Lucian George Pavel
Parlamentul
Franței, mai exact Adunarea Națională, a adoptat la data de
2 februarie 2012, cu o majoritate consistentă, un text de lege care prevede că
“mariajul este contractat de către două persoane de sexe diferite sau de
acelaşi sex“.
În
prezent, căsătoria între persoane de același
sex este consacrată legal în zece state, iar în unele dintre ele legiuitorul
îngăduie cuplurilor homosexuale să adopte copii.
Din
păcate, mai curând decât mulți
dintre noi ne-am imagina sau dori, problema căsătoriei între persoane de același sex va deveni un subiect
încins și în România.
În
Franța, legalizarea căsătoriei
între homesexuali este „opera” socialistului François Hollande. Nu fac deloc
întâmplător această mențiune,
deoarece realitatea este că homesexualii au găsit susținere în demersul lor mai
curând în partidele de stânga. Dreapta, mai mult sau mai puțin conservatoare, are un
discurs ferm împotriva acestui fenomen.
Principalele
argumente pe care homosexualii le invocă în favoarea recunoașterii dreptului lor de a se
căsători sunt argumentul libertății și argumentul egalității. Concret, homosexualii
pretind că interdicția
de a se căsători între ei le îngrădește
libertatea și îi
plasează pe o poziție
inferioară, discriminatorie, în raport cu heterosexualii cărora legea le
recunoaște posibilitatea de a se
căsători.
Acest
tip de raționament
este eronat, chiar aberant.
În
Codul civil român nu vom găsi o definiție
expresă a căsătoriei, ci doar o definiție
implicită care rezultă din prevederea potrivit căreia „căsătoria se încheie
între bărbat și
femeie prin consimțământul
liber și personal al acestora”. În
legea civilă fundamentală a țării
se mai arată că „este interzisă căsătoria între persoane de același sex” și că astfel de căsătorii sau
parteneriate civile încheiate în străinătate nu sunt recunoscute în România.
Sunt
întru totul de acord cu această reglementare și nu văd niciun motiv rezonabil pentru care
textul actual al legii ar trebui să sufere o modificare în sensul dorit de
către homosexuali.
Definiția elementară a
homosexualității
este aceea de atracție
sexuală între indivizi de același
sex, așa cum heterosexualitatea se
manifestă prin atracția
sexuală orientată către indivizi de sex opus.
Marea
gafă a celor care susțin
cauza homosexualilor ce militează pentru recunoașterea legală a căsătoriei între persoane de
același sex este aceea că ei
consideră căsătoria, așa
cum este ea reglementată în cele mai multe țări,
ca fiind un contract încheiat între doi … heterosexuali. Fals! Nicio lege din
lume nu definește
actul căsătoriei ca un raport cu valoarea juridică între două persoane care
manifestă o reciprocă atracție
sexuală. Codul civil prevede că mariajul se încheie între bărbat (indiferent de
orientarea și
preferințele sale sexuale!!) și femeie (indiferent de
gusturile sale amoroase!!). Faptul că de cele mai multe ori, în viața de zi cu zi, o căsătorie
se fundamentează pe atracția
sexuală reciprocă a partenerilor excede sferei de interes a Dreptului.
Prin
urmare, criteriul determinant pentru încheierea căsătoriei nu este nici pe
departe heterosexualitatea partenerilor, pe legiutor nu îl interesează absolut
deloc acest aspect, motiv pentru care nu s-ar putea invoca niciun impediment
legal contra căsătoriei dintre un bărbat homosexual manifest și o femeie lesbiană, lipsită
de inhibiții
în dezvăluirea preferințelor
sale sexuale.
Deci,
din punct de vedere legal, direcția
atracției sexuale este irelevantă.
Dacă admitem acest lucru, trebuie să fim de acord că nu se instituie nicio
discriminare între homosexuali și
heteresexuali pentru simplul motiv că legea consacră căsătoria ca un contract
între un bărbat și o
femeie.
Dacă
homosexualii nu se pot plânge, așa
cum am demonstrat mai sus, de discriminare, urmează să stabilim dacă aceștia pot argumenta în mod
convingător că prin interdicția
legală a căsătoriei între persoane de același
sex se săvârșește o îngrădire ilegitimă a
libertății.
Nu
mă voi aventura într-o analiză a conceptului de „libertate”, ci voi avea în
vedere sensul primar al acestui termen, și
anume acela potrivit căruia libertatea este facultatea omului de a acționa sau de a nu acționa, după cum îi dictează
voința, fără însă a leza,
prejudicia, dreptul corelativ la egală libertate al semenilor săi.
Homosexualii
și cei care îi susțin pretind că interzicerea
prin lege a căsătoriei între persoane de aceleași sex este o nepermisă încălcare a dreptului
la libertate.
Opinia
mea este că ține
de esența căsătoriei faptul că
aceasta se încheie, în fața
ofițerului de stare civilă,
între un bărbat și o
femeie, așa
cum – fără să forțez
nota! – ține de esența unei vânzări imobiliare
faptul că aceasta se încheie valabil între un vânzător și un cumpărător în fața Notarului Public. Dacă
s-ar proceda altfel, nu am vorbi de un contract de vânzare-cumpărare.
Înțelegem prin căsătorie situația în care un bărbat și o femeie consimt să se
prezinte la Oficiul de Stare Civilă pentru a-și promite respect reciproc, fidelitate și sprijin moral, pentru a
conveni asupra numelui comun și
regimului matrimonial. Acesta este sensul atribuit de istorie și evoluția umanității conceputului de
„căsătorie”, și
anume asumarea, într-un cadru oficial, a unei relații de respect și sprijin reciproc între un
bărbat și o femeie. Orice alt tip de
relație, fie și oficializată, se poate
numi cum doriți
dumneavoastră, numai căsătorie nu.
Dacă
am fi de acord să numim căsătorie încheierea solemnă, în fața ofițerului de stare civilă, a
unei relații
între doi bărbați,
respectiv două femei, în primul rând, am denatura sensul primar și corect din perspectivă
istorică al căsătoriei, iar în al doilea rând, ar trebui să acceptăm că extensia
pe care o va suporta semnificația
acestui termen ne va duce în zona absurdului.
Cine
împărtășește pe temeiuri pretins raționale, în numele dreptului
la libertate și
egalitate, teza potrivit căreia căsătoria între doi bărbați este cât se poate de
legitimă, nu va putea să ne argumenteze convingător de ce ar fi mai puțin legitimă căsătoria între cinci bărbați, atâta vreme cât toți cinci și-ar promite sprjin și respect reciproc,
fidelitate până la moarte. Mai mult decât atât, dacă am fi de acord că doi
bărbați sau două femei se pot
căsători, ce argumente contrare am putea invoca, dacă suntem consecvenți până la capăt acestei
logici, împotriva căsătoriilor incestoase dintre tată și fiul său adult ori între
mamă și fiica sa majoră.
Ați observat că nu am adus în
discuție argumente morale sau
religioase. Dacă am fi purtat discuția
pe terenul moralei comune, susținătorii
căsătoriei între persoane de același
sex ar fi avut serioase dificultăți în
apărarea poziției
lor, iar dacă am fi dezbătut problema în lumina învățăturii creștine, socialiștii lui François Hollande ar
fi pierdut fără drept de apel.
Sursă: Noua Republică
0 comments:
Trimiteți un comentariu