foto: Cuvantul Ortodox |
Trebuie
sa va descriu asta, generale? Oamenii cinstiti si rationali nu pot
nici in trezie, nici in vis, nici in imaginatie sa isi inchipuie
privelistea ingrozitoare a razboiului care sta sa vina.
Va
fi un razboi cu totul lipsit de mila, cinste si eroism. Razboiul
eroic dintre israiliteni si filisteni, in care cele doua osti priveau
lupta dintre reprezentantii lor, David si Goliat, asteptandu-si de la
deznodamantul acelei lupte biruinta sau infrangerea, este doar o
idila pastorala fata de razboiul ce sta sa vina. Si razboiul lui
Arjuna impotriva lui Bhima, descris in Mahabharata, este doar o
idila. Precum idila e si razboiul de la Kosovo dintre sarbi si turci,
ba idila e si razboiul lui Napoleon impotriva Moscovei. Dar ce spun
eu? Toate razboaiele din lume, in care au strafulgerat intrucatva si
raze de milostivire, cinste si eroism; toate razboaiele care au putut
sa insufle macar un cantaret bun si un cantec bun sint o idila fata
de razboiul in fata caruia sta lumea: fiindca razboiul care va sa
vina nu va tinti doar biruinta asupra potrivnicului, ci nimicirea
potrivnicului — deplina nimicire nu doar a luptatorilor lui, ci si
a tot ce au ei in spatele frontului, a parintilor, copiilor,
bolnavilor, ranitilor lor si a celor luati prizonieri dintre ei, a
satelor si oraselor lor, a animalelor si patulelor lor, a cailor
ferate si soselelor lor! Parjol care nu gandeste si nu face
deosebire!
In
razboiul trecut a fost plansa nimicirea catedralei din Reims. In noul
razboi se va rade peste ruinele multor catedrale, ale multor locuri
sfinte, monumente de veacuri ale popoarele, si a tot ce mai este drag
si pretios inimii omenesti pe pamantul patriei. Va fi aruncat fara
crutare foc de pe pamant, de pe apa, din vazduh, asupra tot ce e
potrivnic. Foc, plumb si otel vor cadea ca o ploaie nestavilita care
ineaca si da totul mortii. Odata cu aceasta vor veni si fulgere
electrice, tancuri electrice, aparate din fier cu deplasare rapida si
cu tir rapid, si Dumnezeu stie – mai pe sleau spus, dracul stie –
care sint toate mijloacele infernale de ucidere, torturare si siluire
a oamenilor, animalelor, fiintelor si fapturilor. Iar ca o incununare
a tuturor acestora va veni ultima si suprema inventie a civilizafiei
latino-teutonice: putoarea! Adica gazele puturoase, aruncate asupra
potrivnicului si a patriei lui din cele mai felurite arme si in cele
mai felurite compozitii. Fiece fiinta vie pe care Facatorul Cel
Preainalt a daruit-o cu organ de respirat ca sa se indulceasca de
aerul Lui curat si datator de viata, isi va da duhul in chinuri din
pricina putorii otravitoare cu care va fi „dat buna ziua”
civilizatia apuseana. Attila, Ghinghis-Han si Cambyses ar rosi de
rusine inaintea unor asemenea metode inumane de razboi. Dar cei ce
sint botezati in numele Atotmilostivului Fiu al lui Dumnezeu se vor
rusina, oare? Cifrele razboiului viitor vor intrece in toate
privintele, afara de numarul crutatilor, cifrele tuturor celorlalte
razboaie din istoria neamului omenesc. In cursul razboiului vor fi
mobilizati si copiii de la doisprezece ani in sus, precum si multe
femei si fete. Se va lua pentru necesitati de razboi, prin
rechizitie, tot ce va fi ramas in spatele frontului: si ultimul bou,
si ultimul cal, si orice alt animal domestic de hrana sau de povara,
si toate alimentele, toti banii, toate bijuteriile persoanelor
private, toate lichiditatile din bancile private, ale unor societati
sau ale statului, si toate valorile bisericilor si manastirilor,
imbracamintea, vasele, tot ce este de fier, cupru, aluminiu, cauciuc
– fara sa mai vorbim de argint si aur -, telefoanele private,
sobele de metal, incuietorile de la porti si usi, paturile de metal,
ramele de metal de la portrete, icoane si oglinzi; intr-un cuvant,
tot ce e din metal, din piele, din panza, din cauciuc sau din oricare
material ce va fi necesar razboiului si razboinicilor. Batranii si
batranele, impreuna cu copiii mici si cu invalizii, vor ramane in
casele goale si reci, cu hambarele goale, cu staulul si grajdul gol,
fara incaltaminte, fara curele, fara vesela, fara plug si sapa, fara
cutit si lingura, in case neincuiate – oameni flamanzi in primejdie
din partea fiarelor flamande. Vor rupe cate putina iarba – unde va
