De
unde vin și încotro vor să ne îndrepte acești câțiva
consultanți, se pare că matematicieni, care propun ștergerea de pe
pagina manualelor a umanioarelor (pentru că renunțarea la limba
latină sau la gramatica limbii române constituie tot un atentat la
istorie)?
Domnului
Adrian Curaj. ministrul Educației Naționale și Cercetării
Științifice
Stimate
Domnule Ministru,
Sunt
ani de zile de când marii istorici ai țării își fac datoria
ieșind în spațiul public pentru a atrage atenția și a protesta
împotriva eliminării treptate a istoriei naționale
din programele școlare, atât prin scăderea numărului orelor
de istorie, cât și prin predarea ei integrată în istoria
universală. Încearcă să se opună astfel unei
curricula prin care se transmite elevilor nu capacitatea
de rezistență, uneori eroică, a strămoșilor lor, care și-au
păstrat identitatea în această vatră pe deasupra
căreia se bat dintotdeauna munții în capete, ci dimpotrivă,
lipsa noastră de importanță în concertul asurzitor al
lumii, condiția de epigoni ai unei istorii atât de
insignifiante, încât abia dacă merită menționată. Și astfel
se completează spălarea creierelor programată în comunism
pentru crearea „omului nou“, omul fără memorie, care
nu trebuie să știe nici de unde vine, nici cine a fost,
ca să poată fi ușor manipulat și împins în direcția
dorită. Faptul că această direcție s-a schimbat nu
schimbă esența demersului, ci îl face mai înspăimântător.
Timp
de 18 ani am încercat prin Școala de Vară de la Sighet să
contracarăm, pe măsura puterilor noastre, acest proces de
degradare intelectuală și de deznaționalizare. Cele câteva
mii de adolescenți care au absolvit-o au ascultat mari
istorici, sociologi, filozofi, români și străini (care
uneori ne respectau mai mult decât ne respectam noi înșine), au
pus întrebări și au primit răspunsuri, au petrecut ore și
ore în Muzeul Memorial, descoperind modele, mândria de a
avea ce continua și datoria de a construi o punte intelectuală și
morală peste hiatusul comunist. Memorialul se dovedea, așa
cum ne-am dorit, un drum prin trecut spre viitor. E adevărat că, pe
parcursul celor mai bine de trei lustri, atenția noastră
îndreptată asupra elevilor numeroși care se prezentau la
testul de admitere al școlii descoperea cu tristețe o scădere
îngrijorătoare a nivelului de cunoștințe dobândite în
gimnaziu și în liceu, care făcea tot mai dificilă adaptarea
la formatul Școlii de la Sighet.
În
acești 18 ani ne-am adresat în mai multe rânduri Ministerului
Educației încercând să convingem și să oprim degradarea.
Ultimul dintre memorii a fost scris chiar de profesorii
de istorie din învățământul preuniversitar
care au participat în iulie 2012 la a XV-a ediție a Școlii de
Vară, memoriu în care își prezentau nu numai îngrijorarea
și revolta în fața degradării materiei de învățământ,
ci și propunerile de profesioniști pentru remedierea
situației. Răspunsul ministerului anunța
noi planuri de învățământ și planuri școlare. Între
timp, au mai fost introduse și perimate câteva.
Iar
acum ne aflăm în fața unei noi reforme. De data aceasta,
radicală. Un moment pe care n-aș fi fost în stare să mi-l
imaginez nici în cea mai pesimistă dintre perspective,
momentul în care problema istoriei ca obiect de studiu în
gimnaziu și liceu s-a rezolvat definitiv prin scoaterea lui din
cărțile de școală. În manualele anilor următori vom căuta
zadarnic istoria, înlocuită cu sintagma „educație
pentru societate“ și amestecată cu alte câteva
materii, dar rămânând tot cu o oră pe săptămână.
Cu
câțiva ani în urmă, pe vremea când era comisar european, d-l
Dacian Cioloș m-a impresionat prin îndelunga atenție cu care
a vizitat expoziția dedicată Memorialului
de la Sighet, deschisă în Parlamentul European de la
Bruxelles în octombrie 2011. Era dovada unui interes
intelectual și moral autentic și a unui respect
pentru Istorie, nepotrivit cu această „reformă“
incredibilă care își închipuie că este
corectă politic.
De
altfel, într-un document al Consiliului Europei din 1997, intitulat
chiar Consiliul Europei și Istoria în școală, se spune: „Este
legitim ca programa de istorie să fie considerată un mijloc de
dezvoltare și menținere a unui sentiment de identitate națională“.
Și
atunci, de unde vin și încotro vor să ne îndrepte acești câțiva
consultanți, se pare că matematicieni, care propun ștergerea de pe
pagina manualelor a umanioarelor (pentru că renunțarea la limba
latină sau la gramatica limbii române constituie tot un atentat la
istorie)? Ce îi îndreptățește, ce ideal le permite să șteargă
trecutul din mintea generațiilor viitoare, scoțându-și în felul
acesta propriul popor din istorie? În tradiția românească,
matematicienii erau mari intelectuali umaniști și chiar mari poeți
(este destul să ne gândim la Dan Barbilian, Traian Lalescu, Octav
Onicescu, Grigore Moisil, Solomon Marcus). Și atunci cine
le dă dreptul să transforme matematica într-un rival favorizat al
culturii umaniste, pregătind astfel viitorul post-cultural al
unor mulțimi de roboți?
Dumnezeu
m-a făcut să observ cu precădere partea plină a paharului,
dacă există. Acum ea constă în speranța că, alături de
impresionantele proteste ale Academiei Române și ale Facultăților
de Istorie din București, Cluj și Iași, elitele și toți
oamenii responsabili ai acestei țări se vor împotrivi și vor
reuși să interzică această castrare a identității viitoarelor
generații, dacă nu din patriotism, cel puțin din dragostea
pentru copiii lor, care, desprinși de memoria culturală a
trecutului, se vor pierde fără sentimente și fără speranță
în gaura neagră a unui viitor tot mai virtual, tot mai inuman.
Cu
stimă,
ANA
BLANDIANA
București,
15 februarie 2016
0 comments:
Trimiteți un comentariu