Cum
reuşea Părintele Porfirie (n.r. ‒ canonizat acum, așadar Sfântul
Porfirie) să gestioneze asemenea percepţii? În ce măsură tolera,
îndrepta, sau îngăduia asemenea lucruri? Nu pot să ştiu eu acest
lucru. Cred, însă, că Părintele Porfirie nu punea atât de mult
preţ pe sănătate. Preţuia, însă, mult mai mult, dragostea.
Acesta era mesajul său: vindecările erau doar un mijloc, nu un scop
în viaţa omului. El însuşi a rămas nevindecat, asemeni
Apostolului Pavel care nu a fost uşurat de boala sa, şi asemenea
lui Moise, nu a ajuns în Pământul Făgăduinţei, deşi amândoi
au prorocit! Sunt
sfinţi care se găsesc la apogeul legăturii lor cu Dumnezeu, cărora
le este de ajuns dragostea celui iubit, fără să aştepte vreo
binefacere din partea Lui. Întâlnim
în viaţa Părintelui Porfirie un element care denotă o uşoară
contradicţie: se ruga pentru problemele curente ale miilor de
oameni, şi, cu toate acestea, considera că îi forţăm mâna Lui
Dumnezeu atunci când Îi cerem să ne uşureze de greutăţile care
au venit asupra noastră! Spunea: „Cel
mai bine este să nu ne rugăm pentru sănătatea noastră. Să nu ne
rugăm ca să ne facem bine,
ci să ne facem buni”[i].
Ceea
ce pot eu înţelege este faptul că Gheronda Porfirie nu ignora
problemele omeneşti, nu fiindcă înţelegea rezolvarea lor ca
autoapreciere sau ca „validare religioasă”, ci fiindcă
înţelegea pericolul ca omul care ar fi fost imobilizat (la pat) din
cauza suferinţei să sufere psihic mai apoi. Însă, vizavi de
această problemă, părerea sa era, aşa cum am spus şi mai sus,
„să nu ne rugăm ca să ne facem bine, ci să ne facem buni”.
Este un punct de vedere care poate fi considerat extrem, de parcă
uităm amănuntul că însuşi Apostolul Pavel a cerut de la Dumnezeu
de trei ori să fie vindecat. În mod evident, ceea ce a vrut să
spună Gheronda prin această expresie dragă lui a fost să
aşeze în mod corect centrul de greutate în sistemul de valori al
creştinului. Fiindcă problema nu stă în faptul că viaţa
omului este alcătuită din diferite bunuri şi diferite elemente, ci
în ce anume constă cu adevărat centrul de greutate al ei! Am
impresia că absolutizarea sănătăţii şi a bunurilor materiale
creează un fel de „rai pământesc”, care trece cu vederea
faptul că istoria este un război neîntrerupt între viaţă şi
moarte şi că sfârşitul său se găseşte în Împărăţia
eshatologică, care, însă, are drept criteriu dragostea – iar nu
longevitatea ori succesul social etc. Acest bizar „anarhism
ascetic” le corelează pe toate şi dă importanţă hotărâtoare
orientării existenţei omeneşti. Şi astfel, precum boala
nevindecată a Cuviosului Porfirie în mod normal nu devine sursă de
teologie, la fel şi în mărturisirile lăudăroase care relatează
vindecări, taina nu mai are însemnătate: pentru multele situaţii
când credinţa înflorea fără să mai vină boala, fără să fie
dusă la bun sfârşit nenaşterea de prunci ori fără să fie
evitată moartea cea neaşteptată[ii].
Părintele
Porfirie este numit Kavsokalivitul după
locul unde a stat în Sfântul Munte (Kavsokalívia[iii]).
După ascultarea pe care a avut-o în timpul vieţii, ar putea fi
numit „omoniát” (de la Piaţa Omónia din centrul Atenei, acolo
unde a trăit şi a slujit timp de 30 de ani), sau „attiko-kalivit”
(de la Attikí, prefectura de care aparţine capitala Atena). Cu
toate acestea, a rămas kavsokalivit toată
viaţa, nu doar fiindcă întotdeauna şi-a exprimat dorinţa de a
muri la Sfântul Munte, la locul său de metanie, ci judecând după
modul său de vieţuire în lume. Cât timp a trăit, a „ars”
orice fel de comoditate pe care ţi-o poate oferi locuinţa din
mediul urban, orice valoare şi orice titlu care tinde să se
transforme în autoapreciere. Dar chiar şi în ultimele clipe ale
vieţii sale, a „îndrăznit” să „ardă” chiar şi propriul
său trup: a avut grijă ca nimeni să nu ştie locul unde i se
odihnesc osemintele.
„A
cerut să fie înmormântat în locul unde fusese îngropat un monah
care, în timpul vieţii fusese gras şi vesel tot timpul, ca să ia
ceva din sfinţenia lui. După îngroparea părintelui Porfirie, a
fost înmormântat exact în acelaşi loc şi părintele Nikanor.
Aşadar, a fost înmormântat şi acesta tot acolo. Acum nu poţi să
găseşti mormântul Părintelui Porfirie. I s-au rătăcit şi
osemintele în pădurea de la Kerasiá[iv].
Mărturiile
care dovedesc faptul că el a împărtăşit viziunea şi tradiţia
kavsokaliviţilor, după umila mea părere, sunt două:
Pe
de-o parte, propria sa mărturisire în legătură cu preocuparea că
mulţime de oameni, care au propovăduit şi au tămăduit în numele
Lui Hristos, vor accepta la sfârşit că nu au lucrat în numele Lui
Hristos şi vor auzi acele înfricoşătoare cuvinte: „Niciodată
nu v-am cunoscut pe voi. Depărtaţi-vă de la mine cei ce lucraţi
fărădelegea”(Matei 7, 23). Această preţioasă grijă loveşte
în percepţia birocratică asupra Bisericii, înlătură orice
exerciţiu narcisist al teologiei, loveşte în siguranţa luciferică
că orice poartă supranume bisericesc constituie un fapt inevitabil
plăcut Lui Dumnezeu. Dimpotrivă, toate sunt
lăsate pentru Judecata din Urmă a lui Hristos. Acestei nesiguranțe
evanghelice, Cuviosul Porfirie îi opunea tot ceea ce este mai
evanghelic: credinţa în dragostea şi mila Lui Dumnezeu[v].
Cea
de-a doua mărturie (în realitate, o manifestare a cunoaşterii
conştiente a lui, la care ne-am referit mai sus) este de-a dreptul
cutremurătoare și ne-a lăsat-o medicul Iórgos Papazáhos, care a
trecut şi el la Domnul. O mărturie care constituie o adevărată
pagină de Evanghelie şi care ar fi fost de ajuns, chiar dacă toate
celelalte mărturii s-ar fi pierdut, ca să ne facă să înţelegem
cât de greu este drumul care duce la sfinţenie. Este mărturia în
care Gheronda descoperă faptul că marea primejdie nu este doar
lipsa virtuţilor, dar şi virtuţile însele, care, într-un mod
contradictoriu, se pot interpune între om şi Dumnezeu:
„Într-o
seară mi-a telefonat la cabinet, exact după ce primisem vizita unor
pacienţi, soţ şi soţie, care veniseră să-mi mulţumească
pentru tratament. Redau exact cuvintele Bătrânului: «Gheorghe,
sunt părintele. Noi amândoi o să ajungem în iad, iar acolo vom
auzi: Nebune,
nebune! În această noapte voi cere sufletul tău de la
tine… Bunurile
de care te-ai bucurat în viaţă şi cele ce-ai pregătit, ale cui
vor fi?».
L-am
întrerupt: «De ce anume ne-am bucurat în această viaţă,
Gheronda? De vechitura de maşină, de lipsa banilor, de nopţile
nedormite?». Mi-a răspuns: «Ce tot spui acolo? Nu îţi spune
lumea: Ce
medic bun eşti! Ne iubeşti, ai grijă de noi, nu ne cerţi?
Iar tu accepţi bucuros toate laudele, le înfuleci. Ei, ai pierdut
răsplata! La fel păţesc şi eu. Spune lumea că am harisme, că
doar îi ating şi se vindecă, că aş fi sfânt… Şi înghit şi
eu toate acestea, om fără minte ce sunt… De aceea ţi-am spus că
vom merge împreună în iad!».
I-am
răspuns: «Dacă e să fim împreună, mergem şi în iad!». A
închis telefonul, dar nu înainte de a-mi spune: «Eu îţi vorbesc
serios şi tu mereu ai chef de glume. Eu zic să ne pocăim, să ne
pocăim amândoi!»[vi].
Sursa
articolului: Sfântul
Munte ‒ Înțelepciune ‒ Sfințenie. Pemptousia.ro
Prima
parte: Cuviosul
Porfirie Kafsokalivitul (1906-1991), un pustnic în inima oraşului –
1. Plecare sau sosire?
A
doua parte: Cuviosul
Porfirie Kafsokalivitul (1906-1991), un pustnic în inima oraşului –
2. Cele două iubiri
[i] Viaţa
şi învăţătura,
p. 483. Vezi şi pp. 252, 475, 479-480. Compară şi Anárgyros I.
Kalliátsos, Părintele
Porfirie, văzătorul înainte, profetul şi
tămăduitorul, Editura Presa
Ortodoxă, Atena, 1993, pp. 103-107.
[ii] Dintre
multele mărturii care circulau, despre vindecări miraculoase, una
cu adevărat emoţionantă a fost relatarea lui Iórgos Papazáchos
despre durerea sufletească pe care a simţit-o Gheronda la
înmormântarea unei fetiţe. Vezi
Antologie de sfaturi duhovniceşti, pp.
201-202.
[iii] Kavsokalívia
este, cel mai probabil, printre primele locuri de la Athos (sec. al
IX-lea) unde monahii practicau asceza. Numele provine de la obiceiul
Sfântului Maxim (Kavsokalivitul), care ardea colibele unde locuia,
apoi părăsea locul şi mergea în altă parte. Vezi Monahul
Patápios Kavsokalivitul, Chipuri
sfinte din Kafsokalivia, de la Sfântul Maxim până la Gheronda
Porfirie, Editura Sfânta
Sihăstrie „Sfântul Acachie”, Sfântul Munte, 2007, pp. 23-30.
[iv] Arhim.
Vasílios, fost stareţ al Sfintei Mănăstiri Ivir, Sfântul
Porfirie, aghiorit, în: Pildă
de sfinţenie,
p. 78.
[v] Viaţa
şi învăţătura, p.
186, pp. 508-509. De asemenea, vezi Ioannídis, Gheronda
Porfirie,
p. 111 (mărturia lui Nikólaos Sotirópoulos).
[vi] Iórgos
Papazáchos, „Paisprezece ani alături de el”, în Sinaxa, nr.
41, (1992), p. 96. Republicat în: Ioannídis, Gheronda
Porfirie,
p. 174.
Autor:
Părintele Thanasis Papathanasiou
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu