Părintele Paisie Aghioritul
Cu
cât oamenii se îndepărtează mai mult de viaţa cea simplă, firească şi
înaintează spre lux, cu atât creşte şi neliniştea din ei. Şi cu cât se
îndepărtează mai mult de Dumnezeu, este firesc să nu afle nicăieri odihna. De
aceea umblă neliniştiţi chiar şi împrejurul lumii – precum cureaua maşinii
împrejurul roţii nebune – pentru că în toată planeta noastră nu încape multa
lor linişte. Din traiul cel bun lumesc, din fericirea lumească iese stresul
lumesc.
Educaţia exterioară cu stres duce în fiecare zi sute de oameni (chiar şi copii mici) la psihanalize şi la psihiatri şi construieşte mereu spitale de boli psihice şi instruieşte psihiatrii, dintre care mulţi nici în Dumnezeu nu cred, nici existenţa sufletului nu o primesc. Prin urmare, cum este cu putinţă ca aceşti oameni să ajute suflete, când ei înşişi sunt plini de nelinişte? Cum este cu putinţă ca omul să mângâie cu adevărat, dacă nu crede în Dumnezeu şi în viaţa cea adevărată, cea de după moarte, cea veşnică? Când omul prinde sensul cel mai adânc al vieţii celei adevărate, i se îndepărtează toată neliniştea şi-i vine mângâierea dumnezeiască, şi astfel se vindecă. Dacă ar fi mers cineva la spitalul sau cabinetul de boli psihice şi le-ar fi citit bolnavilor pe Avva Isaac, s-ar fi făcut bine toţi cei ce ar fi crezut în Dumnezeu, pentru că ar fi cunoscut sensul cel mai adânc al vieţii.
Educaţia exterioară cu stres duce în fiecare zi sute de oameni (chiar şi copii mici) la psihanalize şi la psihiatri şi construieşte mereu spitale de boli psihice şi instruieşte psihiatrii, dintre care mulţi nici în Dumnezeu nu cred, nici existenţa sufletului nu o primesc. Prin urmare, cum este cu putinţă ca aceşti oameni să ajute suflete, când ei înşişi sunt plini de nelinişte? Cum este cu putinţă ca omul să mângâie cu adevărat, dacă nu crede în Dumnezeu şi în viaţa cea adevărată, cea de după moarte, cea veşnică? Când omul prinde sensul cel mai adânc al vieţii celei adevărate, i se îndepărtează toată neliniştea şi-i vine mângâierea dumnezeiască, şi astfel se vindecă. Dacă ar fi mers cineva la spitalul sau cabinetul de boli psihice şi le-ar fi citit bolnavilor pe Avva Isaac, s-ar fi făcut bine toţi cei ce ar fi crezut în Dumnezeu, pentru că ar fi cunoscut sensul cel mai adânc al vieţii.
Oamenii
încearcă să se liniştească cu calmante sau cu teorii yoga, şi nu vor adevărata
linişte, care vine atunci când se smereşte omul şi care aduce mângâierea
dumnezeiască înlăuntrul lor. Şi turiştii care vin din ţări străine şi umblă pe
drumuri, prin soare, căldură, praf, prin atâta zăpuşeală, gândeşte-te cât
suferă! Ce silă, ce apăsare sufletească au, de ajung să socoată destindere
această chinuială exterioară! Cât sunt de izgoniţi de ei înşişi, de ajung să
socoată această chinuială drept odihnă!
Când
vedem un om cu o nelinişte mare, cu mâhnire şi supărare, deşi le are pe toate –
nu-i lipseşte nimic – atunci să ştim că-i lipseşte Dumnezeu. În cele din urmă,
oamenii sunt chinuiţi şi de bogăţie, pentru că bunurile lumeşti nu-i împlinesc sufleteşte;
suferă de un chin îndoit. Cunosc oameni bogaţi care au de toate şi nu au copii,
şi tot se chinuiesc. Se plictisesc de somn, se plictisesc de plimbări, sunt
chinuiţi de toate. “În regulă”, îi zic unuia, “dacă ai timp liber, fă-ţi cele
duhovniceşti. Citeşte un Ceas, citeşte puţin din Evanghelie”. “Nu pot”, îmi
spune. “Fă un bine, du-te la un spital şi mângâie un bolnav”. “Cum să merg până
acolo?, îmi răspunde. “Şi de ce să fac aceasta?”. “Du-te şi ajută vreun sărac
de prin vecini”. “Nu, nu mă mulţumeşte nici aceasta”, spune. Să aibă timp
liber, să aibă o grămada de case, să aibă toate bunătăţile şi să se chinuiască!
Ştiţi câţi astfel de oameni există? Şi se chinuiesc până ce li se strâmbă
mintea? Înfricoşător! Şi dacă nici nu lucrează, ci îşi trag veniturile numai
din averile lor, atunci sunt cei mai chinuiţi oameni. Dacă ar avea cel puţin un
serviciu, ar fi mai bine.
Într-o
zi a trecut pe la coliba mea un medic care trăieşte în America şi mi-a spus
despre viaţa de acolo. Lucrează toată ziua. Fiecare membru al familiei trebuie
să aibă maşina sa. Apoi acasă, pentru ca fiecare să se mişte liber, trebuie să
aibă patru televizoare. Lucrează şi se ostenesc ca să scoată bani mulţi, ca sa
spună că sunt aranjaţi şi fericiţi. Dar ce legătură au toate astea cu
fericirea? O astfel de viaţă plină de nelinişte şi într-o neîncetată alergătură
(după bani) nu înseamnă fericirea, ci este un iad. Ce să faci cu viaţa într-un
astfel de stres? Dacă ar fi trebuit ca întreaga lume să trăiască o astfel de
viaţă, eu nu aş fi voit-o. Dacă Dumnezeu le-ar fi zis acestor oameni: “Nu vă
pedepsesc pentru viaţa ce o trăiţi, însă vă voi lăsa să trăiţi veşnic în acest
fel”, asta pentru mine ar fi fost un mare iad.
Odată,
la Sinai un german i-a spus unui copil de beduin, care era foarte deştept: “Tu
eşti deştept, poţi învăţa carte”. “Şi după aceea?”, îl întrebă copilul. “După
aceea o să devii mecanic”. “Şi după aceea?”. “După aceea iţi vei deschide un
atelier de reparat maşini”. “Şi după aceea?”. “După aceea o să-l măreşti”. “Si
după aceea?”. “După aceea vei lua şi pe alţii să lucreze şi vei avea mult
personal”. “Adică, ii spune, să am eu durere de cap, apoi să dau şi altuia
durere de cap, şi după aceea altuia? Nu este mai bine acum, când nu am nicio
durere de cap?” Cea mai mare durere de cap vine din gândurile acestea: “Să
facem aceasta, să facem cealaltă”. Dacă gândurile ar fi duhovniceşti, cel ce le
are ar simţi mângâiere duhovnicească şi nu ar avea durere de cap.
Fragment din cartea Cu durere si cu dragoste pentru omul contemporan - Cuviosul Paisie Aghioritul, Editura Evanghelismos, 2003
Sursă: Blog – Sfântul MunteAthos
0 comments:
Trimiteți un comentariu