foto: Oldbeliever (OrthPhoto) |
Nu
că o faptă bună ar putea fi numită altfel decât agoniseală,
căci chiar dacă o faptă nu este făcută pentru Hristos, este
totuşi socotită bună. Sfânta Scriptură spune: «În orice neam,
cel care se teme de Dumnezeu şi face ce este drept este primit la
El» (Fapte 10, 35).
Precum
vedem într-o altă pildă sfântă, omul care face lucruri drepte
este plăcut Domnului. Vedem Îngerul Domnului înfăţişându-se,
la vremea rugăciunii, lui Cornelie, sutaşul cel drept şi cu frica
lui Dumnezeu, şi grăindu-i: «Trimite la Iope şi cheamă pre
Simon, cel ce se numeşte Petru. Acesta îţi va spune cuvintele
vieţii veşnice, prin care te vei mântui tu şi cei ai casei tale».
Astfel, Domnul întrebuinţează toate mijloacele Sale dumnezeieşti
pentru a-i dărui unui astfel de om, în schimbul faptelor sale bune,
şansa de a nu-şi pierde răsplata din viaţa ce va să vină. Dar
până se sfârşeşte această viaţă, trebuie să punem început
cu o dreaptă credinţă în Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, Care a venit în lume să mântuiască pe cei păcătoşi
şi care, prin dobândirea de către noi a harului Duhului Sfânt,
aduce în inimile noastre împărăţia lui Dumnezeu şi ne deschide
calea spre câştigarea binecuvântărilor vieţii ce va veni.
Dar
primirea de către Dumnezeu a faptelor bune care nu sunt săvârşite
din dragoste de Hristos se limitează la aceasta: Ziditorul dăruieşte
mijloacele pentru a le face să vieze (cf. Evrei 6, 1). Stă în
puterea omului a le face să trăiască sau nu. De aceea, Domnul a
spus iudeilor: «Dacă aţi fi orbi, n-aţi avea păcat. Dar acum
ziceţi: noi vedem. De aceea, păcatul rămâne asupra voastră»
(Ioan 9, 41). Dacă un om precum Cornelie este plăcut în faţa
Domnului pentru faptele sale bune, deşi acestea nu sunt făcute de
dragul de Hristos, şi apoi crede în Fiul Său, asemenea fapte îi
vor fi socotite ca fiind făcute din dragoste de Hristos.
Dar
în situaţia contrară, omul nu are nici un drept să se plângă
atunci când binele pe care l-a făcut este nefolositor.
Acest
lucru nu se petrece niciodată atunci când binele este săvârşit
din dragoste pentru Hristos, întrucât fapta bună pentru El nu
numai că ne aduce o cunună a dreptăţii în lumea ce va veni, dar
şi în această viaţă ne umple cu harul Duhului Sfânt. Mai mult,
s-a zis: «Dumnezeu nu dă Duhul cu măsură» (Ioan 3, 34-35).
Acesta
este, iubitorule de Dumnezeu! Dobândirea Duhului Sfânt este
adevăratul scop al vieţii creştine, în vreme ce rugăciunea,
postul, pomenile şi alte fapte bune făcute din dragostea de Hristos
sunt doar mijloace ale dobândirii Duhului Sfânt.“
(Sf.
Serafim de Sarov, Despre dobândirea Duhului Sfânt)
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu