Motto:
“Da cat poti da. De ai un ban, cumpara cu el cerul, nu pentru ca
acesta este asa de ieftin, ci pentru ca Dumnezeu este asa de milostiv
si iubitor.”
(Sfantul
Ioan Gura deAur)
Viata
fiecaruia dintre noi trebuie traita in spiritul iubirii si ascultarii
de Dumnezeu, si al iubirii aproapelui, dupa pilda samarineanului cel
milostiv. Astfel, cununa vietii crestinesti este impletita din laurii
faptelor bune. Ele sunt dovezile harului divin si roadele credintei
crestine. Cum creste arborele din radacini si fructele din ramurile
lor, asa izvorasc faptele bune din credinta si din har. In faptele
bune, avem certificatul prin care se adevereste Ortodoxia, una din
conditiile mantuirii noastre. Niciuna dintre religiile lumii nu pune
atata greutate pe valoarea faptelor bune, cum pune Crestinismul.
De
la inceputul vestirii Evangheliei, Mantuitorul adreseaza
ascultatorilor si ucenicilor Sai aceste cuvinte de indemn la fapte
bune: “Asa sa lumineze lumina voastra inaintea oamenilor ca vazand
ei faptele voastre cele bune, sa mareasca pe Tatal vostru cel din
ceruri.” (Matei 5, 16) Faptele bune preamaresc pe Dumnezeu inaintea
oamenilor. Crestinul se aseamana cu lumina care arde si lumineaza.
Menirea lui este sa inlature intunericul din jur si sa fie, pentru
alti oameni, unealta binelui, fiinta in care sa se fericeasca si sa
se proslaveasca Dumnezeu.
Tatal
ceresc este Cel ce a gatit pentru noi faptele cele bune, pentru a
umbla in ele, si tot El ne intareste si ne desavarseste in tot
cuvantul si lucrul bun. Prin urmare, fapta buna este semnul ca traim
in Hristos, fara de care nu putem face roade spre mantuire.
Fapta
buna este sufletul credintei crestine. Nu poti spune nimic despre
credinta ta, daca nu o arati in fapte. “Caci precum trupul fara de
suflet este mort, asa si credinta fara de fapte, este moarta”
(Iacov 2, 14-26). Cei ce cred in Dumnezeu, trebuie sa fie in frunte
cu faptele bune, facute cu toata smerenia si iubirea, ca sa fie in
toate desavarsiti. Faptele bune sunt arvuna mantuirii si
insotitoarele noastre dupa moarte. Ele sunt jertfa cea bine primita
inaintea lui Dumnezeu.
Omul
fara fapte bune este ca pomul neroditor, este sterp si netrebnic.
Vremea vietii prin care trecem ne da tuturor posibilitatea sa sporim
duhovniceste, sa ne imbogatim moral si sa cunoastem fericirea
daruirii, pentru ca: “Fericiti cei milostivi caci aceia se vor
milui” (Matei 5, 7). Fapta buna devine astfel jertfa de daruire
facuta din iubire pentru aproapele tau, hrana spirituala ce te inalta
si te lauda inaintea lui Dumnezeu.
E
drept ca, in privinta daruirii, sunt oameni ca de piatra; adica, dau
numai loviti si cu sila, altii sunt ca buretele; adica dau numai
presti; iar altii sunt ca fagurele; adica dau cu prisosinta si din
toata inima; dau cum da pamantul - mai mult decat primeste, fiindca
in el pui un bob si iese un spic. Fapta buna trebuie sa urmeze
exemplul daruirii lui Dumnezeu, Care face sa rasara soarele si peste
cei rai si peste cei buni.
Facerea
de bine aduce nume bun si bucurie sarbatorilor. Multi dintre noi ne
facem daruri, unii altora, fara sa cunoastem adevaratul sens al
acestui gest. Ei bine, orice dar facut cuiva este rodul plin de
iubire, in al carui prisos, lipsindu-ne pe noi, daruim celui de langa
noi: parinti, frati, rude, prieteni, cunoscuti sau necunoscuti.
Nu
trebuie uitat faptul ca, din dulceata milosteniei au gustat si
Sfintii Parinti, cei cu ale caror rugaciuni mijlocim la Hristos. Toti
si-au incununat viata cu fapte bune, prin ele arvunindu-si mantuirea.
Sfantul Ierarh Nicolae atat de iubit de noi toti, Sfintele cuvioase
Parascheva si Filoftea, sunt exemple de urmat pentru noi in urcusul
nostru duhovnicesc.
Asfel,
daca unul dintre Sfinti ar fi intre noi, si s-ar desprinde dintr-o
icoana acum, iata ce ne-ar invata: ne-ar vesti Evanghelia faptelor
bune, Evanghelia milosteniei si darniciei. Ne-ar vesti, cu cuvintele
si cu exemplul vietii lui de indreptator al credintei, de chip al
blandetei si de invatator al infranarii, Evanghelia faptelor
indurarii sufletesti si trupesti, caci: “Toata darea cea buna si
tot darul desavarsit de sus este, pogorand de la Tine, Parintele
Luminilor, si Tie slava si multumita si inchinaciune inaltam, Tatalui
si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in veci vecilor.
Amin!” (Rugaciunea Anvonului – de la Sfanta Liturghie a Sfantului
Ioan Gura de Aur).
Sursa:
Părintele Marius
0 comments:
Trimiteți un comentariu