Pentru omul care
trăieşte în mijlocul societăţii lupta şi nevoinţa se face în lumea lucrurilor
sensibile, în lumea care ne înconjoară. Pentru monah lupta se află pe două
fronturi: şi în lumea lucrurilor sensibile şi în lumea înţelesurilor.
Mireanul, dacă taie alipirea de lucrurile sensibile, se eliberează de
influenţa lor. Dimpotrivă, monahul, făcând acelaşi lucru, nu se izbăveşte de
înrâurirea înţelesurilor şi a gândurilor, care stăpânesc ca imagini din trecut
şi viitor, şi nu încetează să incite poftele şi patimile. Pe monah nu-l
preocupă doar faptul de a se izbăvi de păcatul „după lucrare”, ci ţinta sa este
mortificarea oricărei mişcări pătimaşe şi a întregului sistem al omului vechi.
Dacă reuşeşte să izbândească primul lucru, scapă de osânda şi de condamnarea
dreptăţii dumnezeieşti.
Al doilea însă, curăţia inimii, îl conduce la moştenirea făgăduinţei şi a
dumnezeieştii înfieri. Atunci devine moştenitor al Tatălui şi
împreună-moştenitor cu Hristos.
Această temă se întinde pe vaste spatii ale „adâncimii, lăţimii şi
înălţimii”. Noi aici, ca să spunem aşa, am trasat doar câteva linii, însă dorim
cucerirea practică a acestui premiu, prin luptă şi osârdie, de către toţi cei
ce-l caută şi-l doresc.
(Gheronda Iosif Vatopedinul, Dialoguri la Athos, traducere din limba
greacă şi note de Nicuşor Deciu, Editura Doxologia, Iaşi, 2012)
Sursă: Pemptousia
0 comments:
Trimiteți un comentariu