A
face comedii cu Dumnezeu nu e un lucru de şagă. Puţini dintre
maeştrii râsului s-au încumetat la astfel de teme, poate nu atât
din frica sacrilegiului (considerat tot mai adesea ceva chic), cât
din intuirea unui potenţial scăzut de umor conferit de relaţia cu
sacrul. A trage cu puşca în ciorile de pe Socola, a aşterne pe
hârtie ori a anima în arena circului snoave cu Sfântul Petru şi
Dumnezeu este riscant chiar din punct de vedere estetic, primejdia
kitsch-ului pândind laolaltă cu cea a huliganismului şi a
bâlbâielilor, dacă nu eşti un Ion Creangă sau Rabelais ori dacă
nu exersezi rafinamentele avangardei.
Regizorul
Tom Shadiac şi comedianul Jim Carrey, producătorii filmului
Dumnezeu pentru o zi / Bruce Almighty nu apelează nici la deturnarea
folclorului, nici la cea a psihanalizei pentru a se juca de-a
Dumnezeu – aceste mijloace sunt prea savante, deci necomerciale
pentru o comedie alertă à l'americaine, adică democratică, bine
ritmată şi pe înţelesul tuturor. Cu toate acestea, comedia
prezentată de Buena Vista International şi Universal Pictures
reuşeşte să desluşească, printre gaguri la limita iconoclasmului
(sau puţin dincolo – după sensibilitatea fiecăruia la litera
dogmei), relaţia universală a omului cu Dumnezeu. Aceea adevărată
şi clasică, începută cu obşteasca sfidare şi terminată cu
îngenunchierea şi rugăciunea: „Facă-se voia Ta!”.
Aruncarea
mănuşii, lupta cu îngerul pot fi comise la fel de bine de Iacov,
în scopul obţinerii binecuvântării divine ca şi de un bufon, un
fante de televiziune (dumnezeul nedeclarat al serilor noastre) care
simte că norocul, deci „Dumnezeu”, începe să-i tragă clapa.
Cu
ajutorul scenariştilor (Steve Koren, Mark O'Keefe şi Steve
Oedekerk) şi uzând de arsenalul său pantomimic (valorificat pentru
prima dată în dramă în Truman Show, pentru care a obţinut în
1999 Globul de Aur pentru cel mai bun actor), Jim Carrey îşi
conduce personajul pe drumul anevoios al umanizării, parcurgând el
însuşi, încă o dată, calea de la comedia bufă la cea dramatică.
Când
reporterul trăsnit de ştiri senzaţionale care vânează postul de
crainic primeşte un şut în fund de la viaţă, el se simte
dintr-odată nedreptăţit de Dumnezeu, iar protestul: „Îmi
datorezi totul, de ce ai plecat în vacanţă?!” izbucneşte cu
spontaneitate copilărească. Dumnezeu nu Se lasă prea multă vreme
căutat, răspunde imediat la apel, asemeni personajelor din jocurile
interactive, parcă intuind că reclamantul, oricât de păgubit,
nu-şi va pierde prea mult timp cu căutarea Lui. Dumnezeu este un
negru bătrân şi sfătos în salopetă muncitorească, ce freacă
podelele într-o imensă clădire pustie, aparent singurul angajat al
instituţiei de ajutor social pe care o şi conduce. Bruce nu e prea
curios să afle misterele neverosimilului personaj şi al lumii Sale,
interesat fiind de soarta unui singur ins: el însuşi. Dumnezeu îi
oferă, nici mai mult, nici mai puţin decât „job-ul Său”;
sezonier, desigur, împreună cu plenipotenţele, dar şi cu
exigenţele aferente: respectarea liberului arbitru şi nedeclararea
propriei identităţi.
Din
acest moment, imaginaţia lui Jim Carrey combină gaguri de
slap-stick cu motive ale Vechiului Testament, desparte supa de roşii
în două cu acelaşi gest de hipnotizator de iarmaroc cu care
stârneşte turbioane ce ridică fustele femeilor de pe stradă,
păstrându-şi infantilismul de maimuţoi mediatic, pe care nu se
străduieşte să-l depăşească. Avansul rapid profesional şi
ridiculizarea adversarilor de serviciu, deturnarea stihiilor în
scopul netezirii drumului propriu nu reuşesc, însă, să-i rezolve
necazurile din iubire, întrucât Puterea supremă este inoperantă
când este vorba de liberul arbitru.
În
acest moment, în Bruce se declanşează cea mai importantă turnură,
trecerea de la egolatrie şi jocul imbecil de-a scamatorul la punerea
forţelor demiurgice în slujba aproapelui. Bruce începe să audă
„voci” plângăcioase, o mulţime de cereri pe care, dacă va
încerca să le ignore, se vor stoca în milioane de fişe, în
bileţele sau, în cel mai bun caz, în mesaje electronice. „Aveţi
3.567 de rugăciuni necitite!” – afişează terminalul
„calculatorului divin”, după ce eroul încercase, în toate
modurile, să se debaraseze de ofurile temporarilor săi supuşi. „În
lumea lui Dumnezeu este foarte mult zgomot, o puzderie de credincioşi
sâcâitori care nu fac decât să se văicărească şi să ceară
mereu ceva” – constată el. Din fericire, există obştescul
răspuns „Yes to all”, o şireată ieşire „deus ex machina”,
care va declanşa o sumedenie de noi probleme, precum falimentul
loteriei locale.
În
final, Bruce îşi dă seama că sarcinile de guvernator mondial îl
depăşesc şi nu îl ajută să dobândească fericirea, dar,
înainte de a rosti sublimul „I surrender”, formulează o
rugăciune atât de dezinteresată pentru fericirea iubitei sale,
încât Însuşi Dumnezeu este impresionat.
Filmul
îi va dezamăgi pe amatorii de universuri sofisticat-paranoice,
precum cel din Vanilla Sky sau Truman Show, în schimb îi va amuza
pe creştinii „liberali” şi le va da o mână de ajutor
descurajaţilor profesori de teologie, întrucât modelează în
termeni accesibili, joviali şi moderni realităţi esenţiale şi
foarte serioase, precum comunicarea om-Dumnezeu ori atributele şi
lucrările divine.
Şi
încă un pont, pentru profii de religie ce nu l-au găsit încă:
dacă astăzi cuvinte precum rugăciune şi dogmă practic au ieşit
din limbajul culturii, în schimb arsenalul lingvistic al
calculatoarelor este pe buzele tuturor, aşadar limbajul cel mai
potrivit pentru a vorbi azi despre Dumnezeu este cel al computerelor
(fie şi la nivelul trivial al consumatorilor de jocuri şi chat).
Iar dacă vorbitorul mânuieşte şi afurisitul (odinioară, la
propriu) meşteşug al mimodramei, el are toate şansele să se facă
ascultat.
Elena
Dulgheru
Sursa:
Orthografitti
0 comments:
Trimiteți un comentariu