APOSTOLUL
Fapte 9, 32-42;
În
zilele acelea, Petru, trecând pe la toţi, a coborât şi la sfinţii care locuiau
în Lida. Şi acolo a găsit pe un om, anume Enea, care de opt ani zăcea în pat,
fiindcă era paralitic. Şi Petru i-a zis: Enea, te vindecă Iisus Hristos.
Ridică-te şi strânge-ţi patul. Şi îndată s-a ridicat. Şi l-au văzut toţi cei ce
locuiau în Lida şi în Saron, care s-au şi întors la Domnul. Iar în Iope era o
uceniţă, cu numele Tavita, care, tâlcuindu-se, se zice Căprioară. Aceasta era
plină de fapte bune şi de milosteniile pe care le făcea. Şi în zilele acelea ea
s-a îmbolnăvit şi a murit. Şi, scăldând-o, au pus-o în camera de sus. Şi, fiind
aproape Lida de Iope, ucenicii, auzind că Petru este în Lida, au trimis pe doi
bărbaţi la el, rugându-l: Nu pregeta să vii până la noi. Şi Petru, sculându-se,
a venit cu ei. Când a sosit, l-au dus în camera de sus şi l-au înconjurat toate
văduvele, plângând şi arătând cămăşile şi hainele câte le făcea Căprioara, pe
când era cu ele. Şi Petru, scoţând afară pe toţi, a îngenunchiat şi s-a rugat
şi, întorcându-se către trup, a zis: Tavita, scoală-te! Iar ea şi-a deschis
ochii şi, văzând pe Petru, a şezut. Şi, dându-i mâna, Petru a ridicat-o şi,
chemând pe sfinţi şi pe văduve, le-a dat-o vie. Şi s-a făcut cunoscută aceasta
în întreaga Iope şi mulţi au crezut în Domnul.
*
EVANGHELIA
Ioan 5, 1-15;
În
vremea aceea, fiind sărbătoare, s-a suit Iisus în Ierusalim. Iar în Ierusalim,
lângă Poarta Oilor, era o scăldătoare, care se numea pe evreieşte Vitezda şi
care avea cinci pridvoare. În aceste pridvoare zăceau mulţime multă de bolnavi:
orbi, şchiopi, uscaţi, aşteptând mişcarea apei, căci un înger al Domnului se
pogora din când în când în scăldătoare şi tulbura apa; şi cel care intra întâi
după tulburarea apei se făcea sănătos, orice de ce boală era cuprins. Atunci
era acolo un om, care era bolnav de treizeci şi opt de ani. Pe acesta,
văzându-l zăcând şi ştiind că este aşa încă de multă vreme, l-a întrebat Iisus:
voieşti să te faci sănătos? Răspuns-a Lui Bolnavul: Doamne, nu am pe nimeni ca
să mă bage în scăldătoare, când se tulbură apa; aşa că până când merg eu, altul
se pogoară înaintea mea. Iisus a zis către el: scoală-te, ia-ţi patul tău şi
umblă. Şi în clipa aceea s-a făcut omul sănătos şi şi-a luat patul său şi
umbla. Dar în ziua aceea era sâmbătă. Deci ziceau iudeii către cel vindecat:
este zi de sâmbătă şi nu-ţi este iertat să iei patul. El le-a răspuns: Cel care
m-a făcut sănătos, Acela mi-a zis: ia-ţi patul tău şi umblă. Ei l-au întrebat:
cine este omul care ţi-a zis: ia-ţi patul tău şi umblă? Dar cel vindecat nu
ştia cine este, căci Iisus se dăduse la o parte din mulţimea care era în acel
loc. După aceea Iisus l-a găsit în templu şi i-a zis: iată că te-ai făcut
sănătos; de acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu ţi se întâmple şi mai rău.
Atunci omul s-a dus şi a spus iudeilor că Iisus este cel care l-a făcut pe el
sănătos.
*
Sf. Ioan Gură de Aur:
Când
vezi cu cât de multă umilinţă vorbeşte el către Hristos, deşi nu-L cunoştea
şi-L socotea un simplu om, poţi chiar de aici să deduci însuşirea cea bună a
vieţii lui de mai înainte. Când Hristos a zis către dânsul: „Voieşti să fii
sănătos?”, el n-a răspuns, precum cineva ar putea presupune: „Tu vezi că eu de
un timp aşa de îndelungat zac de slăbănogie, şi mă mai întrebi, dacă eu voiesc
să fiu sănătos? Ai venit poate ca să-ţi baţi joc de nenorocirea mea?”. El nu
numai că n-a vorbit şi nici n-a cugetat nimic de felul acesta, ci a răspuns cu
toată blândeţea şi umilinţa: „Aşa, Doamne, voiesc să fiu sănătos”.
Dacă
el, după treizeci şi opt de ani, a fost aşa de blând şi cumpătat, când puterile
trupului şi tăria duhului îi erau zdruncinate de boala cea îndelungată, poţi
judeca dintru acestea ce caracter blând şi bun a trebuit să aibă el la
începutul bolii sale şi înainte.
Ştiţi
cu toţii că bolnavii, la începutul suferinţei, nu sunt aşa de cârtitori ca
atunci când boala durează un timp îndelungat, când se fac îndărătnici şi
adeseori nesuferiţi.
Dar
cine, după aşa de mulţi ani de boală, răspunde încă cu aşa de multă blândeţe şi
răbdare, învederat este că şi mai înainte de patima sa a răbdat cu plăcere şi
cu supunere lui Dumnezeu.
Aceasta
trebuie să o socotim cu mintea noastră şi să urmăm răbdarea acestui rob
asemenea nouă. Ologirea trupului său trebuie să dea o nouă putere sufletului
nostru. Nimeni nu este atât de neputincios şi atât de bolnav, încât, socotind
patimile cele înfricoşate ale slăbănogului nostru, să nu sufere cu bărbăţie şi
cu curaj toate nenorocirile, până şi pe cele mai grele. Nu numai vindecarea
slăbănogului, dar chiar şi boala sa ne aduce un mare folos.
Vindecarea
lui îndeamnă pe toţi cei ce aud de ea a proslăvi pe Domnul; iar boala şi
neputinţa lui ne întăreşte şi pe noi în răbdare şi ne îndeamnă la aceeaşi
râvnă.
Totodată
este ca o dovadă a îndurării lui Dumnezeu, că El l-a lăsat să cadă într-o
asemenea boală, şi a lăsat ca ea să dureze timp îndelungat, din multa grijă
pentru mântuirea acelui om.
Precum
aurarul aruncă aurul în topitorie şi-l lasă a se încerca şi curaţi prin foc,
tot aşa şi Dumnezeu lasă sufletele oamenilor a fi încercate de nenorocire, până
ce se curăţă şi se lămuresc, şi din această încercare trag mult folos.
De
aceea, o astfel de cercetare a lui Dumnezeu este o mare binefacere pentru
suflet. Citește
mai mult...
*
Sf. Nicolae Velimirovici:
Binecuvântat
este omul care, cu răbdare şi nădejde în Dumnezeu, îndură toată suferinţa din
viaţa aceasta. Pentru el, fiecare zi se întinde până la măsura unei luni în
ceruri şi până la un an pentru necredinciosul care se veseleşte fără să aibă
suferinţă ori suferă fără să aibă răbdare şi nădejde în Dumnezeu. Binecuvântat
este omul care nu cleveteşte când se află în suferinţă, ci cercetează pricinele
suferinţei cu răbdare şi nădejde în Dumnezeu. Unde va găsi pricinele suferinţei
sale, cel care se află în suferinţă? Le va găsi în sine, sau în părinţi sau în
cei din preajma lui – aici va afla pricinele suferinţei cel care este în
suferinţă. Împăratul David a suferit pentru păcatele sale; Ieroboam a suferit
pentru păcatele tatălui său, împăratul Solomon; proorocii au suferit
pentru păcatele celor din preajma lor.
Dacă
cel ce se află în suferinţă ar căuta mai departe şi mai adânc pricinele
suferinţei sale, unde le-ar găsi? El le va găsi în necredinţa cea dintâi a
omului faţă de Dumnezeu sau în duhul răului celui întunecat şi rău, într-un
întuneric otrăvit fără zi, sau în iubirea lui Dumnezeu şi tânduiala lui
Dumnezeu, cea tămăduitoare – aici va găsi pricinele suferinţei sale, cel care
se află în suferinţă. Adam şi Eva au suferit pentru lipsa lor de credinţă faţă
de Dumnezeu; dreptul Iov a suferit din pricina duhului celui rău întunecat şi
pizmaş; şi bărbatul născut orb, ai cărui ochi au fost deschişi de Domnul Cel
milostiv, a suferit spre slava lui Dumnezeu şi răsplata sa veşnică.
Pentru
omul cu dreaptă judecată, este întotdeauna firesc să caute pricinele suferinţei
sale mai întâi în sine, iar pentru cel nebun să osândească mereu pe alţii. Omul
cu dreaptă judecată îşi aminteşte toate păcatele sale din copilărie până în
prezent; el şi le aminteşte cu frică de Dumnezeu şi se aşteaptă să sufere
pentru păcatele sale; şi astfel, când cade asupra lui suferinţa, care vine fie
prin prietenii sau prin duşmanii săi, de la oameni sau de la duhurile rele, fie
mai curând fie mai târziu, el cunoaşte de îndată pricinele suferinţei sale,
fiindcă el îşi cunoaşte şi îşi aminteşte păcatele pe care le-a făcut. Cu toate
acestea, omul cel nebun uită, şi
îşi uită toate nedreptăţile sale; aşadar, atunci când cade asupra lui
suferinţa, el se zvărcoleşte în chinuire mare şi se întreabă cu uimire de ce îl
doare capul, de ce trebuie să-şi piardă toţi banii sau de ce trebuie să-i moară
copiii. Şi, în nebunia şi mânia sa, el va arăta cu degetul spre fiecare fiinţă
de pe pământ şi din cer, ca fiind responsabilă pentru suferinţa sa, înainte de
a arăta cu degetul spre sine – singurul responsabil pentru suferinţa sa în chip
adevărat.
*
Sf. Teofan Zăvorâtul:
Singur
faptul că păcatul aduce după sine întuneric sufletesc şi urât are o înrâurire
nesănătoasă asupra sângelui, care este temeiul sănătăţii trupeşti; dar dacă
stai să te gândeşti că el ne desparte de Dumnezeu, Care este Izvorul vieţii, şi
îl pune pe om în potrivnicie faţă de toate legile care lucrează atât în el, cât
şi în natură, te vei minuna cum de rămâne viu păcătosul după ce a păcătuit.
Pricina este numai mila lui Dumnezeu, care aşteaptă pocăinţa şi întoarcerea
lui. Prin urmare, bolnavul este datro, mai înainte de orice, să se grăbească a
se curaţi de păcat şi să se împace în conştiinţa sa cu Dumnezeu. Acest lucru
netezeşte şi drumul lucrării binefăcătoare a medicamentelor. Am auzit că era un
doctor de seamă care nu se apuca de tratament până ce bolnavul nu se spovedea
şi nu se împărtăşea cu Sfintele Taine; şi cu cât era mai anevoie de vindecat
boala, cu atât cerea mai stăruitor acest lucru. Citește
mai mult...
*
Pr. Prof. Dumitru Stăniloae:
Existenţa
omului este nespus de complexă. E imposibil de separat între trup şi suflet
atâta timp cât omul trăieşte, deci între lucrarea harului asupra trupului
şi asupra sufletului, Asupra sufletului lucrează însă, întărindu-l şi
curăţindu-l de păcate şi liniştindu-i prin aceasta conştiinţa, ceea ce are
un efect întăritor şi asupra trupului, ca să-l facă un instrument al
lucrării bune a sufletului şi ca să întărească şi sufletul.
De
aceea în rugăciunile Tainei se cer împreună: tămăduirea trupului, iertarea
de păcate şi curăţirea sufletului de păcate. Sălăşluirea Duhului are mai ales
scopul curăţirii de păcate şi al tămăduirii de patimi şi al ridicării omului
la o viaţă de sfinţenie, de slujire curată a lui Dumnezeu. Întrucât păcatul
este o boală a sufletului mai ales când s-a îndesit în patimi, şi ca atare e
şi o cauză a bolii trupului, Maslul este socotit atât ca o tămăduire a
trupului, cât şi a sufletului, şi Dumnezeu e numit „Doctorul sufletelor şi al
trupurilor“. El e socotit necesar şi pentru vindecarea patimilor, întrucât,
chiar dacă păcatele care au provenit din ele, sau le-au produs pe ele, au
fost mărturisite, ele nu se pot tămădui aşa de uşor şi e imposibil ca să nu
ţâşnească din ele fapte păcătoase aproape continuu.
Insistenţa
cu care se cere, cu mult mai mult decât în Taina Pocăinţei, tămăduirea
bolnavului de patimile sufleteşti odată cu tămăduirea trupului ne dă să
înţelegem că mai ales la aceste rădăcini ale păcatelor se referă Taina
Maslului, căci la această fază progresată a slăbiciunilor păcătoase ale
omului, provenită din nesocotirea Tainei Pocăinţei şi a conlucrării sale
cu harul Botezului şi alMirungerii, se reduce de fapt păcătoşenia. Spovedania
anterioară Maslului a adus bolnavului iertare de păcatele mărturisite,
dar el n-a avut timp să topească, prin conlucrare cu harul redobândit,
slăbiciunile păcătoase, hrănite printr-o obişnuinţă îndelungată cu
păcatul, slăbiciuni care explică adeseori şi boala trupului. Sau, poate,
bolnavul n-a putut descrie în mod corespunzător aceste slăbiciuni, care se
pierd adeseori în ceaţa indefinitului. Citește
mai mult...
0 comments:
Trimiteți un comentariu