Solist concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio, pianistul Horia Mihail a susţinut
concerte, recitaluri solo şi de muzică de cameră în 18 ţări, pe 4 continente,
colaborând cu artişti cunoscuţi precum Roman Totenberg, Lory Wallfisch, Robert
Merfeld, Peter Zazofsky, Andres Diaz şi Nathaniel Rosen. A fost lector
universitar la Boston University și
solist al orchestrelor Boston Pops, Topeka Symphony, Boston University Symphony
şi University of Illinois Symphony.
De Ionela Doboş
Nu sunt puţini tinerii în opinia
cărora opțiunea de a rămâne în România ar echivala cu plafonarea cel
puțin profesională, dacă nu și personală. Cum vi se pare această opinie, dat fiind faptul
că v-ați întors după 10 ani din SUA unde ați activat ca Associate Professor la Boston University?
Horia Mihail: În primul rând, ar trebui să fac o remarcă ce se referă la
sintagma „întors în România”. Nu m-am considerat niciodată un imigrant, am fost
plecat într-o altă țară pentru a studia și
pentru a îmi îmbogăți cunoștințele în cele mai varii domenii. Anii petrecuți în Statele Unite au reprezentat doar o perioadă în care am
acumulat foarte mult, atât profesional cât și
uman. Sunt convins că activitatea mea profesională din ultimii ani, atât în
România cât și peste hotare, precum și
multele alte exemple de români care se împlinesc profesional și personal aici în România, demonstrează că în cele
mai multe cazuri plafonarea este de fapt o „opțiune
personală” care nu are legătură cu locul în care te afli.
Cât de mult v-a ajutat experiența studiului în Statele Unite în proiectele profesionale pe
care le-ați dezvoltat ulterior?
În afară de experiența pe care am dobândit-o atât prin cele ce am învățat de la doi mari profesori – Ian Hobson la University of
Illinois și Anthony di Bonaventura la Boston University – cât și din contactul pe care l-am avut cu iluștri muzicieni ai lumii, am reușit
să dezleg secretul business-ului muzical, asa cum funcționează, cu bine, în atâtea țări
civilizate din lume. Din păcate, acei mecena din vechime ai artiștilor au dispărut sau sunt pe cale de dispariție. În același timp finanțarea diverselor proiecte culturale necesită bani iar
guvernele sunt din ce în ce mai zgârcite. Atragerea sponsorizărilor pentru
cultură este un domeniu foarte vast dar, din păcate, puțin explorat în România. Este, însă, un parametru
indispensabil atât pentru artiști, cât și pentru public. Ei bine, pentru a obține sponsorizări, artistul (sau managerul) trebuie să ofere
în schimb anumite beneficii, printre ele fiind și
numărul de spectatori de la evenimentele prezentate. Muzica „la modă” atrage
mai mulți spectatori, e adevărat, în consecință și sponsorizari mai mari. Secretul însă, ne este oferit „pe
tavă” de marile orchestre occidentale și
nu numai (Boston Symphony, Berlin Philharmonic, etc, etc, etc). Fondurile sunt
atrase prin spectacole de masă extrem de bine mediatizate (concerte pops,
spectacole în aer liber, muzică de film și
multe altele) și sunt folosite pentru întreaga activitate a ansamblului.
Practic, am reușit să adaptez acest sistem la realitatea românească, am
deschis o cale viabilă pentru mulți
artiști, organizarea a 11 turnee naționale
în doar șase ani (cinci turnee Music ON ale Romanian Piano Trio, trei
turnee Stradivarius, iar în 2011 Pianul Călător, Duelul Viorilor și Cele trei dive – ultimele trei cu largul concurs și ajutor al Radio România Cultural), demonstrând că se poate
și în România.
Deși sunteți
pianist de profesie, ați organizat până în prezent
numeroase turnee de muzică clasică. Care au fost motivele pentru care ați decis să vă implicați
în managementul muzical și cum a descurs experiența dumneavoastră managerială?
Răspunsul este simplu și ține de economie. Este vorba de legea cererii și a ofertei în domeniul muzicii clasice în România. În
calitate de artist aveam ce oferi publicului autohton. Cerere însă, nu era. Și nu din partea publicului, ci a organizatorilor. Din
păcate, posibiliățile financiare ale angajatorilor erau reduse. În primul an,
după ce am format Romanian Piano Trio și
încercam să programăm recitaluri în țară,
răspunsul era invariabil același: „vă apreciem ca artiști, vă invităm separat ca soliști
în concerte cu orchestra, însă nu putem oferi 3 onorarii (minuscule), 3 cazări și 3 bilete de tren”. Având în vedere dorința noastră de a cânta în România, am luat taurul de coarne și am fost nevoit să suplinesc absența unui manager. Am organizat turnee, am stabilit
parteneriate media pentru promovarea acestora, am obținut finanțare privată pentru susținerea a sute de concerte și
evenimente. Din fericire, iată, 6 ani mai târziu, lucrurile încep să se
îndrepte și în ceea ce privește
posibilitățile financiare ale organizatorilor de concerte, managementul
la multe instituții de cultură este din ce în ce mai performant.
Cu excepţia turneului Pianul
Călător, în toate celelalte turnee - Stardivarius, Music On, Duelul
viorilor, Cele trei dive - ați
ales să cântați în compania altor muzicieni români. De ce ați optat pentru această formulă interpretativă?
