Evanghelia
Luca
17, 12-19
În
vremea aceea când a intrat Iisus într-un sat, L-au întâmpinat
zece bărbaţi leproşi care stăteau departe şi care au ridicat
glasul şi au zis: Iisuse, Învăţătorule, fie-ţi milă de noi!
Iar El, văzându-i, le-a zis lor: duceţi-vă şi vă arătaţi
preoţilor. Dar, pe când ei se duceau, s-au curăţit de lepră. Iar
unul dintre ei, văzând că s-a vindecat, s-a întors şi cu glas
mare slăvea pe Dumnezeu; şi a căzut cu faţa la pământ lângă
picioarele lui Iisus şi I-a mulţumit. Şi acela era samarinean.
Iisus însă, răspunzând, a zis: oare, nu toţi cei zece s-au
curăţit? Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se întoarcă
să dea slavă lui Dumnezeu, decât numai acesta care este de alt
neam? Apoi a zis către acela: scoală-te şi du-te; credinţa ta
te-a mântuit.
Arhim.
Melchisedec Velnic, starețul Mănăstirii Putna:
Îndreptățirea și închipuirea de
sine stau în calea smereniei mulțumitoare
Extrase
din cuvintele la Duminica a 29-a dupa Rusalii, rostite
de Arhim. Melchisedec în anul 2013:
“Preacuvioși
părinţi şi fraţi, iubiţi credincioşi,
Sunt
convins că dumneavoastră cunoaşteţi foarte bine ce înseamnă
Sfânta Liturghie. Şi de ce pun această întrebare? Pentru că
astăzi, aşa cum aţi auzit din Evanghelie şi din cuvântul
părintelui, noi trebuie să fim mulţumitori şi recunoscători.
Sfânta Liturghie, dragii mei, este mulţumire adusă Bunului
Dumnezeu. Sfânta Euharistie – eucharistos, εὐχάριστος –
în limba greacă nu înseamnă nimic altceva decât a mulţumi.
Mulţumire adusă Bunului Dumnezeu pentru darurile și pentru Jertfa
Sa.
Se
pune o singură întrebare și o singură întrebare trebuie să ne
punem, cred eu, în această zi: de ce omul nu este recunoscător lui
Dumnezeu? Şi de ce omul nu este recunoscător faţă de aproapele,
faţă de binefăcători? Răspunsul, conform Sfinţilor Părinţi,
este unul singur: închipuirea de sine. Şi această patimă rea,
care de multe ori nouă ni se pare că n-o avem, aceasta este aceea
care ne face pe noi să nu mai fim recunoscători şi mulţumitori
faţă de binefăcătorii noştri. Adică mi se pare mie că am
meritat bunul care mi s-a dat, am meritat cuvântul ce l-am primit,
am meritat sănătatea pe care mi-a dat-o Dumnezeu, am meritat tot
ce-am primit. Şi atunci, dacă am meritat, de ce să-I mai
mulţumesc? Ei, aceasta nu e nimic altceva decât, aşa cum am spus,
închipuirea de sine. Şi omul din ziua de astăzi e cel mai prins de
închipuirea de sine.
A
amintit părintele că recunoştinţa este o floare rară. Şi aşa
este. Puţini sunt aceia care-și aduc aminte de Dumnezeu și mulţi
suntem aceia care mereu cerem: <Dă-mi, Doamne…! Dă-mi
Doamne…!> dar uităm să mai spunem: <Doamne, mulţumescu-Ţi
pentru toate! Mulţumescu-Ţi şi pentru pâinea, şi pentru sarea pe
care o am pe masă, și pentru cana cu apă, și pentru aerul pe care
mi-l dai ca să respir. Mulţumescu-Ţi pentru toate!> Omul când
mulţumeşte şi când e recunoscător, zic eu, din punct de vedere
duhovnicesc, face un pas înapoi, adică se smereşte şi dă loc
celuilalt, adică îl lasă pe celălalt să treacă înaintea lui.
Recunoaşte că Dumnezeu este Cel Care îi poartă de grijă şi Îl
lasă pe Dumnezeu să meargă înaintea lui şi Îl are pe Dumnezeu
înaintea ochilor săi. Omul care mulţumeşte se ridică la
înălțimea cea mai frumoasă, duhovnicească. Omul recunoscător
urcă către Dumnezeu şi Dumnezeu îl primeşte. Şi această
recunoştinţă a omului face ca omul să-şi deschidă inima şi Îl
lasă pe Dumnezeu în interiorul său ca să lucreze.
Să
nu credeţi că Dumnezeu are nevoie de recunoştinţă noastră. Să
nu credeţi că Dumnezeu are nevoie de mulţumirea noastră. Pe
Dumnezeu nu-L afectează cu nimic în fiinţa Lui nerecunoştinţa
sau nemulţumirea noastră, ci pe El doar Îl afectăm în raportul
nostru faţă de El și al Lui faţă de noi. Se întristează când
vede că noi nu suntem, recunoscători și mulţumitori și se
întristează când nu-L lăsăm pe El să vină şi să lucreze
înăuntrul nostru.
De
aceea, starea de smerenie, de cumințenie, de recunoştinţă, de
mulţumire, aceasta este o stare de deschidere către Dumnezeu şi de
a-I face loc lui Dumnezeu în viaţa ta.
Deci,
iubiţii mei, atunci când suntem stăpâniți de mândrie şi de
orgoliu, de egoism, nu mai suntem recunoscători. N-ai să-l vezi pe
cel mândru niciodată plecându-se cu smerenie în faţa unei
icoane, în faţă sfintelor moaşte sau să meargă şi să ducă o
floare cuiva. Dacă o duce, o duce cu scopul de a mai obţine ceva
pentru mândria şi închipuirea lui. Deci cel mândru nu se pleacă
spre aşa ceva. Dar cel smerit ştie să facă daruri bune şi
frumoase. Cel smerit se pleacă şi aduce mulţumire lui Dumnezeu şi
celui de lângă el, aproapelui său, binefăcătorului.
De
aceea, dragii mei, în viaţă să fim mulţumitori şi recunoscători
Părintelui Ceresc, căci în felul acesta darul lui Dumnezeu, harul
Său, se va revărsa asupra noastră şi va rămâne înlăuntrul
nostru. O candelă aprinsă în casă, lângă icoane, e un semn al
jertfei și al recunoştinţei înaintea lui Dumnezeu. Genunchii
plecaţi la rugăciune sunt iarăşi un semn al recunoștinței faţă
de Dumnezeu. O lumânare pusă la mormântul mamei sau al tatălui
sau al naşilor de botez sau de cununie sau al rudelor apropiate este
iarăşi un semn de recunoştinţă şi de comuniune cu cei care au
plecat din viaţa aceasta. Deci să nu uităm să fim recunoscători
și mulţumitori pentru a fi plăcuţi lui Dumnezeu. […]”
Extrase
din cuvintele la Duminica a 29-a după
Rusalii, rostite
de Arhim. Melchisedec în anul 2014:
“Iată
că ne-a ajutat Preabunul Dumnezeu să ajungem în duminica aceasta,
prima după ce au trecut sărbătorile de iarnă şi iată că în
această duminică ne-am întâlnit cu Evanghelia când Mântuitorul
Hristos i-a vindecat pe cei zece leproşi. Aşa cum aţi auzit din
Evanghelie şi din cuvântul părintelui, recunoştinţa este aceea
pe care trebuie s-o avem fiecare dintre noi faţă de Preabunul
Dumnezeu. Când omul găseşte motiv de îndreptăţire, atunci el nu
mai este recunoscător şi mulţumitor! Şi să reţineţi lucrul
acesta, că nu este un cuvânt de la mine, ci de la Sfinţii Părinţi,
care spun clar că atunci când omul găseşte motiv de îndreptăţire,
atunci nu mai este recunoscător faţă de nimeni.
Îndreptăţirea
nu este nimic altceva decât o fiică a mândriei. Când omul este
cuprins de această patimă, de acest păcat, mândria, atunci vine
şi îndreptăţirea şi atunci cu greu se pleacă şi greu
recunoaşte că cineva i-a făcut bine, greu recunoaşte puterea şi
autoritatea lui Dumnezeu.10_leprosi2 Căci omul, în general, fuge de
sub autoritatea lui Dumnezeu şi aceasta din cauza îndreptăţirii
care sălăşluieşte întru el şi tendinţei omului de a se
îndreptăţi mereu în faţa lui Dumnezeu. Îndreptăţirea aceasta
am spus că este un rod al mândriei, al închipuirii de sine. Şi,
dacă e să-i căutăm originea, nu o găsim decât tocmai în raiul
desfătării, unde Adam, după ce a căzut, s-a îndreptăţit în
faţa lui Dumnezeu. Eva, strămoaşa, și ea s-a îndreptăţit
înaintea lui Dumnezeu. S-au îndreptăţit și au dat vina unul pe
celălalt, nerecunoscând păcatul, vina.
