APOSTOLUL
Fapte 2, 1-11;
În
zilele acelea, când a sosit ziua Cincizecimii, Apostolii erau toţi împreună în
acelaşi loc. Şi din cer, fără de veste, s-a făcut un vuiet, ca de suflare de
vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei. Şi li s-au arătat,
împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei. Şi s-au umplut
toţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea
lor Duhul a grăi. Şi erau în Ierusalim locuitori iudei, bărbaţi cucernici, din
toate neamurile care sunt sub cer. Şi iscându-se vuietul acela, s-a adunat
mulţimea şi s-a tulburat, căci fiecare îi auzea pe ei vorbind în limba sa. Şi
erau uimiţi toţi şi se minunau, zicând: Iată, nu sunt aceştia care vorbesc toţi
galileieni? Şi cum auzim noi fiecare limba noastră în care ne-am născut? Parţi
şi mezi şi elamiţi şi cei ce locuiesc în Mesopotamia, în Iudeea şi în
Capadocia, în Pont şi în Asia, în Frigia şi în Pamfilia, în Egipt şi în părţile
Libiei cea de lângă Cirene, şi romani în treacăt, iudei şi prozeliţi, cretani
şi arabi, îi auzim pe ei vorbind în limbile noastre despre faptele minunate ale
lui Dumnezeu.
EVANGHELIA
Ioan 7, 37-53; 8, 12;
În
ziua cea de pe urmă - ziua cea mare a praznicului – a şezut Iisus între ei şi a
grăit cu glas mare, zicând: cui îi este sete, să vină la Mine şi să bea. Celui
ce crede în Mine, precum a zis Scriptura: râuri de apă vie vor curge din pântecele
lui. Iar aceasta a zis despre Duhul pe Care aveau să-l primească cei ce cred
într-Însul. Pentru că până atunci Duhul nu fusese dat, căci Iisus încă nu se
preamărise.
Deci
mulţimi din popor, auzind cuvintele acestea, ziceau: cu adevărat Acesta este
Proorocul. Alţii ziceau: Acesta este Hristos. Iar alţii ziceau: oare, din
Galileea va să vină Hristos? N-a zis, oare, Scriptura că Hristos are să vină
din neamul lui David şi din oraşul Betleem, de unde a fost David? Şi astfel s-a
făcut dezbinare în popor pentru El; iar unii dintr-înşii voiau să-L prindă, dar
nimeni n-a pus mâina pe Dânsul.
Deci
servitorii templului au venit la căpeteniile preoţilor şi la farisei. Aceştia
i-au întrebat: de ce nu L-aţi adus? Dar servitorii au răspuns: niciodată nu a
grăit vreun om, ca Omul Acesta. Atunci fariseii le-au zis: nu cumva şi voi aţi
fost amăgiţi? Nu cumva a crezut în El cineva dintre căpetenii sau dintre
farisei? Dar gloata aceasta, care nu ştie legea, este blestemată! Atunci
Nicodim, cel care venise noaptea la Iisus şi care era unul dintre ei, le-a zis:
oare legea noastră osândeşte pe om fără să-l asculte mai întâi şi fără să ştie
ce a făcut? Dar ei au răspuns şi i-au zis: nu cumva şi tu eşti din Galileea?
Cercetează şi vezi că prooroc din Galileea nu s-a ridicat. Şi s-a dus fiecare
la casa sa.
Deci
iarăşi le-a vorbit lor Iisus, zicând: Eu sunt Lumina lumii; cel care-Mi urmează
Mie nu va umbla în întuneric, ci va avea Lumina vieţii.
*
Sf.
Ioan Gură de Aur:
Iarăşi
praznic şi iarăşi sărbătoare, şi iarăşi Biserica se laudă cu mulţimea fiilor
ei. Dar ce folos este din iubirea de fii, când numai la sărbători, iar nu
totdeauna vedem feţele cele dorite ale fiilor, ca şi cum ar avea cineva o haină
frumoasă şi nu i-ar fi îngăduit s-o poarte totdeauna. Haina Bisericii este
mulţimea celor ce vin, precum şi proorocul de demult a vorbit despre Biserică,
zicând: „Şi pe toţi aceştia îi vei pune împrejurul tău, ea o cunună de mire şi
ca o podoabă de mireasă” (Is. 29, 18).
Deci
precum o femeie înţeleaptă şi de bun neam, este cu bună cuviinţă, tot având
haine decente, aşa şi Biserica astăzi se arată mai luminoasă, fiind îmbrăcată
cu mulţimea trupurilor voastre, ea şi cu o haină potrivită. Că astăzi, nici o
parte a ei nu este cu putinţă a se vedea goală, precum în zilele trecute. Dar
pricinuitori ai goliciunii ei sunt cei ce numai astăzi au venit, cei ce nu
totdeauna acopere pe maica lor. Iar cum că nu mică este pedeapsa a lăsa goală
pe mama sa, să ne aducem aminte de o veche istorie, de cel ce a văzut gol pe
tatăl său şi a fost pedepsit pentru aceasta (Fac. 9, 22), cu toate că nu acela
a dezgolit pe tatăl său, ci numai l-a văzut gol.
Vezi
deci cum numai pentru aceasta n-a scăpat de pedeapsă. Cu atât mai mult, cei ce
au venit numai astăzi, nu numai că văd goală pe maica lor, ci o şi dezgolesc pe
ea. Iar dacă cel ce a văzut goliciunea nu a scăpat de pedeapsă, cei ce o
dezgolesc, de care pedeapsă vor fi vrednici ? Acestea le zic nu voind să vă
prihănesc, ci ca să fugim de pedeapsă, să fugim de blestemul lui Ham, să urmăm
dragostei lui Sim şi lui Iafet şi să acoperim şi noi pururea pe maica noastră.
A se
înfăţişa numai de trei ori pe an înaintea lui Dumnezeu este o socoteala
iudaicească. Căci către aceia s-a zis : „în trei vremi ale anului te vei arăta
înaintea Domnului Dumnezeului tău” (Ieş. 23, 17). Iar noi totdeauna voieşte
Dumnezeu să ne arătăm înaintea Lui. La aceia, depărtările locurilor au făcut să
fie numai atâtea adunări, că numai într-un loc era atunci permisă închinarea. Pentru
aceasta şi timpurile adunărilor şi a venirilor lor erau puţine. Şi fiindcă
numai în Ierusalim, iar nu în altă parte, trebuiau să se închine, pentru
aceasta a poruncit ca numai de trei ori într-un an să se arate înaintea lui
Dumnezeu, îndreptându-i la aceasta lungimea căii. Citește mai mult...
*
Sf.
Nicolae Velimirovici:
Când
se seamănă sămânţa, puterea căldurii şi a luminii trebuie să pătrundă înăuntru
ca s-o facă crească.
Când
se plantează pomul, puterea vântului trebuie să vină că să-l facă puternic şi
să-şi întărească rădăcina.
Când
gospodarul îşi construieşte casa, el cauta puterea rugăciunii, ca să-i
sfinţească casa.
“Dacă
însetează cineva”, a strigat Domnul, “să vină la Mine şi să bea”.
În
Ierusalimul cel deşert, era greu să găseşti apă pentru mulţimile de oameni
obişnuiţi. Sacagiii cărau apa de la fântâna Siloamului de la care gospodarii
luau apă în vasele lor. Ce L-a îndemnat pe Domnul să vorbească despre sete şi
apă? Probabil că oamenii se plângeau de sete; probabil că El Se uita la
sacagiii care cărau cu mare osteneală cobiliţele lor grele cu apa din dealul
Siloamului până pe dealul Moriah, unde se afla Templul; sau probabil situaţia
că era ziua cea din urmă, şi Domnul a vrut să folosească timpul ca să aducă
ideea setei duhovniceşti oamenilor cu inimi învârtoşate, şi ca să le dea lor
băutura duhovnicească. Domnul spusese femeii samarinence: “Dar cel ce va bea
din apa pe care i-o voi da Eu nu va înseta în veac” (Ioan 4:14). Şi El Se gândeşte
acum la aceeaşi apă dătătoare de viaţă, duhovnicească, întrucât El cheamă pe
fiecare om însetat: “să vină la Mine şi să bea!”
“Cel
care crede în Mine, precum a zis Scriptura, râuri de apă vie vor curge din
pântecele lui.” (Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească
acei ce cred în El. Căci încă nu era (dat) Duhul, pentru că Iisus încă nu
fusese preaslăvit.)
Mai
presus de toate Domnul arată nevoia credinţei în El. El a făgăduit răsplata
numai celor care au o credinţă în El, şi asta înseamnă numai precum “a scris
Scriptura”.
Oamenii
nu vor crede în El ca într-unul dintre prooroci; căci iată, toţi proorocii au
proorocit despre El. Nici nu va fi privit ca un al doilea Ilie sau Ioan
Botezătorul.
Ilie
şi Ioan Botezătorul au fost numai slujitori ai lui Dumnezeu şi înaintemergători
ai Domnului. Sfânta Scriptură vorbeşte despre El ca Fiu al lui Dumnezeu, născut
din Tatăl din veşnicie şi din Preasfânta Fecioară Maria în vremelnicie.
Când
Apostolul Petru a mărturisit o asemenea credinţa în El, spunând: “Tu eşti
Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu” (Matei 16:16), El a lăudat asemenea
credinţă. Când cârmuitorii şi cărturarii au încercat să-L pună pe El în
încurcătura prin felurite întrebări fără limpezime, El i-a pus pe ei în
încurcătură şi le-a povestit citând din Sfânta Scriptură ca Mesia cel aşteptat
nu era numai Fiul lui David ci şi Fiul lui Dumnezeu (Matei 22:42-45).
Voia
lui este să se creadă în El că în cea mai mare descoperire a lui Dumnezeu, prin
care toate celelalte descoperiri au fost înlăturate, de la prima la ultima.
În
afară de El, credinţa este deşartă, nădejdea este deşartă şi iubirea este fără
de folos. Citește
mai mult...
*
Sf.
Luca al Crimeii:
Dacă
n-ar fi însufleţit Duhul Sfânt toată natura, organică şi anorganică, n-ar fi
putut exista lumea creată cu toată măreţia ei, aşa cum se prezintă ea în fața
privirii noastre. Nu trebuie să admitem ipoteza conform căreia lumea nu ar fi
creată de Dumnezeu. Lumea a fost creată prin revărsarea dragostei lui Dumnezeu,
iar dragostea lui Dumnezeu este ceea ce se numeşte energie duhovnicească. Totul
este creat şi se mişcă prin dragostea lui Dumnezeu, prin dragostea Duhului, în
El trăim şi ne mişcăm şi suntem, precum spunea Apostolul Pavel în Areopagul din
Atena. Totul trăieşte, totul se mişcă, totul se însufleţeşte prin Duhul Sfânt,
fiindcă El „pretutindenea este şi toate le împlineşte“.
V-aţi
gândit vreodată ce însemnătate are pentru noi şi pentru întreaga natură acea
minunată frumuseţe a lui Dumnezeu care străluceşte în toată lumea? De unde este
frumuseţea? De ce există frumuseţea? Putem noi oare să gândim că frumuseţea are
numai un scop practic, utilitar? Putem oare să spunem că masculii păsărilor,
care au un penaj colorat şi care cântă atât de frumos, dispun de această frumuseţe
numai pentru ca să atragă femelele? Sigur că nu!
Oare
putem să gândim că florile care ne mângâie privirea strălucesc de frumuseţe
doar ca să atragă cu culorile şi mirosurile insectele pentru polenizare? Sigur
că nu! Frumuseţea străluceşte în toată lumea, şi Dumnezeu ne-o arată chiar şi
în cele mai gingaşe, în cele mai slabe fiinţe. N-aţi văzut niciodată ce frumuseţe
delicată, blândă, curată emană petalele şi corolele florilor de nu-mă-uita,
toporaşi, albăstrele şi nenumărate altele? N-aţi simţit câtă curăţie şi
frumuseţe se află în aceste mici creaţii ale lui Dumnezeu? Nu v-aţi gândit că
aceste floricele ale lui Dumnezeu ne învaţă curăţia şi blândeţea, de care ele
sunt pline?
Nu
v-aţi gândit că cerul înstelat are o influenţă duhovnicească deosebită asupra
inimilor noastre prin frumuseţea cu care a fost înzestrat? Când privim acest
cer înstelat nemărginit, ne ducem cu gândul la veşnicie. Când privim la
stâncile puternice, abrupte, vârfurile cărora sunt ascunse de norii întunecaţi,
când în zi de ploaie stăm pe ţărmul mării şi vedem cum furtuna ridică valuri uriaşe,
care acoperă stâncile de pe mal, oare nu tresare inima noastră de emoţie
contemplând puterea şi forţa naturii? Cât de neînsemnaţi şi de slabi ne simţim
atunci! Dacă natura ascunde în sine atâta frumuseţe, forţa, putere şi
propovăduieşte despre ea, atunci ce putem spune despre izvorul acestei puteri
şi frumuseţi – ce putem să spunem despre Domnul Însuşi?
El
este izvorul acestei frumuseţi şi puteri, El toate le pătrunde, toate le umple.
Măreţia uimitoare a forţelor naturii nu este altceva decât manifestarea
însufleţirii întregii naturi despre care v-am vorbit.
În
tot ce ne înconjoară este prezent Duhul Sfânt. El „pretutindenea este şi toate
le împlineşte“, totul este pătruns de puterea Duhului lui Dumnezeu şi de
dragostea Lui.
Sfântul
Apostol Pavel, în Epistola către Romani a spus exact ce vă spun acum, cu
cuvinte foarte simple. El se referă la păgânii care nu-L cunosc pe Dumnezeu,
afirmând că sunt fără cuvânt de apărare, pentru că ceea ce se poate cunoaşte
despre Dumnezeu este cunoscut de către ei, fiindcă Dumnezeu le-a arătat lor. Citește
mai mult...
*
Pr.
Ioanichie Bălan:
Duhul
Sfânt este puterea lui Dumnezeu în lume. Duhul Sfânt este viaţa şi nădejdea
mântuirii noastre. Fără de El niciun om nu poate fi creştin, nu poate dobândi
viaţă veşnică. El Se dă fiecărui om la botez, prin taina ungerii cu Sfântul şi
Marele Mir, care este pecetea Sfântului Duh. Ajutat de faptele cele bune ale
creştinului, Duhul Sfânt creşte, Se înmulţeşte în inima lui, umplându-l de
daruri dumnezeieşti. În mod deosebit Duhul Sfânt Se reînnoieşte în om prin
pocăinţă adevărată, prin rugăciune şi mai ales prin primirea Preacuratelor
Taine ale lui Hristos.
Duhul
Sfânt Se păzeşte în inima omului printr-o viaţă curată, fără de păcate,
sporeşte prin smerenie, Se descoperă prin rugăciune, Se desăvârşeşte prin
dumnezeiasca dragoste. El Se arată în noi prin darurile cele sufleteşti şi
trupeşti, Se proslăveşte în noi prin minuni de taină, Se propovăduieşte de noi
prin cuvânt viu şi printr-o viaţă duhovnicească.
Invers,
Duhul Sfânt din noi Se întristează prin lucrarea păcatului, Se depărtează de
inimile noastre prin deprinderea tuturor păcatelor de moarte şi mai ales ale
desfrânării şi mândriei. Se retrage de tot din inimile noastre, prin
necredinţă, hulă şi deznădejde, de care să ne păzească darul Preasfântului Duh.
Creştinul
ce are în el văpaia Duhului Sfânt, îşi păzeşte cu sfinţenie cele cinci simţuri
ca să nu greşească lui Dumnezeu. El îşi păzeşte limba să nu osândească, ochii
să nu vadă cele deşarte, urechile să nu audă cele rele, gândurile să nu
poftească cele necuvioase, trupul să nu se aprindă de cele necurate, sufletul –
comoara cea mai de preţ – să nu i se fure de vrăjmaşi.
Iar
creştinul cel leneş, uşor slăbeşte în ispite, alunecă degrabă, îşi face trupul
casă a desfrânării, se umple de patimi, pierde darul Duhului Sfânt, ajunge rob
al diavolului şi, de nu se va pocăi, îşi pierde sufletul său.
Creştinul
care face voia lui Dumnezeu, nu este singur, căci poartă pe Duhul Sfânt în
inima lui. În toate este mulţumit, oricând are pace în suflet, de nimic nu se
teme, pe toţi îi iubeşte. El este un înger în trup, căci Duhul Sfânt trăieşte
în el. El este un apostol, căci nu mai trăieşte pentru sine, ci pentru binele
altora. El trăieşte pentru a-L slăvi pe Hristos, pentru a vesti tuturor
măririle lui Dumnezeu, pentru a sluji Biserica, pentru a folosi pe aproapele.
El trăieşte deci în inima fraţilor lui. Fericit este un asemenea creştin plin
de Duhul Sfânt şi de putere, căci va petrece cu Hristos în veac. Iar cel
păcătos să se teamă de munci şi cât mai are vreme să se pocăiască.
Spre
încheiere, vă rog încă o dată, fraţilor, să nu întristăm pe Duhul Sfânt care petrece
în noi, prin păcate, prin desfrânări, prin ură, beţii, certuri, pofte de tot
felul, căci Duhul sfânt Se roagă pentru mântuirea noastră cu suspinuri negrăite
(Rom. 8, 26). Ci mai degrabă să-L bucurăm cu faptele noastre cele bune.
Nimeni
să nu mai zacă în întuneric, căci lumina din cer a venit. Nimeni să nu se
socotească sărman pe pământ. Căci Duhul Sfânt la noi S-a pogorât. Nimeni să nu
se simtă orfan, căci astăzi Biserica lui Hristos ne-a înfiat.
Iar
de ne simţim încă sărmani, răi, părăsiţi de mângâierea Domnului ceresc, să ne
pocăim mult, să primim mai des Preacuratele Taine ale lui Hristos, să ne
iertăm, să ne unim, să ne iubim unul pe altul mai mult şi, adunându-ne cu toţii
la sfintele biserici, aşa să ne rugăm din suflet: “Împărate Ceresc, Mângâietorule,
Duhul Adevărului, Care pretutindenea eşti şi pe toate le împlineşti; Vistierul
bunătăţilor şi Dătătorule de viaţă, vino şi Te sălăşluieşte întru noi şi ne
curăţeşte pre noi de toată întinăciunea şi mântuieşte, Bunule, sufletele
noastre”. Amin!
Sursă Apostol și Evanghelie: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu