea, locul meu. Toate gardurile pe care le-am sărit eu la moşul meu şi m-am dus
la părul cu pere pădureţe şi din care am căzut prin acoperiş în bordeiul de dedesubt,
în pod...!
Ei,
bine, toate astea se leagă de viaţa mea. Cele făcute nu se mai pot desface şi
cele întâmplate nu se mai pot întoarce, oamenii cunoscuţi în copilărie nu-i
poţi uita nici la bătrîneţe şi locurile dintâi sunt cele care îţi rămân în
suflet, te fac să le cauţi toată viaţa, indiferent unde ajungi. Am trecut prin
mănăstirea Bistriţa, prin satele Viişoara, Plopşoru, acum cîteva zile, ei,
bine, mă opream şi eu şi mă uitam la casele unde stăteam altădată cu moşul cutare,
cu bunicul cutare, parcă îi şi vedeam cum ieşeau cu lumânarea aprinsă de la o
casă la alta.
Ne
primea bunicul într-o casă modestă, în care te izbea mirosul de busuioc şi amândoi
bătrânii ieşeau în faţă, iar pe pat sau pe laviţă stăteau feciorii şi fetele
lor. Ei, azi, pe acolo sunt numai feciorii, şi ei bătrâni, bătrânii de altă
dată nu mai sunt acasă. În casele acelea frumoase pe dinlăuntru au crescut
oameni frumoşi sufleteşte, pe seama lor a crescut societatea de azi.
Acasă
a fost pentru mine totdeauna locul în care am văzut că oamenii au frică de
Dumnezeu, respectă tradiţia şi valorile neamului. Dacă nu respecţi valorile
neamului, care sunt identitatea ta în lume, ce să respecţi? Dacă nu respecţi
tradiţia, care e legătura ta cu trecutul, e rădăcina ta puternică, cum să mai
ai pretenţia să rezişti în faţa loviturilor prezentului şi viitorului? Dacă nu
respecţi peDumnezeu, cum să te mai consideri un om cu destin?
Pe unde aţi trecut Sfinția Voastră, prin
sate şi prin mănăstiri, aţi lăsat o dâră de lumină. Toţi oamenii pe unde aţi
trecut parcă i-aţi magnetiza, toţi vă caută şi azi, indiferent unde vă
duceţi...
Ştiţi
de ce? Pentru că dacă n-aş fi avut experienţa pe care am avut-o, în închisoare,
dacă n-aş fi trăit între oamenii de toate condiţiile, nu aş fi înţeles viaţa
lor. Şi aşa dacă m-am apropiat şi am ţinut uşa deschisă mereu, de la o zi la
alta, de la o noapte la alta, în felul acesta s-a format o comuniune între mine
şi ei. Şi chiar dacă nu se duce el, omul, chiar satisfăcut, că nu i se întâmplă
mare lucru că a venit la mănăstirea Petru Vodă şi a plătit un pomelnic, rămâne
dialogul nostru, ne ascultăm unul pe altul. Dar el tot acelaşi om rămâne. Doar
că îi dă Dumnezeu mai multă răbdare, mai mult îndemn spre viaţa asta şi ştie că
undeva cineva se roagă pentru el...
Fragment
din cartea „Părintele Iustin Pârvu și morala unei vieți câștigate”, interviuri
de Adrian Alui Gheorghe, Editura Conta
*
Foto: Cristina Nichituș-Roncea
Părintele Iustin Pârvu s-a născut la 10 februarie 1919 în satul Petru Vodă,
com. Călugăreni, jud. Neamţ şi a primit numele de botez Iosif, având încă 4
fraţi mai mari. Între 1926-1931 a făcut şcoala primară şi a urmat mai bine de
doi ani de şcoală complementară. În 1936 a devenit frate la Mănăstirea Durău.
În 1937 a fost trimis să studieze la Seminarul Teologic de la Cernica şi l-a
continuat la seminarul de la Vâlcea şi apoi la Roman. A fost tuns în monahism
în 1940 iar în 1941 a fost hirotonit preot. În timpul războiului, respectiv în
perioada 1943-1944 a fost trimis preot misionar pe Frontul de Est, numai în
zona Neamţului. În 1948 a fost condamnat la 12 ani de închisoare pe motive
politice şi a trecut prin închisorile comuniste de exterminare de la Aiud, Baia
Sprie, Gherla şi Periprava.
În 1960, după ispăşirea pedepsei de 12 ani, a mai urmat o prelungire a
condamnării – de 4 ani, la Aiud. A fost eliberat în 1964, prin decretul de
eliberare a deţinuţilor politici. În perioada 1964-1966 a revenit în locurile
natale, a locuit în casa părintească şi a lucrat pe unde a găsit. Din 1966 până
în 1974 a fost preot monah la Mănăstirea Secu iar din 1974 în 1989 a fost preot
monah la Mănăstirea Bistriţă. În 1976 efectuează călătoria (visată mereu, din
copilărie) la Muntele Athos. În 1989 a revenit ca preot monah la Secu, până în
1991.
În 1991 a sosit la Petru Vodă, împreună cu monahii Ignat şi Calinic, unde a
început punerea temeliei Mănăstirii Petru Voda (de călugări), unde a fost şi
este stareţ şi preot monah, până în ziua de azi. În 2000 a început construirea
schitului de maici de la Petru Vodă, a clădirilor cu chilii, a azilului de
bătrâne, a centrului de plasament pentru copii şi a spitalului. Începând din
2002 a ctitorit mai multe aşezăminte monahale, dintre care amintim două foarte
importante, legate de martirii închisorilor comuniste, respectiv Schitul de la
Aiud, şi în prezent este
în construcţie Mănăstirea de la Poarta Albă (în amintirea celor pieriţi la
Canalul Dunare-Marea Neagră).
Sursă:
Războintrucuvânt
1 comments:
În mare şinişte am citit aceste rândrui din viaţa părintelui, deşi nu e prima dată când le citesc. Şi cumva, dincolo de tristeţea plecării dintre noi, am un pic de bucurie, căci de acum se află în braţele Celui ce căruia cu drag i-a slujit toată viaţa.
Dumnezeu să-l odihnească în pace!
Trimiteți un comentariu