În
prima zi a Anului Nou civil, Biserica Ortodoxă sărbătoreşte
Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului. Tot pe 1 ianuarie se
face și pomenirea Sfântului Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei
Capadociei.
La
Catedrala Patriarhală, Sfânta Liturghie a fost oficiată de
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române,
alături de care s-au aflat Preasfinţitul Părinte Varlaam
Ploieşteanul, Episcop Vicar Patriarhal şi Preasfinţitul Părinte
Timotei Prahoveanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor.
Fragmente
din cuvântul PF Daniel:
„Tăierea
împrejur a fost specifică în vremea aceea iudeilor. Sfântul Pavel
însă ne arată că tăierea împrejur după trup nu mai are
semnificaţie pentru cei care cred în Hristos fiindcă El aduce o
altă tăiere împrejur, şi anume una după duh sau duhovnicească.
Aceasta înseamnă Sfântul Botez. Prin Botez noi devenim făptură
nouă, om nou care trăieşte în comuniune, nu în despărţire de
Dumnezeu, şi care se luptă cu păcatul, se curăţeşte de păcate
prin pocăinţă şi creşte spiritual. Botezul creştin a înlocuit
tăierea împrejur după trup, de aceea Sfântul Apostol Pavel o
numeşte tăiere împrejur duhovnicească, iar Sfântul Maxim
Mărturisitorul ne spune mai precis în ce constă această tăiere
împrejur duhovnicească şi anume ea este o îndepărtare a
gândurilor pătimaşe şi a pornirilor pătimaşe ale simţurilor de
la omul raţional care crede în Hristos şi îi slujeşte Lui. Deci,
este o înduhovnicire, o îndepărtare a tot ceea ce este înclinaţie
spre păcat şi aceasta nu se face cu bisturiul, ci prin rugăciune,
prin post, prin săvârşirea faptelor bune, prin citirea Sfintelor
Scripturi, prin lucrarea harului lui Dumnezeu în viaţa noastră.”
„Creşterea
duhovnicească în înţelepciune şi har este cheia evangheliei de
astăzi, […] unul dintre sfinţii care au arătat această creştere
duhovnicească în mod deosebit a fost Sfântul Vasile Cel Mare.”
„Sfântul
Vasile cel Mare a trăit o viaţă ascetică, a devenit monah şi a
înfiinţat o mănăstire lângă râul Iris şi de la el avem
regulile monahale, Regulile mici şi Regulile mari. Sfântul Vasile
cel Mare este în primul rând un păstor învăţător, mare
tâlcuitor al Sfintei Scripturi. În general sunt foarte cunoscute
scrierile lui la cele şase zile ale creaţiei numite Hexaimeron.
Cele şase zile din Cartea Facerii sunt comentate de el; acesta arată
o cultură deosebită despre creaţie, despre univers, despre firea
făpturilor. Sfântul Vasile este, de asemenea, un apărător al
dreptei credinţe în faţa ereziilor lui Arie, a lui Macedonie şi a
lui Eunomie. El apără dumnezeirea lui Hristos, dumnezeirea Duhului
Sfânt, după cum se vede în cartea «Despre Duhul Sfânt» care
este un tratat de teologie dogmatică, şi este un apărător al
cunoaşterii tainice a lui Dumnezeu arătând că Dumnezeu nu poate
fi cunoscut în fiinţa Lui, dar poate fi cunoscut prin lucrările
Lui, prin energiile Lui”.
„Anul
nou civil ne cheamă la sfinţirea timpului, la folosirea lui pentru
a ne apropia de Dumnezeu Cel Unul Sfânt care este mai presus de
timp, dar care din iubire de oameni S-a făcut om şi a vieţuit în
timp, în lume, Mântuitorul Iisus Hristos Împăratul Veacurilor.”
„La
1 ianuarie ne întrebăm ce am făcut bine în anul care a trecut şi
ce bine vom săvârşi în anul în care am intrat. Trebuie să ne
gândim la trecut şi să preluăm din trecut ceea ce a fost bun şi
să continuăm în prezent şi în viitor; de asemenea, să săvârşim
fapte bune spre slava lui Dumnezeu şi a noastră mântuire. Tuturor
vă dorim ani mulţi şi binecuvântaţi cu sănătate şi mântuire,
iar celor ce poartă numele de Vasile sau Vasilica şi derivate le
dorim ani mulţi cu sănătate, bucurie şi ajutor de la Dumnezeu în
toată fapta cea bună.”
Sursa:
Basilica
0 comments:
Trimiteți un comentariu