Pe 5
Septembrie 2012, în sala Teatrului Muzical „Stanislavsk și Nemirovsk –
Dancenko” a avut loc desemnarea câștigătorilor pentru premiul național „Cartea
anului”, unul dintre cele mai valoroase premii literare acordate anual în
Rusia. La concurs au participat peste o mie de cărți și serii de cărți.
După
cum a anunțat prezentatorul, după o lună de zile de dezbateri și de îndoieli,
cei o sută de membri ai juriului au atribuit acest premiu cărții Nesfinții Sfinți și alte povestiri,
scrisă de arhimandritul Tihon (Șevkunov), egumenul mănăstirii Întâmpinării
Icoanei Maicii Domnului din Vladimir.
De
asemenea, la categoria „Proza anului” a fost nominalizată câștigătoare cartea Nesfinții Sfinți și alte povestiri alături
de cărțile Nemții, de A. Terehov și Dansând până la moarte de V. Popov.
La
înmânarea premiului, președintele Companiei Naționale de Stat de Televiziune și
Radiodifuziune din Rusia, O.B. Dobrodev, a spus: „Sunt mândru și foarte bucuros
că am posibilitatea de a-l felicita pe părintele Tihon pentru acest premiu.”
Părintele
Tihon a mulțumit, spunând: „Pentru mine este o bucurie neașteptată că acestei
cărți, a cărei temă principală este legătura tainică a omului cu Dumnezeu, i
s-a atribuit o atenție și un interes deosebit din partea juriului și a
cititorilor.”
Cartea
Nesfinții Sfinți și alte povestiri, lansată
pe piață doar în urmă cu un an, a fost, potrivit rapoartelor mass-media, cea
mai bine vândută carte din Rusia în anul 2012. În acest scurt timp cartea a
fost retipărită de șase ori, ajungând la un tiraj de 1.100.000 de exemplare și
fiind tradusă în engleză, greacă, sârbă, română și alte limbi.
Volumul
Nesfinții Sfinți și alte povestiri a
câștigat și premiul întâi la concursul „Cartea Runet – 2012”. Conform rezultatelor
votului de pe site-ul Ozon.ru, utilizatorii Runet au votat la categoria „Artă
literară” cel mai bun roman cartea Nesfinții
Sfinți și alte povestiri, scrisă de arhimandritul Tihon (Șevkunov), egumenul
mănăstirii Întâmpinării.
Pe
28 noiembrie 2012, cartea Nesfinții
Sfinți și alte povestiri a fost distinsă cu premiul pentru literatură națională
„Marea Carte”.
*
Cu
permisiunea Editurii Egumenița postăm în zilele care urmează o serie de
povestiri din această carte. Menționăm că materialele nu pot fi preluate sau
repostate decât în baza unui acord scris al Editurii Egumenița.
*
Arhimandritul Ioan Krestiankin
Prima
dată l-am văzut pe Arhimandritul Ioan(Krestiankin) în anul 1982, când am venit
la Mănăstirea Pecerska din Pskov. Pe atunci, se pare, nu mi-a făcut o impresie
deosebită; era un bătrânel cu suflet bun, destul de viguros(în acea vreme avea
doar șaptezeci și doi de ani), veșnic grăbit, agitat chiar, înconjurat tot
timpul de o mulțime de pelerini. Ceilalți viețuitori ai mănăstirii aveau o
înfățișare mult mai sobră, mai ascetică și chiar mai serioasă.