fi ramas dupa parjolul razboiului -, vor scurma pamantul si vor jupui
scoarta de pe copaci ca sa manance. Cu asta se vor tine in viata. Si
vor veni zile friguroase cand oamenii vor arde toate cartile din
biblioteci, atat din cele publice cat si din cele particulare, si
toate tablourile si obiectele de arta din muzee, numai sa se
incalzeasca poporul, numai sa incalzeasca batrana bunicuta putin ceai
– fara ceai – pentru nepotul care trage sa moara. De groaza,
multi se vor salbatici, se vor indobitoci sau vor innebuni. Si ei vor
alerga, cu totul goi, nepieptanati si murdari, pe drumuri si pe
strazi, prin munti si prin campii, urland ca fiarele si napustindu-se
asupra celor pe care ii intalnesc sau ii ajung. Iar dupa aceea,
Comandamentele Supreme vor da ordin ca toate acele sarmane parti ale
neamului omenesc de care luptatorii din primele randuri isi vor
aminti ca de parintii lor, de fratii si de surorile lor, si de copiii
lor, ca toate aceste sarmane parti si particele ale neamului omenesc
sa fie stramutate in pesterile din munti, din pricina primejdiei
otravurilor puturoase prin care vrajmasul va incerca sa otraveasca
tot ce sufla in tara celeilalte tabere. In acest fel, in cursul
razboiului nu va mai fi, de fapt, popor in asezarile omenesti de
acum, in orasele si satele de acum, in casele si colibele de acum:
fiindca toata tara va fi un camp de lupta. Nu cumva se va preface,
draga generale, toata planeta noastra intr-un camp de lupta? Dintre
orasenii din spatele frontului nu va mai putea fi vazut, nicaieri,
nici unul. Vor fi cu totii in refugii, prin pesteri si prin rapile
din munti. Cum isi va duce zilele sarmanul popor in refugiile acelea,
nici un om nu va putea sa povesteasca. Cand razboiul, dupa vreme
indelungata, se va fi incheiat, se va vedea ca toate acele pesteri si
rape din munti sint pline cu osemintele poporului care va fi murit.
O
caracteristica aparte a viitorului razboi va fi lipsa de idealuri a
tuturor tarilor beligerante si neincrederea reciproca dintre
luptatorii aflati sub acelasi stindard: fiindca acest razboi nu va fi
dus, in fapt, nici in numele credintei, nici in numele libertatii,
nici in numele patriei sau natiunii – chiar daca acestea vor fi
etalate ca lozinci – ci, in principal, doar in numele urii si
razbunarii, al acapararii si jafului. Din pricina acestei lipse de
idealuri, care nimiceste orice insufletire, in toate armatele vor fi
multi tradatori si spioni platiti. Prin urmare, va fi multa
neincredere reciproca, si vor fi puse la zid intregi unitati de
lupta. Pe langa cei vinovati vor fi omorati si multi nevinovati de
catre propriile autoritati. Si mai mult, din pricina lipsei oricarui
ideal important si adevarat pentru care cineva sa se invoiasca a muri
de bunavoie va fi si o lipsa totala de eroism si de eroi. Intr-o
situatie grea, oamenii se vor arata lasi, iar intr-una usoara –
lipsiti de suflet si jefuitori de cadavre. Masinile moarte de razboi
vor reprezenta, la drept vorbind, principalii si singurii eroi ai
viitorului razboi. Ele se vor arata mai vii, mai inteligente, mai
puternice si mai viteze decat omul – facatorul si proprietarul lor.
Omul va fi atat de nimicit in mijlocul masinilor sale, atat de sarman
si de infricosat! El va aplauda masinile sale de razboi asa cum erau
candva aplaudati eroii. Si vor fi distinse cu decoratii, si vor fi
impodobite cu cununi de laur. Masinile moarte de razboi.
O
mare parte din toate grozaviile pe care le-am descris ale razboiului
viitor le-am trait si vazut deja in trecutul Razboi mondial. Insa
razboaiele viitoare vor fi in toate privintele mai cumplite decat
toate razboaiele trecute.
Este
greu insa, draga generale, sa descrii cu limba omeneasca acea noapte
furtunoasa si intunecata, plina de crima, groaza si haos, in care
Europa si America, intrand, trag dupa ele intreaga lume.
Din
toate acestea reiese limpede invatatura:
1.
Lumea civilizata va pune in slujba viitorului razboi toata
inteligenta sa, toata energia si tot avutul sau, fara rezerve.
2.
Grozaviile distrugerilor din viitorul razboi vor intrece toate
grozaviile razboaielor din vremurile trecute.
3.
Viitorul razboi se va distinge prin lipsa de idealuri si prin lipsa
milostivirii si eroismului.
Sursa:
Cuvântul Ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu