foto: Irinel Cirlanaru (OrthPhoto) |
Preot
Istrati Marian Daniel:
Marele
fizician italian Marconi spunea: „Ştiinţa, singură nu poate
explica multe lucruri, mai ales taina existenţei omeneşti. De când
a început a gândi, omul s-a muncit cu întrebările: cine este, de
unde vine şi unde merge după moarte”.
De
fapt omul se teme în mod continuu ca viaţa lui să nu fie fără
sens. Aşadar, încearcă permanent să-şi demonstreze lui însuşi
şi altora că are valoare. Iubeşte laudele despre el (căzând în
păcatul slavei deşarte) şi se teme de ofense (nu ştie să rabde).
Caută numai cele ale lui (egoismul este rădăcina tuturor
patimilor) şi invidiază succesele altora (păcatul zavistiei)...
Cel
ce nu cunoaşte sensul vieţii sale se aseamănă cu acea persoană
care ar merge în gară dorind să călătorească. Casiera l-ar
întreba: „Unde doriţi să mergeţi?” Persoana ar spune: „Nu
ştiu, daţi-mi un bilet oriunde!” Casiera l-ar întreba din nou:
„Vă rog mult să vă hotărâţi, fiindcă nu vă pot da bilet
până nu-mi spuneţi clar direcţia, data, ora şi clasa de vagon la
care doriţi să călătoriţi!” Persoana ar insista spunând: „Nu
contează, bilet să fie!” Iar casiera i-ar spune în final, pe
bună dreptate: „Domnule dragă, după câte înţeleg eu, este
foarte clar şi deosebit de grav că dumneavoastră nu ştiţi
încotro mergeţi!”
Omul
trebuie să aibă mereu în faţa ochilor săi idealul după care
tinde, să ştie de unde vine şi unde merge: sufletul său vine de
sus din cer şi se va întoarce la sfârşitul vieţii tot în cer,
acolo unde îşi are obârşia. După cum exploratorii care năzuiau
spre pol erau întorşi în permanenţă cu faţa spre steaua polară,
tot aşa şi creştinul trebuie să aibă mereu în faţă STEAUA
MÂNTUIRII. Aflând sensul vieţii lui, omul priveşte cu alţi ochi
realitatea din jurul lui şi cu atât mai mult viaţa lui proprie.
Toată viaţa creştinului trebuie să fie un efort permanent de
ascensiune spirituală, având în faţă cele două culmi
mântuitoare: Golgota şi Taborul. Mântuirea este o refacere în har
a lumii sau altfel spus, mântuirea săvârşită de Hristos înseamnă
eliberarea omului din răul în care căzuse prin Adam şi Eva. Răul
constă în alterarea firii umane, în întunecarea minţii cu
privire la adevărul religios, în slăbirea voinţei care înclină
mai mult spre cele rele decât spre cele bune, în ruperea legăturii
harice cu Dumnezeu.
Iisus
Hristos îşi înfăptuieşte opera mântuitoare sub întreit aspect:
ca PROFET, ca ÎMPĂRAT şi ca ARHIEREU. Aceste trei demnităţi la
oameni le întâlnim doar separate şi numai la Hristos laolaltă şi
fiecare în gradul suprem: ca profet - învăţând, adică aducând
revelaţia desăvârşită a fiinţei, voii lui Dumnezeu şi a operei
lui mântuitoare; ca Împărat - biruind puterile răului şi
conducând pe om spre destinaţia lui adevărată; ca arhiereu
refăcând legătura dintre om şi Dumnezeu, împăcând prin jertfă
pe Dumnezeu cu omul. Ori restabilirea comuniunii dintre Dumnezeu şi
om se numeşte obişnuit, împăcare, mântuire. Petre Ţuţea spunea
că „omul care nu crede în Dumnezeu este un animal muritor care
vine de nu ştie unde şi se duce nu ştie unde”.
0 comments:
Trimiteți un comentariu