Liviu Rebreanu spune că tradiţia adevărată este o merinde sufletească. Iată că astăzi sunt oameni care vor să o smulgă din sufletul acestui popor. Este ca şi cum ai smulge o inimă din pieptul unei mame: ucigător, dureros şi condamnabil, la fel cum este şi decizia actualului director al MŢR, Virgil Niţulescu. Nu se poate să spulberi pur şi simplu tradiţia şi spiritualitatea românească fără să ţii seama de profilul instituţiei pe care o conduci, de faptul că ea nu reprezintă viziunile tale personale, ci trecutul unui popor pe care n-ai dreptul să-l calci în picioare. Societatea civilă n-ar trebui să rămână indiferentă, ci să ceară demisia directorului MŢR.
în memoria Aglaiei
Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă
gândesc la locul copilăriei mele și la
casa bunicii, mă-ntorc în fantasma cea frumos călătoare și limpede ca cristalul, în
care se oglindește
cu mâhnire un Rai pierdut pentru totdeauna. Zăvorât într-o crisalidă a imaginației și păzit cu sabie de foc, el
stă ca o efigie prețioasă,
înfiptă în inima tuturor amintirilor mele.
Cei ce nu au avut
privilegiul unei copilării la țară,
n-au cum să înțeleagă
asta. Azi e greu să mai găsești
asemenea nostalgii desuete, când timpul puber e ucis, în mare parte, în fața realităților explozive de dincolo de
ecranele computerelor. Doar cine mai are bunici la țară mai poate experimenta
copilăria paradisiacă, în vacanțe,
dar ”țara” nu mai e cea de
dinainte de 1989 (la care eu vreau să mă refer), și nici copiii nu mai sunt aceiași. O uriașă mutație de paradigmă s-a produs
în ultimele decade moderne, astfel încât orizontul copiilor și al adolescenților a devenit o excrescență mobilă a virtualităților compuse din pixeli și informații rapide. Cu avantaje și costuri aferente. Lor
ruralul nu le mai spune nimic, decât, eventual, negativ: un loc al plictisului
gol, din care lipsesc beneficiile interconectărilor în rețea și pulsațiile vieții mondene.
Vacanțele socialiste erau lungi,
iar alternativele puține.
Cu două ore de televizor și un
singur canal, acerb controlat ideologic, nu aveai cum și de ce să fii legat de
ecran. Cinematograful, ieșitul
pe afară, cu cheia legată de gât, miuța
printre blocuri cenușii și spații betonate, un schimb de
timbre și de alte felurite colecții personale exotice
(reviste Pif și
Rahan, surprize de chewing gum, jucării străine) se numărau printre opțiunile timpului liber. Cei
mai mulți dintre noi făceam parte
din proaspăta generație
născută pe asfalt din părinți
rurali, care gustaseră maleficiile colectivizării și nu mai aveau de ce rămâne
în satul natal. Veniseră la oraș, să
se alăture armatei internaționale
de muncitori și
intelectuali, înfrățiți cu țăranii întru construirea
paradisului profețit
de Marx, Engels și
Lenin. Corolarele ideologice ceaușiste
se adăugaseră, astfel încât ne născuseră pe noi, progenituri ale viitorului,
înrolate în organizații
paramilitare (șoimi,
la grădiniță,
pionieri la școală,
uteciști, la liceu) care să ducă
pe noi culmi ale progresului statul național,
unitar și multilateral dezvoltat.
Deocamdată, înmatriculați pe
mâneca uniformei, visam printre mărețele
realizări urbane, evadând cum puteam. Și
cea mai la-ndemână evadare era la țară,
la bunici, încercând să refacem rădăcinile frânte ale părinților noștri prin lungi stadii de
vacanță, vara și iarna.
Satul bunicii mele materne
(bunicul murise, într-o stupidă confruntare vindicativă, când eu aveam trei
ani) era azvârlit între dealuri înverzite și
păduri pitice, la 25 de kilometri de orașul
unde comunismul se decanta în esențe
ridicole. Aproape toate vacanțele școlare le petreceam acolo,
rupt de zgomotul și
claustrarea din apartamentul îngust, de cozile la alimentele pe cartelă, de
economia la lumină și
apă caldă, de omniprezența
lui Big Brother față de
care trebuia să ai grijă ce vorbești,
ce gândești și ce iubești. Nevoile elementare
trebuiau transferate în locul unde ele puteau fi satisfăcute fără grija de-a nu
găsi materiile prime și de
a comanda afecte inexistente. Mergeam cu autobuzul, cursă regulată, trecând
prin alte și
alte sate, părăsind asfaltul, urcând și
coborând pe drumuri prunduite, înguste și
prăfuite, ca un parcurs sinuos, cu obstacole și opriri, o mică aventură premergătoare
întrării în Paradis. Și
exact asta mă aștepta
la capăt.
Casa bunicii, cu ferestre mici, cerdac, bucătărie de vară, beci, pod,
șură și alte dependințe se prelungea cu o imensă
grădină, cu livadă, cu alte curți,
cu dealuri colorate în fâșii
verzi, maro și
galbene, întrerupte de căpițe ca
niște tumuli, cu o zare promițătoare, terminată în
sinusoida cețoasă
a munților. Memoria fostelor
vremuri se mai conserva încă în ritmul cotidian al oamenilor, în felul cum
vorbeau și judecau, în cântărirea
existenței în funcție de muncile agricole, în
credința discretă, în simplitatea și directețea opțiunilor, în amintirile
despre război. Sigur că erau și
aici semne ale ”căderii”, se strângeau cote, se treiera cu uriașe combine, se muncea ”la
ceapeu”, se mergea la muncă în fabricile de la oraș, se cumpărau produse de la
unicul magazin universal (numit, antihiat, ”coperativă”), se măsurau
pământurile după lungimi secrete, de dinainte de colectivizare, dar toate astea
nu puteau umbri bucuria existenței
într-o libertate pe care nu o găseai la oraș.
Multe lucruri te ajutau să respiri o încetineală paradisiacă și ea se adăuga unei liniști moldave ancestrale, ce
contabiliza melancolii.
Era, în primul rând,
proximitatea naturii — a pământului, a cerului, a apei, a copacilor și a animalelor, parfumul
zmeurei altoite, a merelor domnești și a fânului uscat, foșnetul tandru al vântului
prin iarbă, hămăitul câinilor, mirosul focului aprins sub plită, dimineața, adânca liniște a nopții, cu luminițele caselor împrăștiate ca mărgăritarele sub
bolta spuzită. Apoi, ceea ce făceam noi, toată ziua, adică joaca și poznele, căci bunica știa că nu te poți bucura de un peisaj dacă ești o parte a lui, dacă îl
epuizezi în muncă și ești dependent de el. Nu prea
ne punea să facem mare lucru, deși
treburi erau cu duiumul, ca-n orice gospodărie țărănească ce supraviețuiește cu vacă, păsări, porc,
porumb, trifoi și
straturi cu legume.
Eram, deci, liberi să ne bucurăm de priveliștea fiecărei zile, pe care-o
puteam programa cum voiam, strecurându-ne printre îndatoriri minore (să culegem
nu știu ce, să tăiem lemne, să cărăm
una-alta, să aducem vaca de la păscut, să ajutăm pe undeva). Exuberanța excursiilor silvane în
căutarea fragilor, a murelor și a
ciupercilor, pescuitul de pești și raci, devastatul pomilor
vecini, ascunsa prin poduri și
cotloane tainice, mâncatul la masa de sub vie, dormitul la grămadă, în paturi
mici, iubitul pisicilor, trasul cu arcul și
praștia, mersul ”de rând” cu
vacile satului — iată câteva stații
în satul edenic, pitit între coline, departe de carcasele din beton, cu zeci de
geamuri, de țevi,
de fire, de îndemnuri mobilizatoare și de
convenții absurde.
Iarna drumurile până în sat
se înzăpezeau, adesea, și nu
se mai putea pleca sau intra. Vacanța de
iarnă însemna, atunci, mai multă lipsă de la școală: săniuș, căldură în sobă, miros de cozonac, de turtă
cu julfă, de tochitură, de colaci, peisaj alb, imens, pe care să-ți lași urmele de ființă primordială.
Clădirile-reper ale spațiului,
școala ce servea de cămin
pentru nunți, și bisericuța ca o bijuterie de lemn
se-mbrăcau în pacea indescriptibilă a altor timpuri, mai intensă în pădurile de
mesteceni și de
pini din împrejurimi. Aplecată asupra războiului de țesut, bunica alcătuia, cu
suveica, fir lângă fir, covorul sau păretariul pe care modelele policolore
tradiționale contraziceau tăcut
omniprezența fundalului
roșu, lozincard, cu secera pusă
peste ciocan.
Remitizată acum, bunica mea
avea trăsăturile unei umanități
arhaice, necorupte de brutalitățile
istoriei și de
drama unei văduvii timpurii. Un chip frumos, neted, ivit luminos de sub
broboada permanentă, nestricat de brazdele frunții, care marcau o viață fără răgazuri
contemplative și
care lăsau să se vadă puțin
din părul albit, strâns în coadă lungă, ascunsă. Fusese măritată de foarte
tânără cu un bărbat matur, înstărit și
trecut prin război (luptase dincolo de Prut, împotriva rușilor, și fusese rănit; amintirea
bunicului e atât de vagă, încât nu l-aș
putea mitiza decât într-o poveste), crescuse patru copii, ținuse aproape singură de
mici câțiva nepoți neliniștiți și menținea, cu eforturi de neînțeles pentru noi, o
gospodărie altădată mai prosperă. Puținătatea
trupului ei era compensată de înțelepciunea
simplă, de tăcerile semnificative și de
puterea interioară. Răspundea la întrebări după câteva secunde de gândire,
mergea oriunde fără să se grăbească, era iertătoare, ospitalieră și lipsită de visuri deșarte. De altfel, nu depășise decât foarte rar granița gardului curții și rar venea la oraș, se resemnase cu
singurătatea (în afara vacanțelor
era aproape singură), cu universul casnic și cu
grijile mărunte.
Se supăra greu, dar când o mîniam, se descărca pe noi cu
imprecații filozofice ca ”mânca-v-ar
moartea” sau ”m-am hrănit de voi”. La ”desenezi” spunea ”desemnezi” (în zilele
ploioase, nevoiți să
stăm înăuntru, umpleam caiete cu desene în creion), zicea ”mă-ta” și ”tat-tu”, rostea la
culcare ”Tatăl Nostru” cu șoaptă
auzită, gătea excelent, era cumplit de harnică, nu văzuse niciodată marea și nu înțelegea ”cum de-i atâta apă
acolo”. Asculta cu sfințenie
la radio știrile
de la ore fixe, și la
patru dimineața,
când se trezea, și la
nouă seara, când se pregătea de somn, și
adesea căuta ”Vocea Americii” sau ”Europa liberă”, pentru perspective mai
proaspete (televizor avusese, cândva, dar se stricase). Făcea o mămăligă tare,
aurie și bună, un borș incomparabil de gustos și o chisăliță de cireșe cum nu s-a văzut. Știa că jocurile cu fete
”sunt periculoase”, ne privea mirată când ne vedea cu pisica în pat (mâța e mâță, trebuie să stea afară) și, când o întrebam cum îl
cheamă pe câine, raspundea, sec, ”câine, cum să-l cheme?”. Duminicile se
parfuma cu apă de colonie și
îmbrăca hainele bune, apoi ne lua și pe
noi la biserică, să o ajutăm să ducă tava de colivă din grâu fiert, ornat cu
bomboane, cu cercuri făcute cu gura de pahar și cu o cruce din cacao, obținută cu matriță de carton. Îi stătea la
fel de bine în hainele de lucru, într-o bluză simplă, cu fustă și șorț, în gumari, cu baticul
legat sub bărbie, mulgând vaca, strângând balega, întorcând paiele, prășind porumbul sau aducând un
braț de lemne.
Mirosul ei specific
(deloc neplăcut) nu se simțea
la țară, dar inunda apartamentul
când ne făcea câte o vizită, la oraș,
să-și vadă fetele sau să ne
aducă sacoșe
încărcate ochi cu de toate. Aprecia studiile, școala, adică (deși ea absolvise doar șapte clase), avea respect față de orășeanul sadea, dar nu înțelegea cum am putea trăi
fără roadele pământului (îi replicam că se găsește totul la magazin) și de ce trebuie să mergem în
concediu ”undeva” (la mare, la munte, în vreo excursie organizată), să cheltuim
aiurea, când aveam la ea, pe lângă casă, tot ce ne doream pentru o vacanță. A muncit până la moarte,
cu ardoare, iar moartea a găsit-o la fel de frumoasă, chiar dacă mai împuținată la trup. Fusese pusă
într-un sicriu care-i era mare, cu baticul bun legat sub bărbie, pantofii curați și costumul de ocazie, sub
privirile mele înlăcrimate (aveam treizeci de ani, eram căsătorit și deja tată), veghind-o
pentru ultima oară în odaia de oaspeți
unde ținea lada ei de zestre, șifonierul vechi și borcanele cu dulcețuri. Am ascultat-o în taină
pe sora ei mai mică șoptindu-i
la ureche, când erau numai ele două, la priveghi, un bocet vechi, în care
bunica se reașeza
firesc în materia lumii paradisiace de unde nu plecase niciodată (”vai,
săracele mânuță /
de-acum n-or face trebuță /
ci s-or face burenuță /
vai, săracele picioare / de-acum n-oi umbla cu ele / și s-or face burenele / vai,
săracii ochișori
/ cum or crește
pomișori / vai, sărace degețele / cum s-or face
floricele…”).
Raiul din vacanțele copilăriei mele nu l-am
părăsit fiindcă am crescut ori fiindcă s-au schimbat vremurile (sigur, și de asta!), ci fiindcă nu-l
puteam concepe fără bunica. Simpla ei prezență
umplea totul de sens și
dădea coerență
unui spațiu cu risipă de frumusețe și de bucurie. Am priceput
asta când nu am mai sesizat contrastul dintre el și spațiul
urban, în care mă întorceam după săptămâni de libertate sezonieră. Înainte, în
numai 25 de kilometri, străbăteam drumul descendent dintre Paradis și lume. Luminile, grijile și zgomotele orașului comunist mă izbeau
violent și măreau contrastul față de locul din care veneam.
Privind dinspre unul spre celălalt, era ”altceva”. După căderea comunismului și moartea bunicii, acest
contrast a dispărut. Orașul
arăta altfel, puteam respira în voie, eliberat de constrângerile dictaturii,
dar satul bunicii urmase și el
acest ”altfel”. Timpurile și
locurile deveniseră, deci, analoage, or Raiul e Rai tocmai fiindcă e ”altceva”
decât oricare loc.
Am revenit, după aceea, în
satul bunicii, cu varii ocazii, de multe ori. Acolo, în casa rece, nu mai stă
nimeni, acum. Raiul copilăriei mele s-a așezat
ostentativ între lucrurile esențiale
care mi s-au întâmplat. La 25 de kilometri de orașul natal, regăsesc un loc ca oricare altul,
poate un pic cam izolat. De când bunica s-a mutat în cimitirul smerit de la
marginea câmpului, am căzut definitiv în lume. Nu mai e comunism și am semnal la mobil.
Sursă: Lapunkt.ro
0 comments:
Trimiteți un comentariu