De
obicei, înainte de a începe slujba vecerniei, din corpul de chilii al
Mănăstirii Pecerska din Pskov pornea o procesiune cam ciudată. Tânărul econom
al mănăstirii, părintele Filaret, luându-l de braț pe părintele Ioan, îl trăgea
aproape în fugă pe acesta după sine, astfel încât părintele Ioan abia izbutea
să țină pasul cu ucenicul său de chilie. După ei pornea îndată mulțimea
pelerinilor, care îl așteptau pe părintele afară. Și așa, cu toții, alergau
prin curtea mănăstirii. Mantiile și camilafcele călugărilor fâlfâiau, părintele
fie se împiedica, fie se înăbușea din pricina goanei, gâfâind și încercând
totuși să binecuvinteze în grabă pe câte unul dintre pelerini și să răspundă
uneori la anumite întrebări. Părintele Filaret din pricina aceasta se supăra
grozav și striga fie la părintele, fie la pelerini, pe care uneori chiar îi
alunga cu umbrela. Într-un sfârșit, îl obliga pe părintele Ioan să intre în
Biserică și îl târa degrabă în altar.
Trebuie
să spun că economul nu făcea asta din răutate, ci pentru că în perioada race a
anului, părintele Ioan răcea destul de repede afară. Iar când era cald
părintele risca să nu mai ajungă deloc la Biserică, pentru că oamenii îl țineau
ore întregi.
Alături
de frații care făceau acolo ascultări, urmărind zi de zi această imagine râdeam
din tot sufletul, până când, cu timpul, am început să înțelegem că părintele
Ioan, care se târa atât de amuzant la brațul economului supărat, era în
realitate unul dintre foarte puținii oameni de pe pământ în fața cărora pier
limitele spațiului și ale timpului și cărora Dumnezeu le dă să vadă trecutul și
viitorul, la fel cum văd prezentul. Cu mare uimire, și nu fără frică, am simțit
pe pielea noastră că înaintea acestui bătrânel pe care oamenii răuvoitori îl
numeau în batjocură „doctorul Aibolit”, sufletele omenești erau descoperite cu
toate secretele lor, cu cele mai intime năzuințe, cu faptele și gândurile cu
atâta grijă ascunse, tăinuite. În vechime astfel de oameni se numeau prooroci,
iar la noi, în Biserica Ortodoxă Rusă se numesc stareți.
Părintele
Ioan însă niciodată nu se numea pe sine stareț. Iar când i se spunea așa, își
plesenea mâinile cu indignare, zicând: „Ce stareți?! În cel mai bun caz suntem
niște bătrânei cu experiență!” Și până la sfârșitul vieții a fost ferm convins
de acest lucru. Totuși, la fel ca mulți alții care îl știau pe părintele Ioan,
noi eram convinși că în persoana lui Domnul ne-a trimis un stareț adevărat,
care cunoștea voia Lui dumnezeiască.
În
anii aceia locuia la Moscova o femeie deosebit de interesantă și originală,
Valentina Pavlovna Konovalovna. Parcă era desprinsă din tablourile lui
Kustodiev – o adevărată negustoreasă moscovită. Era văduvă, avea șaizeci de ani
și era directoarea unui mare depozit de produse alimentare de pe Calea Păcii.
Scundă și plinuță, Valentina Pavlovna ședea de obicei țanțoșă la masa cea mare
din biroul ei. Pe toți pereții atârnau reproduceri de icoane în rame, de
dimensiuni impresionante, iar pe podea, sub masa de scris, se afla un sac enorm
ticsit cu bani pe care Valentina Pavlovna îi administra după judecata ei, fie
trimițându-i pe subordonați să cumpere o mașină de legume proaspete, fie
miluindu-i pe săracii și străinii care veneau în număr mare la depozitul ei.
Subalternii
Valentinei Pavlovna se temeau de ea, dar o iubeau. Înainte de Postul Mare,
Valentina Pavlovna aducea preoți să facă Sfântul Maslu chiar în biroul ei. La
Sfântul Maslu participau întotdeauna cu evlavie și tătarii care lucrau la acel
depozit. Deseori, în acei ani de mari lipsuri îi făceau vizite scurte egumeni
din Moscova și chiar arhierei. Cu unii era respectuoasă, iar cu alții, pentru
că nu aproba „ecumenismul” lor, era aspră și chiar arțăgoasă.
Nu
odată am fost trimis cu un camion mare din Peciora în capitală să iau alimente
pentru mănăstire de Paști și de Crăciun. Valentina Pavlovna ne primea
întotdeauna cu căldură, ca o mamă, pe noi, frații cei tineri, căci nu demult
își îngropase unicul ei fiu. Și așa ne-am împrietenit. Acest lucru se
întâmplase mai ales din cauză că întotdeauna aveam aceeași temă de discuție –
duhovnicul nostru, părintele Ioan.
Părintele
era, se pare, singurul om din lume înaintea căruia Valentina Pavlovna se
intimida, dar pe care totuși îl iubea și îl respecta nespus de mult. De două
ori pe an venea cu angajații ei cei mai apropiați la Peciora, postea și se
spovedea pentru a se împărtăși. În zilele acelea era cu neputință să o
recunoști: era blândă, tăcută, sfioasă, nu semăna deloc cu „patroana din Moscova al Mănăstirii Pecerska din Pskov.
Acest metoc trebuia înființat în vechea mănăstire Sretenski (a Întâmpinării
icoanei Maicii Domnului din Vladimir) și pentru a definitiva o mulțime de acte
trebuia să merg des la Peciora.
Valentinei
Pavlovna îi apăruse o afecțiune la ochi, însă nimic deosebit – o cataractă
specifică vârstei. M-a rugat să-i cer blagoslovenie părintelui Ioan pentru o
mică operație la renumitul Institut Teodorov. Răspunsul părintelui Ioan,
trebuie să recunosc, m-a uimit: „Nu, nu, în nici un caz. Nu acum, să mai treacă
timpul” a spus el cu convingere. Când m-am întors la Moscova i-am transmis
Valentinei Pavlovna cuvintele acestea, însă ea s-a tulburat foarte mult,
fiindcă vorbise deja la Institutul Teodorov și totul era stabilit. Valentina
Pavlovna i-a scris părintelui Ioan o scrisoare amănunțită, cerându-i din nou
binecuvântare pentru operație și lămurindu-l că nu era decât o intervenție
minoră, care nu prezenta nici un pericol.
Părintele
Ioan știa, desigur, la fel de bine ca și ea cât de simplă era operația de
cataractă. Însă, citind scrisoarea adusă
de mine, s-a tulburat destul de tare. Am stat mult cu părintele, iar el
era neliniștit și mă îndemna să o conving pe Valentina Pavlovna, orice ar fi,
sp renunțe îndată la operație. I-a scris o scrisoare amănunțită în care o ruga
stăruitor și cu puterea lui de duhovnic o binecuvânta să amâne operația pentru
o vreme.
În
vremea aceea împrejurările din viața mea s-au petrecut în așa fel încât am avut
parte de două săptămâni libere. De mai bine de zece ani nu avusesem parte de
timp liber și de aceea părintele Ioan mi-a dat blagoslovenie să merg să mă
tratez la un sanatoriu în Crimeea, vreme de două săptămâni. Și neaparat s-o iau
cu mine pe Valentina Pavlovna. Iar despre acest lucru i-a scris și ei în
scrisoarea lui, adăugând că operația trebuie făcută după concediu.
- Dacă
va face operația acum, ea va muri... a spus părintele trist, atunci când ne-am
luat rămas bun.
Însă
la Moscova am înțeles că „se umpluse paharul”. Valentina Pavlovna, probabil
pentru prima dată în viață, s-a revoltat împotriva voii duhovnicului ei. Ultima
oară când avusese ea concediu fusese mai demult, în tinerețe, atunci însă,
fierbând de supărare, spunea într-una:
- Ei,
poftim, ce a mai născocit și părintele. Concediu! Și depozitul în grija cui îl
voi lăsa?
