foto: o.Serafim Telep (OrthPhoto) |
de
Nicuşor Deciu
De
multe ori am auzit spunându-se: Ce trebuie să caute omul?
„Mântuirea“ se răspunde, sau „ Împărăţia lui Dumnezeu“.
Acest răspuns general care, deşi este corect, este incomplet, îmi
aminteşte de un dialog prezentat în Filocalie (vol. I) şi
prilejuit de un pelerinaj al Sfântului Ioan Casian şi al Sfântului
Gherman, plecaţi în pustia Sketică pentru folos şi sfaturi
duhovniceşti. Ajungând ei la avva Moise Etiopianul, acesta îi
întreabă: „Care este scopul vostru şi ce ţintă ultimă aţi
avut înainte de a veni aici? “ Răspunsul a fost simplu şi
hotărât: „Pentru Împărăţia cerurilor“. Iar Ava Moise a zis:
„Bine aţi răspuns în ce priveşte ţinta ultimă, dar care e
scopul de la care, nicicum abătându-ne, putem să ajungem la
Împărăţia cerurilor? În privinţa aceasta n-aţi răspuns“.
Iar după ce au mărturisit că nu ştiu, le-a răspuns Bătrânul:
„Ţinta ultimă a făgăduinţei noastre este, cum aţi zis,
Împărăţia lui Dumnezeu, iar scopul fără de care este cu
neputinţă a ajunge la sfârşitul acela este curăţia inimii. Deci
spre acest scop trebuie să fie îndreptată mintea noastră
totdeauna, iar când s-ar întâmpla să se abată inima noastră
puţin din calea cea dreaptă, îndată să o întoarcem,
îndreptând-o spre scopul urmărit, ca după o riglă a zidarului“.
Iată
că prin răspunsul avvei se atrage atenţia că obiectivul
Împărăţiei nu poate fi atins într-o manieră abstractă sau
declarativă, ci are nişte semne încă în viaţa de aici. Curăţia
inimii este semnul nostru interior, pe care avându-l, primim
mărturie că ne aflăm pe calea cea bună. Raportarea la lucrurile
lumii trebuie să aibă, aşadar, totdeauna o legătură directă cu
această curăţie a inimii noastre. Să urmărim a ne păstra
conştiinţa curată faţă de gândurile, lucrurile, faptele,
evenimentele, persoanele pe care le întâlnim pe parcursul fiecărei
zile, întrucât toate se află într-o legătură nevăzută, dar
directă, cu amintita curăţie a inimii. La rândul ei curăţia
inimii pregăteşte locul sălăşluirii harului Duhului Sfânt în
suflet. De aceea poate că nu întâmplător Sfântul Serafim de
Sarov spunea că sensul vieţii noastre este dobândirea Duhului
Sfânt. Şi putem observa că aici nu este nicidecum menţionat un
alt scop al creştinului decât cel enunţat de Avva Moise, ci este
vorba de un alt semn care ne arată, mai desăvârşit, dacă ne
aflăm pe calea ce duce negreşelnic în Împărăţie.
În
acest sens creştinul ar trebui să-şi amintească din timp în
timp, ca o formă de asceză, scopul pentru care am îmbrăţişat
viaţa creştinească şi ce presupune starea de mădular viu al
Bisericii, altfel haosul lucrurilor lumii va întuneca perspectiva
clară a sensului, aşa cum iarăşi lămureşte Avva Moise:
„Pentru
aceasta pe toate le nesocotim; şi patria, şi neamul, şi averile,
şi toată lumea, ca să dobândim curăţia inimii. Iar de vom uita
scopul acesta, vom fi nevoiţi, ca unii ce umblăm prin întuneric şi
călătorim alăturea de calea cea dreaptă, să ne poticnim de multe
şi să rătăcim. Căci multora li se întâmplă că, nesocotind la
începutul lepădării de lume avuţia, banii şi toată lumea, mai
pe urmă se aprind de mânie şi ură pentru o carte, o sapă, un
condei sau un ac. N-ar pătimi aceasta dacă şi-ar aminti de scopul
pentru care au nesocotit ei toate lucrurile şi lumea însăşi...
Când deci pentru lucruri de nimica arătăm acea mânie împotriva
fratelui, am căzut de la scop şi nu avem nici un folos de la
lepădarea de lume“.
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu