După
cum am spus mai devreme, Gheronda Porfirie era pe deplin încredinţat
că focul luminează, iar lumina face să dispară întunericul. Cu
alte cuvinte, esenţa
vieţii creştine este lucrarea dragostei.
Dragostea este elementul de bază al vieţii creştine, pe
când celelalte componente ale ei ‒ oricât de minunate şi
excepţionale ar fi ‒ capătă valoare doar atunci când
există dragostea ca element de bază[1].
După umila mea părere, consider că este vizibil cu ochiul
liber că dragostea
constituia coloana vertebrală a vieţii şi a teologiei Părintelui
Porfirie şi în
sprijinul acestei idei (dacă îmi este permis) impresionante sunt
mărturiile şi povestirile celor care l-au cunoscut îndeaproape,
care depăşesc mulţimea minunilor de tot felul, a vederii-înainte,
nu însă şi pe cea a dragostei! Sau, în mod asemănător,
mărturiile care, pe de-o parte, vorbesc despre dragostea sa, dar
care o enumeră ca [fiind], cât se poate de simplu, una dintre
virtuţile sale, având ca punct culminant harisma
vederii-înainte!
O
întâmplare neobişnuită, pe care a povestit-o Gherontisa Eufimia
din Kerkira, arată tocmai această orientare dominantă a Părintelui
către dragoste. Cuviosul Porfirie nutrea un respect deosebit pentru
viaţa liturgică şi pentru puterea sfinţitoare a Tainelor. Cu
toate acestea, cu un tertip de-a dreptul copilăresc, şi-a exprimat
cândva dezacordul faţă de Sfântul Andrei Criteanul şi opera sa
imnografică principală, Canonul
cel Mare,
fiindcă în acest text predomină un anumit sentiment de
tristeţe, de jale şi de amărăciune, singura perspectivă imediată
fiind cea a iadului şi a morţii, pe când Părintele Porfirie
prefera să „privească” spre dragostea lui Hristos. Atunci
când interlocutoarea sa [Gherontisa Eufimia] i-a menţionat un
exemplu de canon opus celui pe care l-a scris Sfântul Andrei
Criteanul pentru Sfântul Ignatie Teoforul, atunci Gheronda
Porfirie cu mult entuziasm a spus: „O, acesta nu este canon,
este foc! La canonul acesta, imnograful n-a mai ştiut de el! L-a
făcut Sfântul Ignatie să se piardă cu totul![2]”.
Reamintesc că Sfântul Ignatie Teoforul a spus acele cutremurătoare
cuvinte: „Pentru dragostea noastră se jertfeşte […]. Pâine din
cer doresc, care este Trupul lui Iisus Hristos […], şi băutură
vreau Sângele Lui, care este dragoste nestricată[3]”.
Pentru
Gheronda Porfirie, dragostea este una şi aceeaşi: dragostea de
Dumnezeu nu poate fi despărţită de dragostea pentru oameni
„Dragostea
pentru Hristos nu are limită, la fel şi dragostea pentru
aproapele[4]”.
„Dragostea pentru Hristos este dragostea pentru aproapele, pentru
toţi, chiar şi pentru vrăjmaşi […] Iubind pe aproapele vom
putea să-L iubim şi pe Dumnezeu. Atunci când dorim acest lucru,
atunci când vrem, atunci când suntem vrednici, dumnezeiescul
har vine
prin intermediul semenului nostru. Când îl iubim pe fratele nostru,
iubim şi Biserica, şi avem dragoste şi faţă de noi înşine[5]”.
„Un singur lucru trebuie să căutăm în viaţa noastră:
dragostea, slăvirea Lui Hristos-Dumnezeu şi dragostea faţă de
semenii noştri […]. Nimeni nu poate să ajungă la Dumnezeu dacă
nu iubeşte, întâi de toate, pe fraţii săi. Căci cel care
nu iubeşte pe fratele său, pe care l-a văzut, pe Dumnezeu, pe Care
nu L-a văzut, cum poate să-L iubească?[6]”.
În
teologia Părintelui Porfirie, „aproapele” este un element
determinant în lucrarea de mântuire a fiecăruia. În fiecare
Sfântă Taină a Bisericii regăsim, ca un leitmotiv, tema
aproapelui,
a fratelui nostru, fără de care Taina respectivă se goleşte,
parcă, îşi pierde din valoare, se înăbuşă, am putea spune, se
goleşte de conţinut şi sfârşeşte în ritualism.
„Chiar
şi cel mai neînsemnat gest sau gând de nemulţumire faţă de
aproapele are influenţă asupra sufletului vostru şi nu veţi putea
să vă mai rugaţi. Duhul Sfânt, când vede că sufletul se găseşte
în starea aceasta, nu îndrăzneşte să se apropie[7]”.
„Rugăciunile noastre nu sunt ascultate, fiindcă nu suntem
vrednici de aceasta. Trebuie să fii vrednic înaintea Lui Dumnezeu
ca să poţi să te rogi.”
Ce
ne-am putea aştepta, aşadar, să auzim, în continuarea spuselor de
mai sus? Să constituie, oare, vrednicia noastră, un element
hotărâtor pentru curăţirea şi luminarea noastră
interioară? Părintele Porfirie continuă astfel: „Nu suntem
vrednici, fiindcă
nu îl iubim pe aproapele nostru ca pe noi înşine. Însuşi
Hristos spune lucrul acesta: «Dacă îţi vei aduce darul tău la
altar şi acolo îţi vei aduce aminte că fratele tău are ceva
împotriva ta…»[8]”.
Această
tradiţie evanghelică este susţinută şi de o mărturie conform
căreia Părintele Porfirie înţelege care este cauza
neputinţei cuiva de a se împărtăşi cu Dumnezeieştile Taine,
fiindcă săvârşise o nedreptate împotriva unui lucrător, pe care
trebuia să o îndrepte[9].
În acest, sens, este revelator faptul că Gheronda considera că
rugăciunea minţii („rugăciunea Lui Iisus”) este foarte
importantă şi foarte cuprinzătoare, totuşi, considera că la baza
ei se află, în mod direct, dragostea pentru Hristos a celui care se
roagă, şi nu era de acord cu toate acele „tehnici” (aşezarea
pe un scăunel, controlarea respiraţiei etc.), care transformă
relaţia vie şi personală cu Hristos într-un proces foarte
complicat[10].
Prioritatea
faţă de „taina aproapelui” recapitulează un lung şir de
mărturii: părintele re-povestea, cândva, un episod
dinEverghetinos, care
făcea referire la Pilda Samarineanului Milostiv aplicată, însă,
în viaţa monahală. Povestirea vorbeşte despre doi monahi tineri
care nu au câştigat Împărăţia, fiindcă au lăsat neajutat un
om rănit, pentru a nu se abate de la ascultările pe care le
primiseră de la duhovnicul lor[11].
Dacă
vom citi cu atenţie învăţăturile Părintelui Porfirie, ne vom
încredinţa, cred, că dragostea
este rodul vieţii duhovniceşti, însă, într-un oarecare fel, este
şi condiţie a ei. Dragostea
cea adevărată este dar de la Hristos. Fără
har, nu poate exista, iar omul nu se poate bucura de ea. Şi
totuşi, Hristos nu ia iniţiativa dacă nu există „ceva” din
partea omului. Acest
„ceva” Părintele Porfirie îl exprimă simbolic, prin exprimări
nuanţate. Este smerenia,
deschiderea omului, dorinţa ca Dumnezeu să vină aproape de
el [12]. Există,
în acest sens, o hotărâre fermă care trebuie luată. De
exemplu, smerenia, undeva este văzută ca condiţie, iar altundeva,
însă, ca dar[13].
Aproximativ acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul rugăciunii.
Spunea Gheronda: „Rugăciunea nu se poate face decât cu Duhul
Sfânt. El învaţă sufletul cum să se roage […]. Înainte de a
se ruga, sufletul trebuie să se pregătească cu rugăciune.
Rugăciune pentru rugăciune[14]”.
Cu alte cuvinte, omul nu poate de unul singur să reuşească să
iubească aşa cum trebuie; ceea ce poate, însă, este să se
orienteze pe sine însuşi, cu hotărâre, în această direcţie,
având ca ţel dragostea. Ceea ce cere Dumnezeu de la om este să
vrea să iubească,
să accepte faptul că de unul singur nu poate reuşi nimic.
Acesta este sălaşul dragostei. De aceea, fără acestea, omul
rămâne nedesăvârşit şi dezorientat, însă, are foarte mare
importanţă auto-orientarea lui: spre ce orizont se deschide pe sine
însuşi şi pe cine primeşte în viaţa sa.
Dragostea
înseamnă participare la durerea celuilalt
Putem
spune că Părintele Porfirie simţea dragostea aşa cum s-a revelat
ea odată cu Întruparea Lui Hristos: nu ca pe un sentiment obişnuit,
ci ca participare la durerea şi suferinţa celuilalt, a aproapelui
nostru. „Să iubeşti şi să te doară sufletul pentru celălalt”,
spunea el. „Să suferi pentru cel pe care îl iubeşti. Dragostea
înseamnă sacrificiu pentru cel care iubeşte [15]”.
În limbajul de astăzi, Prof. Gheórghios Kroustalákis identifica
la Gheronda Porfirie ceea ce ştiinţa numeşte empatie[16], adică
acea capacitate de a te pune în locul celuilalt. Dar şi propria
sa suferinţă o socotea ca participare la suferinţa lui Hristos, ca
un altfel de mod de a avea acces la dragostea Lui [17].
Părintele Porfirie era „orientat” spre bucuria Împărăţiei,
cu toate acestea, nu trecea peste suferinţa Crucii. Aici se
găseşte, cred, un adevăr destul de „dureros”. Dintr-un anumit
punct de vedere, odată cu Răstignirea Mântuitorului, se încheie
şi procesul Întrupării Sale. Dacă Hristos nu ar fi murit în
felul în care a murit ‒ prin suferinţă şi umilire ‒, nu S-ar
fi Întrupat pe deplin, nu ar fi surprins toate aspectele
existenţiale ale vieţii omeneşti. Ar fi făcut doar o „plimbare”
prin viaţa oamenilor, ar fi surprins anumite aspecte ale ei, dar nu
toate aspectele, şi, astfel, nu ar fi condus-o la Înviere.
La
Policlinică, în inima oraşului, la „graniţa” dintre cele două
lumi, a celor demni şi a celor umili, Gheronda Porfirie a slujit
timp de 33 de ani (1940-1973), după propria sa dorinţă[18].
Mai târziu îşi va aminti de perioada aceea: „Ani binecuvântaţi,
în slujba celor bolnavi şi a celor suferinzi[19]”.
Şi astfel, pune la îndoială părerile care separă viaţa
liturgică a Bisericii de filantropia socială, cu toate că el nu
aparţinea vreunui curent teologic care exercita critici la adresa
sistemului social şi a domeniilor sale ineficiente. Şi în acest
caz, s-a dovedit a fi un înainte-văzător. Este relevant, credem,
să ne aplecăm asupra vedeniei pe care a avut-o, în care i s-a
revelat că trebuie să ridice o mănăstire osebită faţă de
celelalte.
După
cum am spus, mănăstirea unde fusese închinoviat Sfântul Ioan
Kavsokalivitul (sfântul său cel iubit), era numită a „celor
neadormiţi, a celor treji” (în greacă, των
Ακοιμήτων),
mănăstire ce se afla în Constantinopol, şi unde se săvârşea
Dumnezeiasca Liturghie şi celelalte slujbe în mod neîntrerupt,
timp de 24 de ore[20].
Mănăstirea pe care Gheronda o „visa” era asemeni aceleia,
dar nu conform cuvintelor Sfântului Apostol Pavel, „rugaţi-vă
neîncetat”(I Tesaloniceni 5, 17), ci datorită dragostei faţă
de oameni. Gheronda visa să ridice o mănăstire care să fie
refugiu pentru toţi cei suferinzi şi întristaţi, care să fie
deschisă tot timpul, 24 de ore din 24[21].
Tot ritmul vieţii mănăstireşti ar fi urmat să fie timp liturgic,
orientat în acelaşi timp spre slujire şi rugăciune pentru cei
năpăstuiţi[22].
În această viziune a sa, cu alte cuvinte, cei îndureraţi nu vor
constitui nici o greutate pentru viaţa monahilor, dar nici „obiecte”
care să suscite interesul celorlalţi. Pur şi simplu, ei sunt
însuşi motivul existenţei mănăstirii. În paranteză, trebuie
semnalat faptul că acela care a ridicat mănăstirea
„Akoimíton”, Aléxandros, considera că munca manuală pentru
câştigarea celor necesare traiului zilnic te abate de la scopul
tău, lucru cu care Porfirie nu era de acord, el apreciind şi
practicând munca fizică[23].
Toţi
oamenii sunt fraţi
Am
impresia că antropologia Părintelui Porfirie creează posibilităţi
pentru recunoaşterea sfinţeniei nevăzute, a acelei sfinţenii pe
care nu o poate bănui în nici un fel religiozitatea „clasică”.
„Sufletele
cele îndurerate, chinuite, care suferă din pricina patimilor lor,
acestea câştigă mult dragostea şi harul Lui Dumnezeu. Unii ca
aceştia se sfinţesc, iar noi, de foarte multe ori, îi învinuim pe
nedrept[24].”
Această
deschidere cu privire la lucrarea tainică a Lui Dumnezeu şi a
existenţei locuitorilor Împărăţiei, surprinzătoare pentru
creştinii obişnuiţi, lărgeşte excepţional comunitatea umană.
Pentru Părintele Porfirie, Biserica este însăşi viaţa (intra)
Trinitară şi, în acelaşi timp, posibilitatea omului de a fi
părtaş la această viaţă. De aceea, insista ca Biserica să fie
numită necreată şi veşnică[25].
Toate creaturile participă potenţial la aceasta, din moment ce,
dintotdeauna, erau cuprinse în „mintea” Lui Dumnezeu,
fiind creaţii ale Lui. Cât de mult seamănă această teorie
cu teologia Sfântului Maxim Mărturisitorul despre raţiunile
fiinţelor este inutil să subliniem aici. Aşadar, cu lucrarea
lui Hristos s-a început crearea „societăţii” cereşti[26].
Pentru Cuviosul Porfirie, Biserica este izvor de viaţă. Acest
lucru, însă, nu neagă lucrarea tainică a Lui Hristos. Spunea că
„harul Lui Dumnezeu, fără să încalce libertatea nimănui, are
diferite moduri de a salva şi pe cei rătăciţi. Şi noi trebuie să
ajutăm în această încercare[27]”.
Potrivit acestui punct de vedere, creştinii nu sunt tocmai apostoli
ai creştinismului, ci slujitori ai lui Dumnezeu, care este
„Apostolul” prin excelenţă. Prin analogie, aici avem de-a face
cu o viziune asemănătoare cu aceea care, în spaţiul ecumenic a
fost denumită missio
Dei şi
care subliniază faptul că apostolia este însăşi lucrarea Lui
Dumnezeu, iar creştinii sunt chemaţi să fie participanţi la
această lucrare[28].
Aceste
reflecţii denotă o foarte mare libertate. Părintele
Porfirie spunea mereu că toţi oamenii sunt fraţi: absolut toţi,
nu doar cei care sunt botezaţi[29].
El avea puterea să distingă prezenţa reală a Lui Dumnezeu şi în
lucrările vechii lumi păgâne[30].
Astfel, el a dus mai departe teologia ioaneică, ce afirmă că
Hristos este „Lumina cea adevărată, Care luminează pe tot omul
care vine în lume”[31],
precum şi sensibilitatea Sfântului Iustin Martirul, pe care
Gheronda Porfirie o împărtăşea dinainte de a auzi despre
învăţătura acestuia despre raţiunile seminale[32].
Când cineva spune că toţi oamenii sunt fraţi, nu spune decât un
adevăr creştin de la sine înţeles. Cu toate acestea, Gheronda
Porfirie a ţinut să reamintească şi să sublinieze acest lucru.
Era nevoie să spargă această mentalitate religioasă îngustă de
care se tot lovea. De aceea, cu alt prilej, a fost nevoit să spună
un alt adevăr, cunoscut de toată lumea, dar căruia nu i se dă
importanţă: toţi
cei care săvârşesc o crimă nu înseamnă, neapărat, că sunt
răi, ci sunt doar nişte suflete bune care au o suferinţă foarte
mare[33].
Sursa
articolului: Sfântul
Munte ‒ Înțelepciune ‒ Sfințenie. Pemptousia.ro
Prima
parte: Cuviosul
Porfirie Kafsokalivitul (1906-1991), un pustnic în inima oraşului –
1. Plecare sau sosire?
[1]Viaţa
şi Învăţăturile,
p. 208.
[2] Gherondisa
Eufimia, Grija
duhovnicească a Părintelui Porfirie pentru mănăstirile de maici,
în: Pildă
de sfinţenie,
p. 328. Părintele Porfirie atrăgea atenţia, de asemenea,
că îndemnul multor părinţi niptici, „adu-ţi aminte,
neîncetat, că vei muri”, care naşte frica de iad, nu trebuie
absolutizat şi generalizat, ci înţeles ca un punct de plecare ce
ne va conduce, mai târziu, de la frică, la dragoste. Vezi Viaţa
şi Învăţăturile,
pp. 229-230. De asemenea, este de prisos să spunem că nici părerile
Părintelui Porfirie nu trebuie să fie luate ca literă de lege. De
exemplu, într-un anumit loc vorbeşte despre pedeapsa lipsită de
noimă din partea Lui Dumnezeu… (Viaţa
şi Învăţăturile, p.136),
iar în altă parte spune că Dumnezeu nu pedepseşte (Antologie
de Sfaturi Duhovniceşti,
p. 66. Hristos
este totul. Interviu cu Gheronda Porfirie,
Editura Sfintei Sihăstrii „Schimbarea la Faţă a Domnului”,
Kifisia, p. 6). De asemenea, ţine să sublinieze importanţa
ascultării, iar altă dată vorbeşte despre rolul negativ
al anumitor duhovnici în viaţa omului (Antologie
de sfaturi duhovniceşti,
pp. 337-344).
[4] Viaţa
şi învăţăturile, p. 398.
[6] Ibidem,
p. 383 (vezi I Ioan 4, 20). Ecaterina stareţa, op. cit., pp.
61-63, redă un text al Sfântului Simeon Noul Teolog, pe care îl
iubea foarte mult Gheronda Porfirie, şi care aminteşte textul
evanghelic de la Ioan: „Dacă nu-l iubeşti pe fratele tău, pe
care îl vezi, cum poţi să-L iubeşti pe Dumnezeu, pe Care nu-L
vezi?” (I Ioan 4, 20). Acest text, completat cu un scurt comentariu
din partea sa, îl împărţea celor care veneau să-L vadă
(vezi Viaţa
şi învăţăturile,
pp. 390-391).
[7] Ibidem,
p. 250. Vezi şi p. 328.
[8] Ibidem
pp. 250-251.
[11] Ibidem,
pp. 399-400.
[12] „Hristos
nu lasă să Se arate dragostea Sa, dacă sufletul omului nu are ceva
care să-L atragă” (Viaţa
şi învăţăturile,
p. 218). Despre smerenie, vezi p. 238, p. 241, pp. 489-490. Cu toate
acestea, smerenia se oferă în dar: p. 528, p. 409. Despre
deschiderea omului către harul Lui Dumnezeu, vezi p. 239. Despre
chemarea milei Domnului asupra omului, vezi p. 264.
[14] Ibidem,
p. 246. Vezi şi p. 247.
[15] Ibidem,
p. 234. La fel, spunea că în Biserica cea necreată, adică în
viaţa Sfintei Treimi, putem participa prin Taine şi prin dragostea
noastră pentru „fiecare om păcătos nefericit care suferă”
(Viaţa
şi învăţăturile,
p. 196). Consider că această logică a asumării durerii celuilalt
l-a făcut să ceară de la Preasfânta să ia el asupra lui cancerul
cu care fusese diagnosticat un tată care avea de crescut doi copii
mici. Vezi Arhimandritul Porfírios Maheriótis, Evlavia
poporului cipriot faţă de Gheronda Porfirie
Kafsokalivitul, în: Pildă
de sfinţenie, p.
427.
[17] Viaţa
şi învăţăturile,
p. 474. Ioannídis, Gheronda
Porfirie, p.
171 (mărturia lui G. Papazáhou).
[18] Ibidem,
p. 49. Avea dorinţa aceasta încă de când se afla la Kafsokalívia,
când a auzit citindu-se comentariul lui Nichifor Theotókos la
Evanghelia duminicii respective, şi îndemnul ce se face acolo
pentru mângâierea celor bolnavi. Vezi Viaţa
şi învăţăturile,
p. 49.
[19] Ibidem,
p. 126
[20] Vezi
Ioánnis Foundoúlis, Rugăciunea
neîncetată timp de 24 de ceasuri, Editura Astír,
Atena, 1963.
[21] Viaţa
şi învăţătura,
p. 157,
p. 169, pp. 176-178. Vezi şi Antologie
de sfaturi duhovniceşti,
pp. 283-284. În acelaşi timp, mănăstirea trebuia să devină şi
centru de studii teologice. Vezi Kroustalákis, op. cit. p. 46.
[22] „Desigur,
acest lucru se va face cât mai simplu, fără constrângere şi prea
mult efort din partea monahiilor. Consider că acesta este cel mai
bun mod de a propovădui credinţa”. Viaţa
şi învăţăturile, p.
178. În acelaşi timp, avea convingerea că rugăciunea monahului la
chilie este mai bine primită decât rugăciunea celui mai de seamă
cleric. Viaţa
şi învăţăturile,
p. 361
[23] Foundoúlis,
p. 45.
[25] Ibidem,
p. 393. Vezi şi disensiunea părintelui cu „responsabila” unei
case de toleranţă, care susţinea că desfrânatelor nu le este
permis să sărute crucea pe care o ţinea Gheronda. El nu era de
acord cu ceea ce zicea femeia şi a concluzionat: „Sărmanele,
sufletul lor simte ceva”. Viaţa
şi învăţăturile,
pp. 145-147.
[26] Ibidem,
pp. 193-196.
[28] Vezi
Tom Stransky, “Missio
Dei”, în: Dictionary
of the Ecumenical Movement (ediţie
îngrijită de Nicholas Lossky), Editura WCC Publications, Geneva
2002, pp. 780-781.
[29] Unul
dintre fiii săi duhovniceşti a auzit din gura unui cleric spunând
că doar creştinii sunt fraţi între ei. Când acesta a spus unor
apropiaţi ceea ce auzise, în aceeaşi zi i-a telefonat Gheronda şi
i-a spus: „Toţi sunt copiii Lui Dumnezeu. Toţi oamenii sunt
copiii Lui Dumnezeu”. Apoi i-a închis telefonul. Tzaváras, op.
cit., p.118. Vezi şi Irineu, Mitropolit de Neofit şi Batska, Pildă
de sfinţenie, p.
297.
[30] Într-o
vizită pe care a făcut-o la Muzeul de Arheologie din Atena, văzând
statuia lui Zeus, a comentat în felul următor: „Mă minunez de
opera artistului, dar şi de creatura Lui Dumnezeu, care a
realizat-o impecabil. Şi, totodată, înţeleg că artistul care a
creat-o avea simţul sacrului. Îl vedeţi pe Zeus? Deşi trimite un
fulger asupra muritorilor, faţa lui este senină, nu este
furios. Viaţa
şi învăţătura,
p. 136. În alt loc, însă, vorbea despre bacantele din cultele
dionisiace ca fiind slujitoarele diavolului, Viaţa
şi învăţătura,
p. 559.
[31] Ioan,
1, 9.
[32] Protopresbiter
Konstantínos Papadópoulos, Antropologia
şi învăţătura părintelui Porfirie Kafsokalivitul,
în: Pildă
de sfinţenie p.
211. Vezi Iustin, Apologia
a doua, 13, Patrologia Greacă 6,
465B.
Autor:
Părintele Thanasis Papathanasiou
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu