Bucureşti: Aproximativ 160 de copii internaţi în spital au fost ajutaţi să înveţe în ultimele cinci luni

marți, 21 mai 2013

| | |

Psihopedagogul Fotinica Gliga  - Asociaţia Pavel - şi una dintre elevele sale, la cursuri

De Cristina Boiangiu

De la începutul proiectului de educare a copiilor bolnavi, internaţi la Institutul Clinic Fundeni şi Institutul Oncologic “Prof. Dr. Al. Trestioreanu” din Bucureşti, aproximativ 160 de pacienţi cu vârste de până la 18-19 ani, au fost instruiţi de cadre didactice pentru a nu rămâne în urmă cu lecţiile de la şcoală.

“Am demarat proiectul nostru în septembrie 2012, pe termen de un an, şi sperăm ca apoi să-l putem acredita şi continua pe viitor. Dorim să oferim educaţie copiilor internaţi în spital şi care suferă de diverse boli, printre care şi leucemie. În afară de programul de studiu, ne-am gândit să le dăm copiilor posibilitatea de a participa la conferinţele organizate sâmbăta, de Muzeul Antipa, şi la care să poată participa online. Pacienţii sunt greu deplasabili, au imunitate scăzută şi nu pot fi transportaţi cu uşurinţă la muzeu. Am discutat chiar despre posibilitatea de a veni la spital specialişti de la muzeu care să discute cu copiii”, a declarat, pentru Epoch Times, Fotinica Gliga, psihopedagog.

De educaţia micilor pacienţi se ocupă în prezent cinci cadre didactice, din care o învăţătoare, doi educatori şi doi profesori care predau limba română, matematica şi ştiinţe conexe, limbi străine, în timp ce psihopedagogul se ocupă de disciplinele biologie, chimie şi fizică, iar şeful de proiect predă istorie şi limba engleză.

“Până acum, ne-am ocupat de educaţia a 160 de copii, iar target-ul nostru este să ajungem la 200. Cei 160 de elevi nu stau în permanenţă în spital, ci vin la anumite intervale de timp pentru tratamente. Unii vin o dată pe lună, alţii la două-trei luni. Copiii sunt foarte încântaţi de ce se întâmplă şi vor să-şi completeze cunoştinţele, ei vin cu cărţi şi cu teme de făcut de la şcoală. Ne ocupăm de copii de la vârsta de patru ani şi până la 18-19 ani, pe care i-am grupat în ciclul primar, gimnazial şi liceal. Copiii internaţi la Institutul Trestioreanu au tumori pe creier, la nivel osos sau renal care necesită operaţii care le pot afecta vederea, auzul sau motricitatea. Ei au nevoie de intervenţie personalizată în ceea ce priveşte educaţia”, a precizat Fotinica Gliga.

Proiectul se află în prezent în faza pilot şi cursurile urmate de copii nu sunt acreditate de Ministerul Educaţiei. Copiii sunt ajutaţi să nu rămână în urmă prea mult cu materia predată la şcoală, dar odată reveniţi în sistemul de învăţământ, ei primesc note şi promovează în aceleaşi condiţii cu colegii lor care sunt sănătoşi.

Planuri de viitor

Pe viitor, cei de la Asociaţia Pavel care se ocupă de acest proiect, vor prezenta rezultatele obţinute celor de la Ministerul Educaţiei care ar putea decide acreditarea acestei forme de învăţământ. Astfel, cadrele didactice care predau la spital vor putea da calificative care vor fi luate în considerare atunci când elevii vor reveni la şcoală.

Principalul avantaj este că micuţii bolnavi îşi pot continua studiile şi evită să rămână mult în urmă cu materia, pe perioada în care sunt spitalizaţi. Ei primesc îngrijire şi educaţie într-o formă adecvată la starea lor de sănătate şi capacitatea de învăţare.

Proiectul de la Fundeni este desfăşurat de Asociaţia Pavel, împreună cu Institutul Oncologic "Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu" şi Institutul Clinic Fundeni, cu sprijinul financiar al unor sponsori. Iniţiatorii şi-au propus să-i readucă în structurile învăţământului de masă pe 75 % din copiii spitalizaţi şi vor să le ofere o alternativă celor care nu pot urma cursurile alături de colegii lor.

"Sperăm ca proiectul nostru să fie un model pentru Ministerul Educaţiei şi să poată fi extins. Cei care vin la tratamente au diferite nivele de pregătire, unii dintre ei au nevoi speciale, de exemplu cei care au suferit operaţii la creier. Pentru fiecare dintre ei trebuie acordată o atenţie specială, astfel încât ei să poată recupera cât mai bine materia pierdută la şcoală", a precizat Olga Cridland, preşedintele Asociaţiei Pavel, iniţiatorul proiectului.