Mintea
omenească funcţionează neîntrerupt! Acesta este, probabil,
caracteristica ei de bază. Uneori este posibil, e adevărat, să nu
funcţioneze corect. Cum s-ar spune, are iluziile şi fantasmele în
sânge. Jocul inevitabil de oglinzi al existenţei, însă, îi
tulbură câmpul de vedere şi o înşeală, nu rareori, fără
vindecare. Cu toate acestea, mintea funcţionează!
Dacă
mintea şi-ar înceta funcţionarea, ne-am găsi în situaţia de
moarte psihică, speţă aparţinând deontologiei psihiatrice. În
acest caz, însă, este vorba de o excepţie.
De
regulă, mintea umană funcţionează neîntrerupt. Acest fapt,
pentru conştiinţa de sine creştină, înseamnă o neîntreruptă
funcţionare liturgică a minţii!
Cu
adevărat: dacă abordăm scopul funcţionării minţii prin prisma
antropologiei creştine, ajungem la concluzia că mintea este organul
cel mai reprezentativ al chipului lui Dumnezeu în om. Aşadar,
funcţionarea ei are semnificaţie religioasă. Mintea funcţionează
pentru a înfăptui consecinţa existenţială a faptului că suntem
creaţi „după chip”, adică „asemănarea”! Din această
cauză, în majoritatea textelor patristice neptice, mintea este
considerată „biserică a lui Dumnezeu”, organ al unei
neîntrerupte slujiri liturgice.
Înainte
însă de a ajunge cineva în domeniul patrologiei neptice, pentru a
vedea diapozitivele clare ale funcţiei liturgice a minţii, este
necesară descoperirea originii chestiunii atributului religios al
minţii pe tărâmul Evangheliei. Cuvântul Sfântului Apostol Pavel
este limpede: „Rugaţi-vă neîncetat. Daţi mulţumire pentru
toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus,
pentru voi […] Însuşi Dumnezeul păcii să vă sfinţească pe
voi desăvârşit, şi întreg duhul vostru, şi sufletul, şi trupul
să se păzească, fără de prihană, întru venirea Domnului nostru
Iisus Hristos” (I Tesaloniceni 4:17-18, 23).
Acest
text paulin este unul dintre cele mai importante texte evanghelice
care au o legătură directă cu problema existenţială a vieţii
omeneşti. În conştiinţa Apostolului Pavel, rugăciunea neîncetată
constituie cea mai urgentă necesitate existenţială a creştinului
care săvârşeşte permanent „lucrarea cea bună” universal
valabilă, conform cu „voia lui Dumnezeu în Hristos Iisus”. Este
adevărat că acest cuvânt al Apostolului pare greu şi dificil, mai
degrabă ca o recomandare pedagogică utopică adresată creştinului
raţional.
„Rugaţi-vă
neîncetat!” Nu sunteţi de acord, va zice creştinul acesta, că
este vorba de o exagerare care e contrazisă de bunul simţ?
Ce
vrea să zică prin „rugaţi-vă neîncetat”? Un îndemn dat
minţii omeneşti, fără nici o temelie, din moment ce mintea
omenească poate face un singur lucru la un moment dat? Cu alte
cuvinte, ar putea mintea să fie organul principal, aflat în contact
direct cu realitatea imediată şi în acelaşi timp să se găsească
în rugăciune? Nu cumva porunca paulină presupune ca mintea să
aibă două funcţiuni calitativ opuse? O funcţiune orientată
transcendent (către cele cereşti) şi cealaltă, imanent (către
cele pământeşti)?
Creştinul
raţional e de părere, după cum e şi firesc, că mintea poate avea
doar o singură calitate funcţională, poate urmări doar într-una
dintre cele două orientări (atât de opuse). Fie se va orienta spre
cele cereşti, fie va sta de vorbă cu cele pământeşti. Aşadar,
cum poate Apostolul să facă o astfel de povăţuire care în mod
vădit are înlăuntrul ei justificarea derogării ei? Răspunsul
este că, pur şi simplu, Apostolul nu este … raţional! Mintea lui
nu funcţionează după principiile naturale ale logicii lumeşti.
Apostolul are „mintea lui Hristos” şi, prin urmare, are un alt
punct de vedere asupra vieţii omeneşti, nu acela al „veacului de
acum”, ci al celuilalt. Apostolul vorbeşte limba perspectivei
existenţiale, care îl voieşte pe om legat în întregime de
Dumnezeu. Binecuvântarea lui, „Dumnezeul păcii să vă sfinţească
pe voi desăvârşit, şi întreg duhul vostru, şi sufletul, şi
trupul”, este o binecuvântare universală a schimbării în bine a
omului. Elementul funcţional neîntrerupt al existenţei se
împreunează aici, în mod existenţial, cu restaurarea universală
a „omului celui nou”, „după Dumnezeu zidit întru dreptate şi
în sfinţenia adevărului” (Efeseni 4:24). Pentru Apostolul Pavel,
fără activitate liturgică neîntreruptă, nu poate exista
împlinire duhovnicească. Iar el nu spune absurdităţi! Nu cere
ruperea minţii în două procese funcţionale diametral opuse. Din
contră, cere armonizarea funcţionării minţii şi a curgerii
existenţei. Dinamica eficace a minţii să pătrundă în şuvoiul
acesta, să-i domine dinamismul funcţional şi să-l supună
necesităţilor existenţiale ale „asemănării”! Acest lucru îl
cere Apostolul. Iar o astfel de lucrare a minţii, e dovedit, doar ca
lucrare liturgică poate fi înţeleasă.
Prin
urmare, „lucrarea liturgică” este o lucrare de jertfă, în cel
mai adânc sens al cuvântului jertfă, adică o procedură tainică,
religioasă, o slujire care este împlinirea unirii dintre rugăciunea
neîntreruptă şi curgerea existenţei „de toată vremea” şi de
zi cu zi.
Trebuie
subliniată ideea că îndemnul „rugaţi-vă neîncetat” nu se
referă îndeosebi la monahi şi pustnici. Nu, Sfântul Apostol Pavel
dă această poruncă omului care trăieşte în lume, aceluia care
se luptă pentru bucata zilnică de pâine. În această realitate
încurcată a vieţii, el întâmpină problemele stringente, vitale,
ale existenţei. Apostolul ştie ce face şi ce spune. El rămâne
credincios şi consecvent perspectivei luptei celei bune „în
Hristos Iisus”.
Această
ultimă idee trebuie să deconecteze duhul nostru de la influenţele
pe care le primeşte în ultima vreme dinspre viaţa şi cultura
monastică. Promovarea de către mediul monastic a trezviei prin
intermediul rugăciunii neîncetate, facilitează evadarea unora
dintre creştini din domeniul mentalităţii apostolice pe tărâmul
unei cugetări lumeşti. Pentru că ei judecă astfel: „Bineînţeles,
monahii şi pustnicii au doar o singură treabă: rugăciunea. Noi,
însă, care trăim în lumea aceasta plină de confuzie şi stres,
de absurd şi înstrăinare schizofrenică, nu putem adopta şi
accepta un astfel de punct de vedere ca pe o învăţătură
apostolică viabilă”. Astfel, „rugaţi-vă neîncetat” se
închide în mănăstire cu scopul de a se însingura. De a deveni
lucrare a conştiinţei monahale, ascetice. În ce ne priveşte pe
noi, creştinii din lume, de cele mai multe ori, rămânem
credincioşi (pe cât putem) în vremea Liturghiei duminicale şi a
avântului religios din Vinerea Mare şi de Crăciun!
Nu
este dificil să punem lucrurile de acord. Rezolvarea problemei
relaţiei directe dintre „rugaţi-vă neîncetat” şi curgerea
existenţei, în întreaga ei funcţionalitate, se găseşte în
dimensiunile sensului rugăciunii pe care o cere Apostolul Pavel.
Care este, deci, duhul apostolic al lui „rugaţi-vă”?
Sensul
primar al cuvântului „rugăciune” este, bineînţeles, dialogul
cu Dumnezeu. Dialogul acesta, de obicei, este înţeles ca dialog de
slăvire, implorare sau mulţumire. Având în minte acest sens,
rugăciunea înseamnă însă, să mărginim dialogul cu Dumnezeu la
cuvinte care exprimă mai totdeauna relaţia ta cu Dumnezeu. Dar
Apostolul nu cere doar cuvinte. Cere o extindere a funcţionării
minţii înspre teritoriul infinit al prezenţei Lui prin cuvinte,
dar şi prin dedicarea întregii noastre existenţe Aceluia!
Să
ne aducem aminte iarăşi de „întru El trăim şi ne mişcăm şi
suntem”. După Apostolul Pavel, fiecare om, dar mai ales creştinul
conştiincios, are conştiinţa locului său existenţial în harul
şi în prezenţa lui Dumnezeu. De aceea, Pavel stabileşte un
principiu general valabil comportamentului uman: „Şi orice aţi
face, lucraţi din toată inima, ca pentru Domnul şi nu ca pentru
oameni, bine ştiind că de la Domnul veţi primi răsplata
moştenirii; căci Domnului Hristos slujiţi” (Coloseni 3:23-24).
Propoziţia
„şi orice aţi face, etc.” este concluzivă. După ce Apostolul
Pavel expune sarcinile şi obligaţiile soţilor între ei, ale
copiilor faţă de părinţi, ale părinţilor faţă de copii şi
ale sclavilor faţă de stăpânii lor, el încheie expunerea acestor
relaţii existenţiale exprimând printr-un singur cuvânt o noţiune
nemărginită. Cuvântul „orice” reprezintă întreaga viaţă a
omului. Nu doar relaţiile interpersonale, de unde derivă (în mod
direct) cele mai importante probleme existenţiale, ci orişice altă
situaţie sau formă de dialog a omului cu provocările şi cu restul
problemelor mai puţin importante ale existenţei. În toate aceste
instantanee existenţiale, creştinul „lucrează Domnului”.
Chestiunile stringente, de zi cu zi, prilejuiesc o plată similară,
zilnică, „în Hristos Iisus”, respectivului creştin care, din
moment ce conştientizează această realitate, lucrează pentru
plata aceasta „ca pentru Domnul şi nu ca pentru om”.
Porunca
apostolică „aşa ca pentru Domnul” şi sensul conclusiv al
expresiei „deci, Domnului Hristos lucraţi” ne dau o dimensiune
şi o perspectivă a rugăciunii care depăşesc cadrele strâmte ale
rugăciunii de doxologie, implorare şi mulţumire pe care le
cunoaşte creştinul de rând. Acest creştin ştie că rugăciune
înseamnă să te închizi în cămara ta şi acolo să vorbeşti cu
Dumnezeu. Pentru Apostolul Pavel, însă, dialogul rugăciunii
(„rugaţi-vă neîncetat”) se extinde în hotarele întregii
existenţe a omului. În fiecare moment, creştinul „lucrează
pentru Domnul Hristos”. Acest lucru înseamnă rugăciune în
fiecare moment, rugăciune neîncetată!
Această
rugăciune neîncetată, ca acţiune şi viaţă a omului „întru
Acela”, „întru Dumnezeu”, este, în cea mai mare parte, este o
activitate a minţii care se găseşte în dialog cu Dumnezeu. O
astfel de experienţă înfăţişează Cuviosul Nicodim Aghioritul,
ajutându-ne să înţelegem sensul expresiei „rugaţi-vă
neîncetat”, pe care l-am expus mai sus, şi adăugând expresia
complementară „cu evlavie”.
Zice
Cuviosul Nicodim: „Zic unii că Rugăciunea Minţii se spune chiar
şi atunci când omul, adunându-şi toate puterile sufleteşti
înăuntrul inimii, fără să zică vreun cuvânt, nici rostit, nici
lăuntric, doar cu mintea cugetă şi gândeşte nemişcat că
Dumnezeu este de faţă înaintea lui; şi că acesta stă înaintea
Lui când cu frică şi cu cutremur, ca un condamnat, când cu
credinţă vie că va primi ajutorul Lui, când cu dragoste şi
bucurie că-I va sluji în veci. Iar aceasta este ceea ce zicea
David, «văzut-am mai înainte pe Domnul înaintea mea pururea»
(Psalmul 15:8)”.
Creştinul
viu [„arzând cu Duhul” (Faptele Apostolilor 18:25) şi „slujind
Domnului” (Faptele Apostolilor 20:19)] vorbeşte „în toată
vremea” cu Dumnezeu. Îl vede înaintea lui „în veac”! Orice
eveniment existenţial este un eveniment propice de dialog al
acestui creştin cu Dumnezeu. Mintea lui lucrează „întru
Domnul”, „neîntrerupt”!
Aşadar,
porunca Sfântului Apostol Pavel („rugaţi-vă neîncetat”) nu
este utopică. Nu este incompatibilă cu funcţionarea minţii şi cu
relaţia dintre funcţionalitate şi realitatea cotidiană. Sciziunea
fenomenologică dintre funcţiunea mentală şi capacitatea de
rugăciunea a minţii este conciliată harismatic prin taina „Sfintei
Liturghii existenţiale”. Diaconia minţii, ca „slujire
hieratică”, reuneşte creativ aceste două puncte de vedere,
întotdeauna, prin conlucrarea energiilor Duhului Sfânt. Astfel,
porunca „rugaţi-vă neîncetat” nu este irealizabilă. Din
contră, este realizabilă şi, ca o realitate imediată şi
perpetuă, se exprimă ca fiind chintesenţa autenticei existenţe în
cadrele energiei harismatice (hieratice) a minţii omeneşti.
Funcţionarea
normală şi, prin urmare, existenţial posibilă, a minţii omeneşti
este, realmente, aceasta: slujirea ei întru înfăptuirea poruncii
„rugaţi-vă neîncetat”. Cu menţiunea că această posibilitate
depinde de un Nume, „mai presus de orice nume”, numele lui Iisus!
Sursa:
Ioánnis Kornarákis, I Theía Leitourgeía tis ypárxeos, ed,
Kyriakídis, Thessaloníki, p. 104-112
Sursa:
Pemptousia
0 comments:
Trimiteți un comentariu