Sfântul
Nicolae Velimirovici - Botezul lui Iisus, taina curățirii și
nemuririi noastre
În
acest timp a venit Iisus din Galileea, la Iordan, către Ioan, ca să
Se boteze de către el. Ioan însă Îl oprea, zicând: Eu am
trebuință să fiu botezat de Tine, și Tu vii la mine? Și
răspunzând, Iisus a zis către el: Lasă acum, că așa se cuvine
nouă să împlinim toată dreptatea. Atunci L-a lăsat. Iar
botezându-Se Iisus, când ieșea din apă, îndată cerurile s-au
deschis și Duhul lui Dumnezeu S-a văzut pogorându-Se ca un
porumbel și venind peste El. Și iată glas din ceruri zicând:
„Acesta
este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit.”
„Și
se va arăta slava Domnului și tot trupul o va vedea căci gura
Domnului a grăit.” (Isaia 40:5)
În
vremurile de odinioară, Domnul a făgăduit să vină și să Se
arate întru slavă mare. Oamenii au auzit aceasta dar au uitat ce se
spusese. Dar Dumnezeu nu Și-a uitat cuvântul Său, pentru că
cuvintele Domnului sunt ca stâlpii de piatră care nu se pot nărui.
Domnul a făgăduit că vine; și iată, El nu a venit la vremea când
noi aveam cel mai puțin nevoie de El, ci când nevoia noastră era
cea mai mare. Dumnezeu a trimis un prooroc sau un înger în locul
Său, la vremea potrivită. Dar când răul s-a înmulțit în lume
atât de mult, că nici măcar un înger nu mai era în stare să-l
ardă cu lumina sa, nici un prooroc nu mai avea putință să-l
strâmtoreze prin cuvintele sale, atunci Dumnezeu Și-a împlinit
vechea făgăduință și S-a arătat pe pământ. Dar cum a venit
Dumnezeu în plină slavă? În smerenie și ascultare de negrăit.
Într-un asemenea chip în care îngerii Săi arătau mai
strălucitori și proorocii Săi mai măreți decât El. Când s-au
arătat la Iordan proorocul și Stăpânul, proorocul a atras atenția
mai mult decât Stăpânul. Ioan Înaintemergătorul părea mai
tainic și mai mare decât Domnul Hristos. Domnul Hristos Își
ascundea slava Sa și măreția sub două învelișuri groase: unul
era trupul omenesc și celălalt era smerenia. Așa încât oamenii
nici nu L-au băgat în seamă, nici nu L-au recunoscut, în timp ce
ochii tuturor puterilor cerești erau așezați pe El mai mult decât
pe întreaga lume zidită. Înveșmântat în trup adevărat și în
smerenie curată, Domnul Hristos a venit din Galileea, la Iordan,
către Ioan, ca să se boteze de către el. (Matei 3:13).
Minunat
este Dumnezeu întru lucrările Lui! Prin toate lucrările Sale, El
ne învață smerenia și ascultarea. El Se ascunde în spatele
lucrărilor Sale, tot așa cum soarele se ascunde noaptea în spatele
strălucirii stelelor, tot așa cum o privighetoare se ascunde în
tufe în spatele cântecului său.
El
dă lumină soarelui și soarele strălucește de parcă ar avea
lumina de la sine, pe când faptul este că lumina lui Dumnezeu se
trece cu vederea.
El
dă glas tunetului Său și vânturilor Sale și acestea se aud; dar
El nu se aude.
El
dă frumusețe munților Săi și pajiștilor Sale și ele strălucesc
de frumusețe, ca și cum ar fi de la ele, pe când frumusețea lui
Dumnezeu rămâne ascunsă ca o taină.
El
dă frumusețe și mireasmă florilor câmpului și acestea o
răspândesc în jurul lor ca și cum ar fi de la ele; nebăgându-se
în seamă că această mireasmă este a lui Dumnezeu.
El
dă putere fiecărei făpturi și fiecare făptură se împodobește
în fața celorlalte, fălindu-se cu puterea, ca și cum ar fi a sa;
pe când puterea nemăsurată a lui Dumnezeu nici nu se împodobește,
nici nu caută a fi băgată în seamă.
El
dă minte din mintea Sa oamenilor și oamenii cugetă și gândesc ca
și cum ar fi cu mințile lor; pe când mintea lui Dumnezeu rămâne
în pace desăvârșită, întorcând spatele laudei lumii.
Astfel
ne învață Dumnezeu smerenia. Tot ceea ce face El, face atât
potrivit firii Sale, cât și pentru oameni, ca omul să se rușineze
și să se facă conștient de mândria sa prostească; ca omul să
nu se dea mare, neavând nici o lucrare bună a sa; ci să lase
faptele să vorbească pentru sine și el să se ascundă în spatele
lor, așa cum Dumnezeu stă tăinuit în spatele lucrărilor Sale,
fără să fie văzut ori auzit, așa cum merge un păstor în
spatele turmei sale mari. Minunat este Dumnezeu, Care ne învață
astfel smerenia! El este minunat și atunci când ne învață
ascultarea.
Omul
niciodată nu poate să fie ascultător ca Dumnezeu.
Omul
seamănă sămânța în pământ și apoi o lasă în grija lui
Dumnezeu.
Omul
seamănă într-o zi, dar Dumnezeu Se îngrijește de sămânță
vreme de o sută de zile, păzind-o, încălzind-o, dându-i viață
și ridicând-o încetișor din pământ ca un firicel, împodobind
firicelul cu mugurași și apoi o coace, până când omul merge din
nou la câmp, petrecând o zi sau două ca să strângă grânele și
să le transporte cu căruța la hambarul său.
Corbul
își clocește puii și apoi îi părăsește, nemaiîngrijindu-se
de ei. Dar Dumnezeu ia asupra Lui pe acești pui neștiutori,
slujindu-le și purtându-le de grijă cu ascultare, ziua și
noaptea. Peștele își depune icrele și pleacă, dar Dumnezeu
rămâne, ca să scoată peștișori din icre și ca să le
supravegheze hrănirea și creșterea lor. Orfani fără de număr,
atât de la oameni, cât și de la animale, nu ar rămâne în viață
dacă Dumnezeu nu ar avea grijă de aceștia. Dumnezeu Își
supraveghează întreaga Sa zidire zi și noapte, ascultându-le
cererile și dându-le ceea ce le este de folos.
Dumnezeu
ascultă doririle și rugăciunile oamenilor și le împlinește; El
le împlinește întotdeauna cu ascultare, atâta vreme cât nu
există nici un păcat în cererile și rugăciunile lor. Totuși,
rugăciunile care caută să-L tragă pe Dumnezeu în păcat și să-L
facă părtaș la păcatul omului – Dumnezeu nu ascultă aceste
rugăciuni; Dumnezeu nu primește aceste rugăciuni. Dintre toate
rugăciunile, Dumnezeu ascultă cel mai grabnic rugăciunile celui
smerit, care se pocăiește, care se roagă pentru iertarea păcatelor
sale și pentru dezlegarea de ele. În felul acesta, omul se face
zidire nouă, punând început bun – pentru viața de fiu în locul
celei de rob. De aceea, toți proorocii, din vremuri străvechi, au
căutat pocăința oamenilor. De aceea Sfântul Ioan
Înaintemergătorul nu numai că propovăduiește pocăința, dar
săvârșește botezul pocăinței, pentru ca oamenii să pună
pecete văzută pe pocăința lor. Cu cât este mai mare pocăința
unui om, cu atât mai deplin se slobozește de cele ale lumii și se
întărește cu râvnă pentru Dumnezeu; Dumnezeu degrabă ia aminte
și în ascultare răspunde rugăciunilor oamenilor. Așadar, omul nu
poate să fie niciodată la fel de smerit ca Dumnezeu, nici
ascultător ca El. În întreaga Sa zidire, în cer și pe pământ,
Dumnezeu îi învață pe oameni smerenia și ascultarea. Dumnezeu
trimite această veste lumii din marea Sa dragoste pentru oameni și
din dorința Sa arzătoare ca toți oamenii să se mântuiască și
nici unul să nu se piardă.
Dar
Dumnezeu a dat oamenilor această învățătură despre smerenie și
ascultare în chip mijlocit, fie prin firea zidită de El, fie prin
proorocii Săi, oameni aleși și îngeri. Numai prin Persoana
Domnului Iisus, Dumnezeu dă această învățătură în chip
nemijlocit, prin Sine Însuși îmbrăcat în trup. În fiecare clipă
a vieții Sale pământești, de la nașterea Sa în peșteră până
la moartea Sa pe Cruce, Domnul Iisus trăia învățând oamenii
despre smerenie și ascultare. El a dat această învățătură vie
și prin botezul Său în apa Iordanului.
Ioan
era cel mai însemnat om al zilei. Hristos nu era cunoscut nimănui
și, chiar atunci când L-au cunoscut, oamenii păcătoși Îl
socoteau pe Ioan mai mare decât El. Oamenii se adunau în jurul lui
Ioan din toate categoriile, simpli și învățați, săraci și
bogați. Ioan atrăgea atenția atât prin înfățișarea sa din
afară, cât și prin viața sa pustnicească din pustie și prin
cuvintele sale cu înțeles tainic. Nu se strângeau mulți în jurul
lui Ioan din pricina păcătoșeniei lor ori din dorința de
pocăință, cât din iscodire, ca să vadă și să audă un om care
nu era obișnuit. Deșartă iscodire! Cât timp de mare preț ne fură
aceasta, dându-ne în schimb nimic altceva decât o dulceață
bolnăvicioasă trecătoare, care se schimbă îndată în ceva amar!
Cum ne prinde în capcană și cum ne scapă pocăința și împreună
cu aceasta mântuirea noastră!
Hristos
nu a stârnit iscodire. În mijlocul mulțimii, El mergea fără
grabă către Iordan. El nu avea nimic care să atragă privirea
oamenilor și nimeni nu-I dădea nici o atenție. Înfățișarea Sa
nu avea ceva aparte, ca aceea a lui Ioan, nici viețuirea Sa nu era
atât de bogată în osteneli pustnicești.
El
era deopotrivă cu mulțimea și cu toții mergeau împreună din
Galileea la Iordan, mâncând și bând cu El și vorbind cu El ca și
cu oricare alt om din mulțime. Marele Isaia a văzut și a proorocit
aceasta dinainte, zicând: „și când L-am văzut, nu avea
frumusețe ca să ne fie drag” (Isaia 53:2). Dar, în mulțimea
aceea întreagă de oameni de lângă Iordan, se afla un om, și
numai unul singur, care Îl cunoștea cu adevărat. Acesta era chiar
Ioan Botezătorul. Ochii sihastrului desăvârșit străluceau și
tunetul glasului său a amuțit pentru o clipă. Ioan a uitat cu
totul de restul mulțimii strânse în jurul apei și în apă și,
arătând către Iisus, a spus liniștit: „Iată Mielul lui
Dumnezeu!” (Ioan 1:29).
„Mielul
lui Dumnezeu!” Cu aceste câteva cuvinte a vădit Înaintemergătorul
smerenia și ascultarea Domnului Hristos. El este smerit ca un miel,
și ascultător ca un miel – atât smerenia cât și ascultarea
fiind îndreptate spre Dumnezeu. De aceea spune el: „Mielul lui
Dumnezeu”. El merge cu sfială și smerenie ca un miel și, tot ca
un miel, merge la păscut și moare cu aceeași încredere în
păstorul său, așa încât Hristos merge oriunde Îl îndrumă
Tatăl Său din cer: către nașterea într-o peșteră, către
botezul din Iordan, către moartea pe Cruce – toate cu aceeași
consimțire și încredere.
Dar,
la cuvintele „Mielul lui Dumnezeu”, Ioan le adaugă pe acestea:
„Cel ce ridică păcatul lumii”. Cum ridică Hristos păcatul
lumii asupra Lui? Prin dragostea Sa și jertfa Sa, una fiind
nedespărțită de cealaltă; căci nu există dragoste adevărată
fără jertfă, și nici o jertfă adevărată fără dragoste. În
dragostea Sa, Hristos a coborât în această lume materialnică și
S-a îmbrăcat în trup de carne supus ispitei.
Această
lume nu este curată și frumoasă și minunată așa cum era înainte
de păcatul lui Adam. Ca urmare a păcatului, această lume a luat
chip materialnic întunecos, ascuns și îl poartă așa până în
zilele noastre. Lumea aceea luminoasă s-a schimbat într-o lume a
prostiei și întunecimii; lumea curată s-a făcut necurată; lumea
frumoasă s-a făcut strâmbăcioasă și urâtă; lumea liniștită
s-a făcut războinică. În această lume a venit Prealuminatul,
Preacuratul, Preaminunatul și Preadulcele. Prin această lucrare, El
a luat deja asupra Lui păcatul lumii – de îndată ce El S-a
arătat în lume în trup stricăcios, care se hrănește cu hrană
stricăcioasă.
El
a făcut aceasta, mai întâi, luându-și trup așa cum se făcuse
acesta după primul păcat al omului; în al doilea rând, prin
venirea Sa pe pământ din dragoste, ca să împlinească toate
legile care fuseseră date omului după păcat. Cu toate că El nu
trebuia să dea ascultare acestor legi, El a venit pe pământ pentru
a le împlini pe toate: atât legile date firii, cât și legile date
omului. Și astfel, El a suferit foame și sete, istovire și dureri
de tot felul, așa cum li se întâmplă și altor muritori; și El a
crescut încet, așa cum li se întâmplă tuturor celor care se
nasc, de-a lungul a treizeci de ani, până când Și-a început
lucrarea Lui în lume. Din această pricină, El a fost tăiat
împrejur și botezat, El a mers la sinagogă ca să Se roage și a
plătit dările lui Cezar. El a primit toate legile făcute până la
păcatul cel dintâi și le-a împlinit. De aceea se spune că El a
preluat păcatele lumii asupra Sa.
Cu
alte cuvinte: El a preluat asupra Lui împlinirea tuturor legilor și
a făcut aceasta cu ascultare și lesniciune, în aceeași măsură
în care oamenii împlineau aceste legi în neascultare și cu
greutate. În cele din urmă, în al treilea rând, El a făcut
aceasta, dându-Se pe Sine ca jertfă pentru păcatele lumii; prin
răstignirea Sa de bunăvoie pe Cruce, moartea Sa ca un miel și
vărsarea sângelul Său nevinovat pentru păcatele multora. Cu
adevărat, întreaga Sa viață pământească a fost o jertfă, tot
așa cum întreaga Sa viață a fost dragoste. A fost o jertfă
pentru El ca să Se îmbrace în trup omenesc; a fost o jertfă
pentru El ca să dea ascultare legii. Dar, pe Cruce, El, cu sângele
Său a pus pecetea jertfei Sale și a șters toate socotelile
păcatelor noastre. Pe Cruce, El ne-a arătat toată apăsarea
păcatului omenesc și plinătatea dragostei lui Dumnezeu, o dragoste
care nu încetează din pricina jertfei de sine. Și astfel, Hristos
ia păcatele lumii asupra Sa în trei chipuri: mai întâi, prin
luarea de trup; în al doilea rând, supunându-Se legii; în al
treilea rând, dându-se jertfă pe Sine. Când Domnul a venit în
lume, întrupat, împlinind legea, această întâmplare a fost
însoțită de fenomene minunate firești: steaua de la răsărit,
îngerii coborând pe pământ și veselirea păstorilor din Betleem,
slăvirea Lui, a Pruncului sfânt, de către păstorii cei simpli și
de către crai. Dar această întâmplare a fost urmată de uciderea
pruncilor de către Irod și de fuga Mântuitorului în întunecimea
Egiptului, dintr-o întunecime și mai mare: aceea a Ierusalimului.
Apoi,
când Domnul a împlinit în chip lămurit, în fața lumii, legea
oamenilor, primind botezul în apele Iordanului, și această
întâmplare a fost însoțită de un fenomen firesc minunat –
potrivit Predaniei – se spune că apele Iordanului și-au oprit
curgerea cea firească întorcându-se înapoi. „Marea a văzut și
a fugit, Iordanul s-a întors înapoi” (Psalm 113:3). Atunci s-au
deschis cerurile, s-a auzit glasul Tatălui din ceruri și s-a văzut
Duhul Sfânt în chip de porumbel. Lumea a simțit aceasta și a
văzut totul prin Sfântul Ioan Botezătorul. Dar această întâmplare
a fost urmată de postirea cea de patruzeci de zile a lui Hristos în
întunecimea și groaza ispitei satanice. Și după aceea, s-au
arătat îngerii și I-au purtat Lui de grijă.
Când
Domnul a pus pecetea pe toată suferința Sa din trupul Său
pământesc, prin chinurile Sale și prin vărsarea sângelui Său pe
Cruce, natura a însoțit această întâmplare de lucrări
înfricoșătoare: soarele s-a întunecat, pământul s-a cutremurat,
pietrele s-au despicat și mormintele s-au deschis. Viii și morții
au simțit îsemnătatea înfricoșătoare a sfintei jertfe de pe
Golgota; tâlharii și păgânii au venit să creadă în Fiul lui
Dumnezeu și morții s-au arătat pe străzile Ierusalimului. Și
această întâmplare a fost urmată de întuneric: întuneric în
afara și înlăuntrul mormântului, după care au venit zorile,
biruința cea de la urmă – și Învierea cea de la urmă. Și,
iarăși, îngerii au fost de față!
Așadar,
aceste trei întâmplări din viața lui Hristos, ne dau învățătura
cea mai luminată și mai nemijlocită despre smerenia și ascultarea
Dumnezeiască. Veselia cerească și firea minunată a fiecăreia
dintre acestea se îmbină cu înfricoșarea uciderii omului și cu
stricăciunea satanică. Dar, în toate cele trei întâmplări,
Hristos a ieșit Biruitor slăvit: asupra omului Irod după nașterea
Sa, asupra lui Satan după botezul Său și asupra înțelegerii
dintre oameni și Satan după moartea Sa.
Sfântul
Matei descrie Botezul în apele Iordanului în acest chip: În acest
timp a venit Iisus din Galileea, la Iordan, către Ioan, ca să Se
boteze de către el. Ioan însă Îl oprea, zicând: „Eu am
trebuință să fiu botezat de Tine și Tu vii la mine?” Ioan Îl
recunoaște pe Hristos, dar nu cunoaște planul Său de mântuire.
Acum se desfășoară o întâmplare fără de asemănare din istoria
omenirii: Dumnezeu se întrece cu omul în smerenie! Ioan boteza
păcătoși spre pocăință. Totuși, Cel fără de păcat, Care nu
avea pentru ce să Se pocăiască, a venit la el și i-a cerut ca el
să-L boteze. Ioan, care era mai întărit duhovnicește decât toți
păcătoșii din jurul său, îndată a recunoscut în Hristos pe
Unul mai puternic decât el. Înainte de a-L vedea, Ioan știa deja
că El venise pe pământ și viețuia printre oameni: „În
mijlocul vostru se află Acela pe Care voi nu-L știți” (Ioan
1:26). Numai atunci când s-a aflat față către față cu El, L-a
cunoscut pe El și, arătând către El, a spus: „Iată Mielul lui
Dumnezeu!”. De îndată ce Ioan L-a văzut, se poate ca el să fi
crezut că menirea lui ca Înaintemergător a luat sfârșit și să
fi spus ca dreptul Simeon mai înainte: „Acum slobozește pe robul
Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace” (Luca 2:29), sau
așa cum a spus Ioan mai târziu într-o împrejurare: „Acela
trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3:30). Dar
nu; în loc să se întâmple precum a gândit și s-a așteptat
Ioan, Hristos i-a dat poruncă neașteptată. Aflat în mijlocul
oamenilor păcătoși, Hristos Cel fără de păcat a căutat la Ioan
ca acesta să facă pentru El ceea ce el făcuse pentru alții: să
Îl boteze în râu așa precum botezase pe alții. Împotrivirea lui
Ioan la aceasta este cu totul de înțeles pentru oamenii muritori.
Ah, frații mei, este un lucru înfricoșător să aduci în apă pe
Cel mai curat decât apa! Este cel mai înfricoșător pentru zidire
ca să-și pună mâna pe capul Ziditorului! Cum poate omul, care
este făcut din țărână și cenușă, să cuteze să-și pună
mâna pe El, Care șade pe heruvimi?
Dar
Hristos termină îndată vorba cu Ioan cu o zicere scurtă, dar
hotărâtă: „Lasă acum, că așa se cuvine nouă să împlinim
toată dreptatea” (Matei 3:15). Atunci L-a lăsat. Este ca și cum
Domnul ar spune aici: Lasă acum orice cuvinte despre vrednicia Mea
și despre care este mai mare sau mai puternic. Ziua aceasta nu are
această menire, ci alta. Va veni vremea când ceea ce spui acum se
va face lămurit. Nu putem învăța pe oameni ceea ce nu am făcut
noi înșine. Dacă nu vom face așa, cine ne va crede? Cum ne vom
deosebi, altfel, de fariseii și cărturarii Ierusalimului care
învață și ei nu fac? Noi trebuie să împlinim toată legea
pentru a da legii întregi un înțeles mai înalt, duhovnicesc. Eu
trebuie să fiu mai întâi botezat cu apă, ca după aceea să botez
cu Duh Sfânt și cu foc.
Planul
mântuirii este dat la iveală prin împlinirea sa. Ceea ce acum nu
este lămurit se va lămuri în curând. Cerurile se vor deschide și
vor lămuri ceea ce vă cer Eu vouă. În măsura în care Ioan s-a
temut în prima clipă să-L boteze pe Hristos, în aceeași măsură
el asculta acum porunca lui Mesia. Și cerul cu adevărat s-a grăbit
să adeverească și să binecuvânteze lucrarea mâinii
Înaintemergătorului. (Ieronim spune: Exista o pricină întreită
pentru a primi botezul de către Ioan. Mai întâi, fiind născut om,
pentru a împlini toată dreptatea și smerenia pe care o cerea
legea. În al doilea rând, prin botezare, să încuviințeze sensul
botezului lui Ioan. În al treilea rând, sfințind apele Iordanului,
să arate, prin pogorârea porumbelului, că Duhul Sfânt era de față
la botezul credincioșilor.)
Hristos
a intrat în apă nu ca să Se curățească pe Sine, ci ca să înece
simbolic pe omul cel vechi. Prin supunerea Sa, El a reîntregit în
chip simbolic Potopul care a înecat lumea de pe vremea lui Noe și,
de asemenea, înecarea lui Faraon și a armatei sale egiptene, în
Marea Roșie. În Potopul care a cuprins întreaga lume, omenirea
păcătoasă a fost înecată. În Marea Roșie, Faraon, vrăjmașul
Dumnezeului Celui viu, a fost înecat. Hristos a luat asupra Lui
păcatele lumii. El a primit de bunăvoie să Se înece în locul
omenirii păcătoase; El de bunăvoie a luat asupra Lui soarta lui
Faraon cel înecat, vrăjmașul Dumnezeului Celui viu. El a îngăduit
apei să-I înghită trupul ca și cum ar fi fost îngropat în
mormânt. El a lăsat apa să curgă o clipă peste El și apoi S-a
ridicat și a ieșit din apă. Prin aceasta, El a repetat acea lecție
înspăimântătoare pe care a dat-o Dumnezeu oamenilor prin înecarea
păcătoșilor în vremea lui Noe și aceea a lui Faraon în Marea
Roșie. Prin aceasta El, în chip văzut, dar tăinuit, a spus ceea
ce zice El mai târziu în cuvinte către fariseul Nicodim: „De nu
se va naște cineva din nou, nu va putea să vadă Împărăția lui
Dumnezeu” (Ioan 3:3). Dar numai acela se poate naște din nou în
această viață care a murit pentru omul cel vechi; sau, cu alte
cuvinte, cel în care omul cel vechi, păcătos, a murit. Cel care se
cufundă cu păcatele sale în apă iese afară curățit de păcat.
Cel care își osândește trupul, om trupesc fiind, se ridică prin
Duhul ca om duhovnicesc. Cel care se îngroapă cu Hristos prin
botez, ca în mormânt, se ridică cu Hristos în Învierea Sa (cf.
Coloseni 2:12). Cel care își îneacă mândria, neascultarea,
zavistia și toată necurăția omului celui vechi, păcătos, va
ieși din apă cu smerenie, umilință, ascultare și dragoste. Cel
care moare pentru sine va viețui împreună cu Dumnezeu (cf. Romani
6:3-8). Pe scurt, cel care a murit ca păcătos și se naște din nou
ca om drept, își va repeta și el exemplul dat de Hristos prin
botezul Său în Iordan. „Înainte de a se pune început nou
vieții, trebuie să se pună capăt celei vechi.”, spune Sfântul
Vasile cel Mare. O, ce însemnătate adâncă și plină de
învățăminte are botezul lui Hristos, prin scufundarea în apă a
sfântului Său trup! Numai înțelepciunea nemărginită a lui
Dumnezeu era în stare să dezlege oamenii în chip atât de
povățuitor, și cu folos, prin botezarea în Iordan. Numai această
înțelepciune nemărginită, care vede trecutul și viitorul
întocmai ca și prezentul, a fost în stare să lege începutul
istoriei omenești de sfârșitul acesteia, și să pună la un loc
potopul care a înecat omenirea cea păcătoasă, cu scufundarea lui
Hristos în apă. Numai această înțelepciune de negrăit prin
cuvânt poate, cu o singură priveliște, un singur semn, să spună
mai mult decât toate limbile omenești de pe pământ. Pentru că
întreaga cale a mântuirii noastre a fost arătată în lucrarea
botezului lui Hristos în Iordan. Iar botezându-Se Iisus, când
ieșea din apă, îndată cerurile s-au deschis și Duhul lui
Dumnezeu Sa văzut pogorându-Se ca un porumbel și venind peste El.
Și iată glas din ceruri zicând: „Acesta este Fiul meu cel iubit
întru Care am binevoit.” Duhul nu a pogorât asupra lui Hristos pe
când Se afla în apă, ci atunci când El a ieșit din apă. Prin
aceasta, înțelepciunea lui Dumnezeu caută să ne arate că Duhul
lui Dumnezeu nu pogoară peste omul cel vechi, care este viu
păcatului și mort pentru Dumnezeu, ci numai asupra omului născut
din nou duhovnicește, care a murit păcatului și a înviat întru
Dumnezeu. Duhul a pogorât asupra lui Hristos în chip de porumbel,
nu întrupat ca porumbel, așa cum este Hristos întrupat ca om, ci
numai în chip de porumbel, ca porumbel. (Ieronim spune: „Porumbelul
a pogorât asupra capului lui Iisus așa încât nimeni să nu creadă
că glasul Tatălui a fost îndreptat către Ioan, și nu către
Domnul.”) Această arătare în chip de porumbel înseamnă că
Duhul poate să Se înfățișeze în oricare alt chip și, cu
adevărat s-a arătat mai târziu Apostolilor în chip de limbi de
foc și ca o suflare de vânt ce vine repede (Fapte 2:2).
În
Cartea Facerea, se spune despre Duhul: Și Duhul lui Dumnezeu Se
purta pe deasupra apelor (1:2). Atunci, Duhul lui Dumnezeu Se
înfățișează în chipuri diferite, potrivit întâmplăeilor pe
care le sfințește sau le pune în lucrare. Dar fiecare chip pe care
îl ia, Îl arată în lucrare, îndreptățit și curat, aducând
odată cu Sine căldură, lucrare și curăție. La botezul în apele
Iordanului, Duhul S-a arătat în chip de porumbel blând; botezul
Apostolilor a fost cu Duhul Sfânt și cu foc, de Rusalii, Duhul S-a
înfățișat în chip de vânt puternic și de foc. Prin aceasta, se
face lămurită deosebirea dintre botezul lui Ioan și cel al lui
Hristos. Botezul lui Ioan, sau botezul cu apă, îi face pe oameni
blânzi și curați ca porumbeii, dar botezul lui Hristos, sau
botezul prin Duh, îi face pe oameni puternici și înflăcărați.
(Sfântul Chiril al Ierusalimului spune, în Învățătura lumii,
Cartea III: „Așa cum omul este alcătuit din două părți: suflet
și trup, există și o curățire îndoită: netrupească pentru
ceea ce nu este a trupului și trupească pentru trup. Apa curățește
trupul, și Duhul curățește și întărește sufletul.”)
Pogorârea
Duhului în chip de porumbel – așa cum deslușesc aceasta Sfinții
Părinți – ne amintește de porumbelul pe care l-a trimis Noe de
trei ori de pe arca sa, ca să vadă dacă pământul se uscase. Și
porumbelul s-a întors cu o ramură de măslin în cioc. Ramura de
măslin este simbolul păcii: pacea dintre Dumnezeu și om. Și acum,
după ieșirea lui Hristos din apă, după înecarea simbolică în
apă a omului celui vechi, S-a arătat Duhul deasupra capului lui
Hristos în chip de porumbel, ca să arate că potopul s-a sfârșit
și că domnea pacea între Dumnezeu și omul cel nou. De ce nu ținea
acest porumbel o ramură de măslin în cioc, ca semn al păcii?
Pentru că aici, în locul ramurii de măslin se afla chiar Domnul
Hristos, cel mai desăvârșit simbol al păcii între Dumnezeu și
om, între cer și pământ. El este ramura de măslin a Noii Zidiri.
Și astfel porumbelul, poposind deasupra lui Hristos, nu avea nevoie
să țină o altă ramură de măslin ca semn al păcii. Hristos este
sfârșitul potopului și începutul păcii.
Și
iată glas in ceruri! Cerurile deschise, Duhul în chip de porumbel
și, mai mult, glas din ceruri! Astfel botezul lui Hristos este bogat
în înțeles, căci nu au venit doar îngeri, ci Sfânta Treime
Însăși: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt: Tatăl prin glasul din cer,
Duhul în chip de porumbel și Fiul ca om nou și desăvârșit,
Dumnezeu-Om. „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am
binevoit.” Cu aceste cuvinte, Dumnezeu Tatăl Îl vădește pe
Iisus Fiul Său, ca și în cuvintele Marelui Arhanghel Gavriil către
Preasfânta Fecioară Maria: „și Fiul Celui Preaînalt Se va
chema” (Luca 1:32) și iarăși: „(și El) Fiul lui Dumnezeu Se
va chema” (Luca 1:35). Acum Dumnezeu Tatăl Îl numește cu
adevărat Fiul Său, Fiul Său cel iubit. Căci Hristos este singurul
Fiu al lui Dumnezeu prin existența Sa din veșnicie și singurul Fiu
al lui Dumnezeu prin nașterea sa în timp. Dumnezeu Tatăl nu îi
numește pe toți oamenii fiii Săi, ci numai pe Hristos. Fiindcă
alți oameni pot fi numiți fii ai lui Dumnezeu prin adopție, numai
prin Hristos și în numele Său. Când Hristos a spus mai târziu
oamenilor: „Unul este Tatăl vostru în cer”, El nu vrea să
spună prin aceasta altceva decât faptul că oamenii sunt fiii lui
Dumnezeu prin adopție. Dumnezeu poate numi zidirile sale fii, în
marea lui iubire. Dar Hristos este singurul, adevăratul Fiu al lui
Dumnezeu atât în iubire, cât și în ființă.
Și
de aceea: „Fiul Meu iubit întru Care am binevoit” se spune. În
aceste două grăiri, se dau la iveală arătarea iubirii Tatălui și
bunăvoirea Tatălui față de Fiul Său. Legătura pe care o are
Tatăl cu Fiul nu a slăbit, nici dragostea lor, a Unuia față de
Celălalt, nu s-a răcit prin pogorârea Fiului în lumea aceasta
păcătoasă, El fiind îmbrăcat în trup omenesc supus ispitei.
Și
astfel, botezul lui Hristos în Iordan se leagă de descoperirea
Sfintei Treimi oamenilor. Nu există nici o descoperire mai mare ca
aceasta, fiindcă prin aceasta ni se arată ființa trinitară a lui
Dumnezeu. La Iordan, Mântuitorul a pus pecetea pe această taină
preaminunată atât în cer, cât și pe pământ. Spunem dinadins
„cât și pe pământ”, pentru că firea trinitară a ființei
lui Dumnezeu deslușește și tainele cele mai adânci ale omului,
firea întreită a omului, căci se spune chiar la începutul Sfintei
Scripturi că Dumnezeu a făcut omul după chipul Său (Facerea
1:26). Și astfel sărbătoarea botezului lui Hristos se numește
Bobotează Epifania – Descoperirea lui Dumnezeu – căci Dumnezeu
S-a descoperit în Iordan, așa cum este El, atât cât această
descoperire poate fi înțeleasă de omul cel trupesc. Această
sărbătoare se mai numește Iluminare (Fotismos), căci prin aceasta
duhul omului este iluminat cu cunoașterea celor mai adânci taine
Dumnezeiești.
Se
mai numește Iluminare pentru că botezul lui Hristos prin
scufundarea Sa în apă, ne luminează mințile, ne curățește
inimile și ne înalță sufletele cu cunoașterea căii mântuirii
noastre, care stă în îngroparea omului celui vechi și nașterea
celui nou; sau, altfel spus, aceasta se află în moartea păcatului
nostru, fiind muritor, și aducerea la viață a omului fără de
păcat și fără de moarte. Tot ceea ce s-a întâmplat la botezul
lui Hristos, se întâmplă la botezul fiecăruia dintre noi.
(Scriind despre botez, Sfântul Vasile cel Mare spune: „Domnul,
care îndrumă viețile noastre, a întemeiat pentru noi legământul
botezului, care are chipul morții și al vieții … apa este chipul
morții, a ducerii trupului la îngropăciune, și Duhul însuflețește
cu putere dătătoare de viață, care înnoiește viața sufletelor
noastre, ducând-o de la moartea păcatului la viața cea dintâi.”)
Prin scufundarea în apă, noi murim cu Hristos, și prin ieșirea
din apă, noi suntem uniți cu Hristos Cel viu. Dulcele Duh al lui
Dumnezeu poposește deasupra noastră ca un porumbel, însuflețindu-ne
cu harul Său atotputernic. Și Tatăl, prin iubirea lui Iisus
Hristos, ne adoptă ca fii și anunță această adopție cu glasul
Său. Cine poate ști, în clipa botezului, ce se întâmplă în
inima fiecărui prunc? Întunecați și descurajați de păcatele de
mai târziu, noi uităm cea mai mare dintre tainele cerești care ni
se descoperă la botez. Fiindcă prin botez noi suntem curățiți de
tot păcatul, deși, după ce ne botezăm, dăm peste ispite
drăcești, cărora Hristos nu le-a căzut pradă, așa cum facem
noi. Dar aceia dintre noi care cugetă la mântuirea noastră zi și
noapte, cu smerenie și ascultare necurmată față de Dumnezeu, se
pot învrednici de descoperirea de taine mari, sfinte, așa cum au
fost descoperirile de la Iordan, tot așa cum s-au învrednicit mulți
sfinți și mucenici pentru Hristos de această viziune. Mucenicia
pentru Hristos se socotește ca fiind al treilea botez: primul fiind
botezul lui Ioan cu apă; al doilea, botezul lui Hristos cu Duhul
Sfânt și cu foc.
Cel
de-al treilea botez, botezul muceniciei, se numește „botezul cu
sânge”. Mucenicii lui Hristos care au fost botezați prin vărsarea
sângelui lor pentru Hristos, au văzut foarte adesea multe dintre
tainele Iordanului, care s-au descoperit la botezul lui Hristos. Cel
mai cunoscut exemplu al acestui botez minunat, prin sânge, este
moartea întâiului mucenic al lui Hristos, Arhidiaconul Ștefan,
care este descris în felul acesta: Iar Ștefan, fiind plin de Duh
Sfânt și privind la cer, a văzut slava lui Dumnezeu și pe Iisus
stând de-a dreapta lui Dumnezeu. Acum se arată Tatăl, Fiul și
Duhul Sfânt. Iar Ștefan a strigat: „Iată văd cerurile deschise
și pe Fiul Omului stand de-a dreapta lui Dumnezeu.” Și iudeii îl
băteau cu pietre (Fapte 7:55-59).
Să
ne mai ostenim, cu credință neschimbată, cu fapte bune și cu
împărtășirea frățească a bucuriei și a suferinței celor care
ne sunt apropiați, întregi în smerenie și ascultare față de
Dumnezeul Cel viu, să ne întoarcem la curăția fără de păcat în
care ne-am îmbrăcat la botez. Așa ne vom învrednici de slava,
bucuria și frumusețea veșnică a sfinților și mucenicilor lui
Dumnezeu. Așa ne vom lumina din nou, cerul se va deschide pentru noi
și Dumnezeu Se va descoperi pentru noi – Tatăl, Fiul și Sfântul
Duh, Treimea cea deoființă și nedespărțită, Căreia Îi aducem
slavă acum și pururea și-n vecii vecilor. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu