Predică
la odovania praznicului Întâmpinării Domnului 1
Este
o mare bucurie pentru mine să mă aflu din nou în mijlocul
dumneavoastră. Nu este lipsit de însemnătate faptul că
astăzi, de odovania praznicului întâmpinării Domnului,
slujim împreună Sfânta Liturghie, pentru că acesta este de fapt
şi praznicul preoţiei împărăteşti a lui Hristos.
Data
trecută când m-aţi invitat la întrunirea frăţiei clericilor
Bisericii Creştin-Ortodoxe Antiohiene am vorbit despre îndoita
înfăţişare a lui Hristos, înaintea lui Dumnezeu şi înaintea
oamenilor. Am spus că Hristos l-a îndreptăţit pe om înaintea lui
Dumnezeu prin pilda Sa adevărată şi desăvârşită, şi că,
dacă vom urma pildei Lui, nu vom fi ruşinaţi, ci vom fi primiţi
de Tatăl şi de Duhul Sfânt ca fii ai lui Dumnezeu. De
asemenea, Hristos L-a îndreptăţit şi pe Dumnezeu înaintea
oamenilor pentru că ne-a iubit până la capăt, până la moarte,
lucrând în felul acesta mântuirea noastră. Dar înfăţişarea
Lui este şi începutul vădirii preoţiei Sale, care are mare
însemnătate pentru noi, căci toţi suntem chemaţi să fim părtaşi
la ea. Nu există decât o singură preoţie, preoţia împărătească
a lui Hristos de care toţi creştinii au parte, însă noi, ca
preoţi hirotoniţi, suntem îndoit părtaşi la ea.
Aş
vrea să mă opresc puţin asupra celor două persoane care L-au
întâmpinat pe Hristos în templu: Sfântul Simeon, om „drept şi
temător de Dumnezeu“, după cum zice Scriptura, şi
Proorocița Ana. Amândoi erau înaintaţi în zile, însă amândoi
purtau în inimă nădejdea mântuirii ce avea să vina şi aşteptau
nestricăcioasa „mângâiere a lui Israel“ (Luca 2,25), adică pe
Hristos. Aceasta înseamnă că se împărtăşiseră de Duhul
proorocesc al lui Dumnezeu şi ţineau aprins în ei darul acesta al
proorociei.
Preoţia este şi ea un dar proorocesc pe care trebuie să-l
păstrăm viu şi însufleţit până la sfârşit. Şi vom izbuti
să-l păstrăm dacă vom avea mereu în inimă mângâierea cea
nestricăcioasa a lui Dumnezeu. Iar când această mângâiere
va prisosi în inima noastră, vom fi în stare să-i mângâiem şi
pe ceilalţi, pe poporul lui Dumnezeu care caută ajutor de la noi.
Drepţii Simeon şi Ana ne sunt pilde de viaţă, ei sunt oameni care
în chip proorocesc s-au făcut părtaşi la preoţia împărătească
a lui Hristos. Plini de nădejde, ei aşteptau mângâierea lui
Israel la fel cum noi, poporul Noului Israel, aşteptăm ziua cea
înfricoşată a celei de-a doua veniri a Domnului.
Domnul
a „plecat cerurile şi S-a pogorât“ (cf. Ps. 143,5), iar
întruparea Sa este în acelaşi timp şi proorocia celei de-a doua
veniri a Lui. De aceea, cei care au iubit venirea Domnului în trup
tânjesc şi după cea de-a doua venire a Lui, în slavă. Insă ei
nu trăiesc într-o aşteptare pasivă, ci mai degrabă aleargă
spre cea de-a doua venire a Lui, atât de mare le este dorinţa de
a-L vedea pe Domnul.
Când
S-a întrupat, Hristos a devenit „semnul” lui Dumnezeu
pentru toate generaţiile, semn care avea să stârnească
împotriviri, după cum citim în Evanghelia de astăzi (Luca 2,34).
Aceasta înseamnă că nu putem avea o atitudine neutră faţă de
Hristos. Dacă ne predăm Domnului cu dragoste smerită, El ne va
adumbri cu puterea Sa mântuitoare. Atunci Il vom purta în inimile
noastre şi, asemenea Dreptului Simeon, vom cânta o cântare de
biruinţă. Însă de vom lăsa anii îndelungaţi ai vieţii să
stingă în inimile noastre nădejdea mântuirii, aceasta ne va
duce la pierzanie. Dacă veşnicia va înceta să mai fie pentru noi
însuflarea fără de care nu putem trăi şi prin care se împlineşte
cu adevărat fiinţarea noastră pe pământ, atunci inevitabil ne
vom face robi realităţii întunecate a lumii căzute care ne
înconjoară. Şi în aceasta constă toată tragedia omenirii.
Domnul
ne-a încredinţat spre păstrare o moştenire sfântă şi aşteaptă
ca noi să I-o înfăţişăm neîntinată în ziua aceea în care va
veni să judece iarăşi lumea cu dreptate şi mare milă. După cum
spuneam, o atitudine neutră nu este cu putinţă. Nu este zi mai
măreaţă decât aceea în care ne vom întâlni cu Domnul,
Ziditorul şi Mântuitorul nostru. Aceasta este nădejdea cea mare
care ne ţine vii inimile în ciuda greutăţilor preoţiei. Trebuie
să ne aducem aminte că suntem părtaşi la preoţia lui Hristos,
iar preoţia Lui în această lume este una a suferinţei. De aceea,
în încercări şi în năpaste să nu ne lăsăm pradă
descurajării, ci să păstrăm vie în noi aceasta aşteptare plină
de nădejde prin rugăciune şi slujire. Atunci darul pe care Domnul
ni l-a dat la hirotonie se va reînnoi pururi în inima noastră,
statornicind-o în nădejdea bunătăţilor viitoare.
Lumea
în care trăim, oricât ar fi ea de frumoasă, este ca un văl care
ne desparte atât de împărăţia lui Dumnezeu cât şi de împărăţia
întunericului. Uneori împărăţia întunericului îşi întinde
bezna ei peste noi, alteori ajung până la noi razele strălucitoare
ale împărăţiei luminii, care ne mângâie şi ne întăresc. Însă
noi să păstrăm darul lui Dumnezeu în inimă aşa încât să
putem sta înaintea Domnului în ziua aceea când El va clătina
cerurile şi pământul. Atunci toate cele zidite vor pieri şi numai
cele pecetluite cu harul nezidit al Crucii şi al învierii Lui vor
dăinui veşnic.
Chiar
înainte de Patima Sa, Domnul a zis: „Acum este judecata acestei
lumi” (Ioan 12, 31) şi, cu adevărat, când
Hristos atârna pironit pe Cruce, lumea era judecată. El tăcea, dar
întreaga zidire vorbea în locul Lui. Ştim că soarele s-a
întunecat, pietrele s-au despicat, mormintele s-au deschis şi alte
lucruri minunate s-au petrecut. Iar cei care nu purtau în inimile
lor lumina harului Său „se întorceau bătându-şi pieptul”
(Luca 23, 48), căci nu puteau să rabde priveliştea răstignirii
Lui. Singurii care au fost în stare să rămână la picioarele
Crucii au fost Maica Domnului şi Sfântul Ioan Teologul. Căci Cel
Ce era mort pe Cruce era viu în inimile lor şi El îi ajuta să
rămână neclintiţi în ceasul acela înfricoşat, deşi erau
copleşiţi de durere.
Dacă
şi noi iubim întâia venire a Domnului şi dacă păstrăm cu
sfinţenie darul care ne-a fost dat, atunci o lumină minunată va
străluci în inimile noastre, insuflând în noi aşteptarea şi
nădejdea celei de-a doua veniri a Lui. Şi această lumină, oricât
de plăpândă ar fi ea, va fi o deschidere spre împărăţia cea
veşnică a luminii, când Domnul va veni iarăşi cu slavă; şi
atunci, împreună cu toţi sfinţii vom cânta precum Dreptul Simeon
cântarea de biruinţă: „Binecuvântat este Cel Ce a venit şi
iarăşi va să vină întru Numele Domnului.” Amin.
[1]
Predică rostită în timpul Sfintei Liturghii care a incheiat
intrunirea fratiei clericilor Bisericii Crestin-Ortodoxe Antiohiene.
(din:
Arhimandritul Zaharia Zaharou, Omul cel tainic al inimii (I Petru 3,
4), Editura Basilica, Bucuresti, 2014)
Sursa:
Cuvântul Ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu