După
1990 am aflat despre istoria românilor din nordul Bucovinei din
cartea Aniței Nandriș, din satul Mahala, despre cei 20 de ani de
deportare în Siberia. Amintirile de mai jos sunt ale altei
bucovinence, Raveica Magas, din satul Dimca, despre refugierea în
teritoriul românesc. Dincolo de tragismul unor vieți, pământuri
și comunități scoase din matca lor, aceste amintiri, ca și ale
Aniței Nandriș, sunt străbătute de fiorul încrederii în lumina
pe care numai Dumnezeu o poate aduce într-o istorie silnică.
Mă
numesc Magas Raveica și sunt născută în satul Dimca, județul
Storojineț din Bucovina de Nord. Am avut o copilărie fericită până
la vârsta de 5 ani.
Copilăria
a fost umbrită prima dată în anul 1940, când în satul nostru au
venit rușii. Am trăit un an de zile sub ocupația sovietică. Au
început deportările. Tata avea un coleg de școală care era
secretar la primăria din sat. Când rușii au ocupat satul l-au
lăsat în funcție cu condiția să nu se afle nimic din ceea ce se
discută la primărie. Atunci s-au făcut listele cu familiile care
urmau să fie deportate în Siberia. El l-a anunțat totuși pe tata,
pentru că erau prieteni buni, spunându-i: „Dacă se află că
te-am anunțat că ești pe lista deportaților, mâine mă împușcă.
Ți-am făcut o favoare: te-am pus ultimul”. În fiecare noapte la
casa oamenilor care urmau să fie deportați venea o dubă neagră;
îi luau cu forța și îi duceau la trenul care aștepta în gara de
la Hliboca. Așa au fost deportate, seară de seară, peste 40 de
familii. În total, din satul nostru am fost pe listă 60 de familii.
A
fost foarte greu. Am trăit sub teroare. La trei zile mama cocea
pâine, pentru că se gândea că pot începe deportările de la
coada listei și ne prind nepregătiți. Într-o geantă mare aveam
puse hainele mele, ale surorii și ale părinților, iar în altă
geantă erau pregătite alimente. În fiecare seară mama pregătea
bagajele ca să fim deportați. Spre primăvară nu au mai deportat,
nu știm de ce. În vară, ca prin iunie-iulie, armata română ne-a
eliberat. Câtă bucurie a fost atunci!
Plouase.
Femeile au scos covoare și le-au așternut pe șosea la intrarea în
sat, aproape de biserică. Satul nostru se afla pe șoseaua care lega
Cernăuțiul cu Storojinețul. Armata a înaintat încet. Femeile au
pregătit plăcinte, au tăiat găini, au făcut friptură și au
ieșit în fața armatei române. În fruntea armatei era un ofițer
pe un cal mare, alb. O tânără a pregătit o coroană cu flori și
a pus-o pe gâtul calului ofițerului. Oamenii au îngenuncheat în
fața armatei noastre, în fața armatei române. Rușii au plecat
imediat.
În
ianuarie 1944 tata a fost mobilizat și a plecat pe front. Rușii
înaintau spre țara noastră de parcă erau un potop. Nu s-a mai
putut rezista. Din armată tata i-a trimis mamei o telegramă în
care îi spunea să meargă la Mitropolie, să ia repartiție și foi
de drum și să se refugieze, pentru că, dacă nu se refugiază și
Bucovina va fi ocupată, el nu se mai întoarce acasă. Mama a mers
la Cernăuți, a luat foile de drum și a fost repartizată în
orașul Turnu Severin, în Oltenia. Unchiul mamei, mai mare, a venit
cu noi, fiindcă mama era singură și cu trei copii. Era în ziua de
Buna Vestire. În alți ani, când mergeam la biserică, spuneam
Crezul în mijlocul bisericii la Sfânta Liturghie. În ziua aceea nu
s-a mai putut merge, ne-am refugiat și noi și părintele și foarte
mulți învățători din sat.
Am
ajuns la gară a doua zi dimineața. Pe unchiul nu l-au mai primit în
tren, era arhiplin. De la Suceava până la București am făcut două
săptămâni cu trenul. Fratele meu avea 7 luni și norocul lui a
fost că mama încă îl alăpta. Majoritatea celorlalți copii sub
un an, pe care mamele nu i-au alăptat, au murit.
Trenul
era atât de lung încât tinerii coborau, culegeau ghiocei și
viorele – era primăvara, martie – și în capăt se urcau din
nou. Când trenul stătea în următoarea gară, fugeau înapoi în
vagonul din care coborâseră.
Mergeam
foarte, foarte încet. De la București am ajuns cu un alt tren la
Turnu Severin și apoi la Strehaia. Pe când stăteam la primărie în
Strehaia, un bătrân pe nume Cârstea Dumitru a venit direct la mama
și i-a spus: „Copilă, eu te iau pe tine și pe copiii tăi și o
să stați la mine până o să vină să te ia soțul tău”. Și-a
dat seama că tata era plecat pe front. Tata avea 31 de ani atunci.
Am plecat cu carul cu boi până în satul Gemenii. Ne-a cazat într-o
casă mai mică pe care o avea în curte. Moș Cârstea era foarte
îndurerat. Fiica lui avea o fetiță de 6 luni și îi murise soțul
pe front, iar fiul lui, Ioan, era dispărut pe front și nu se știa
nimic de el. Bătrânul s-a purtat foarte frumos cu noi.
Pe
data de 5 august a venit tata. Mama i-a scris la unitate vreo șapte
scrisori în care l-a anunțat unde ne-am refugiat. Tata a fost
rănit, a fost internat în spital și acolo s-a îmbolnăvit de
tifos. Totuși a scăpat cu viață. Spunea că numai rugăciunile
l-au salvat. A bătut la poartă, era ora 10 seara. Mama m-a trimis
să văd cine bate. De după poartă o voce m-a întrebat: „Fetițo,
mama ta este acasă?” Zic: „Da.” „Spune-i să vină la
poartă.” Când a spus asta i-am recunoscut vocea, am deschis
poarta și m-am aruncat de gâtul lui. L-am adus de mână în curte
la moșul Cârstea. Când l-a văzut, moșul a început să plângă
și i-a spus: „Fiule, credeam că te-ai pierdut și tu ca cei doi
copii ai mei. Bine că ai venit. Uite, până acum am avut eu grijă
de copiii tăi și de soția ta; de acum să ai tu grijă și
Dumnezeu.”
Tata
a mers la Patriarhie și i s-a dat post de cântăreț în parohia
Chitila. Părintele Popescu de acolo l-a primit foarte frumos. Eram
foarte fericită. Mergeam în continuare la biserică. Părintele
Popescu era foarte mulțumit de felul cum spuneam Crezul în mijlocul
bisericii – lumea era în genunchi, numai eu stăteam în picioare,
sub policandru, cu mâinile împreunate pentru rugăciune.
În
octombrie ’44 la București s-a instalat un consulat sovietic. În
luna noiembrie s-a dat un decret care spunea că toți oamenii care
au rămas în Bucovina de Nord în anul ’40 sub ocupația sovietică
sunt considerați cetățeni sovietici și sunt obligați să plece
înapoi. Noi trăiam fericiți, liniștiți. În familia noastră
domneau pacea și liniștea și așteptam ziua fericită când ne vom
întoarce acasă în Bucovina de Nord. Însă în gară la Chitila
erau trenuri întregi care adunau refugiații din jurul Bucureștiului
și îi duceau înapoi în URSS.
Tata
s-a sfătuit cu părintele Popescu. Acesta l-a sfătuit să plece,
pentru a nu fi ridicați și noi. Am tras căruța noastră într-o
magazie mare din curtea părintelui Popescu. Împreună cu el, tata a
făcut un cort pe căruță din pături, din resturi de covoare vechi
de la biserică. Am lăsat totul, ne-am urcat în căruță și la 12
noaptea am plecat spre Bucovina. Părintele i-a făcut rost tatei de
o hartă, ca să nu venim pe șosea, ci prin sate, pe drumuri
lăturalnice dar paralele cu șoseaua, ca să putem ajunge în
Bucovina. După 4 săptămâni de drum am ajuns în Lunca Sucevei.
Ne-am spălat, tata s-a bărbierit și am mers la Arhiepiscopul
locului. I-a povestit absolut totul. Înaltpreasfințitul s-a bucurat
că l-a văzut, ținea foarte mult la el, și i-a spus că îi dă o
parohie lângă Frasin, la Fundul Moldovei, pentru că acolo este un
preot foarte bun, Todiraș, care o să ne mai ocrotească. Când am
ajuns a doua zi după masă în comuna Fundul Moldovei am văzut
șapte căruțe pline cu refugiați. De o parte și de alta mergeau
milițieni care îi duceau la tren. Noi eram în cort; tata era
brunet și s-a mascat să se creadă că suntem țigani și am
poposit la casa parohială. Părintele ne-a spus că am nimerit în
gura lupului, pentru că șeful de post a trecut la comuniști și a
denunțat refugiații. Tata a mers din nou la Înaltpreasfințitul,
care i-a dat parohie în comuna Gemenea, unde am stat timp de 2 ani.
În ’47 ne-am mutat în comuna Putna.
Tatăl
meu a fost arestat timp de șase luni pentru că l-a ajutat pe
Cenușă, un om care s-a ascuns prin pădure după ce i-a condus pe
nemți împotriva rușilor. Toată lumea îl ajuta: și cei din
Sucevița, și cei din Vatra Moldoviței, și cei din Putna. A
rezistat mulți ani așa, sprijinit de oameni. Noi locuiam într-un
canton și la noi veneau și dormeau milițienii și securiștii care
îl urmăreau. La început Cenușă trăia cu impresia că tata îi
cheamă ca să îl urmărească.
Eu
cu sora mea am venit la mănăstire ca să sfințim pasca. Dimineața,
când ne-am întors, la pod, aproape de locuința noastră, ne-a
ieșit în cale Cenușă și ne-a cerut să îi dăm pască și ceva
sfințit. Cenușă mi-a spus: „Domnișoară, tatăl dumitale mă
urmărește cu milițienii ca să mă împuște. Transmite-i că de
multe ori am vrut să îl împușc, dar m-am gândit că are copii”.
Eu am început atunci să plâng și i-am povestit că tata a scăpat
de pe front, iar el vrea să îl împuște în casă. I-am spus că
nu avem locuință, că suntem refugiați și stăm în cantonul din
pădure.
De
atunci l-am sprijinit, i-am dat de mâncare până când el singur
s-a predat, într-o toamnă. Știam de la oamenii din sat că el este
contra regimului. Cunoșteam meritul lui de a fi condus armata
germană împotriva armatei rusești care voia să ocupe Putna și să
stabilească granița aici. În mintea mea de copil mă gândeam că
va veni momentul când rușii vor fi învinși și că el este un
mare patriot. Aveam o anumită repulsie față de ruși, pentru că
ne-au deportat și ne-au lăsat săraci lipiți pământului, pentru
că ne-au ocupat Bucovina, pentru că ne-au prigonit și ne-au privat
de drepturi o perioadă de timp. M-am gândit să îl ajut, sperând
că îi vom putea învinge odată pe sovietici cu mai mulți oameni
ca el. I-am dus mâncare întreaga vară, aproape zilnic. Când
plecau tata și mama de acasă, eu făceam repede o mămăligă, luam
niște brânză cu smântână și niște cartofi și mergeam la
pădure. Îi duceam mâncare caldă la marginea pădurii iar el îmi
lăsa în acel loc vasul din ziua anterioară. După aceea am aflat
că și tata îi ducea de mâncare, fără să știm unul de
celălalt. Chiar dacă era un simplu țăran, Cenușă era un om
deștept, învățase limba germană pe front, era un bun soldat și
un mare patriot.
Într-o
duminică după amiază am venit la mănăstire, la vecernie. Tata
fusese arestat a doua oară, pentru că preluase un serviciu cu
lipsuri în contabilitate și l-au acuzat de complicitate la
delapidare. Mama s-a îmbolnăvit de supărare. Eram distrusă, nu
știam ce să fac. În timpul vecerniei, de la strană am auzit o
voce care citea Psalmul 142. M-a impresionat atât de mult, încât
am venit acasă și am învățat acest Psalm și de atunci nu mă
culc niciodată fără să îl spun. De atunci mi-am spus că nu voi
face un pas în viața mea fără să vin la mănăstire să mă rog.
Am hotărât să vin să mă spovedesc și să mă împărtășesc.
Așa l-am cunoscut pe părintele Iachint Unciuleac, care era exact cu
10 ani mai mare ca mine. Îmi amintesc că, atunci când i-am
povestit că sunt refugiată, a adus o hartă cu România Mare, cu
Ardealul întreg, cu Dobrogea, cu Basarabia și cu Bucovina împreună.
M-a întrebat: „Ai văzut vreodată harta asta?” „Da, părinte,
am văzut-o. Îmi stă în suflet harta aceasta.” Părintele mi-a
spus: „Odată și odată, România va fi la fel. Dacă nu eu, dacă
nu tu, soro Raveica, alții o vor întregi din nou.”
Cu
un an înainte de a merge la facultate m-am gândit să merg în
satul meu natal. Când am trecut granița pe la Vadul Siret parcă mi
s-a oprit respirația deodată. Aveam o greutate pe suflet; nu mai
aveam răbdare să ajung la Hliboca, să cobor acolo în gară.
De
la Hliboca am pornit pe jos până la Dimca, cum făceam în
copilărie. Aveam de urcat un deal; l-am urcat foarte greu. Eram
tânără, însă m-au copleșit amintirile; nu-mi puteam șterge
lacrimile. Făceam câțiva pași și mă uitam în jur – pământul
părinților noștri. Încet, încet, am ajuns în dreptul bisericii.
Știam că pe bunica au înmormântat-o în cimitir iar pe bunicul în
curtea bisericii, pentru că a fost epitrop și a fost foarte
credincios. Am deschis încet poarta bisericii și am căutat
mormântul. Erau multe cruci ale celor care au fost epitropi. O cruce
mare de stejar mi-a atras atenția; m-am apropiat și am citit numele
bunicului, Magas Onofrei. M-am așezat în genunchi, m-am rugat
pentru sufletul lui, am îmbrățișat crucea.
I-am
spus părintelui Iachint că vreau să urmez Facultatea de Litere, ca
să nu rămân fără studii superioare. Mi-a citit o binecuvântare,
am plătit o slujbă. La 10 ani de la terminarea Școlii Pedagogice
am luat examenul de admitere cu cea mai mare medie. Atunci mi-am dat
seama că părintele mi-a fost de mare ajutor. Când aveam o greutate
mă sfătuia. Când au mers copiii mei la facultate plăteam slujbe,
veneam și mă rugam. În fiecare sâmbătă veneam la priveghere,
până când un coleg de-al meu a spus într-un consiliu pedagogic:
„Ce educație pot da unele cadre didactice elevilor dacă merg
seara sus, la cei cu barbă, și duminica dimineața nu vin la
adunarea pionierească?” Era vorba de mine, dar m-am făcut că nu
știu. Am mers în continuare la mănăstire și am rămas enoriașa
părintelui Iachint, prietenul meu de suflet.
Cât
am lucrat în școală la comuniști nu am spus niciodată „nu”
lui Dumnezeu. Cât am fost profesoară de limba română, am căutat
să predau la un nivel mai înalt, le-am pretins elevilor să
citească lecturi suplimentare. Elevii mei, când au mers la licee,
au fost cei mai buni. Felul cum învață acum elevii este departe de
așteptările noastre. Tinerii trebuie să știe că țara noastră a
fost apărată de un Mihai Viteazul, de un Ștefan cel Mare. Trebuie
să cunoască istoria patriei, iar istoria nu se învață doar
într-o oră pe săptămână.
Am
vorbit cu un tânăr și mi-a spus: „În curând nu vor mai fi
frontiere, vor dispărea și țările, și neamurile.” Am rămas
uimită de concepția lui. Eu nu aș putea trăi într-o țară
străină, oricât de greu ar fi în România. Aș muri dacă un an
de zile nu aș auzi vorbindu-se românește.
0 comments:
Trimiteți un comentariu