Evanghelia
Matei
2, 13-23
După
ce s-au dus magii, iată îngerul Domnului se arată în vis lui
Iosif, zicând: scoală-te, ia Pruncul şi pe mama Sa şi fugi în
Egipt şi stai acolo, până ce îţi voi spune eu, căci Irod are să
caute Pruncul ca să-L omoare. Iar el, sculându-se, a luat noaptea
Pruncul şi pe mama Sa şi s-a dus în Egipt: şi au stat acolo până
la moartea lui Irod, ca să se împlinească cuvântul spus de Domnul
prin proorocul, care zice: din Egipt am chemat pe Fiul Meu. Iar când
Irod a văzut că a fost înşelat de magi, s-a mâniat foarte tare
şi, trimiţând, a omorât pe toţi copii, care erau în Betleem şi
în toate hotarele lui, de doi ani şi mai mici, după timpul pe care
îl aflase de la magi. Atunci s-a împlinit cuvântul spus de Ieremia
proorocul, care zice: glas în Rama s-a auzit, plângere şi tânguire
şi ţipăt mult; Rahela plângea pe fiii săi şi nu vrea să se
mângâie, pentru că nu mai sunt. Iar după ce a murit Irod, iată
că îngerul Domnului se arată în vis lui Iosif în Egipt,
zicându-i: scoală-te, ia Pruncul şi pe mama Lui şi mergi în
pământul lui Israel, căci au murit cei ce căutau să ia viaţa
Pruncului. Iar el sculându-se, a luat Pruncul şi pe mama Lui şi au
venit în pământul lui Israel. Dar auzind că domneşte Arhelau în
Iudeea, în locul lui Irod, tatăl său, s-a temut să meargă acolo
şi, luând poruncă în vis, s-a dus în părţile Galileii. Şi a
venit şi a locuit în oraşul, care se numeşte Nazaret, ca să se
împlinească ceea ce s-a spus prin prooroci, că Nazarinean se va
chema.
Pr.
Ilie Cleopa – Predică
la Nașterea Domnului şi la Soborul Maicii Domnului
Toate
praznicele Dumnezeieşti care se rânduiesc în cursul anului de
Biserică sunt Taine Dumnezeieşti şi fapte din viaţa Mântuitorului
Iisus Hristos. Iar astăzi, la Naşterea Lui, prăznuim o
Taină care se numeşte Taina tainelor. O Taină ascunsă din veci şi
îngerilor şi oamenilor (Sfântul Dionisie Areopagitul, „Cuvânt
pentru dumnezeieştile nume”, cap. 2, şi Sfântul Maxim
Mărturisitorul, cap. 12 al sutei a 3-a a „Capetelor teologice”).
Dumnezeiescul
şi marele Vasile zice: „Din câte a făcut Dumnezeu în cer
şi pe pământ, nici o minune nu este mai mare ca aceasta, ca
Dumnezeu să Se întrupeze şi să Se facă om, să Se pogoare din
ceruri, din slava Sa cea negrăită şi să Se facă
asemenea nouă, afară de păcat” (Sfântul Vasile cel Mare,
„Tâlcuire la Psalmul 44”, precum şi în cap. 8 al celor
„Despre Sfântul Duh”).
Această
minune a întrupării lui Dumnezeu Cuvântul, sau taina
iconomiei în trup, covârşeşte cu minunea sa toate minunile şi
toată zidirea celor văzute şi nevăzute. O adevereşte şi Sfântul
Grigore de Nyssa, fratele marelui Vasile, care arată în chip
firesc cum covârşeşte taina aceasta orice minte. Căci
zice: „Dacă ai vedea undeva în văzduh o pară de foc, un
foc mare arzând şi în loc să vezi că para focului se ridică în
sus, cum e firesc, ai vedea – lucru înfricoşat! – că se
pogoară în jos, nu te-ai înfricoşa?” (Sfântul
Grigore de Nyssa, Cuvântul 7). Pentru că focul este o zidire
uşoară ca şi aerul. (Din patru stihii a făcut Dumnezeu toată
lumea: două stihii se numesc grele, pământul şi apa,
care trag şi curg pururea în jos; iar două se numesc uşoare,
aerul şi focul, că pururea aleargă în sus. Prin urmare, niciodată
focul nu va pogorî cu para în jos).
Deci
aici, la întruparea lui Dumnezeu Cuvântul, s-a văzut cea mai mare
minune. După cum focul, răsturnându-se cu para în jos,
tot foc rămâne – deşi astfel s-ar abate de la legea
firească – tot aşa Dumnezeu Cuvântul, pogorându-Se
de sus, El, focul cel mistuitor, deşi S-a coborât la noi şi
s-a părut că aproape iese din fire prin lucrarea ce a făcut-o,
rămâne totuşi focul Dumnezeirii şi Dumnezeu Cuvântul (Sfântul
Grigore Teologul, „Cuvânt la Naşterea Domnului”).
Dar,
s-ar putea întreba cineva: nu cumva coborârea aceasta a
Cuvântului lui Dumnezeu şi îmbrăcarea în firea omenească I-a
pricinuit Lui vreo scădere din slavă şi din cinste? Nu, nicidecum.
Slava
şi cinstea cea negrăită, de care s-au minunat şi îngerii, I-au
adus-o cu prisosinţă şi în chip minunat mai mult pogorârea Sa
decât înălţarea, pentru că nu mai avea unde să Se înalţe
Cel ce este mai înalt decât toate zidirile. Pogorârea la noi
I-a adus mai mare slavă, pentru că a fost un lucru nou pentru El şi
străin şi de îngeri şi de oameni. Cum, Dumnezeu, Care este mai
înalt peste toate, Se coboară până la firea noastră cea
smerită şi neputincioasă? (Sfântul Grigore al
Tesalonicului, „Cuvânt la Naşterea Domnului”).
Dar
pentru care pricină S-a pogorât Dumnezeu până la neamul
omenesc? Care a fost pricina să vină Însuşi Dumnezeu din ceruri,
să Se pogoare până la noi şi să ne mântuiască?
Întâi,
ca să se arate că El este Ziditorul nostru şi tot El este şi
Mântuitorul nostru, după ce am căzut. Dar cea mai mare pricină a
fost dragostea Sa, căci din dragostea cea nemărginită pe
care o avea pentru neamul omenesc S-a smerit pe Sine până
la moarte şi moarte pe Cruce (Filipeni 2, 8). Şi S-a smerit
până la peşteră şi până la iesle şi până la a Se
întrupa. Din dragoste vine Dumnezeu la noi şi mai înainte de a ne
naşte noi prin Dumnezeiescul botez şi prin pocăinţa cea
adevărată, voieşte să se nască El de la oameni. Mai înainte de
a ne face pe noi dumnezei după dar, vrea să Se facă El om
îndumnezeit. Vrea să Se pogoare să îndumnezeiască firea noastră.
Deci, Dumnezeu Cel mai presus de om Se face om şi rămâne în
acelaşi timp şi Dumnezeu şi om. A luat în ipostasul Său
dumnezeiesc sufletul şi trupul nostru. A luat sufletul ca să-l
îndumnezeiască cu Dumnezeirea Sa şi trupul ca să-l
sfinţească prin înomenirea Sa. Iar din amândouă acestea s-a
alcătuit un singur ipostas, din Dumnezeire şi din omenire.
Mare
este taina aceasta! De aceea Dumnezeieştii Părinţi au cutezat
să spună un lucru prea înfricoşat: că la venirea lui Dumnezeu
Cuvântul în lume, la întruparea lui Dumnezeu, la Naşterea
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, s-a arătat ceva străin şi
îngerilor şi oamenilor. Pentru aceea, într-o privinţă mai
mare unire are Dumnezeu Cuvântul cu noi, oamenii, decât
cu Tatăl Său, deşi în alte privinţe e mai mare unirea cu
Tatăl (Sfântul Nicodim Aghioritul, „Paza celor cinci
simţiri”, p. 378, cap.11).
Aşa
tâlcuieşte Fericitul Augustin cuvintele prea înţeleptului
Coresie: „Iată, mai mare minune a făcut Dumnezeu prin Iisus
Hristos cu omenirea decât unirea pe care o are Fiul cu Tatăl. Şi
aceasta în ce fel? Tatăl e unit cu Fiul şi Fiul cu Tatăl după
fire, după fiinţă, după scaun, după voie, după putere şi după
celelalte însuşiri, dar nu se uneşte după ipostas; şi aceasta o
împărtăşeşte omenirii”.
Iată
câtă dragoste şi câtă milă arată neamului omenesc! Căci deşi
El este de o fire şi de o fiinţă cu Tatăl, dar după ipostas El e
deosebit de Tatăl, ca un ipostas de alt ipostas, că altul este
ipostasul Cuvântului şi altul al Tatălui şi altul al Sfântului
Duh.
Deci,
după ipostas se uneşte cu firea noastră prin Preacurata Fecioara
Maria şi se face cea mai mare unire a lui Dumnezeu cu firea noastră,
dar nu după voie, nici după fire, însă nici după dar, ci după
ipostas. Auzi! Se uneşte ipostasul lui Dumnezeu Cuvântul
cu firea omenească şi se face un singur ipostas din două
firi, din Dumnezeire şi din omenire. A luat în ipostasul Său
întreaga noastră fire şi S-a unit cu noi după ipostas, ceea ce
nici cu Tatăl nu are. Şi măcar că El este străin de omenire cu
firea cea Dumnezeiască, dar după ipostas Dumnezeu Se face
ca noi, că ipostasul Său ia firea omenească şi o ridică
până de-a dreapta Părintelui Său. Pe această fire
întunecată şi coruptă a noastră o ridică la
cinstea cea mai de sus din ceruri, ca să stea pe tron în veacul
veacului împreună cu Fiul, de-a dreapta măririi celei
înalte, cum zice Sfântul Apostol Pavel (Luca 24, 26; Faptele
Apostolilor V,31; 7, 55-56; Efeseni 1, 20-21).
Căci
să ştiţi că două voiri are Dumnezeu: una se cheamă înainte
mergătoare şi povăţuitoare, iar a doua se cheamă următoare, sau
îngăduinţa, sau acceptarea lui Dumnezeu (Sfântul Nicodim
Aghioritul, op. cit., p. 385).
Şi
taina întrupării lui Dumnezeu nu s-a făcut după voia cea
de-a doua, ci după cea dintâi, după cea înainte povăţuitoare,
prin care El voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi
la cunoştinţa adevărului să vină. Pentru că taina aceasta
este din veac rânduită şi de îngeri neştiută. Deci nu după
îngăduinţă vine în trup, nici după acceptare, ci după
voia înainte povăţuitoare a Părintelui Său, Care-L trimite
în lume să facă ascultare, să aducă neamul omenesc la starea cea
de fericire din care a căzut.
Căci
ce spune la Facere Dumnezeu către şarpe? Zice: „Vrajbă voi pune
între tine şi femeie, între sămânţa ta şi sămânţa ei;
aceasta îţi va zdrobi capul, iar tu îi vei păzi călcâiul!”
(Facerea 3, 15).
Călcâiul
este sfârşitul nostru pe pământ sau ultimele clipe când
vom mai răsufla. Acela este călcâiul şi pe acela îl păzeşte
satana. Îl păzeşte la fiecare suflet, ca doar, doar să-l câştige
pentru veşnicie. Deci mare grijă ne trebuie pentru ceasul
morţii.
Iar
chipul în care sămânţa femeii a zdrobit capul şarpelui îl arată
Naşterea Domnului nostru Iisus Hristos. Căci Hristos n-a fost
sămânţă de bărbat, că nu s-a împreunat Preacurata Fecioara
Maria cu bărbat, ci de la Duhul Sfânt a avut în pântece. Deci
Hristos se numeşte sămânţa femeii, nu a bărbatului, căci
sămânţa femeii trebuia să zdrobească capul şarpelui.
Şi
iată care este pricina – cum zice Dumnezeiescul Părinte
Maxim Mărturisitorul – că Adam, în loc s-o numească
pe femeia sa „moarte”, pentru că aşa trebuia s-o numească
după logica omenească, fiindcă prin ea venise moartea (căci
ea gustase mai întâi din pom), o numeşte Eva, adică „viaţă”
(Facerea 3, 20). Deşi ea a fost pricina venirii morţii, Adam o
numeşte viaţă! De ce o numeşte viaţă şi nu moarte?
Adam
era prooroc, era sfânt şi plin de darul lui Dumnezeu. Şi din clipa
când a auzit că sămânţa femeii va zdrobi capul şarpelui, a luat
bună nădejde şi s-a bucurat foarte, zicându-şi: „Deşi
voi muri, din femeia aceasta, prin care am căzut, va veni din
nou mântuirea, va veni iarăşi viaţa la neamul omenesc”. De
aceea i-a pus numele nu moarte, ci Eva, adică viaţă,
pentru două pricini. Prima ne-o arată Sfânta Scriptură atunci
când zice: „A pus Adam numele femeii sale Eva, adică viaţă,
căci ea avea să fie maica tuturor celor vii” (Facerea 3, 20). Iar
a doua pricină pentru care se numeşte femeia lui Adam
Eva, adică viaţă, este că prin Eva, adică prin strănepoata
Evei, prin Eva cea tainică, Maica Domnului, la plinirea
vremii, a venit în lume Viaţa.
Viaţa
este Iisus Hristos, Mântuitorul lumii, Care a venit să dea viaţă
tuturor celor din neamul omenesc care vor crede. Căci zice: „Am
venit ca lumea viaţă să aibă şi mai multă să aibă”, adică
şi mântuirea şi desăvârşirea. „Şi tot cel ce crede întru
Mine nu va muri şi chiar de va muri, viu va fi” (Ioan 3, 16-18; 5,
24; 6, 40-47; 8, 51).
Deci
viaţa s-a numit Hristos, sămânţa femeii şi de aceea femeia lui
Adam s-a numit şi ea Eva, adică viaţă. După trup se numeşte
viaţă, ca Maică a celor vii, iar după înţelegerea
duhovnicească, ca Maică a lui Hristos, care este viaţa şi
învierea şi mântuirea lumii.
Deci
acestea au fost pricinile pentru care Adam a pus numele femeii sale
Eva.
Şi
să mai ştiţi un lucru foarte important şi foarte înfricoşat:
prin întruparea lui Dumnezeu Cuvântul au învăţat
înţelepciunea şi îngerii şi începătoriile şi toate
Stăpâniile, şi toate cetele cele fără de trup din
ceruri. Au învăţat toţi înţelepciunea lui Dumnezeu cea de
multe feluri.
Nici
ei n-au ştiut înainte de taina aceasta. Că auzi ce zice Sfântul
Apostol Pavel în Epistola către Efeseni: „Învederez tuturor
care este iconomia tainei celei din veci ascunse în Dumnezeu,
Ziditorul a toate, prin Iisus Hristos, pentru ca înţelepciunea
lui Dumnezeu cea de multe feluri să se facă cunoscută acum,
prin Biserică, domniilor şi stăpâniilor, în cereştile
locaşuri...” (3, 9-10).
Când
a venit Mântuitorul în lume să Se jertfească pentru
mântuirea lumii şi să întemeieze Biserica, s-au învăţat
şi îngerii, ca unii care nu ştiau cum Dumnezeu, Care este
Împăratul slavei şi al luminii celei neapropiate şi a toată
zidirea, va face una ca aceasta. N-au ştiut că se va face
vierme, că aşa se numeşte omul de Duhul Sfânt: „Că eu sunt
vierme şi nu om”. N-au ştiut că Se va smeri, Se va face om, Se
va pogorî până la noi! Acum au învăţat îngerii cum
că cele dimpotrivă pe cele dimpotrivă le surpă prin puterea lui
Dumnezeu, că prin blestem vine binecuvântare, căci
spune Scriptura: „Blestemat este tot cel spânzurat pe lemn”.
Iar El Se spânzură pe cruce pentru noi şi aduce binecuvântare la
toată lumea. Prin moarte aduce viaţă, iar prin smerenia Lui –
înălţarea noastră, prin pătimirea Lui – nepătimirea noastră.
Astfel, vedem că pe cele dimpotrivă prin cele dimpotrivă le
vindecă.
Dar
şi altfel lucrează Dumnezeu. Cu cele asemenea, pe cele
asemenea le vindecă: cu rana Lui vindecă rana noastră, cu
moartea Lui vindecă moartea noastră, cu ascultarea Lui aduce
ascultarea noastră, cu plecăciunea Lui plecarea noastră, cu
nestricăciunea Lui pricinuieşte nestricăciunea noastră, cu
smerenia Lui smerenia noastră. Şi aşa nu mai ajungem la capăt
(Sfântul Grigore de Nyssa, „Cuvântul 8 la Cântarea Cântărilor”).
Deci,
pe cele dimpotrivă cu cele dimpotrivă le vindecă şi pe
cele asemenea cu cele asemenea le pricinuieşte,
fiindcă prin întruparea lui Dumnezeu toate câte erau potrivite
firii omeneşti s-au răsturnat, cum arată Dumnezeiescul
Ioan Gură de Aur, căci Hristos a răsturnat logica lumii celei
căzute.
Omul
putea să cugete că, prin moarte, Hristos putea să aducă
moartea, dar El a adus viaţă; că prin blestem va aduce
blestem, dar El aduce binecuvântare. Căci se zice că prin El se
vor binecuvânta toate seminţiile şi limbile pământului.
Deci, tot ce era logic şi firesc pentru mintea omenească cea
căzută s-a răsturnat prin taina iconomiei în trup. Dar nici
începătoriile, nici îngerii n-au înţeles în ce chip a
lucrat Mântuitorul la mântuirea neamului omenesc prin
atâta smerenie şi pogorâre.
Spun
Sfinţii Părinţi că îngerilor li s-a părut că Mântuitorul,
când era pe cruce Şi-a ieşit din firea Sa, că nu mai este adică
Dumnezeu, ci pătimeşte un om. Şi erau gata să creadă că Se
stinge Acela, despre Care ştiau că este Mântuitorul lumii,
văzându-L aşa de smerit pe cruce, aşa de rănit, aşa de
batjocorit şi aşa de nebăgat în seamă de toată lumea care era
în jurul Lui.
Am
înfăţişat câteva învăţături dogmatice despre taina
iconomiei în trup, despre întruparea lui Dumnezeu Cuvântul şi
nu vreau să intru mai adânc, pentru că sunt lucruri prea grele şi
dacă vi le-aş spune, nu le-aţi înţelege.
Dar
să revenim la sărbătoarea de astăzi, căci am văzut în ce
chip taina iconomiei în trup sau a Naşterii Domnului n-a fost
înţeleasă nici de îngeri, nici de oameni.
Şi
acum să vă întreb: ştiţi ce sărbătoare e astăzi?
Astăzi
e Soborul Maicii Domnului.
Care
a fost pricina pentru care Biserica lui Iisus Hristos, mireasa
Mielului, a pus a doua zi de Crăciun să se serbeze Soborul Maicii
Domnului? Îndată după Naşterea Domnului, avem Soborul
Maicii Domnului, pentru că în ea se cinstesc mai ales persoanele
legate de Naşterea Lui: Maica Domnului, fericitul Iosif logodnicul,
Sfântul Iacov (fratele Domnului), Sfântul Prooroc David şi
ceilalţi.
Cei
ce au alcătuit Sinaxarul anului n-au fost oameni neînvăţaţi,
oameni de rând, ci sfinţi mari. Ei s-au întrebat: „Prin
cine s-a făcut mântuirea neamului omenesc? Prin Domnul nostru
Iisus Hristos. Dar prin cine a lucrat Dumnezeu şi care au fost
vasele alese de Dumnezeu la taina aceasta a mântuirii lumii?
Întâi Iisus Hristos, al doilea Maica Domnului”.
Vedem,
deci, că mai înainte de veci s-a prevăzut în sfatul Sfintei
Treimi planul mântuirii neamului omenesc prin întruparea lui
Dumnezeu Cuvântul dintr-o Fecioară. De aceea v-am spus că
întruparea s-a făcut după voia cea mai înainte povăţuitoare.
Nici
satana, nici heruvimii, nici îngerii, nici sfinţii n-au cunoscut
taina aceasta a sfatului Preasfintei Treimi, că Dumnezeu la
plinirea vremii se va face om din Fecioara. Căci zice
Dumnezeiescul Părinte Maxim: „Taina cea din veac ascunsă şi de
îngeri neştiută, cum de n-au ştiut-o îngerii, de vreme ce
proorociile despre venirea lui Mesia s-au făcut prin îngeri?”.
Căci bunăvestirea Maicii Domnului s-a făcut prin înger (Luca 1,
34). Şi tot acelaşi Sfânt Părinte arată mai apoi că,
într-adevăr, ştiau îngerii, dar ce ştiau? Că se va
naşte Mesia, dar în ce chip – nu ştia nimeni. Taina a fost
ascunsă până la Hristos, ba este ascunsă şi astăzi şi va
rămâne ascunsă în veacul veacului. Rămâne neştiut în
ce chip Dumnezeu, Cel neîncăput şi nescris împrejur de toate
zidirile Sale şi de toate cerurile, a încăput în pântecele unei
fecioare, ca să fie desăvârşit Dumnezeu şi să Se facă om, ca
în acelaşi timp să stea împreună cu Tatăl pe Scaun şi în
pântecele Fecioarei şi să le umple pe toate.
Vezi
cum la taina înomenirii lui Dumnezeu Cuvântul, la împlinirea
planului mântuirii neamului omenesc, după Mântuitorul vedem pe
Maica Sa, slujind ca vas ales şi faţă aleasă dintre toate
popoarele pământului la săvârşirea acestei taine?
Căci
zice Dumnezeiescul Maxim Mărturisitorul: „Precum grădina se
face ca să sădim pomii şi pomii se sădesc pentru grădină,
aşa Maica Domnului s-a făcut de Dumnezeu mai înainte şi s-a
întocmit planul ca din ea să se nască Hristos la plinirea vremii”
(Sfântul Maxim Mărturisitorul, „Dezlegarea 60”, în
„Paza celor cinci simţiri”, p. 384).
Dar
şi prin Isaia s-a spus, cu 700 de ani mai înainte: „Iată,
fecioara în pântece va lua şi va naşte fiu şi vor chema numele
Lui Emanoil, adică cu noi este Dumnezeu” (Isaia 7, 14).
Deci
Maica Domnului a fost o persoană aleasă de Preasfânta Treime, din
toate popoarele pământului, ca fiind cea mai curată şi mai Sfântă
Fecioară, din neam arhieresc şi împărătesc, din neamul lui
Aaron, după mamă şi din neamul lui David, după tată, aleasă din
două seminţii de frunte după trup, iar după duh cum Unul Dumnezeu
ştie, ca să slujească la mântuirea neamului omenesc.
La
Bunavestire, Arhanghelul Gavriil i se închină ei de la început:
„Bucură-te, ceea ce eşti plină de dar (Marie), Domnul este
cu Tine!” (Luca 1, 28).
La
Naşterea Mântuitorului, ea a fost lângă Mântuitorul atunci când
L-a născut în iesle. Ea a fost cea mai aproape de Mântuitorul. Ea
L-a purtat nouă luni în pântece, L-a hrănit cu lapte un an, L-a
purtat în braţe; şi de câte ori nu L-a sărutat pe Acela Care a
făcut cerul şi pământul, de câte ori nu L-a mângâiat, de
câte ori nu L-a îmbrăţişat, de câte ori n-a plâns de
bucurie, pentru că ea nu era numai o fecioară preasfântă şi
preacurată, ci era şi proorociţă. Ea ştia că Acela pe Care L-a
născut în peşteră nu este numai om, ci este şi
Dumnezeu, Ziditorul ei, Care a zămislit-o şi pe dânsa în
pântecele maicii sale. Gândiţi-vă câtă bucurie era în inima ei
când îşi dădea seama că ea poartă în braţe pe Acela Care ţine
în palma Lui cerul şi pământul!
Când
păstorii au vestit cuvântul cel grăit lor de înger despre
Prunc (Luca 2, 17-18) şi când Simeon bătrânul, în biserică,
i-a proorocit că prin inima ei va trece sabie la patimile
Mântuitorului şi a zis: „Iată, Acesta este pus spre căderea şi
spre ridicarea multora din Israel” (Luca 2, 34-35), ce se zice?
„Iar Maria păstra toate aceste cuvinte, punându-le în inima sa”
(Luca 2, 19).
Ea
n-a avut dureri la naştere, căci numai Maica Domnului a născut
fără dureri, pentru că acolo unde n-a fost înainte dulceaţă de
bărbat, nici durere n-a fost mai pe urmă. Ea a născut de la Duhul
Sfânt, fără durere. Dar durerile, pe care nu le-a avut la naştere,
le-a avut la răstignirea Mântuitorului. Atunci a trecut
sabie prin inima ei şi de trei ori a leşinat, văzând pe Fiul ei
sângerat, batjocorit şi bătut, ştiind mai ales
Cine este El şi că a venit să ne mântuiască şi cu rana Lui
să vindece rana neamului omenesc.
Deci,
de la început, Preacurata Maică a lui Dumnezeu a fost lângă
Mântuitorul lumii şi numai după câteva săptămâni de la
naştere, iată că a sosit şi necazul. Au venit magii de la Răsărit
să se închine. Şi aceşti magi nu erau oameni neînvăţaţi şi
nici oameni săraci. Încă de cu peste o mie de ani mai
înainte, unul din acest fel de magi, Valaam din Pator, care era mare
astronom şi cititor în stele, a spus: „O stea răsare din
Iacov; un toiag se ridică din Israel şi va lovi pe căpeteniile
Moabului şi pe toţi fiii lui Set îi va zdrobi” (Numerii 24,
17-18), adică pe zeii popoarelor lumii. Şi de la acesta
s-a transmis, din generaţie în generaţie, de către bătrâni şi
magii astronomi, că atunci când se va vedea o stea călătoare
nu de la răsărit, ca soarele – că steaua Mântuitorului n-a
venit de la răsărit – ci mergând de la miazăzi spre
miazănoapte, când se va vedea pe cer o asemenea stea, să se ducă
în direcţia ei, că se va naşte din Iacov, din Israel, din
protopărintele neamului evreiesc, un împărat care va zdrobi toate
împărăţiile lumii şi va împărăţi în veac în
împărăţia cea duhovnicească şi fără de sfârşit
(Luca 1, 33).
Şi
aceşti oameni învăţaţi, când au văzut steaua, îndată
au încălecat şi au pornit pe urmele ei. Patru au pornit, dar
numai trei au ajuns. Unul din ei, cu numele Arvatan, fiind
împiedicat de diavolul, n-a putut să vină să se închine
Mântuitorului în Vitleem.
Şi
aceşti magi erau foarte bogaţi şi foarte însemnaţi. De
aceea au adus aur, smirnă şi tămâie: aur ca unui împărat,
tămâie ca unui Dumnezeu şi smirnă ca unui mort şi toate
celelalte. Şi s-au închinat.
După
ce a aflat de la ei de naşterea lui Hristos, Irod a chemat pe
arhierei şi pe cărturari şi pe cei mai mari ai legii şi i-a
întrebat unde are să se nască Hristos. Iar ei au zis: „În
Vitleemul Iudeii, că aşa este scris de proorocul: Iar tu, Vitleeme,
nu eşti nicidecum mai mic între voievodatele lui Iuda, căci din
tine va ieşi Povăţuitorul care va paşte pe poporul Meu Israil”
şi celelalte (Matei 2, 5-6; Miheia 5, 1).
Iosif
şi Maria se duseseră să se înscrie acolo, la casa şi la originea
lor, în Vitleem, căci de acolo era Iosif, logodnicul Fecioarei, cu
toate că acum locuiau în altă parte. Iar peştera aceea, unde a
născut, ştiţi a cui era acum? O ţinea un om cu numele Crăciun.
Era o peşteră care avea cam două - trei sute de picioare lăţime,
pentru vite, cu iesle pentru vite, unde ziua se adăposteau vitele de
căldura mare. Era peştera unde David închidea oile când era
păstor. Deci Mântuitorul a voit să se nască chiar în peştera
unde păstorise în tinereţe David, strămoşul Său după trup; n-a
ales palatele din Roma, nici pe cele din Persia, ci peştera lui
David, ca să-Şi arate smerenia chiar de la început, de la naşterea
Sa.
După
ce au plecat magii, Iosif a auzit de la înger că Irod caută
sufletul Pruncului, să-L omoare. Căci Irod, văzând că magii
s-au dus călăuziţi de înger pe altă cale în ţara lor, a
trimis să omoare toţi pruncii de la doi ani mai jos, după vremea
aflată de la magi, în Vitleem şi în toate hotarele lui (Matei 2,
16-18).
Aţi
auzit din Evanghelia de astăzi ce s-a întâmplat după ce s-au dus
magii: „Iată, îngerul Domnului se arată în vis lui Iosif,
zicând: «Scoală-te, ia pruncul şi pe mama Lui şi fugi în
Egipt... fiindcă Irod are să caute Pruncul, ca să-L omoare!»”
(Matei 2, 13). Aţi văzut purtarea de grijă a lui Dumnezeu pentru
Fiul Său?
Dar
de ce fuge Dumnezeu de om? Nu putea Hristos, Care a făcut cerul şi
pământul, să-l piardă pe Irod într-o clipă? De ce fuge Dumnezeu
de Irod? Se teme oare de el? Doamne fereşte! Dumnezeu poate să
cutremure pământul din temelii şi să piardă ca pe nişte
furnici toate popoarele pământului. Dar toată viaţa
Mântuitorului este chipul, adică icoana vieţii creştine,
pentru toate veacurile şi timpurile. Mântuitorul încă din faşă
a început să dea pildă bună de smerenie şi de tăcere, prin
lucrare şi apoi prin cuvânt, când a predicat Evanghelia,
arătându-ne cum trebuie să facem şi noi, creştinii, la vreme de
primejdie.
Zic
Dumnezeieştii Părinţi Ioan Gură de Aur şi Vasile cel Mare, ca şi
alţii, că nu S-a temut, dar ne-a arătat nouă, oamenilor, că
nu trebuie să facem pe mândrii, când vom auzi că e primejdie
asupra noastră şi să nu zicem: „Eu nu mă tem!”. Că atunci ne
părăseşte darul lui Dumnezeu. Când ştim că cineva vrea să ne
facă rău, să ne ferim din calea lui. Ai auzit ce spune
Evanghelia: „Păziţi-vă de oameni” (Matei 10, 17). Şi
acum Hristos a arătat cu lucrul, ferindu-Se de Irod, ceea
ce a spus când a ieşit la propovăduire, după
botez: „Păziţi-vă de oameni” şi „Când vă vor goni
dintr-o cetate, fugiţi în cealaltă”. Şi iarăşi, nu zice: „Vă
veţi duce la domni”, ci „Veţi fi duşi” (Matei 10, 17-18).
Aceasta arată şi Sfântul Grigore în cap. 9 din „Pidalion”:
„N-a zis că vă veţi duce voi, ci că veţi fi duşi înaintea
oamenilor şi a judecătorilor, adică alţii vă vor duce”. Deci
să nu spunem că Dumnezeu are grijă şi că de bună voie să
ne aruncăm în primejdie, că aceasta nu ne învaţă
Mântuitorul nicidecum prin pilda de astăzi, nici prin cuvânt,
când a predicat Evanghelia. Ci, prin cuvânt şi prin faptă
ne-a arătat că trebuie să fugim de primejdie.
Şi
S-a mai dus Mântuitorul în Egipt şi pentru alte două pricini.
A
fugit acolo fiindcă era şi o proorocie pe care trebuia să
o plinească, precum trebuia la vreme să plinească şi
proorocia despre răstignire, hrănirea cu oţetul, trestia şi
toate celelalte de care se proorocise. Proorocul Ieremia spune că
„prunc este Israel”, adică cel ales; şi „din Egipt am
chemat pe Fiul Meu” (Osea 11, 1; Matei 2, 15). Trebuia deci să se
împlinească şi această proorocie, anume ca Mântuitorul să fie
chemat din Egipt. De aceea trebuia să se ducă acolo o bucată de
vreme, ca apoi să fie chemat prin înger din nou în pământul lui
Israel, cum aţi auzit.
Dar
şi pentru altă pricină s-a făcut aceasta. În secolul al II-lea
după Hristos au ieşit ereziile numite gnostice, în
secolul al iii-lea – montaniştii, în secolul al IV-lea –
arienii şi aşa mai departe. Şi o seamă din ei au nălucit că
Hristos s-ar fi născut nu după fire, ci după nălucire.
Deci, dacă nu s-ar fi ascuns Hristos, aceşti eretici ar fi nălucit
că El nu a fost şi om cu trup, ci numai Dumnezeu, Care după
nălucire S-a întrupat.
Dar
dacă a fugit de sabia lui Irod, El a fugit ca om, ca să arate că
poartă şi firea omenească şi că l-ar fi tăiat sabia lui Irod
dacă l-ar fi găsit. Deci a făcut aceasta ca să se folosească
Biserica mai târziu. A fugit, deci, ca să se împlinească
proorocia care spune că „din Egipt am chemat pe Fiul Meu”, dar
şi ca să se arate că purta trup, ferindu-Se cu firea Sa omenească
de sabia lui Irod.
Dar
de ce spune Evanghelia că i-a spus îngerul Domnului noaptea lui
Iosif: „Scoală-te, ia Pruncul şi pe mama Lui şi fugi...”
(Matei 2, 13)?
Când
eşti în faţa primejdiei, să te grăbeşti, să fugi!
Iar
după ce au stat şi şapte ani în Egipt, nu-i mai spune: „Ia
Pruncul şi pe mama Lui şi fugi în pământul lui Israel”, ci îi
spune: „Scoală-te, ia Pruncul şi pe mama Lui şi mergi în
pământul lui Israel, că au murit cei ce căutau să ia viaţa
Pruncului”. Adică mergi în linişte, nu te mai teme, că a
murit vrăjmaşul ce căuta sufletul lui Hristos.
Deci,
când era grabă şi primejdie a spus: „Fugi!”, iar când a
încetat primejdia a spus: „Mergi în pământul lui Israel!”.
Şi
a venit Pruncul cu Maica Domnului şi cu dreptul Iosif şi
auzind că Arhelau domneşte în locul lui Irod, tatăl său, în
Iudeea, n-au mai îndrăznit să vină în Betleem, de unde
au plecat atunci, noaptea, în fugă, ci s-au dus în Nazaretul din
Galileea, departe, aproape de Marea Mediterană, aproape de Siria.
S-au dus în oraşul Nazaret şi au stat acolo până la o vreme, ca
să se împlinească o altă Scriptură, care zice că
„Nazarinean se va chema” (Matei 2, 23; Marcu 1, 24; Faptele
Apostolilor 2, 22; 10, 28; 22, 8).
Betleemul
înseamnă Casa Pâinii, iar Nazaretul înseamnă înflorit
şi sfinţit. Căci Mântuitorul se numeşte „Floarea
darurilor” şi „Sfinţenia Tatălui”.
De
aceea a plecat Mântuitorul în Egipt şi a venit înapoi în părţile
Nazaretului.
Acum
am să vă mai spun ceva despre Maica Domnului, căci
astăzi e soborul ei.
Este
o părere a unor teologi mari ai Bisericii Răsăritului că atâta
valoare are Maica Domnului în cer şi pe pământ, încât dacă,
Doamne fereşte, Dumnezeu ar fi pierdut toate cele nouă cete de
îngeri, toată lumea cea văzută şi nevăzută, toate popoarele
lumii, nu ar fi avut atâta scârbă ca dacă ar fi pierdut-o pe
Maica Domnului. Aşa teologhisesc mulţi, între care şi Sfântul
Nicodim Aghioritul, pentru că planul mântuirii neamului omenesc era
prevăzut să se împlinească numai prin venirea Mântuitorului prin
Maica Domnului. Atâta valoare are Maica Domnului, încât covârşeşte
toate puterile cele de sus şi cele de jos.
De
aceea, vă spun: câtă nebunie, câtă orbire, câtă rătăcire,
câtă nepăsare, câtă negrijă este la acei creştini din casa
cărora lipseşte icoana Maicii Domnului, sau care nu au candelă la
icoana Ei, sau care nu citesc în fiecare zi măcar un acatist, sau
un paraclis al Maicii Domnului!
Maica
Domnului este un al doilea cer sau a doua lume, cum zice Sfântul
Ioan Damaschin. Printr-însa s-a înnoit neamul omenesc şi ea este
împărăteasa tuturor îngerilor şi a tuturor sfinţilor şi Maica
noastră, a tuturor popoarelor pământului şi a tot sufletul
necăjit şi întristat care o cheamă în ajutor.
Vai
de creştinul care n-o cinsteşte pe Maica Domnului şi nu are în
casa lui o carte de rugăciuni, să-i citească Maicii Domnului un
paraclis sau un acatist, sau care nu ştie măcar o rugăciune pe de
rost către ea! Mare ruşine o să aibă acela în ziua Judecăţii.
Ştiţi
oare, în ziua Judecăţii, cine are să fie de-a dreapta
Mântuitorului? Maica Domnului; iar de-a stânga Lui – Sfântul
Ioan Botezătorul, înger întâistătător al tuturor
sfinţilor.
Deci
aceste două persoane sfinte sunt cele mai mari din ceruri după
Preasfânta Treime: întâi Maica Domnului şi apoi Sfântul Ioan
Botezătorul.
Câtă
durere şi câtă ruşine va fi pentru popoarele pământului care
n-au cunoscut-o şi n-au cinstit-o! Că ea fiind de-a dreapta
Mântuitorului, câtă ascultare nu va avea atunci, ca Una care L-a
purtat pe Mântuitorul în pântece şi L-a născut şi L-a
alăptat şi L-a purtat în braţe şi toată viaţa a fost lângă
El şi pururea L-a păzit de primejdii şi pururea L-a ascultat
şi a suferit la patima Lui mai mult decât oricine, că inima ei a
fost însângerată.
Câtă
slavă şi cinste nu are ea acolo sus, iar noi, păcătoşii, pe
pământ ne lenevim s-o chemăm în ajutor, sau nu ştim câtă
durere o să aibă sufletul nostru în ceasul morţii. Atunci o
să vedem cât poate Maica Domnului să ne uşureze şi să ne scoată
din ghearele dracilor, care vor veni să ne arate toate câte am
greşit cu cuvântul, cu lucrul şi cu gândul.
Era
odată un călugăr în Galia, sau în Franţa de astăzi. Era
pe timpul când Biserica din Apus nu era toată catolică, ci
era o singură Biserică Ortodoxă în toată lumea. Şi era
acolo o mănăstire de călugări, care o cinstea pe Maica Domnului
şi o avea ca ocrotitoare şi miluitoare. Iar acel călugăr avea o
deosebită dragoste şi o mare evlavie către Maica Domnului şi în
fiecare zi făcea canoane, metanii, paraclise şi acatiste
cu multe lacrimi la Maica Domnului, ca s-o aibă ajutătoare
pe pământ şi în vremea morţii şi în ziua Judecăţii. Dar
se mai ruga ceva bietul călugăr: „Maica Domnului, aş vrea
să te văd o dată, cum eşti tu în ceruri, ca mai mare evlavie să
simt pentru tine şi mai mare credinţă. Nu sunt vrednic, că sunt
om păcătos, dar dacă vrei, arată-mi mie, ca să văd eu
câtă slavă ai tu în ceruri; şi dacă te voi vedea o dată, nu
mai uit până ce-oi muri”. Şi s-a rugat mult, însă Maica
Domnului n-a vrut să i se arate.
Îl
mângâia în ascuns, tainic, dar nu voia să i se arate, poate
ca să nu se mândrească, sau poate ca să nu-L orbească, fiindcă
ea străluceşte de zeci de mii de ori mai tare decât soarele. Însă
văzându-se supărată mereu de el, că plângea mereu şi văzându-l
cât de credincios era, a voit să i se arate, dar nu cu slava şi cu
strălucirea pe care o are de-a dreapta Fiului şi în ceruri, ci cu
atâta slavă cât putea el să rabde. Şi odată, la rugăciune,
i s-a arătat Maica Domnului cu atâta strălucire, încât el gândea
că dacă o să mai ţină ochii deschişi o să orbească şi
atunci a închis un ochi. Pentru că atâta lumină şi atâta
mireasmă a Sfântului Duh şi atâta frumuseţe şi strălucire
era în faţa ei. Iar cu celălalt ochi a orbit de tot. Şi s-a
închinat, iar Maica Domnului i-a dat binecuvântare şi i-a
spus: „Nu înceta a te ruga, căci vei veni să mă vezi acolo în
ceruri, pentru veşnicie!”. Şi după ce a plecat Maica Domnului,
avea el mare bucurie şi mare mângâiere de la Duhul Sfânt,
Care a venit prin Maica Domnului şi l-a umplut de dragoste
duhovnicească, dar îi părea rău de un lucru şi zicea:
„Prost am mai fost! Cine m-a pus pe mine să închid un ochi?! Mai
bine îl ţineam deschis şi pe acela şi orbeam de amândoi, numai
să mă fi îndulcit de lumina aceea atât de frumoasă şi de
negrăită a Maicii Domnului. Dacă ar mai veni Maica Domnului o
dată?”. Şi a început să se roage din nou: „Maica Domnului,
îmi pare foarte rău că mi-am cruţat un ochi. Am orbit de acela cu
care te-am văzut, dar dacă mai vii o dată, vreau să orbesc şi de
acesta, numai să te mai văd o dată! Vreau să rămân orb pentru
totdeauna, până la moarte, numai să te mai văd câteva clipe!”.
Şi s-a rugat ani de zile şi iată că a venit Maica Domnului. Dar
când a apărut, în loc să orbească şi ochiul celălalt, s-a
întâmplat o altă minune: i s-a deschis şi ochiul orb şi a rămas
acela cu ochii sănătoşi şi curaţi. Maica Domnului, venind, nu
l-a mai orbit şi de celălalt ochi, dar i-a spus: „De azi înainte
ai să mă vezi la cer când vei veni”. Şi s-a făcut sănătos de
amândoi ochii, iar după puţină vreme s-a dus bietul călugăr
să se sature de bucurie şi lumină, de veselia cea negrăită
şi de privirea Preacuratei Născătoare în ceruri, nu o
clipă, nu un minut, ci de-a pururea. S-a dus să aibă privirea
cea duhovnicească îndreptată spre Preacurata
şi spre Mântuitorul şi spre Sfânta Treime cu toţi Sfinţii,
în lumina cea neapropiată şi să se bucure şi
să se veselească.
Noi
să nu dorim numaidecât o vedere ca aceasta. Aceasta a fost o
cutezanţă a unui suflet aşa de mare. Dar noi să ne vedem de
păcatele noastre şi să nu dorim s-o vedem pe Maica Domnului, că
nu suntem vrednici. Să ne vedem şi să ne plângem păcatele, să
ne pocăim până la ultima suflare, să ne mărturisim curat, să
fim împăcaţi cu toţi, să ţinem sfintele posturi, să ducem
viaţă curată, să avem dragoste către aproapele şi atunci şi
noi, păcătoşii, vom nădăjdui la mila Mântuitorului şi
a Preacuratei Fecioare Maria, ca să o vedem şi noi în veacul
viitor, nu un minut, nu o zi, nu un an, nu o mie de ani, ci în
vecii vecilor.
Pentru
rugăciunile Preacuratei, Preabinecuvântatei
Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria, Doamne Iisuse
Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieşte-ne pe noi, păcătoşii.
Amin!
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu