foto: Marin Hristov (OrthPhoto) |
Nu.
Zic „nu” pentru că de obicei noi urmărim doar schimbări
exterioare, şi asta este extraordinar de nociv într-o relaţie,
deoarece ne face să uităm cu totul de chipul lui Dumnezeu din
celălalt, de acel „ceva” care-l face deosebit. Dacă o iubim
nici nu încercăm să schimbăm ceva la o persoană iubită.
Mitropolitul Antonie de Suroj zice: „Iubirea nu este oarbă,
iubirea tocmai prin asta se caracterizează, prin limpezime, prin
vedere; ea vede tot, şi mai ales defectele”. Iubirea vede tot,
însă se comportă exact ca acel iubitor de icoane, care observând
o icoană foarte veche şi foarte deteriorată, reuşeşte să vadă
dincolo de rupturi şi de mizerii, reuşeşte să vadă chipul dintru
început al icoanei. Vede dincolo de rău, vede binele şi nu numai
că îl vede, dar este gata să îşi pună viaţa în slujba
restaurării acelei icoane. De multe ori vin oameni căsătoriţi, cu
probleme, se ceartă de nu se mai poate şi încep să îşi arunce
unul în faţa celuilalt: ea că el e prea bădăran şi că o face
de râs, el că ea nu ascultă şi vorbeşte prea mult, etc. Şi după
ce se potolesc îi întreb: „Ia spune-mi tu, când ai luat-o pe ea
de soţie nu cumva ţi s-a părut ţie că e cea mai şi cea mai?”
„Da!” „Şi de ce ai luat-o? Să o creşti sau să o iubeşti?
Ai luat-o pentru că tu ai fost singurul care a reuşit să vadă
dincolo de toate acele defecte, acel chip interior, acel frumos din
ea pe care nu îl vede nimeni altcineva! Nu ai luat-o ca să îi faci
nimic altceva decât să o iei aşa cum este. Pentru că aşa cum
este, este cea mai frumoasă. Este cea mai frumoasă pentru tine,
desigur, pentru că tu ai reuşit să vezi acel ceva din ea”. Deci,
nu iei pe cineva să îl creşti, îl iei să îl iubeşti aşa cum
este. Este totuşi o direcţie, una singură în care nu numai că se
poate să-l schimbi pe celălalt, dar chiar eşti dator să faci
asta, în virtutea aceleiaşi iubiri. Este vorba de cuvântul
Sfântului Apostol Pavel care zice că „bărbatul necredincios se
sfinţeşte prin femeia credincioasă” şi invers. Adică dacă
este vreo schimbare, atunci aceea să fie doar în direcţia
sfinţirii noastre. Restul se „reglează” de la sine. Uneori avem
doar părerea că ce vedem noi sunt defecte. Însă aşa cum v-am
spus, raportând la Hristos, la măsura sfinţeniei, toate se
limpezesc.
Dar
nu trebuie să îl şi mustrăm cu blândeţe, cum se pune în Sfânta
Scriptură?
Tot
în Sfânta Scriptură se spune „Dacă este ceva vrednic de
mustrare”, dar dacă nu, nu. De aceea, dacă vrei să vezi ce este
vrednic de mustrare cu adevărat şi nu ştii clar, mai amână
puţin, mai aşteaptă, că doar nu dau turcii; ai răbdare, nu îi
spune acum, mai lasă, lasă-ţi inima să se aşeze şi după ce se
aşează inima şi în continuare spui lucrul acela, atunci îl vei
spune cu blândeţe. Nu cauţi să îl schimbi; dacă îl mustri cu
blândeţe îi atragi atenţia.
Selecţii
din dialogul dintre Protos. Hrisostom C. și tinerii aflați la
Mănăstirea Putna pe 1 ianuarie 2012
0 comments:
Trimiteți un comentariu