de Ştefana Totorcea, Ştiri pentru viaţă
Un american care era ortodox chiar înainte
să o ştie s-a îndrăgostit de România şi a devenit singurul străin care slujește în Mitropolia Moldovei și Bucovinei. L-am întâlnit la
sărbătoarea Sfintei Parascheva de la Iași şi l-am
întrebat despre România, despre familie şi despre cum vede un american Zilele
Cuvioasei din Capitala Moldovei.
Părinte Stephen, cum v-aţi convertit la ortodoxie?
E o poveste
lungă. Dar versiunea scurtă este că baptiştii ne-au dat afară, pe mine și pe soția mea, deoarece
credeam alte lucruri decât ce învăţa Biserica Baptistă, de care aparţineam.
Abia mai târziu
am aflat că ceea ce credeam se regăsea în credinţa ortodoxă. Nici nu ştiam că
există o Biserică Ortodoxă. Când am găsit Biserica Ortodoxă şi am aflat
credinţa acesteia, mi-am dat seama că eu eram ortodox de ani de zile, doar că
nu ştiam să îmi spun aşa.
Când, în cele
din urmă, am găsit Biserica Ortodoxă, am ştiut ce eram: ortodox.
Cum aţi ajuns să vă vindeţi casa din California şi să vă stabiliţi aici, la
Iaşi?
M-am
îndrăgostit de oameni, de cultură şi de ţară, dar trebuia să îmi mai conving şi
soţia. Aşa că în anul următor am adus-o aici pentru trei săptămâni. Intenţia
mea era să ne întoarcem acasă după ce experimenta şi ea România, şi să îi spun:
„Cum ţi-ar plăcea să ne mutăm acolo cândva?”.
Eram aici
împreună de numai trei zile când soţia a văzut terenul liber de lângă casa
părintelui Radu Brânză şi l-a întrebat al cui era. El i-a spus: „Nu ştiu, dar
cred că este de vânzare”. Atunci ea i-a răspuns: „Ei bine, vreau să ne ajutaţi
să-l cumpărăm, deoarece vrem să ne mutăm aici şi să ne facem un cămin aici”.
Eu am rămas
înmărmurit, deoarece nu îi spusesem încă nimic. Dar ea mi-a zis: „Ştiu că-ţi
place mult aici şi ştiu că iubeşti oamenii aceştia. Şi mie îmi plac mult. Dacă
aici ne vrea Dumnezeu, atunci aici trebuie să rămânem”. Aşadar, s-a hotărât să
rămână înainte să o întreb. Nu-mi puteam imagina că ar fi fost de acord să-şi
părăsească cei patru nepoţi. Dar era dispusă şi la asta pentru a se stabili
aici.
Astfel, Duhul
lui Dumnezeu a lucrat în noi amândoi, astfel încât am spus acelaşi lucru în
acelaşi timp şi aşa ne-am dat seama că era dorinţa lui Dumnezeu să venim aici.
Ce înseamnă sărbătoarea Sfintei Parascheva de la Iaşi pentru dumneavoastră,
personal?
Nu pot încă să
vă răspund, pentru ca nu am fost printre toți oamenii, aștept și slujba de marți, Liturghia din ziua
de sărbătoare. Am înţeles că va fi o procesiune în care moaştele Sfintei
Parascheva vor fi purtate de clerici prin oraş. Încă nu am avut ocazia să iau
parte la aceasta.
Fiind prima
dată când particip, încă sunt profund impresionat, deoarece în America nu avem
astfel de lucruri. Avem sărbători seculare, cum ar fi Ziua Independenţei,
serbată în toată ţara. Avem Paştile, care se serbează în toată ţara, dar de
către protestanţi şi romano-catolici mai vizibil, deoarece Paştile ortodocşilor
nu corespund întotdeauna cu ale celorlalţi. Iar Crăciunul s-a transformat
destul de mult într-o sărbătoare seculară, îndepărtându-se de adevăratul său
duh.
Aşa că acest
aflux de oameni la sărbătoarea Sfintei Parascheva impune respect.
De ce se adună atât de mulţi oameni la moaşte?
Moaştele sunt
sfinte. Ele au puterea de a face minuni, după cum este voia lui Dumnezeu. Cunosc
cazuri din Alaska în care oamenii care au vizitat peştera Sfântului Herman de
Alaska şi au presărat puţin praf de acolo peste o persoană bolnavă, iar aceasta
s-a vindecat.
Sfintele moaşte
au o mare însemnătate şi putere, deoarece sfinţii nu sunt morţi. Sfinții fac parte din
Biserică, sunt foarte vii în Împărăţia lui Dumnezeu. Se roagă pentru noi şi fac
minuni pentru noi.
Prin sfintele
moaște, prin cinstirea lor, prin sărutarea lor noi ne aflăm pe o cale prin care
atingem Împărăţia lui Dumnezeu, împărăție pe care o aşteptăm la sfârşitul
vieţilor noastre. Dar, în realitate, Împărăţia Cerurilor nu este ceva în care
ajungem la sfârșitul vieţii, ci ceva întru care trăim încă de pe acum şi de aici. Iar
moaştele sunt o parte din ființare în Împărăţia lui Dumnezeu.
Dumneavoastră faceţi şi consiliere premaritală pentru cupluri. Cu ce
probleme se confruntă acestea?
Una dintre
problemele majore aici, în România, este, din nefericire, alcoolul. Acesta
distruge nu numai vieţi, ci şi căsnicii. În afară de aceasta, cea mai mare
problemă este că tinerii, când se căsătoresc, nu fac consiliere premaritală. Şi
sunt literalmente doi străini care fiecare pretind că sunt altcineva decât în
realitate pentru a obţine aprobarea celuilalt. Odată căsătoriţi, redevin cei
care sunt cu adevărat. După terminarea ceremoniei, adesea cei doi miri se
trezesc a doua zi alături de o persoană pe care nu au cunoscut-o niciodată.
Treaba consilierului premarital este să
arate tinerilor adevărul despre cine este fiecare dintre ei şi să le permită să
devină transparenţi unul pentru celălalt. Să îi conștientizeze
că, dacă există lucruri nocive pentru căsătorie în bagajele cu care vin în
relaţie – lucrurile moştenite din familie şi din felul în care au fost crescuţi
–, atunci trebuie să renunțe la ele. Şi să
păstreze acele lucruri care îi pot ajuta în căsnicie.
O altă mare problemă pe care am detectat-o
este că tinerii căsătoriți continuă să locuiască cu părinţii
după căsătorie. Scriptura e foarte clară: „Bărbatul va
părăsi pe mama sa şi pe tatăl său şi se va alipi de soţia sa şi amândoi vor
deveni un trup”. Dar adesea soţul şi soţia rămân încă dependenţi de părinţii
lor, ceea ce înseamnă că nu pot deveni una, aşa cum se spune că ar trebui. Iar
aceasta creează multe probleme în relaţia lor.
Ce sfaturi aveţi pentru tinerii care vor să se căsătorească?
Cel mai
important sfat pentru ei este să caute un specialist cu calificare în domeniul
consilierii premaritale şi să facă consiliere cel puţin şase luni înainte de
nuntă. Să se uite la sine aşa cum îi vede Dumnezeu şi să nu pretindă şi să nu
se prefacă a fi altcineva decât sunt pentru a prinde în laţ persoana pe care li
se pare că o iubesc.
Alt sfat este
să scruteze ceea ce ei înţeleg prin „iubire”. Fiindcă majoritatea oamenilor –
tineri sau bătrâni – nu înţeleg cu adevărat ce este iubirea aşa cum reiese ea
din Sfânta Scriptură şi din realităţile vieţii.
Una dintre primele întrebări pe care le pun unui cuplu la consiliere este:
„De ce vreţi să vă căsătoriţi?”
Marea
majoritate a răspunsurilor sună cam aşa: „Fiindcă ne iubim”. Atunci le spun:
„Acesta este cel mai prost motiv de căsătorie posibil!”. Asta îi şochează. Dar,
din clipa respectivă, odată ce le-am captat atenţia, pot începe să dezvolt
conceptul cu privire la adevărata natură a dragostei şi încep să îi fac să
înţeleagă că ceea ce este între ei s-ar putea să nu fie ceea ce e cu adevărat
iubirea şi s-ar putea chiar să fie doar ceva superficial, care nu rezistă la
crizele care apar într-o relaţie.
0 comments:
Trimiteți un comentariu