Unirea
cu Dumnezeu, sau – aşa cum el însuşi o spune: “năzuinţa de a
face aceste porunci (ale lui Hristos) să devină singura şi veşnica
lege a întregii noastre fiinţe”, atât cea vremelnică, cât şi
cea veşnică, este adevărata chemare şi singura îndreptăţire a
stării monahale în istorie. Dar ea este, în acelaşi timp, menirea
şi chemarea a tot creştinul botezat – ba chiar a tot omul făcut
în “chipul şi asemănarea” lui Dumnezeu – şi în aceasta
constă şi o posibilă slujire, sau “rol” istoric al călugăriei.
Mântuirea călugărului nu este alta decât mântuirea a tot omul,
deoarece, zicea Părintele, aceleaşi porunci şi aceeaşi Evanghelie
au fost date de către Domnul – şi Maicii Domnului, şi sfinţilor,
şi mirenilor, şi monahilor şi tuturor celor născuţi din Adam.
Una este firea omenească, una, deci, şi mântuirea Omului; şi în
virtutea acestui fapt, un călugăr poate, din experienţă proprie,
dacă a cunoscut în rugăciunea sa esenţial, toate stările căderii
şi tragediei Omului, dar şi ceva din rugăciunea cea
răscumpărătoare din Gheţimani, poate, deci, îndruma sau ajuta pe
orice om în calea mântuirii, ba chiar deveni un luminător al
întregii Biserici, cum istoria nu o dată a dovedit. Dar toate
acestea numai cu condiţia, şi în măsura propriei sale împliniri,
din proprie nevoinţă şi experienţă trăită, şi trăită în
Duh şi în Adevăr.
Ceea
ce ne aduce la întrebarea: Care este această împlinire a
nevoinţei? Ce este esenţial un călugăr?
Cuviosul
Avva Siluan zice: “Călugărul este un rugător pentru lumea
întreagă; şi în aceasta stă lucrarea sa de căpătâi …Şi de
aceea, nici păstorii Bisericii, nici călugării nu trebuie să se
grijească de lucruri lumeşti, ci să urmeze Maicii Domnului, Carea,
în biserică, în Sfintele Sfintelor, zi şi noapte se învăţa
întru legea Domnului şi petrecea în rugăciune pentru lume”.
Toată lipsa, toată lepădarea, toată nevoinţa călugărească,
dacă nu duce către această stare a rugăciunii, devine lipsită de
sens.
Sursa:
Rafail Noica
0 comments:
Trimiteți un comentariu