Alex Ştefănescu
Sunt la modă cărţile
unui istoric, Lucian Boia, care de mai mulţi ani se ocupă de demitologizarea
istoriei României. Acţiunea sa pare necesară, dar, în realitate nu are obiect.
Forme de mitologizare a istoriei găsim doar în discursurile unor primari, la
diverse aniversări, şi în discuţiile dintre pasagerii care călătoresc în
acelaşi compartiment de tren.
Cu asemenea
utilizatori ai limbii de lemn postcomuniste şi cu asemenea naivi, care taie
frunză la câini ca să le treacă timpul mai repede, polemizează Lucian Boia?
Aceştia sunt adversarii săi de idei? Nu cunosc niciun caz de istoric serios
care să idealizeze istoria României. Toţi se remarcă prin spirit ştiinţific şi
printr-o înţelegere realistă a trecutului. Chiar şi oameni ca mine, care nu
sunt istorici, dar au o anumită experienţă a muncii intelectuale, nu fac
greşeala să creadă că presupusa civilizaţie dacică era superioară celei romane
sau că Ştefan cel Mare era un sfânt.
Şi atunci? De ce
investeşte Lucian Boia atât de multă energie în combaterea unor presupuse
reprezentări teatral-eroice ale istoriei României? Vrea să cureţe istoria de
reziduurile propagandei comuniste? Dar asta s-a făcut repede, imediat după
1989. Şi apoi, chiar înainte de 1989, nimeni – în afară de oamenii lipsiţi de
orice pregătire − nu lua în serios versiunea oficială referitoare la diferite
evenimente din trecutul ţării.
Acţiunea lui Lucian
Boia este cu atât mai greu de înţeles cu cât merge dincolo de scopul declarat.
După ce demitologizează, istoricul minimalizează şi defăimează. Şi aceasta
într-un stil monoton-obiectiv, lipsit de strălucire, tocmai pentru a da
impresia de ştiinţă. Expresia „a sări peste cal” este foarte potrivită în cazul
lui. Putem să ni-l imaginăm pe călăreţul care, vrând să încalece calul, îşi ia
un avânt prea mare şi sare peste el. Scena ne face să râdem, este de un comic
irezistibil, dar dacă avem de a face nu cu un călăreţ, ci cu istoric influent,
cu cărţi publicate la edituri de mare prestigiu, care sare dincolo de adevărul
istoric, nu prea ne mai vine să ne amuzăm.
Nu se poate şti cu
precizie de ce s-a angajat Lucian Boia în această acţiune
efervescent-distructivă. În ceea ce mă priveşte, cred că este vorba de dorinţa
adolescentină (simţită la aproape 70 de ani) de a atrage atenţia asupra sa.
Este greu să mai descoperi azi, ca Schliemann, vestigiile legendarei cetăţi
Troia. Mult mai la îndemână – dacă nu ai reţineri
de ordin moral sau sentimental – este să minimalizezi ceea ce merită respectat.
Mii de intelectuali
frustraţi, de la Sabin Gherman care a exclamat cu ani în urmă „M-am săturat de
România” şi până la Mircea Badea, care îşi numeşte ţara, în bătaie de joc,
„Românica”, formează publicul relativ numeros care jubilează la apariţia
cărţilor lui Lucian Boia.
Cea mai recentă dintre
ele − şi cea mai tendenţioasă – are un titlu care ar putea fi folosit ca
material didactic la o lecţie despre discriminare: De ce este România altfel?
Autorul ţine să explice, într-un prolog, că nu este vorba de un „altfel”
inocent, care poate fi aplicat oricărei ţări, ci de un altfel de „altfel”:
„Ţările şi naţiunile
sunt diferite. România intră şi ea, fireşte, în acest joc al asemănărilor şi
deosebirilor. Nu cumva este totuşi şi mai diferită? Cu alte cuvinte, nu se
situează oare mai «excentric», sub tot felul de aspecte, în raport cu ceea ce
ar fi o medie sau o relativă normalitate europeană?”
Urmează o trecere în
revistă a dovezilor că românii sunt mai prejos decât alţii. Cu
alte cuvinte că sunt „altfel” în sensul peiorativ al cuvântului.
Autorul
denunţă, întâi, „întârzierea” în care ne aflăm în comparaţie cu celelalte ţări
europene. El
aminteşte, printre altele, că în Occident s-a înfiinţat universităţi cu cinci
sute de ani înaintea celor din România. Întârzierea poate conta însă în descrierea,
nu în evaluarea culturii unui popor. Mai mult decât atât, întârzierea poate fi
chiar, în unele privinţe, avantajoasă, dând posibilitatea de a evita greşelile
altora, de a renunţa la ceea ce s-ar putea numi o birocraţie a culturii şi de a
lua totul de la zero, cu entuziasmul specific începutului. E frumos să întreţii
o casă veche, dar şi mai frumos să te muţi într-o casă nouă, neaducând cu tine
lucruri uzate şi nefolositoare. Civilizaţia americană este cel mai bun exemplu
în această privinţă.
Altă remarcă este
aceea că aproape tot ce s-a făcut bun în România se datorează unor străini;
istoricul enumeră edificii, monumente, instituţii de învăţământ, bănci, spitale
etc. şi indică numele alogenilor care le-au creat. Această evidenţă strictă a
naţionalităţii fiecărei personalităţi este uşor înfricoşătoare. Şi este şi
nerelevantă, întrucât tot ce s-a realizat în România, indiferent de către cine,
este la urma urmelor românesc, pentru că a satisfăcut o exigenţă naţională şi
s-a integrat într-o atmosferă a locului.
În cartea sa, care
este mai mult un rechizitoriu decât un studiu, Lucian Boia incriminează multe
alte defecte ale românilor, printre care apatia, lipsa lor de reacţie chiar şi
la ceea ce nu le convine. Ar trebui spus însă că peste tot în lume marea majoritate
a populaţiei rămâne inertă când se petrece ceva revoltător. Aşa au rămas
francezii în timpul ocupaţiei germane, ruşii în timpul regimului comunist etc.
Mare dreptate avea Adrian Cioroianu când spunea – exasperat şi el de
negativismul multor intelectuali − că „românii nu sunt cel mai rău popor din
lume”.
Eu cred chiar că
resemnarea românilor, lipsa lor de reacţie la diverse pierderi este şi o
expresie indirectă a vitalităţii lor. Un popor fără vlagă nu cedează nimic, nu
face nicio concesie şi nu tace atunci când i se ia ceva. Dar un popor cu multă
viaţă în el, talentat şi capabil, cum este în mod evident poporul român acceptă
nepăsător să piardă. De ce? Pentru că are de unde.
Nu vreau să mai
întârzii prea mult asupra acestei cărţi, care este nu numai falsă, ci şi
antipatică, prin tacticoasa mulţumire de sine cu care autorul descrie dezastrul
(inventat de el). Dar nu pot să trec sub tăcere opacitatea de care dă el dovadă
când încearcă să redimensioneze importanţa operei lui Eminescu:
„Fapt e că şi Eminescu
este un «occidentalizat» având drept sursă de căpetenie poezia şi filosofia
germană. Originalitatea lui europeană, ca poet romantic, este relativă şi
discutabilă. Eminescu i-a cucerit pe români prin uluitoarea muzicalitate a
poeziilor sale. În traducere, această misterioasă calitate se pierde şi nu este
de mirare că Eminescu, ca «produs de export», este aproape inexistent. Nici el
nu a spart cadrele şi nu are cum să fie receptat printre cei mai reprezentativi
poeţi ai lumii.”
Numai unii profesori de
română mediocri mai susţin că valoarea poeziei lui Eminescu constă în
muzicalitatea ei. Marele nostru poet a inventat o nouă situare a omului în
lume, o nouă sensibilitate, care n-au decât o legătură vagă şi nesemnificativă
cu romantismul german. Preia mecanic idei din manualele şcolare cine afirmă că
Eminescu foloseşte drept sursă principală poezia şi filosofia germană. Gândirea
sa valorifică multe alte surse (de la cultura latină şi până la aceea indiană),
ca şi creaţia populară românească („poveşti şi doine, ghicitori, eresuri”) pe
care o cunoştea ceva mai bine decât Lucian Boia.
Dacă tot trăim într-o
vreme tolerantă, când oricine poate exclama, fără nicio reţinere, în spaţiul
public, „M-am săturat de România!”, vreau să exclam şi eu, Alex. Ştefănescu, în
faţa cititorilor mei. „M-am săturat de cei care s-au săturat de România!”.
2 comments:
Aceasta carte e periculoasa pentru niste tineri necititi,fara echilibru.Asa cred eu.E mai usor sa fii un tip la moda decat unul impotriva ei iar la moda este "demitizarea".Demitizare ,asa cum este ea prezentata de multi ani, nu este un demers stiintific ci pur si simplu o moda.Aceasta moda este artificiala ca orice moda creata de om.Autorul doreste sa ne induca ideea ca de fapt cartea este rezultatul unui proces natural si in concluzie este natural,corect si drept sa prezinti adevaruri partiale drept dogme. Sub masca demitizarii se creeaza dogme care pot influenta, cu ajutorul mass-mediei,multi tineri. In ceea ce-l priveste pe Eminescu, cred ca va fi in continuare lovit deoarece este un simbol puternic si in consecinta trebuie compromis.Nu cred ca e vorba doar de porniri adolescentine in ceea ce priveste motivatia d-lui Boia de a scrie aceasta carte ci de altceva mult mai grav...Am terminat Fac de Istorie din Bucuresti unde l-am avut ca profesor pe dl Boia si la inceput m-au incantat cursurile sale dar am descoperit prin anul II ca de fapt eram fermecat de cantece de sirena. M-am legat de catarg si astfel am avut posibilitatea sa aud si raspunsurile celeilalte parti. Ii multumesc Dlui Ioan Aurel Pop pentru cartea sa Istoria adevarurile si miturile, lucrare care trebuie citita si de sustinatorii fanatici ai dlui Boia si nu numai.
Bună ziua!
Vă mulţumesc mult pentru comentariu. Aş vrea să stăm puţin de vorbă pe această temă. Vă rog să-mi scrieţi pe adresa de mail alexandra_nadane@yahoo.com.
Mulţumesc!
Trimiteți un comentariu