Arhim. Melchidedec Velnic - Stareţul Mănăstirii Putna
Arhim. Melchisedec Velnic, Cuvânt la Duminica a IV-a după Paşti, a Slăbănogului, 15 mai 2011 - audio
Hristos
a înviat! Preacuvioşi părinţi, iubiţi credincioşi,
Sunt
trei săptămâni de când ne salutăm între noi când ne întâlnim unul cu celălalt
cu acest salut frumos: „Hristos a înviat! Adevărat a înviat!” Astăzi este deja
a patra duminică. Căci întâia duminică este considerată chiar cea a Învierii
Domnului nostru Iisus Hristos, a Sfintelor Paşti; şi aceasta este a patra
duminică. Aţi auzit din Evanghelie, aţi auzit din cuvântul părintelui despre ce
ne-a pus în faţa ochilor astăzi Biserica noastră, ca o mamă bună, ce învăţătură
ne-a dat, ce învăţătură ne-a transmis. Şi nu alta, ci una şi aceeaşi ca şi în
celelalte duminici: despre puterea lui Hristos, despre puterea de înnoire a lui
Hristos, despre puterea Bisericii lui Hristos. Căci ce este mai frumos şi mai
covârşitor decât să vezi că un paralitic care aştepta de 38 de ani să fie vindecat.
Îngerul se cobora din când în când şi nu se ştia când se coboară. Unii
tălmăcitori spun că o dată la un an, alţii – o dată la zece ani; nu se ştie
când se cobora îngerul Domnului. Atât era semnul: se tulbura apa şi cel care
intra întâi acela se făcea sănătos.
Dar,
oare, de ce au pus Părinţii minunile acestea tocmai acum, în perioada aceasta
pascală? Pentru a ne arăta că Hristos poate. Hristos Domnul, Cel care a înviat
din morţi, este izvorul tuturor bunătăţilor; este dătătorul de viaţă. Şi dacă
nu avem un om care să ne arunce în scăldătoare, cum este cel de la Vitezda,
care aştepta 38 de ani – „Doamne, nu am om.” Îl întreabă Iisus: „De ce stai, de
ce nu cobori şi tu?” „Nu am om, Doamne.” – ei bine, noi, fraţilor, ce putem să
răspundem? Că avem Dumnezeu; nu avem om, dar avem Dumnezeu, Îl avem pe Iisus.
Şi dacă Îl avem pe Iisus, avem de toate. Nu avem o Vitezda, nu avem un lac, nu
avem o scăldătoare cu cinci pridvoare de jur împrejur – imaginaţi-vă cinci
etaje de jur împrejur, poate unii aţi fost la Ierusalim şi aţi văzut. Cinci
etaje erau, toate pline, ticsite cu orbi, schiopi, uscaţi, aşteptând mişcarea
apei. Fiecare aşteptând să intre primul; cinci etaje pline cu asemenea oameni
bolnavi. Dar noi, fraţilor, avem Biserica, care este mai mult decât un Siloam,
care este mai mult decât o scăldătoare, Vitezda.
Aici în Biserică Îl întâlnim, ne
întâlnim cu Hristos, Îl avem pe Hrisos, Care este izvorul vieţii noastre. Am
pus accentul în noaptea Sfintelor Paşti tocmai pe lucrul acesta, că Hristos
este izvorul vieţii noastre şi fără Hristos nu putem face nimic. Fuge omul,
aleargă omul în stânga, în dreapta, caută omul să evadeze de sub oblăduirea lui
Dumnezeu. I se pare lui, în nebunia lui – căci, iertat să-mi fie, când omul
refuză pe Dumnezeu şi fuge de bunătatea Lui, acela este un moment de nebunie,
un moment de paranoia, de depărtare, de rupere: nu vreau eu, eu refuz asta, de
ce eu să fac metanii, să mă închin, să merg la Biserică, de ce? Nu! Eu vreau să
fiu liber. Şi tocmai atunci, sărmanul, se găseşte înrobit. Când omul vrea să
fie liber, să fugă de Dumnezeu, tocmai atunci se înrobeşte cel mai mult. Tocmai
atunci se năclăiește, se adânceşte în păcate şi fărădelegi. De ce? Pentru că Îl
refuză pe Izvorul vieţii, pe Dătătorul de viaţă.
De aceea, fraţilor, în această
duminică, a patra după Sfintele Paşti, la trei săptămâni distanţă de la slăvita
Înviere, să mergem acasă convinşi că Îl avem pe Hristos şi avem o Biserică.
Avem o Biserică unde ne-am născut, unde creştem şi unde trăim. Şi scopul vieţii
noastre nu este plăcerea, nu este distracţia, nu este bogăţia, adunarea de
comori şi câte şi mai câte, căci viaţa noastră nu este de aici, ci este de dincolo.
Spune Apostolul Pavel foarte frumos despre Domnul Iisus Hristos cel Înviat –
căci dacă Hristos nu a înviat, zadarnică este credinţa şi zadarnică este şi
propovăduirea noastră. Ei bine, dar Hristos a înviat şi S-a făcut început al
învierii noastre.
Ce înseamnă a se face început al învierii noastre? Adică,
pentru mine, pentru fiecare dintre noi, El ne naşte încă de pe aici la o nouă
viaţă. De ce am spus că Hristos este izvorul vieţii? Este dătătorul a tot
binele. Vrei ceva, vrei să schimbi ceva în viaţa ta? Începe chemând numele
Domnului Iisus Hristos într-ajutor, al Fecioarei Maria, al sfinţilor Lui. Avem
o bogăţie, ortodoxia este atât de bogată în cuvinte, în învăţături, are atâtea
medicamente de vindecare puse la îndemâna creştinilor, încât nimeni nu poate
spune că a căutat ceva să ia şi nu a avut ce să ia, că a căutat un medicament
în ortodoxie pentru o patimă a lui sau un necaz şi nu a găsit medicamentul, că
nu a găsit pe cine să strige. Ţi se pare că este greu să chemi numele Domnului
Iisus? Ai pe Fecioara Maria, care este mamă bună, care ştie ce înseamnă durerea
de mamă, ce înseamnă lacrima de mamă. Ştie absolut toate, şi durerea de fiu, şi
bucuria, şi necazurile, le cunoaşte pe toate.
Vă amintesc un cuvânt care mie
îmi place enorm, că Fecioara Maria – o descrie unul dintre Părinţii Bisericii –
„se bucura în necazuri şi era recunoscătoare faţă de cei ce o prigoneau”.
Auziţi, în necazuri se bucura şi recunoscătoare faţă de cei ce o prigoneau. Ei
bine, mintea mea acum a fugit la „sfinții închisorilor”, care de multe ori erau
recunoscători faţă de cei care îi umileau, care-i batjocoreau, care îi
schinjuiau. De ce? Pentru că îl aveau pe Hristos înăuntrul lor. Şi aceasta este
bogăţia cea mai mare: să-L ai pe Hristos.
Ei
bine, noi, fraţilor, fiind în Biserică, Îl avem pe Dumnezeu. Câţi nu sunt,
sărmanii de ei, pe paturile spitalelor, necăjiţi, amărâţi, uitaţi de copii sau
de părinţi, fără rude, fără prieteni, fără cunoscuţi. În minte mi-au venit acum
două exemple cum Dumnezeu le-a purtat de grijă, dar am să amintesc doar unul
singur. O femeie în vârstă, care nu mai avea pe nimeni, era de aici din
preajmă, de lângă Rădăuiţi, din Horodnic, i se apropia sfârşitul şi nu avea pe
nimeni, dar Îl avea pe Iisus. Cu evlavie şi credincioşie a venit aici, la
mănăstire. Aici s-a mărturisit, s-a împărtăşit şi nu a mai trecut mult timp şi
şi-a dat obştescul sfârşit. Şi a fost condusă, între clopotele mănăstirii şi
clopotele satului, căci neavând pe nimeni a fost îngropată aici, în satul
Putna. Iată cum Dumnezeu i-a purtat de grijă, sărmana de ea, o femeie
deosebită, cu o evlavie şi o trăire deosebită.
Şi mai e încă un caz asemănător,
în care au venit copiii şi au luat-o, în cele din urmă. Le-a
purtat Dumnezeu de grijă. Poartă Dumnezeu de grijă. Am văzut aici, la părinţi,
în anii ce au trecut; unul dintre ei tocmai se pregătea să treacă dincolo şi
cineva i-a bătut la uşă. Cine l-a trimis să bată la uşă? Preabunul Dumnezeu:
mergi că acela pleacă, du-te lângă el şi fii acolo. Deci poartă Părintele Ceresc
de grijă. De aceea, iubiţii mei, să fim convinşi că dacă nu avem pe cineva
lângă noi Îl avem pe Dumnezeu. Și chiar dacă avem tată, mamă, frate, surori,
copii prieteni, cunoscuţi... sunt aceştia o bogăţie, într-adevăr, dacă şi ei,
la rândul lor, Îl au pe Dumnezeu. Să ai un om plin de har lângă tine este o
bogăţie, dar să ne străduim ca noi să fim bogaţi tocmai prin a-L avea pe
Dumnezeu.
Să-L avem pe Dumnezeu înăuntrul nostru, cum am spus de atâtea ori, e un
cuvânt al Sfântului Ioan Evanghelistul; v-am îndemnat să citiţi epistolele
Sfântului Ioan, nu degeaba v-am îndemnat, şi toate Evangheliile, dar în mod
deosebit Evanghelia de la Ioan, pentru că Ioan a fost apostolul iubirii şi a
cunoscut, a pătruns adâncurile. El este vulturul, cum vedeţi pictat la baza
turlei, lângă el apare vulturul, e înălţimea la care s-a ridicat, a cunoaşterii
lui Dumnezeu. Ioan spune: „Cel ce este în voi e mai mare decât cel ce este în
lume” (I Ioan IV, 4). Adică Cel ce este înăuntrul meu e mai mare decât
judecătorul, decât procurorul, decât guvernatorul sau mai ştiu eu ce; decât tot
cel care este în lume. În felul acesta, dragii mei, eu sunt o valoare,
creştinii sunt o valoare. Creştinilor, fraţii mei, sunteţi o valoare prin
numele lui Iisus pe care Îl purtaţi şi Care este înăuntrul vostru, prin numele
lui Dumnezeu. Să fiţi conştienţi de lucrul acesta, să-l duceţi cu tărie şi să
fiţi cu încredere. Nici un creştin care îşi dă seama de valoarea lui nu îşi va
pune capăt zilelor sale sau nu va face rău. Cum să faci rău cuiva? Căci nu te
lasă Cel pe care tu Îl porţi înăuntrul tău. Iar dacă am o suferinţă sufletească
sau trupească mă plâng Lui, în Biserica Lui, iar Biserica îmi pune la
dispoziţie tot ce am nevoie. Avem Sfintele Taine, avem sfintele rugăciuni, dar
mai înainte de toate avem Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie.
A
petrece la Sfânta Liturghie este cel mai mare ospăţ, a fi la Sfânta Liturghie
este timpul cel mai preţios din viaţa dumneavoastră. Nu veţi avea timp mai
preţios înaintea lui Dumnezeu decât timpul pe care îl petreceţi în comuniune cu
preotul la Sfânta Liturghie. A fi la Liturghie înseamnă a-L trăi pe Hristos şi
a fi în comuniune deplină cu Hristos. Și atunci Biserica îmi este Siloam, îmi
este scăldătoare, îmi este Vitezda; de aceea am spus: nu ai om, ai Dumnezeu, nu
avem o Vitezda, ci avem Biserica, care e mai mult decât toate. Nici nu se poate
compara. Apoi avem bogăţia de sfinţi, pe Maica Domnului, pe apostoli, pe
prooroci. Să nu vă fie teamă să îi chemaţi în rugăciunile dumneavoastră. Cum să
nu-l chemi pe Sfântul Ilie, care a fost ridicat cu tot cu carul la cer. „A fost
atât de aprig, cum să strig la el?” Strigă, frate, la el pentru că este atât de
blând ca toţi sfinţii, ca şi Hristos Domnul; este lângă tine, imediat vine şi
te sprijină. Deci, avem această bogăţie, aceste nestemate sau cum să le
numesc... daruri, le avem în Biserica noastră.
Iubiţii
mei, astăzi serbăm unul dintre aceste daruri, pe Sfântul Pahomie cel Mare. Noi,
monahii, ar trebui să cugetăm astăzi mai mult decât oricând la viaţa noatră şi
la chipul nostru, la portul nostru pe care îl avem. În bisericile vechi, ca şi
în mănăstirea noastră – căci atunci când s-a pictat biserica Mănăstirii Putna
ca să păstrăm tradiţia, ierminia, rânduiala aşezării sfinţilor, aşa cum a fost
altă dată – trecând din pronaos în naos, în camera mormintelor, pe arcul
peretelui de-acolo sunt zugrăvite două scene: Maria Egipteanca şi cu Zosima, ca
să ne aducă nouă aminte că prin pocăinţă venim la Hristos, iar în partea opusă,
spre mormântul lui Ştefan, este pictat sfântul Pahomie cel Mare şi îngerul lui
Dumnezeu. Îngerul este îmbrăcat în schimă monahală, adică în îmbrăcăminte
monahală, și-i arată lui Pahomie, care a fost întemeietorul vieţii de obşte,
iată, în felul acesta să te îmbraci pe tine, să îţi croieşti hainele tu şi toţi
cei care îţi vor urma ţie. Deci noi, monahii, ar trebui să cugetăm astăzi mai
mult la rânduielile sfântului Pahomie. Cât le respectăm, cât le iubim, cât ne
supunem lor şi cât căutăm să îl urmăm pe sfântul Pahomie îndeaproape. Deci,
este un moment de reflecţie pentru toţi monahii şi pentru întregul monahism
ortodox la pomenirea sfântului Pahomie.
Aş
vrea să vă amintesc, iubiţii mei, că în săptămâna aceasta urmează Înjumătăţirea
Praznicului – miercuri, iar sâmbătă, pe 21, va fi pomenirea sfinţilor împăraţi
Constantin şi Elena, iar duminica viitoare – Duminica samarinencii, dialogul
acela superb dintre Iisus şi acea femeie samarineancă. Vă amintiţi cum a plecat
ea în cetate şi a spus: Mi-a spus toate câte am făcut şi Veniţi că am aflat pe
Mesia! Este mesajul de a-L afla, de a fi şi de a rămâne cu Iisus. Şi acesta
este şi mesajul nostru de astăzi: L-am aflat pe Iisus, să fim cu El şi să
rămânem cu El, căci fără Iisus şi fără de numele Lui nu putem să facem nimic.
Să chemăm cât mai des numele Lui într-ajutor şi numele Lui ne va sfinţi pe noi.
Şi ne va face pe noi optimişti, încrezători şi să ne înnoim, pentru că
înnoindu-ne pe noi îi vom înnoi şi pe cei din jur.
La
aceasta vă poftesc, la aceasta ne cheamă duminica de astăzi, să ne ridicăm din
greşelile noastre şi să venim la Hristos, căci El este bun şi milostiv şi, cum
spune Sfântul Ioan tot în Epistola întâi, în capitolul trei, versetul trei, că
cel ce nădăjduieşte în Hristos, Care este curat, şi Hristos îl va face curat de
toată urma păcatului care este cumva întru El.
Facă
Bunul Dumnezeu ca în numele Lui să ne sfinţească, numele Lui să fie pe buzele
noastre şi lăudat să fie numele Lui în veci! Amin!
Hristos
a înviat!
0 comments:
Trimiteți un comentariu