Omul
devine recunoscător faţă de Dumnezeu şi faţă de cei din jurul
lui atunci când se cunoaşte pe sine. Când omul se cunoaşte pe
sine, atunci devine recunoscător și mulțumitor. Când îşi vede
păcatele sale, când își vede neputinţele sale, atunci el devine
uşor, foarte uşor, recunoscător și mulţumitor faţă de
Dumnezeu. De aceea am auzit pe mulţi Sfinţi Părinţi şi în mod
deosebit astăzi pe Sfântul Macarie Egipteanul, care a avut o viaţă
deosebit de înaltă şi care a lăsat cuvinte deosebite nu numai
pentru monahi, ci pentru toţi creștinii, căci toţi creştinii au
nevoie de cuvintele Părinţilor. Deci Sfântul Macarie arată foarte
frumos, foarte limpede în cuvintele sale păcatul acesta al
îndreptăţirii de sine cât de urât este în faţă Preabunului
Dumnezeu şi când omul se cunoaște pe sine, când îşi vede
păcatele sale, acela este mai mare decât cel care vede îngerii din
ceruri.
Iubiţii
mei, cum a amintit şi părintele, să fugim de lepra păcatului.
Păcatul este ca o lepră care întunecă, care mărgineşte. Aşa
cum un om stăpânit de o boală cumplită nu poate să se mai
gândească la altceva decât la necazul și la neputinţa lui, aşa
şi păcatul, atunci când îl stăpâneşte pe om, îl mărgineşte
şi îl face de a nu mai ieşi din acea stare și nu poate să se mai
adune şi să mulțumească Bunului Dumnezeu, căci nu mai vede raza
de lumină. Lumina întru el nu mai străluceşte, pentru că el se
vede numai pe el, omul mândru se vede numai pe el. Pe când omul
care-şi recunoaşte păcatele sale îl vede pe cel de lângă el mai
bun și totodată vede bunătatea şi milostivirea lui Dumnezeu. Şi,
când omul cunoaşte bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu, de
acum devine recunoscător şi mulţumitor.
De
aceea, dragii mei, să fugim de păcat, pentru că păcatul uşor
vine şi greu se mărturiseşte, căci aţi văzut, de multe ori, la
Taina Spovedaniei greu mărturiseşti păcatul şi diavolul vine cu o
armă care este a lui, ce se cheamă amânarea. Diavolul nu-ţi spune
să nu te spovedeşti, ci îţi spune s-o laşi pe mai încolo.
Diavolul nu-ţi spune să nu faci fapta aceea bună acum, ci îţi
spune că o s-o faci mai încolo, nu astăzi. Şi tot aşa. Şi în
felul acesta nu face nimic altceva decât să-l prindă pe om.
Dragii
mei, să fim înţelepţi și nu neînţelepţi. Şi atunci când ne
dăm seama de greşeala pe care o facem, de păcatul pe care cumva
l-am săvârşit, să ne grăbim în a spune Mântuitorului Hristos:
Am greșit, Doamne, iartă-mă! Şi atunci când ne recunoaştem
vina, uşor Îl recunoaştem și pe Stăpânul nostru, pe Dumnezeu
nostru ca Domn şi Stăpân al tuturor.
Să
facă Bunul Dumnezeu ca aceste gânduri din Evanghelia de astăzi,
Evanghelia şi Apostolul de astăzi, cuvântul ce s-a rostit, să ne
fie nouă, tuturor, prilej şi îndemn de a fugi de păcat şi de
îngustimea păcatului, de îndreptăţirea de sine. Căci, am spus,
când omul găseşte motiv de îndreptăţire, atunci el nu mai este
mulţumitor și recunoscător. Facă Bunul Dumnezeu ca noi toţi să
ne găsim mulţumitori și recunoscători faţă de Cel Care ne-a dat
viaţă, faţă de Cel Care ne poartă nouă de grijă, de Preabunul
Dumnezeu. Căci atunci când noi credem și ne încredem în a lui
Hristos purtare de grijă, El atunci şi poartă grijă de noi!
Amin!”
Sursa:
Cuvântul Ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu