În
timpul acestor lupte îndârjite, pe cari le purta Anastasia cu
nepregetată stăruinţă pentru mântuirea copiilor săi, Naum cel
scăpătat atât în privinţa averii, cât şi a religiei străbune,
nu mai purta nici o grijă de familia sa. El întrase în serviciul
militar părăsindu-şi soţia şi copiii, fără a se mai înteresa
de soarta lor.
Dar
Anastasia, rămasă acum văduvă, era o femeie plină de tărie şi
virtute creştinească, pe care nici cele mai înalte porunci nu o
puteau îndupleca să se deslipească de copilaşii săi iubţi. Prin
stăruinţa ei minunată şi cu ajutorul rudeniilor milostive şi
iubitoare, izbuti să se împotrivească la început unor porunci
atât de neomeneşti. Iar când nu s-a mai putut nici de cum
împotrivi, a fost totuşi destul de iscusită şi înţeleaptă, ca
prin binefăcătoarea ei îngrijire de mamă să poată zădărnici
toate planurile şi uneltirile păcătoase ale unor neobosiţi
vânători de suflete.
Anastasia
a şi călătorit în Iunie 1816 la Viena ca să vorbească cu
împăratul în privinţa creşterii copiilor săi. Dar încercarea
ei de a se înfăţişa în audienţă la împăratul, a rămas fără
rezultat.
Rugămintea
ei nu putea să obţină rezultatul dorit, fiindcă sfetnicii
împăratului îi stăteau împotrivă. Astfel din sfatul ţării s-a
trimis Maiestăţii Sale (în 25 Iulie 1816) în afacerea aceasta o
încunoştiinţare, că împrejurările în care trăiesc cei trei
copii nu sunt potrivite pentru înrădăcinarea credinţei catolice
în sufletele lor tinere; din întreagă purtarea Anastasiei se vede,
că ea stărueşte cu tot dinadinsul, ca copiii ei să rămână în
religia, în care s-au născut. Pe de altă parte aceşti sfetnici
înalţi şi înţelepţi temându-se, că chiar dacă li s-ar da
acestor copii acum creştere catolică, uneltirile de mai târziu ale
mamei şi ale bunicului lor ar putea să zădărnicească această
creştere, roagă cu supunere pe Maiestatea Sa, ca respingând
cererea Anastasiei, să binevoiască a porunci să fie daţi cei trei
copii arhiepiscopului catolic din Agria, spre creştere şi îngrijire
părintească.
În
urma acestor înştiinţări şi stăruinţe deosebite, eşite chiar
din sfatul ţării, s-a dat din Viena (50 Aug. 1816) o nouă poruncă,
prin care Anastasia era îndrumată să-şi dea copiii numai decât
în grija arhiepiscopului Fischer, ca să fie crescuţi de acesta în
credinţa catolică.
Ce
să facă acum biata femeie? Sufletul ei de mamă iubitoare şi
creştină virtuoasă s-a cutremurat de gândul, că ar fi cu
putinţă, să i se smulgă cele trei odrasle cu sila dela sânul ei
de mamă şi să se pomenească dintr-odată lipsită de copilaşii,
cari erau singura mângăiere a văduviei sale. Ca un junghiu al
morţii a străbătut prin inima ei gândul acesta îngrozitor.
Primejdia
era tot mai amenințătoare și anevoie se mai putea înlătura.
Anastasia se hotăreşte totuşi să mai facă o încercare. Dacă nu
va putea înlătura cu desăvârşire primejdia ce ameninţă cu
sfâşiere inima ei de mamă duioasă, cel puţin să o micşoreze!
În
13 Septemvrie 1816 înaintează cătră palatinul ţării o nouă
rugăminte, în care, prin cuvinte simple dar mişcătoare, declară,
că se va supune poruncii prea înalte şi va pleca împreună cu
copiii la Mişcolţ, numai să nu fie despărţită de ei. – Spune,
că dânsa ca o femeie necunoscătoare a legilor, dar mamă iubitoare
a copiilor săi şi-a pus toată stăruinţa şi a încercat toate
mijloacele, ca să-şi ţină copiii în religia în care s-au
născut. Dar acum după ce vede, că toate stăruinţele şi
încercările ei au rămas zadarnice, iubirea de mamă o îndeamnă
să se învoiască la orice, numai să poată rămânea lângă
copiii săi, căci altfel ar muri de durerea, ce i-ar pricinui
înstrăinarea lor. Se mângăie, că palatinul va fi aşa de
milostiv, să înţeleagă durerea ei, căci copiii nu pot vieţui
fără mama lor, şi să-i încuviinţeze această rugăminte,
aplicând mijloace mai blânde şi respingând pe cele aspre, cari nu
sunt nici în conglăsuire cu legea, nici cu simţul omenesc, nici cu
dreptul firii.
Tot
atunci au dat si rudeniile Anastasiei, Gheorghe şi Naum Muciu, o
declaraţie de felul acesta, în care promit, că nu vor mai cerca să
împiedece creşterea ce era acum cu desăvârşire hotărît să se
dea acestor copii, în religia catolică. Ei se obligă totodată să
ajute pe Anastasia cu bani, ca să poată îngriji însăşi de hrana
copiilor săi, dar pretind, să nu fie duşi copiii la Agria, ci să
rămână deocamdată la Pesta.
Sfatul
ţării (consiliul locţiitor) hotăreşte însă (în 17 Septemvrie
1816), ca ei să nu rămână în Pesta, ci să meargă la Mişcolţ
sub grija preotului de acolo şi sub controlul arhiepiscopului
catolic din Agria, dar mama lor să aibă dreptul a îngriji acasă
de hrana şi trebuințele lor.
Copiii
ajung astfel toţi trei în mrejile catolicismului cuceritor, după
cum era planul arhiepiscopului Fischer şi cum va fi fost, în clipe
de sărăcie şi slăbiciune sufletească, dorinţa tatălui lor, a
rătăcitului Naum Saguna.
Dar
Anastasia ca o mamă înţeleaptă şi eroică a ştiut să aibă
asupra creşterii copiilor săi, – fiind împreună cu dânşii –
o îngrijire statornică şi cu mult mai hotărîtoare, decât s-o fi
putut clătina rezultatul oricărei stăruinţe şi uneltiri din
partea catolicilor, cunoscuţi de altfel ca foarte iscusiţi în
privinţa vânătoarei de suflete. Mitropolitul Şaguna îşi aducea
şi la bătrâneţă cu drag şi recunoştinţă aminte, cum în
copilărie, pe vremea când cerceta şcoala catolicilor din Mişcolţ,
mamă-sa îl învăţa acasă învăţăturile sfintei noastre
biserici strămoşeşti şi cum îl trimetea Dumineca şi în zile de
sărbători mai mari cu prescuri la biserica românească, pentru
ridicarea căreia au ostenit şi au jertfit amândoi bunicii lui: şi
Evreta Şaguna şi Anastasiu Mihail Muciu.
Dorul
de jertfire pentru biserică şi neam, care avea să-şi atingă
culmea în rodnica activitate bisericească şi naţională-politică
a mitropolitului Şaguna, era deci adânc înrădăcinat în tradiţia
familiară. Numai Naum a rătăcit de la calea cea bună şi plină
de virtute a înaintaşilor şi a urmașilor săi. Este cu atât mai
mare meritul Anastasiei, că în împrejurări nespus de grele şi
neprielnice a izbutit să-şi apere copiii de a cădea în păcatul
tatălui rătăcit şi a ştiut sădi în sufletele lor tinere, cu un
rezultat atât de strălucit, credinţa şi virtutea strămoşilor!
Conferinţă
ţinută în Săliște, la 15/28 August 1910
(va
urma...)
0 comments:
Trimiteți un comentariu