Colaborarea cu alți artiști este o fațetă foarte importantă a activității mele. În afara faptului că repertoriul pentru diverse
ansambluri camerale sau instrumental-vocale este superb și foarte variat și
că îmi face mare plăcere să fiu alături de cât mai mulți colegi, aceste experiențe
mă îmbogățesc din punct de vedere artistic, deoarece intru în contact
nemijlocit cu alte personalități, ascult alte puncte de vedere,
învăț din știința altora. Mai mult decât atât, în timpul concertelor alături
de alți muzicieni, se creează un tip de energie ce nu este
prezentă în recitalurile solo, muzicienii transmițând
emoții și idei unii altora.
O parte dintre turneele amintite au
avut nu doar un scop umanitar, ca de pildă turneul Stradivarius din 2009,
dar și o dimensiune socio-educațională. Ați
cântat în orașe din România unde nu există săli de concerte sau o
predilecţie a publicului pentru muzica clasică. Totodată ați realizat o serie de workshop-uri pentru tineri. Ce anume
v-a motivat în aceste demersuri?
Din păcate muzica clasică este încă
asociată cu categoria de vârstă a celor trecuți
de prima tinerețe. Muzica clasică însă se adresează tuturor oamenilor,
indiferent de profesie, de clasa socială, nivelul educațional sau cultural. Observând că, la concertele mele, marea
majoritate a publicului avea părul alb, am hotărât să încerc să îi „păcălesc”
pe tinerii care nu avuseseră un prim contact cu muzica. Pentru turneele
Romanian Piano Trio am realizat afișe
deosebite, atrăgătoare, câteodată chiar surprinzătoare, ne-am îmbrăcat în
tricouri colorate la concerte, am vorbit publicului despre muzica pe care o
cântăm, totul într-o atmosferă relaxată, prietenoasă. Am încercat și, până la urmă, am reușit
să demitizăm într-un fel poziția artistului interpret, am distrus
bariera dintre muzicieni și public. După numai 5 ani, sălile de concert, la concertele
în care mă urc pe scenă, sunt pline, majoritatea publicului fiind alcătuită din
cei ce s-au îndragostit, mulți la prima vedere, de muzica pe care
o fac.
Ce rol ar putea avea cultura
muzicală în formarea unui tânăr? Credeți
că educația muzicală ar trebui mai mult încurajată de sistemul de
învățământ românesc? Dacă da, în ce mod?
Cultura muzicală ar trebui să
reprezinte doar o fracțiune din educația
oricărui adult. Sunt adeptul acelui tip de educație
renascentistă, unde cei inteligenți
acumulau cunoștințe despre toate artele și
în cât mai multe domenii. Părerea mea este că educația muzicală din România, acolo unde ea există, se face
într-un mod eronat. Un viitor meloman nu are nevoie de solfegii, nu trebuie să știe să citească note sau să aibă diverse cunoștințe teoretice. Deseori, aceste ore pot deveni agasante pentru
mulți, îndepărtându-i astfel de muzică, fără să ajungă să o
cunoască. În Statele Unite, în anumite licee, există un curs care se numește „Aprecierea muzicii”. În acest curs, profesorii încearcă
să îi apropie pe elevi de muzica clasică făcând paralele cu alte genuri de
muzică, mult mai populare printre tineri. În felul acesta, numărul melomanilor
rămâne constant, cei ce dispar fiind înlocuiți
de tineri.
Care este publicul în prezența căruia vă simțiți cel mai bine atunci când sunteți pe scenă și
cum ați aprecia capacitatea de receptare a muzicii clasice de
către publicul românesc?
O să vă povestesc cea mai placută
amintire. În anul 1997 am susținut un turneu de recitaluri în
Germania alături de violoncelistul Tobias Werner. Un program frumos, atrăgător,
alcătuit din Adagio și Allegro de Schumann, a treia sonată a lui Beethoven și Sonata în Re major de Mendelssohn. Am intrat pe scenă, am
început să cântăm. De la primele note am simțit
că reușim să transmitem tot ceea ce voiam, am simțit publicul alături de noi, urmărindu-ne în periplul nostru
muzical atât cu mintea, cât mai ales cu sufletul. La sfârșit, am văzut spectatori cu ochii înlăcrimați, unii radiau de bucurie. Un succes fantastic, nu neapărat
prin prisma aplauzelor, ci a stării în care toți
cei de acolo ne aflam. Am uitat să menționez
un aspect: ne aflam într-un mic sat de lângă Stuttgart iar în sala erau.. doar
11 spectatori, capacitatea maximă a micuței
încăperi. Mesajul meu este următorul: în momentul în care decizi să faci așa ceva, succesul „întrepriderii” tale nu este măsurat de
celebritatea sălilor, numărul de spectatori, ecourile din ziare sau mărimea
onorariului. Câteodată celebritatea poate distruge definitiv misiunea pe care o
avem, aceea de simpli re-creatori ai unor opere de artă.
Unui tânăr care astăzi ar dori să
urmeze o carieră în domeniul pianisticii, dar care are totuși unele ezitări în această privință, ce anume i-ați
spune dacă v-ar cere un sfat?
Aș
repeta un slogan al unei firme care produce echipament sportiv: Just do it!
Sursă: Voci
pentru România
0 comments:
Trimiteți un comentariu