Era
foarte tulburată că din pricina unei „operații neînsemnate la ochi”, dintr-un
țânțar, cum s-ar spune, părintele Ioan făcea armăsar. Însă atunci nu am mai vrut
să ascult nimic și am înștiințat-o că voi începe să fac pregătirile pentru
călătorie și în cel mai scurt timp urma să pornim împreună spre Crimeea. În
cele din urmă Valentina Pavlovna, pare-se, s-a resemnat.
Au
trecut câteva zile, timp în care am primit binecuvântare de la Patriarh pentru
concediu, am comandat două bilete (toamna târziu nu erau greu de găsit) și am
sunat la depozit să-i comunic Valentinei Pavlovna data plecării noastre.
- Valentina
Pavlovna este la spital. Astăzi i se face operația, mi-a comunicat adjunctul
ei.
- Cum?!
am țipat eu. Doar părintele Ioan i-a interzis!
Cu
vreo două zile în urmă, după cum am aflat, venise la mănăstire o oarecare
maică. În lume fusese medic și, aflând despre problema cu cataracta, s-a
tulburat și ea din pricina hotărârii părintelui Ioan. Susținând-o întru totul
pe Valentina Pavlovna, i-a cerut binecuvântare pentru operație unuia dintre
duhovnicii Lavrei Sf. Treime a Sfântului Serghie, și chiar în ziua aceea a primit
blagoslovenie. Mulțumită, Valentina Pavlovna a pornit spre Institutul Teodorov,
socotind că după o operație așa de ușoară și rapidă, peste două-trei zile putea
să plece cu mine în Crimeea. Dar în timpul operației a paralizat total.
Aflând
acest lucru m-am grăbit să sun la Peciora, la părintele Filaret, economul
mănăstirii și ucenicul de chilie al părintelui Ioan. În cazuri excepționale
părintele venea la părintele Filaret și folosea telefonul lui.
- Cum
a putut face așa ceva? De ce nu m-a ascultat? Aproape că plângea părintele,
auzind vestea mea tristă și confuză. Dacă eu stărui asupra unui lucru, înseamnă
că știu ce fac!
Ce
puteam să-i spun? L-am întrebat doar cum putem să o ajutăm – Valentina Pavlovna
rămăsese fără cunoștință în urma operației. Părintele Ioan mi-a poruncit să iau
Sfintele Daruri de la biserică să le duc în chilie și îndată ce își va reveni
în fire Valentina Pavlovna, fie ziua, fie noaptea, să merg fără întârziere să o
spovedesc și să o împărtășesc.
Pentru
rugăciunile părintelui Ioan, în ziua următoare Valentina Pavlovna și-a revenit.
Rudele ei m-au înștiințat îndată și după o oră am fost la spital.
Au
adus-o în vestibulul de reanimare pe o targă mare de metal. Stătea sub un
cearșaf alb – mică și neajutorată. Când m-a văzut a închis ochii și a început
să plângă. Nu putea vorbi. Dar și fără cuvinte am înțeles mărturisirea ei. I-am
citit rugăciunea de dezlegare și am împărtășit-o. Și ne-am luat rămas-bun.
În
ziua următoare a mai împărtășit-o odată părintele Vladimir Ciuvikin. Și chiar
în seara aceea a murit. Iar noi am îngropat-o pe Valentina Pavlovna cu un
sentiment de pace și lumină. Căci, după vechea tradiție bisericească, sufletul
omului care s-a învrednicit de Sfânta Împărtășanie în ziua morții urcă direct
la tronul Domnului.
Sursă: Arhimandritul Tihon Șevkunov Nesfinții Sfinți și alte povestiri, Editura Egumenița, 2013, pg. 32-33, 35-38
Cartea se poate comanda on-line de pe saitul editurii Egumenița
Saitul oficial internațional al al cărții http://everyday-saints.com/
Mulțumim editurii Egumenița pentru amabilitatea de a ne fi permis reproducerea acestor fragmente.
1 comments:
Doarte frumoasa cartea!o recomand din tot sufletul ca lectura!
Trimiteți un comentariu